راجع به بیماری های کبدی چه میدانید؟

یکی از عملکردهای اصلی کبد سم زدایی و کمک به خروج مواد سمی از بدن است. اگر عملکرد سم زدایی کبد با اختلال مواجه شود، پدیدار شدن برخی مشکلات از جمله تغییرات ناگهانی در گوارش و سوخت و ساز جای شگفتی ندارد.
شنبه، 30 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راجع به بیماری های کبدی چه میدانید؟

علل بیماری های کبد چیست؟

کبد به اَشکال مختلفی دچار آسیب می‌شود که عبارت‌اند از:

التهاب سلول‌ها مانند هپاتیت؛

انسداد در جریان صفرا مانند کُلستاسیس؛

تجمع کلسترول یا تری‌گلیسرید مانند تغییر چرب یا استئاتوز؛

اختلال در جریان خون به کبد؛

آسیب به بافت کبد به‌وسیله‌ی مواد شیمیایی و مواد معدنی یا از طریق سلول‌های غیرطبیعی مانند سلول‌های سرطانی.1
 

بیماری های کبد کدام هستند؟

بیماری کبدی هر گونه بیماری ای است که موجب التهاب و یا آسیب کبدی می شود و ممکن است بر عملکرد کبد تاثیر بگذارد. بیماری کبد می تواند به ارث برده شود (ژنتیکی) یا ناشی از عوامل مختلفی است که به کبد آسیب می رساند، مانند ویروس ها و مصرف الکل. چاقی نیز با آسیب کبدی همراه است. با گذشت زمان، آسیب به کبد منجر به زخم (سیروز) می شود که می تواند منجر به وضعیت تهدید کننده زندگی به نام نارسایی کبدی، شود.

علل زیادی برای اختلال در کبد و عملکرد آن وجود دارد. علل ممکن است شامل عفونت، آسیب، قرار گرفتن در معرض مواد مخدر یا ترکیبات سمی، پاسخ خود ایمنی بدن یا نقص ژنتیکی باشد که منجر به رسوب و ایجاد مواد مضر مثل آهن و مس می شود. اثرات این آسیب ها به کبد ممکن است شامل التهاب، زخم، انسداد، اختلالات لخته شدن خون و نارسایی کبدی باشد.3
 

عوارض جانبی بیماری های کبد

با توجه به علت مشکلات کبدی، عوارض بیماری های کبد متفاوت است. بیماری های کبدی درمان نشده ممکن است به نارسایی کبد، که یک وضعیت تهدید کننده زندگی است، پیشرفت کند.3
 

نشانه های هشدار دهنده اولیه آسیب کبدی!

کبد بیش از ۵۰۰ عمل مختلف در بدن انسان انجام می دهد. هر روز کبد با فراهم آوردن انرژی، مبارزه با عفونت، پاک کردن سموم، کمک به لخته شدن خون، تنظیم هورمون ها و خیلی چیزهای دیگر از زندگی شما حمایت میکند. کبد برای شما کار زیادی انجام میدهد، بنابراین وقتی کبد به طور مطلوب کار نکند، حتما متوجه خواهید شد.

کبد، مانند کلیه ها، سموم و مواد مضر را از بدن پاکسازی می کند.

این اندام آلبومین نیز تولید می کند، آلبومین نوعی پروتئین است که مایع را در جریان خون حفظ می کند. این پروتئین مانع از تورم و ادم، یعنی تجمع مایع در بافت های بدن می شود.

هنگامی که کبد مملوء از مواد سمی محلول در چربی است، شروع به ذخیره این مواد در سلول های چربی شما می کند.

در واقع، یکی از اولین گام ها در خلاصی یافتن از شر سموم، تبدیل سموم محلول در چربی به سموم محلول در آب توسط کبد است، بنابراین سموم میتوانند از طریق صفرا از بدن خارج شود.این امر می تواند موجب شود شما از شر احساس خستگی، ضعف، تهوع، سردرگمی و اختلالات گوارشی و افزایش وزن رهایی یابید.

سایر نشانه های مملوء بودن کبد از سموم شامل اضطراب، مشکلات پوستی، آلرژی های ناگهانی و نفخ دائمی، و همچنین مشکلاتی در حافظه و اختلالات هورمونی می باشد.

