مواد فيبري و يبوست

مواد فيبري، قسمتي از مواد غذايي غير قابل هضم مي باشند كه در روده بزرگ آب را به خود جذب نموده و حجيم مي شوند. اين مواد باعث مي شود حجم غذاي هضم شده در روده زياد شده و ديواره روده بزرگ را تحريك نموده آن را به حركت در مي آورد. و نيز باعث تسهيل در عمل هضم مي گردد. اين موضوع باعث كوتاه شدن پاساژ روده (زمان ورود مواد غذايي به روده تا زمان خروج آن) جهت انجام عمل هضم و جذب سالم مي گردد.
چهارشنبه، 9 دی 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مواد فيبري و يبوست
مواد فيبري و يبوست
مواد فيبري و يبوست






كمك كننده معجزه گر

مواد فيبري موجود در چند مواد غذايي

مواد فيبري موجود در صد گرم
سبوس گندم:49
تخم كتان:39
جوانه گندم:17
نان كامل:13
انجير خشك:13
جو پرك:10
نان چاودار (روگن):10
بادام زميني:7
آلوي خشك:5
براكلي پخته:3
جهت مقايسه
گوجه فرنگي : 1
خيار:0/5
گوشت و پنير و تخم مرغ:صفر
مواد فيبري، قسمتي از مواد غذايي غير قابل هضم مي باشند كه در روده بزرگ آب را به خود جذب نموده و حجيم مي شوند. اين مواد باعث مي شود حجم غذاي هضم شده در روده زياد شده و ديواره روده بزرگ را تحريك نموده آن را به حركت در مي آورد. و نيز باعث تسهيل در عمل هضم مي گردد.
اين موضوع باعث كوتاه شدن پاساژ روده (زمان ورود مواد غذايي به روده تا زمان خروج آن) جهت انجام عمل هضم و جذب سالم مي گردد.
بسيار مهم است كه به اين نكته توجه شود كه باقيمانده غذا هر چه بيشتر در روده بزرگ بماند بيشتر آب از دست مي دهد و خشك تر مي شود و عمل دفع نمي تواند به آساني انجام گيرد.
علاوه بر نقش مهم مواد فيبري در هضم غذا، اثر ديگر آن در سوخت و ساز بدن مي باشد.
مواد فيبري باعث دفع سموم و مواد زيان آور ديگر كه همراه غذا وارد روده ها شده مي گردد.
مواد فيبري باعث سير شدن سريع تر شده در نتيجه وزن را تنظيم مي نمايد و نيز باعث تنظيم چربي و قند خون مي گردد. اين مواد بستر مناسبي جهت رشد باكتري هاي مفيد روده مي باشد.

سرعت دادن به پاساژ روده

حجيم شدن مواد فيبري در روده احتياج به آشاميدن آب كافي دارد. انسان بايد حداقل در روز دو ليتر آب بنوشد و در صورت استفاده از مواد فيبري براي بدن لازم است و در مواقعي كه عمل دفع به خوبي انجام نمي گيرد بهتر است 40 تا 50 گرم روزانه مصرف شود.
منبع: نشريه هنر آشپزي ،شماره 35




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.