راجع به هتل بیمارستان چه میدانید؟

حتما نام گردشگری سلامت یا medical tourism به گوشتان خورده است. از سوی دیگر می دانید که هتل ها بخش مهمی از دنیای گردشگری هستند. با در نظر گرفتن این موضوع هتل های بیمارستانی پا به عرصه حیات گذاشته اند. هتل هایی که تلاش می کنند خدمات و امکاناتی را در اختیار بیماران قرار دهند. در مقاله حاضر شما را با این نوع از هتل ها بیشتر آشنا میکنیم.
سه‌شنبه، 22 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راجع به هتل بیمارستان چه میدانید؟

هتل بیمارستان چیست؟ (1)

هتل بیمارستان ها در راستای گردشگری پزشکی فعالیت می کنند. اگر نمی دانید گردشگری پزشکی چیست، گردشگری پزشکی به منظور دریافت خدمات درمانی با سفر به دیگر کشورها و اقامت در آن کشورها تعریف می شود. با رشد محبوبیت گردشگری پزشکی توجه سیاست گذاران، محققان و رسانه‌ها به این قسمت جلب شده است. معمولا گردشگری پزشکی به مسافرت هایی که از کشورهای کمتر توسعه یافته به کشورهای توسعه یافته برای پیگیری معالجه و خدماتی که در کشور خود آن‌ها وجود ندارد، گفته می‌شود.

هتل بیمارستان ها برای بیماران، و اغلب خانواده هایی که باید نزدیک بیمارستان و مریض بمانند اما نیاز به تخت بیمارستان ندارند، ساخته شده است. هتل بیمارستان ها معمولا در طبقات اول بیمارستان‌ها ساخته می شوند و توسط افرادی که در حال بهبودی و یا در انتظار درمان هستند استفاده می‌شوند.

هتل بیمارستان در کشورهای فنلاند، سوئد و نروژ رایج است. این هتل‌ها اولین بار در انگلیسی و سال 1994 در بیمارستان شهر ناتینگهام افتتاح شد. فنلاند از هتل بیمارستان استفاده گسترده‌ای می کند و میزان جراحی و مراجع کننده زیادی در طول روز دارد. (2) هزینه استفاده از این هتل بیمارستان ها کمتر از هزینه تخت بیمارستان است.
 

جایگاه هتل بیمارستان‌ها در جهان (2)

در ابتدا نیاز است کاربرد و نتیجه استفاده از هتل بیمارستان ها را بررسی کنیم. در کشور فنلاند، اتاق یک هتل بیمارستان به منظره‌ای از تپه‌های جنگلی و درختان کاج، با برف‌های نشسته بر آن‌ها مشرف است. طراحی داخلی اتاق اسکاندیناوی است و تلویزیونی مدرن در اتاق وجود دارد. یخچالی پر از مواد غذایی، حمام و انتخاب غذا از منوی غذایی از دیگر امکانات این اتاق است. همانطور که مشاهده کردید، این اتاق‌ها مانند یک هتل باکیفیت است. این اتاق‌ها به بیماران، زوجین پس از تولد فرزند، خانواده ها، دوستان و سایر بازدیدکنندگان داده می‌شوند. (افرادی که مراجعه کننده نیستند باید هزینه جداگانه بپردازند.)

این ساختمان‌ها علاوه بر ارائه یک تجربه جذاب و لذت بخش به بیماران، در هزینه های درمانی نیز صرفه جویی می کنند. هزینه اقامت در این اتاق‌ها نسبت به تخت بیمارستان در فنلاند یک سوم است.

همچنین استفاده از هتل بیمارستان ها بهره‌وری را بهبود بخشیده است. به عنوان مثال در تحقیق انجام شده از 5 بیمارستان، مدت اقامت در بیمارستان به 2.5 روز کاهش یافته است، 90 درصد بیماران در همان روز جراحی خود را انجام می دهند و هزینه‌ها کاهش پیدا کرده است.

تا به الان حتما به این نتیجه رسیده اید که هتل بیمارستان ها یک امکان بسیار عالی اما غیر رایج در جهان هستند. اما چرا؟ آیا هزینه‌های راه اندازی بالا است یا هنوز در حال سپری کردن زمان مورد نیاز برای گسترش این موضوع هستیم؟ با توجه به قدمت ایجاد اولین هتل بیمارستان ها، دلیل این تاخیر،  زمان مورد نیاز برای گسترش آن‌ها نیست. دلیل اصلی، هزینه‌های بالای راه اندازی این خدمات و همچنین مشکل تعداد متقاضیان است. به همین دلیل است که ما در تمام بیمارستان ها، این خدمات را مشاهده نمی کنیم.

پس اگر به صورت عمومی امکان اجرایی شدن این طرح وجود ندارد،  استفاده مفید از هتل بیمارستان در کدام قسمت می تواند باشد؟ گردشگری پزشکی؛ به همین دلیل است که اکثر کشورها به همین منظور دست به ساخت این هتل بیمارستان‌ها می زنند.
 