در اینجا برخی از علائم هشدار دهنده دیگر که باید در صورت بروز آنها به پزشک مراجعه شود شامل موارد زیر می باشد:

خستگی مزمن

عصبانیت

سردرد

درد مزمن عضلات یا مفاصل

تنش بیش از حد

بروز مشکل در هضم چربی، درد شکم، یبوست، اسهال

افسردگی

حساسیت های شیمیایی

بوی بد همیشگی دهان

افزایش وزن نامعلوم.2
 

چطور کبد خود را سالم نگه داریم؟

بهترین راه سالم نگه داشتن کبد خوردن غذاهای کامل، اجتناب از قندهای فرآوری شده و چربی های اشباع، داشتن خواب کافی، اجتناب از الکل و عدم مصرف سیگار است.

همچنین نوشیدن مقدار زیادی آب، مصرف چربی های سالم، مصرف کافی آهن و مقدار زیادی فیبر برای خروج سموم از بدن حائز اهمیت می باشد.

مواد شیمیایی که معمولا در آفت کش ها، کودها و مکمل های غذایی استفاده میشوند نیز می توانند باعث تخریب در بدن شوند و اغلب به بافت چربی وارد می شوند، بنابراین سعی کنید که تا حد امکان از مواد غذایی ارگانیک استفاده کنید.

اگر به تقویت بیشتر نیاز دارید، این ۳ گیاه شفا بخش برای کبد را امتحان کنید.
 
خار مریم
خار مریم، گیاهی مشهور است که به افراد الکلی برای درمان هپاتیت الکلی، فیبروز و سیروز الکلی پیشنهاد میشود. همچنین این گیاه از کبد در برابر سموم و داروها محافظت می کند، به خصوص برای بیماران مبتلا به بیماری مزمن مفید است.

این گیاه همچنین کمک میکند تا کبد خود را ترمیم کند و سلول های جدید را بازسازی کند.

خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن برای درمان هپاتیت ویروسی و مسمومیت قارچ مفید است.
 
کنگر فرنگی
کنگر فرنگی بسیار مشابه خار مریم عمل میکند و تولید صفرا و جریان درون کبد را تحریک می کند. این مسئله به مبارزه با سوزش سر دل و جلوگیری از بوی بد دهان کمک می کند.

این گیاهان همچنین به کنترل سطوح کلسترول پس از یک وعده غذایی چرب کمک میکنند و مصرف منظم آنها می توانند علائم سندرم روده تحریک پذیر را بهبود بخشد.

فعالیت آنتی اکسیدان و آنتی باکتریال این گیاه از کبد در برابر آسیب و عفونت محافظت می کند.
 
زردچوبه
زردچوبه دارای خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است که کبد را از آسیب و زخم ها محافظت می کند و در عین حال بازسازی سلول ها را تقویت می کند.
همچنین می تواند کبد را در مقابل الکل و داروهای قوی و مواد شیمیایی خشن محافظت کند.

برخی مطالعات حتی نشان داده اند که این ادویه طلایی میتواند سلولهای سرطانی و تومورها را در کبد از بین ببرد.2
 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

معمولا بیماری‌های کبد به‌طور تدریجی پیشرفت می‌کند و علائم خاصی ندارند که فرد به‌خاطر آنها به پزشک مراجعه کند. درصورت بروز خستگی، ضعف و کاهش وزن بی‌دلیل به پزشک مراجعه کنید.

یرقان یا زردی پوست طبیعی‌ نیست و درصورت مشاهده باید به پزشک مراجعه کنید.

درصورت بروز تب مداوم، استفراغ و دردهای شکمی باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

مصرف بیش‌ازحد (عمدی یا اتفاقی) استامینوفن می‌تواند باعث نارسایی مزمن کبد شود. درصورت مصرف باید فورا برای درمان به پزشک مراجعه کنید. دراین مواقع پادزهر می‌تواند از کبد محافظت کند، ولی به‌شرطی که فرد تا کمتر از چند ساعت پس از مصرف زیاد استامینوفن به پزشک مراجعه کند.

درصورت عدم مراجعه به پزشک مصرف بیش‌ازحد استامینوفن می‌تواند موجب نارسایی کبد شود. علائم مصرف زیاد استامینوفن پس از واردآمدن آسیب به کبد مشاهده‌ می‌شود.1

پینوشتها
1.www.chetor.com
2.www.rastineh.com
3.www.drdr.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.