روز پاسدار

ویژگی و شاخص‌های ممتاز پاسدار نمونه

به منظور تکریم و تعظیم سپاه پاسداران؛ این نهاد همزاد با انقلاب اسلامی، در تقویم جمهوری اسلامی روز میلاد با سعادت امام سوم شیعیان حضرت اباعبد الله الحسین(علیه السلام) به روز پاسدار اختصاص یافته است به همین منظور سعی داریم در این نوشتار به برخی از خصوصیات طلایی و ممتاز پاسدار نمونه اشاره کنیم.
جمعه، 8 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی بیرانوند
موارد بیشتر برای شما
ویژگی و شاخص‌های ممتاز پاسدار نمونه
یکی از پدیده‌های بسیار مبارک و شجره طیبه‌ای که با پیروزی انقلاب اسلامی آثار و برکات فراوانی را برای جامعه اسلامی به بار آورد تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. این نهاد نظامی از ابتدای انقلاب در عرصه‌های مختلف فرهنگی، دفاعی، اقتصادی، اجتماعی، امداد رسانی، بهداشتی خدمات شایانی را به ایران اسلامی ارائه داده است، بی‌شک وجود این نعمت‌های بسیار ارزشمند و مغفولی که بیش از چهل سال سایه آن بر سرجامعه اسلامی مستدادم بوده به خاطر حضور جهادی و انقلابی این نهاد با برکت در ایران اسلامی بوده است.

 
ویژگی و شاخص‌های ممتاز پاسدار نمونه

به منظور تکریم و تعظیم سپاه پاسداران؛ این نهاد همزاد با انقلاب اسلامی، در تقویم جمهوری اسلامی روز میلاد با سعادت امام سوم شیعیان حضرت اباعبد الله الحسین(علیه السلام) به روز پاسدار اختصاص یافته است به همین منظور سعی داریم در این نوشتار به برخی از خصوصیات طلایی و ممتاز پاسدار نمونه اشاره کنیم.
 
1- معنویت و ارتباط با خدا، بالاترین عامل پیروزی
از دیر باز سپاه پاسداران این نهاد مقدس و انقلابی را به روحیه و منش معنویت‌گرایی و ارتباط با خدای متعال می‌شناسند، این ارمغان طلایی پیشتر نمود و بروز خود را در سنگرهای حق علیه باطل نشان داده بود، زمانی که رزمندگان اسلامی در تاریکی شب فرصت را غنیمت می‌شمردند و به دور از چشم همرزمان و دوستان خود به مناجات و ارتباط با خدا می‌پرداختند، این شاخص مهم و ممتاز هر چند در دوران دفاع مقدس به اوج خود رسیده بود، ولی در زمان صلح و آماده باش کامل به هیچ وجه نباید مورد خدشه و تضعیف قرار گیرد، چرا که این فاکتور مهم وجه تمایز میان نیروی‌های مسلح سپاه پاسداران با سایر ابرقدرت‌های نظامی است. روحیه معنوی و ارتباط قوی و اصولی با خدای متعال چنان قوت، نیروی و آرامشی را به این نهاد نظامی بخشیده است که هیچ تسلیحات نظامی نمی‌تواند جایگزین آن باشد.  امام على(علیه لسلام): «اَلذِّکرُ یونِسُ اللُّبَّ وَ یُنیرُ القَلبَ و َیَستَنزِلُ الرَّحمَةَ؛[1]یاد خدا عقل را آرامش مى‌دهد، دل را روشن مى‌کند و رحمت او را فرود مى آورد».
 
2-اطات پذیری و ولایت مدرای
 از دیگر فاکتورهای اقتدار و بالندگی در سپاه پاسداران در ضمن ارتباط معنوی و اصولی با خدای متعال و تقویت لوازم تربیتی و اخلاقی، پایبندی و وفاداری به اصل ولایت فقیه و تابع و مطیع رهبری بودن است، اصل اطاعت پذیری و وفاداری به مهمترین رکن نظام اسلامی، موضوعی است که در واقع ریشه در فلسفه وجودی تشکیل این سازمان انقلابی دارد، هدف از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پاسداری از آرمان‌های مقدس نظام اسلامی است، از طرفی هر گونه سستی و تضعیف این روحیه مقدس و اسلامی به نوعی در تضاد جدی با آرامان‌های راهبردی و استراتژی معارف و آموزه‌های دینی و اسلامی است.[2]
پاسدار نمونه را به شجاعت و دلیرمردی و اقتدر می شناسند، کسی که هیچ گونه ترس و دلهره‌ای از امکانات و تجهیزات مدرن ابرقدرت‌های جهان نداشته و با سلاح ایمان راسخ به امدادهای غیبتی هر گونه ترس و دلهره را از خود دور کرده ‌است.
 3-تزکیه نفس و پالایش روح از رذایل اخلاقی
هر چند نهاد سپاه پاسداران یک سازمان نظامی و امنیتی است، ولی این نهاد در فرهنگ و اندیشه اسلامی فقط مأمور تأمین امنیت جامعه اسلامی نیست، بلکه اولویت درجه در این سازمان می‌بایست بر پایه‌ی پالایش روح و جان اعضا از رذایل و ویروس‌های اخلاقی باشد، در واقع هر گونه سستی و سهل انگاری در موضوع تزکیه نفس از رذایل اخلاقی می‌تواند این نهاد امنیتی و نظامی را به سازمانی چالش برانگیز مبدل نماید، به همین جهت مبارزه با نفس و دشمن درونی باید مقدم بر مبارزه با دشمن خارجی باشد، مقام معظم رهبری در خصوص این روحیه انقلابی و اسلامی این چنین سبک زندگی شهدا را متذکر می‌شود: «این حرف من نیست، حرف یک رزمنده‌ی همدانی است که اگر چنانچه از سیم خاردار می‌خواهی رد بشوی، اوّل باید از سیم خاردار نفْست عبور کنی. وقتی گرفتار خودمان هستیم، نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم؛ این را آنها به ما یاد دادند؛ این را آن جوان ۲۰ ساله یا ٢۵ ساله‌ی رزمنده به ما تعلیم داد، از آنها یاد گرفتیم؛ این یک ثروت عظیم است».[3] 
 