هتل بیمارستان در ایران

در اسفند ماه سال 1392 اولین هتل بیمارستان ایران در شهر تهران به نام گاندی افتتاح شد. (3) این هتل بیمارستان، دارای 17 طبقه بیمارستان، 21 طبقه هتل،  دارای 100 تخت بستری، 40 تخت بخش‌های ویژه، 18 اتاق عمل و بیش از 90 سوئیت اقامتی است. خدمات این بیمارستان شامل: زنان، IVF، داخلی قلب، جراحی قلب، کودکان، جراحی اعصاب، اتاق های عمل عمومی، بخش های بستری زنان و مردان، اورژانس و مرکز جراحی محدود، درمان جامع پوست و مو و همچنین مراکز ویژه ارائه خدمات پیشرفته سلول درمانی، بانک های زیستی از قبیل بانک خون بند ناف و بانک سلول های بنیادی، بخش های ویژه خدمات پزشکی هسته ای و لیزردرمانی و بخش های تشخیص طبی شامل آزمایشگاه و سی تی اسکن و MRI با همکاری گروه های تحقیقاتی است.

همچنین این هتل بیمارستان دارای امکانات مختلفی از جمله: رستوران، کافی شاپ، بانک، آژانس مسافرتی، باشگاه ورزشی، اتاق کنفرانس، گلفروشی، مسجد و پارکینگ است.

از دیگر هتل بیمارستان‌های ایران، می توانیم به هتل بیمارستان هلال ایران واقع در منطقه تهرانپارس با 3 طبقه و 38 سوئیت و هتل بیمارستان قلب تهران با 5 طبقه و 70 سوئیت اشاره کنیم.

 از سال 92 تا به امروز، هتل بیمارستان‌ های مختلفی در سطح کشور احداث شده است، اما نیاز به هتل بیمارستان همچنان در ایران احساس می‌شود. این هتل بیمارستان‌ها علاوه بر فواید گردشگری خود، می توانند به ارتقای سطح بیمارستانی کشور کمک کنند. در ایران گردشگری پزشکی در ذات خود پتانسیلی دارد که با محدودیت‌های زیرساختی کشور همخوانی دارد (4) و هتل بیمارستان نقش مهمی را در گردشگری پزشکی ایفا می کند. همچنین در سال 97 براساس زیرساخت‌های ایران و شرایط منطقه، گفته شد که ایران به 31 هتل بیمارستان مجهز و به روز نیاز دارد که تا به الان این هدف محقق نشده است و فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری و پر کردن این خلأ در کشورمان ایجاد شده است.
 

هزینه راه اندازی و طرح توجیهی هتل بیمارستان (5)

براساس آخرین بررسی های انجام شده برای احداث یک هتل بیمارستان، با ظرفیت خدمات دهی 100 هزار نفر در سال، شامل بخش‌های مختلف از جمله: رستوران (تا 80 نفر ظرفیت) ، سالن ورزشی (تا 20 نفر ظرفیت)، سالن اجتماعات، آژانس مسافرتی، گل فروشی و کلینیک‌های تخصصی از جمله: کلینیک اورولوژی، کلینیک ارتوپدی، کلینیک گوش و حلق و بینی و جراحی پلاستیک، پلی کلینیک تخصصی، کلینیک مبتنی بر بیماری، کلینیک چک آپ سلامت، کلینیک مغز و اعصاب، کلینیک قلب و عروق، کلینیک زخم، مرکز آزمایشگاهی، تصویر برداری، آنژیوگرافی، بخش IVF، داروخانه، اورژانس (6 تخت بزرگسال و 1 تخت اطفال) ، جراحی (14 اتاق)، بخش‌های بستری (در 4 طبقه، هر طبقه 8 اتاق 2 تخته خصوصی)، اتاق همراهان بخش مراقبت‌های ویژه و اورژانس (42 تخت، ICU شامل 9 تخت، CCU شامل 11 تخت، NICU شامل 15 تخت) به حداقل 1، 474، 000 میلیون ریال سرمایه ثابت و 44، 000 میلیون ریال سرمایه در گردش نیاز است. نقطه بازگشت سرمایه 3 سال و 1 ماه است و نرخ بازده داخلی 35.65 درصد در 10 سال دارد.

قطعا می توانید با بررسی بیشتر و همچنین شهر هایی که به این خدمت نیاز دارند، به ارقام دقیق تری دست پیدا کنید. اما همانطور که گفته شد، در حال حاضر به دلایل بسیاری مانند اثرات جنگ کشورهای اطراف ایران و همچنین کمک به بهبود گردشگری پزشکی، تعدادی هتل بیمارستان در کشور مورد نیاز است که فرصت خوبی برای سرمایه گذاری ایجاد کرده است.

پینوشتها
  1. www.en.wikipedia.org
  2. www.theguardian.com
  3. www.tasnimnews.com
  4. www.mizanonline.com
  5. www.matsa.co


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.