چرا باید اول MVP داشته باشیم؟ اهمیت بازخورد گرفتن از بازار هدف

به طور کلی mvp یکی از مهم‌ترین روش‌های تولید یک محصول در هر کسب و کاری به شمار می‌رود و در آن به جای تولید محصول با هزینه‌ی بیشتر، به تولید آن با رعایت حداقل‌های ممکن و براساس نیازهای خریداران تأکید می‌شود. در این مقاله روش ساخت یک محصول به کمک mvp شرح داده شده است و شما می‌توانید با مطالعه‌ی آن نحوه‌ی تولید یک محصول به کمک mvp را آموخته و از آن در جهت افزایش فروش محصول و در نتیجه بهبود کسب و کار خود استفاده نمایید.
پنجشنبه، 7 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا باید اول MVP داشته باشیم؟ اهمیت بازخورد گرفتن از بازار هدف

چرا باید اول MVP داشته باشیم؟

اگر تجربه‌ی تولید یک محصول دیجیتال نظیر وبسایت و نرم افزار را داشته‌اید و یا به طور کلی‌تر صاحب کسب‌و‌کاری هستید، احتمالاً با مفهوم mvp تا حدی آشنا شده‌اید. با این‌حال جدا از این که با این مفهوم آشنایی دارید یا نه، خواندن این مقاله دید بهتری را پیرامون اینکه mvp چیست، چه کارایی و اهمیتی در هر کسب‌وکار دارد و چرا باید از آن در کسب و کار خود استفاده کنید، به شما ارائه می‌دهد.      
 

MVP چیست؟

mvp شکل کوتاه شده‌ی عبارت انگلیسی (Minimum viable product) است که در فارسی به کمک عبارات حداقل محصول پذیرفتنی و یا کمینه محصول پذیرفتنی شناخته می‌شود و یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های تولید محصول است.

این تکنیک به تولیدکننده توصیه می‌کند که برای تولید محصول خود ابتدا آن را در ساده‌ترین حالت ممکن و البته قابل قبول برای خریدار، تولید و عرضه کند. پس از آن بازخوردها و نظرات خریداران را دریافت کرده و درنهایت محصول نهایی خود را بر اساس نظرات دریافتی از خریداران تولید کند. (1)

چرا باید اول MVP داشته باشیم؟ اهمیت بازخورد گرفتن از بازار هدف

بنابراین یک محصول mvp ساده‌ترین نسخه‌ی یک محصول تولیدشده با حداقل ویژگی‌های ممکن است که قابل عرضه بوده و بتواند رضایت نسبی خریدار را به دنبال داشته باشد. بر همین اساس یک محصول mvp باید دارای سه ویژگی زیر باشد:

1- به‌اندازه‌ی کافی جذاب باشد تا خریداران را به خرید محصول تشویق کند.

2- بخشی از ویژگی‌های محصول نهایی را داشته باشد تا خریداران اولیه را راضی نگه دارد.

3- پیشنهاد‌ها و بازخوردهای خریداران را برای رسیدن به محصول نهایی پرفروش به همراه داشته باشد. (2)
 

تفاوت نمونه‌ی اولیه با محصول MVP

نمونه‌ی اولیه، نمونه‌ای است که نشان می‌دهد محصول تولیدشده درنهایت به چه شکلی خواهد بود. توجه به این موضوع ضروری است که نباید نمونه‌ی اولیه را با یک محصول mvp اشتباه گرفت. اگرچه در نگاه اول نمونه‌ی اولیه و محصول mvp یک مفهوم واحد به نظر می‌رسند اما تفاوت‌های زیادی بین آن‌ها وجود دارد که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند.

چرا باید اول MVP داشته باشیم؟ اهمیت بازخورد گرفتن از بازار هدف

توجه به این نکته که چه زمانی یک نمونه‌ی اولیه و یا mvp ساخته می‌شود، تفاوت آن دو را به خوبی آشکار می‌کند. پس ‌از آنکه ایده‌ی ساخت یک محصول در ذهن تولیدکننده شکل می‌گیرد، به‌منظور تبدیل آن ایده به یک محصول فیزیکی، یک نمونه‌ی اولیه ساخته می‌شود. این نمونه‌ی ساخته‌شده می‌تواند برای معرفی اولیه‌ی محصول و جذب سرمایه‌گذار، مورد استفاده قرار گیرد.