3-بصیرت، دشمن شناسی و استکبار ستیزی
از جمله فاکتورهای مهم و اساسی پاسدار نمونه بصیرت، بیداری و دشمن شناسی است. هر گونه غفلت و عدم شناخت و تحلیل اصولی از دشمن و نقشه او در تضاد جدی با فاکتورهای پاسدار نمونه است، هوشیاری و بیداری یک پاسدار نمونه موجب می‌شود هیچ گاه از گزینه‌های مختلف از جمله حمله بیولوژیک، جنگ نرم و سخت، سنگرهای اقتصادی و فرهنگی غافل نشود، این بیداری و هوشیاری را سربازان ولایت از امام علی(علیه السلام) به یادگار دارند، کما اینکه در منابع روایی از مولی الموحدین این چنین نقل شده است: «وَ إِنَّ أَخَا الْحَرْبِ الْأَرِقُ وَ مَنْ نَامَ لَمْ یُنَمْ عَنْهُ وَ السَّلَامُ؛[4] مرد جنگجو همیشه بیدار و هوشیار است، و هر که از دشمن آسوده بخوابد دشمن نسبت به او نخواهد خفت. و السلام». شهید والا مقام سردار ولایت حاج قاسم سلیمانی در موضوع شناخت دشمن این چنین بیان داشتند: «شناخت به موقع از دشمن و اهداف و سیاست های او و اخذ تصمیم به موقع و عمل به موقع؛ هریک از اینها اگر در غیر وقت خود صورت گیرد، بر پیروزی شما اثر جدّی دارد».[5]
 
4-اقتدار ، شجاعت و دلیرمردی
پاسدار نمونه را به شجاعت و دلیرمردی و اقتدر می شناسند، کسی که هیچ گونه ترس و دلهره‌ای از امکانات و تجهیزات مدرن ابرقدرت‌های جهان نداشته و با سلاح ایمان راسخ به امدادهای غیبتی هر گونه ترس و دلهره را از خود دور کرده ‌است، این سربازان ولایت همچون یاران باوفا و شجاع امام حسین(علیه السلام) در سال 61 هجری همواره مرگ را تحقیر می‌کنند و عشق شهادت و جهاد را در سر می‌پرورانند، البته این موضوع به معنای سستی و کاهلی در مجهز کردن خود به تسلیحات به روز و قوی دنیا نیست، از آن سو هرگونه فقدام و عدم امکانات نباید منجر به بروز روحیه بزدلی و ترس در بدنه سپاه شود، چرا که  این ویروس مرگبار موجب می‌شود هر سازمان نظامی با پیشرفته‌ترین تسلیحات نظامی به ضعیف ترین نهاد نظامی مبدل شود.
 
5-مسئولیت پذیری و وظیفه شناسی
مسئولیت پذیری و وظیفه شناسی رکن اصلی سبک زندگی پاسدار نمونه و انقلابی است، این شاخص و فاکتور موفقیت موجب شده است، بدنه سپاه در طول حیات با برکت انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف، آموزشی، فرهنگی، نظامی، امنیتی، سازندگی و اقتصادی و محرومیت‌زدایی احساس مسئولیت و وظیفه کرده با بهترین کارنامه و  اثر بخشی حضور خود را در میان قلب‌های آحاد مردم تثبیت نماید. سپاه پاسداران همواره با حضور به موقع خود در بحران‌های طبیعی همچون سیل، زلزله، ریزگردهای مزاحم و دردسرآفرین، و هر بحرانی که سعی داشته به نوعی روح آرامش را از جامعه سلب نماید، سعی کرده است، با وظیفه شناسی درست در صحنه حضور خود را تثبیت نماید.

پی‌نوشت‌ها:
[1]. تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 189 ، ح 3633.
[2]. ر.ک: الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)، ج‏2، ص458.
[3]. بیانات رهبری در دیدار دست‌اندرکاران راهیان نور، ۱۳۹۵/۱۲/۱۶.
[4]. نهج البلاغه، نامه ۶۲ : از نامه‏هاى آن حضرت است به اهل مصر که با مالک اشتر فرستاد، زمانى که او را به حکومت مصر منصوب کرد.
[5]. ر.ک: وصیت نامه سردار قاسم سلمیانی.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.