نقد و بررسی انیمیشن دعوای خرگوشی

متن زیر به نقد و بررسی انیمیشن«پیتر خرگوشه» پرداخته است. باهم آن را می خوانیم.
پنجشنبه، 21 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
نقد و بررسی انیمیشن دعوای خرگوشی

نقد و بررسی انیمیشن «پیتر خرگوشه»

حتّی اگر قصّه‌ی روباه و خروس و ماجرای گرگ و بزغاله‌ها را به هزار شکل جورواجور تعریف کنند، باز هم داستان‌های مزرعه و حیوانات، جالب و شنیدنی است و همواره لذّت‌بخش و پندآموز. درباره‌ی انیمشن‌های مزرعه هم همین طور است و معمولاً دعوای بین حیوانات مزرعه و خود شخص کشاورز، همیشه شیرین و عبرت‌آمیز است. این بار قصد داریم انیمیشنی را معرّفی و نقد و بررسی کنیم که حکایت دعوای خرگوش و کشاورز است، آن هم چه خرگوشی، شیطان و بازیگوش و زبر و رنگ!

«پیتر خرگوشه» نام انیمیشنی است که با استفاده از تکنیک «لایو اکشن» ساخته شده؛ روشی که تصاویر انیمیشنی را با تصاویر واقعی کنار هم قرار می‌دهند و یک مخلوط بسیار جذّاب و واقعی از آب درمی‌آورند. این انیمیشن که سال 2018 در سینماهای جهان پخش شده، برگرفته از کتابی با نام «خرگوش کوچولو» نوشته خانم بئاتریکس پاتر است؛ انیمیشنی کامپیوتری که با هزینه حدود پنجاه میلیون دلاری تهیه شده است؛ مبلغی که البته نه تنها جبران شد، بلکه چند برابر آن را نیز نصیب تهیه‌ کننده‌اش کرد.


خلاصه‌ی داستان

ماجرای این انیمیشن درباره‌ی خرگوشی به نام پیتر است که قصد دارد به باغ سبزیجات همسایه‌اش وارد شود و به همراه یارانش، دلی از عزا درآورند. آن‌ها در گذشته نیز موفّق به این کار شده‌اند؛ امّا با وجود این‌که از خطرات این کار خبر دارند باز هم نمی‌توانند جلوی ذهن‌های شکمو و شیطنت درونی‌شان را بگیرند و در این راه، خطرات بزرگی آن‌ها را تهدید می‌کند... .
 

تحلیل و نقد انیمیشن دعوای خرگوشی

«پیتر خرگوشه» معجون و مخلوط جالب و جذّابی است از تصاویر زنده‌ی انیمیشن و بازی بازیگران واقعی با یک عالم شیطنت، بازیگوشی، طنز و هیجان. کم‌تر کسی پیدا می‌شود هنگام تماشای فیلم، خمیازه بکشد یا هوس کند سری به فضای مجازی بزند؛ چراکه فیلم آن‌قدر فضای شاد و جالبی دارد که سخت می‌شود از آن دل کند.

پیتر خرگوشه، انیمیشنی است دارای رنگ و لعاب‌های خاصّ فیلم‌های سه‌بعدی و کامپیوتری، به شکلی که تشخیص واقعیّت و انیمیشن واقعاً سخت است و بیننده فقط از روی عقل و منطق می‌تواند حدس بزند کدام بخش‌ها واقعی نیست؛ مثلاً صحبت کردن، نقشه کشیدن، شوخی کردن یا بدجنسی خرگوش‌ها را اگر منطقی بدانیم، آن وقت تشخیص واقعیت از انیمیشن برای‌مان غیرممکن می‌شود و این یعنی سازندگان جلوه‌های ویژه کامپیوتری در این اثر چقدر موفّق بوده‌اند.
اگر از زیبایی‌های ظاهری فیلم بگذریم، باید کمی هم درباره‌ی مفهوم و محتوای فیلم صحبت کنیم؛ چراکه بخش مهم فیلم در اصل، معنا و مفهوم آن است و پیامی که می‌خواهد به ما انتقال دهد. در حقیقت، سازندگان این فیلم پنجاه میلیون دلار هزینه نکرده‌اند که فقط بییندگان را سرگرم کنند یا بخندانند و اگر راستش را بخواهید، سرگرمی و لذّت بردن از یک فیلم، تنها یکی از اهداف ساخت فیلم است که آن هم با چند صحنه‌ی هیجان‌آور و سه چهار صحنه‌ی خنده‌دار خیلی راحت به دست می‌آید، بدون هیچ پیام و تفکّری که پشت فیلم نهفته باشد.

داستان پیتر خرگوشه، داستان جدال بر سر مالکیت است؛ به عبارت دیگر،  قضیّه به دعوای حیوانات و آدم‌ها بر سر محل زندگی برمی‌گردد؛ جدالی که همیشه وجود داشته و همیشه هم با پیروزی آدم‌ها ادامه پیدا کرده است.

مزرعه ابتدا خانه‌ی خرگوش‌ها بوده که بعدتر توسّط کشاورز بداخلاقی از خرگوش‌ها گرفته می‌شود و  آن‌جاست که خرگوش‌ها مجبور می‌شوند بار و بندیل‌شان را ببندند و از آن‌جا بروند. در این میان خرگوش زبر و زرنگ قصّه(پیتر)، حاضر نیست به راحتی این موضوع را بپذیرد؛ در نتیجه هر از گاهی به سبزیجات مزرعه دستبرد زده، به همراه یارانش دلی از عزا درمی‌آورد.

در حقیقت، اگر بخواهیم دقیق‌تر به ماجرا نگاه کنیم، به این نکته می‌رسیم که فیلم به ما می‌آموزد و تلقین می‌کند که حتّی در مقابل دشمنی بسیار قوی هم می‌شود ایستاد، با او سرشاخ شد و کوتاه نیامد و در این راه هم می‌شود از پیروزی‌های کوچک لذّت برد و در مقابل شکست‌ها سر خم نکرد.

البتّه صحبت درباره‌ی پیام و محتوای فیلم‌های این زمانه کمی سخت است؛ چون آثار امروزی گاهاً تفسیرها یا برداشت‌های متفاوتی دارند و هرکس می‌تواند از فیلم، چیزی بیاموزد؛ حتّی ممکن است کسانی برداشت‌هایی از فیلم داشته باشند که کارگردان اصلاً به آن فکر هم نکرده باشد؛ امّا من سعی کردم مفهوم و برداشت روشن و شفاف‌تر را در نظر بگیرم که همان دعوای انسان و حیوان بر سر  زمین است.

نکته جذاب دیگری که در فیلم وجود دارد، طنز و شوخی‌های آن است که در قالب شیطنت‌های پیتر و رقابت او با مک‌گرگور جوان نشان داده می‌شود. آن‌ها هر دو سعی دارند خودشان را در چشم «بی» دختر دوست‌دار حیوانات و طبیعت، که در همسایگی مزرعه زندگی می‌کند، خوب جلوه دهند و در این راه صحنه‌های جالبی به وجود می‌آورند؛ صحنه‌هایی که با کمک گرفتن از فنون سینمایی و هنر انیمیشن‌سازی، بسیار جالب و دیدنی از کار درآمده است.

«پیتر خرگوشه» بدون شک یکی از بهترین آثار انیمیشنی است که به روش لایو اکشن ساخته شده و پیشرفت بزرگی در صنعت ساخت انیمیشن محسوب می‌شود.

منبع: مجله باران


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.