پس ‌از آن تولیدکننده شروع به تولید محصول mvp می‌کند تا بتواند به کمک نظر خریداران محصول خود، به یک محصول نهایی ایده آل و پرفروش دست یابد. بنابراین می‌توان محصول mvp را نمونه‌ی اولیه‌ای دانست که در حین فرایند تولید محصول ایجاد می‌گردد. (3)  
 

مزایای  MVP

همواره درصد زیادی از کسب‌وکارهایی که به دنبال تولید یک محصول جدید هستند، شکست می‌خورند و تنها تعداد کمی از آن‌ها به موفقیت دست پیدا می‌کنند. یکی از اصلی‌ترین راه‌های رسیدن به موفقیت، به خصوص در کسب‌وکارهای نوپا، استفاده از تکنیک‌های تولید محصول است.

همان‌طور که عنوان شد mvp یکی از اصلی‌ترین تکنیک‌های تولید محصول است که به دلیل داشتن مزایای فراوان، راه را برای رسیدن به موفقیت هموارتر می‌کند. در ادامه به بررسی مزایای mvp و لزوم به‌کارگیری آن می‌پردازیم.
 
1- mvp و هزینه‌ی کمتر
بر اساس آمار جهانی 29 درصد از استارآپ‌های شکست‌خورده، دلیل شکست خود را ورشکستگی مالی و کمبود بودجه عنوان کرده‌اند. (4)  mvp به دلیل تمرکز بر روی حداقل‌های ممکن در تولید محصول که از نظرات کاربران الهام می‌گیرد، هزینه‌ی تولید را به‌صورت چشمگیری کاهش می‌دهد.

از طرفی تکیه بر حداقل ویژگی‌های موردنیاز باعث کاهش پیچیدگی و درنتیجه کاهش نیاز به نیروی بسیار ماهر است که این خود منجر به پایین آمدن هزینه‌ی تولید می‌گردد. (5)  

چرا باید اول MVP داشته باشیم؟ اهمیت بازخورد گرفتن از بازار هدف
mvp و هزینه‌ی کمتر
 
2- mvp و سرعت بیشتر
همان‌طور که عنوان شد mvp بر روی حداقل‌های ممکن برای تولید محصول تمرکز دارد که این امر منجر به تولید سریع‌تر محصول نهایی می‌گردد. تولید سریع‌تر، مورد توجه خیلی از کسب‌وکارها به‌خصوص کسب‌وکارهای نوپا است چراکه محصولی که سریع‌تر تولید شود، زودتر وارد بازار شده و اعتبار بیشتری را نسبت به محصولات رقیب خود به دست می‌آورد. (5)
 
3- mvp و نیاز بازار
توانایی پی بردن به نیازهای بازار در حین تولید محصول، جذاب‌ترین ویژگی mvp است. با تولید محصول با حداقل ویژگی ممکن و عرضه‌ی آن به بازار می‌توان با بررسی نظرات خریداران محصول، به نیاز واقعی مشتریان آن محصول به‌خصوص پی برد.

این نظرات علاوه بر اینکه به کسب‌وکار مورد نظر اعتبار می‌بخشد، به تولیدکننده این امکان را می‌دهد که ویژگی‌های اضافی محصول را تنها بر اساس سلیقه و نیاز بازار به آن اضافه کند و وقت، انرژی و سرمایه‌ی خود را برای افزودن موارد غیرضروری به محصول هدر ندهد. (2و5)
 
4- mvp و افزایش فروش
با تولید محصول mvp و عرضه‌ی آن به بازار، فهرست ارزشمندی از کمبودهای محصول عرضه شده ایجاد می‌گردد که از نظرات کاربران درباره‌ی محصول عرضه شده به دست آمده است. این فهرست درواقع همان نیازهای اصلی بازار است که در تولیدهای آتی به محصول اضافه می‌گردد.

اضافه کردن این قابلیت‌ها که کاملاً با نیازهای بازار منطبق است، افزایش رضایت مشتری از تولیدات آینده را به دنبال خواهد داشت و درنتیجه به فروش بیشتر محصول موردنظر منجر می‌شود. (1و5)  
 
5- mvp و فرصت ارزیابی زودتر
کاملاً طبیعی است که گاهی اوقات ایده‌ی تولید محصول، ایده‌ی موفقی نباشد و کسب‌وکار مذکور پس از ورود به بازار با شکست مواجه شود. در این مواقع mvp این امکان را فراهم می‌کند تا قبل از اینکه همه‌ی بودجه صرف تولید محصول نهایی شود، از ضعیف بودن ایده‌ی کسب‌وکار و احتمال شکست آن مطلع شوید.

درواقع قبل از اینکه محصول نهایی با صرف هزینه‌ی بیشتر تولید شود، mvp به این سؤال که آیا محصول نهایی، محصول موفقی برای بازار هدف خواهد بود یا خیر، پاسخ می‌دهد. (6)
 

مراحل تولید محصول mvp

مهم‌ترین مشکلی که در ساخت یک محصول mvp وجود دارد این است که این محصول چه حداقل‌هایی را باید رعایت کند و تا چه میزان به محصول نهایی نزدیک باشد. این مشکل به‌وسیله‌ی رعایت مراحل تولید یک محصول mvp که در زیر عنوان شده‌اند، رفع می‌شود.

چرا باید اول MVP داشته باشیم؟ اهمیت بازخورد گرفتن از بازار هدف

1-تحقیقات بازار هدف
بر اساس تحقیقات انجام شده، اولین دلیل شکست کسب‌وکارهای ناموفق، عدم تناسب محصول نهایی با نیازهای بازار هدف بوده است. بنابراین قبل از شروع و تولید محصول mvp از اینکه ایده‌ی کسب‌وکار، نیازهای بازار هدف را تأمین می‌کند اطمینان حاصل کنید. (6)
 
2- بیان ایده
در این مرحله ضمن بیان ایده، سؤال‌هایی مثل میزان ارزش محصول و مشکلی که محصول آن را حل می‌کند مطرح شده و به آن‌ها پاسخ داده می‌شود. (6)
 
3- طراحی محصول
در این مرحله که یکی از مهم‌ترین مراحل تولید محصول است، برای طراحی دقیق‌تر، بهتر است تولیدکننده خود را به جای مصرف‌کننده گذاشته و محصول را بر اساس نیازهای وی طراحی کند. (6)
 
4- نوشتن ویژگیهای محصول mvp
در این مرحله قبل از شروع به ساخت محصول، تمام ویژگی‌های محصول را لیست کرده و آن‌ها را به ترتیب اهمیت برای مشتری مرتب می‌کنیم. حتی می‌توان این ویژگی‌ها را در سه‌طبقه‌ی اولویت بالا، اولویت متوسط و اولویت پایین طبقه‌بندی کرد. (6)  
 
5- ساخت محصول mvp
در این مرحله محصول بر اساس ویژگی‌های نوشته شده در مرحله‌ی قبل و نیازهای بازار که در مرحله اول تعیین گردید، ساخته می‌شود. (6)  
 
6- اندازه‌گیری و یادگیری
پس از ساخت محصول به‌عنوان آخرین مرحله، به اندازه‌گیری کیفیت محصول پرداخته می‌شود و در نهایت از بازخوردها و نظرات مشتری در جهت بهبود کیفیت تولیدات آتی استفاده می‌گردد. (6)
 
نتیجه گیری
همانطور که در این مقاله بررسی شد، mvp یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های تولید محصول است و مهم‌ترین ویژگی آن استفاده از نظرات خریداران محصول در جهت بهبود کیفیت محصول نهایی است. با توجه به مزایای فراوان این روش، اگر شما نیز به دنبال تولید محصولی هستید، بهتر است قبل از تولید نهایی محصول خود، محصولی با حداقل ویژگی ممکن و به کمک روش شرح داده شده در مقاله بسازید.

سپس با در نظر گرفتن بازخوردهای مشتریان خود به دنبال بهبود محصول نهایی باشید تا محصول نهایی شما، فروش بیشتری در بازار هدف خود داشته باشد.


پی نوشتها
1- www.adalo.com
2- www.techopedia.com
3- www.justinmind.com
4- www.thoughtbot.com
5- www.itenterprise.co.uk
6- www.netsolutions.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.