امتداد عاشورا در آمريكا واروپا(2)

كانادا كشور پهناوري است در شمال آمريكاي شمالي كه از شمال به اقيانوس منجمد شمالي، از شرق به اقيانوس اطلس و از غرب به اقيانوس كبير محدود مي شود. جمعيت آن بيش از 23 ميليون نفر، پايتخت آن اوتاواست، كه همه ساله مراسم عاشورا توسط شيعيان در آنجا برگزار مي شود. آمار دقيقي از شيعيان كانادا در دست نيست، اما قريب به يك سوم از سيصد هزار مسلمان كانادا شيعه هستند. شيعيان مانند ساير مليت ها از آزادي و امكانات لازم
شنبه، 12 دی 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
امتداد عاشورا در آمريكا واروپا(2)
امتداد عاشورا در آمريكا واروپا(2)
امتداد عاشورا در آمريكا واروپا(2)






3ـ عاشورا در كانادا

كانادا كشور پهناوري است در شمال آمريكاي شمالي كه از شمال به اقيانوس منجمد شمالي، از شرق به اقيانوس اطلس و از غرب به اقيانوس كبير محدود مي شود. جمعيت آن بيش از 23 ميليون نفر، پايتخت آن اوتاواست، كه همه ساله مراسم عاشورا توسط شيعيان در آنجا برگزار مي شود.
آمار دقيقي از شيعيان كانادا در دست نيست، اما قريب به يك سوم از سيصد هزار مسلمان كانادا شيعه هستند. شيعيان مانند ساير مليت ها از آزادي و امكانات لازم برخوردارند. با توجه به وجود اقوام و فرهنگ هاي گوناگون، در بيشتر شهرهاي كانادا دهه محرم با ويژگي هر شهربرگزار مي شود. تنها نقطه مشترك عزاداري، برگزاري مجالس سخنراني است، كه با دعوت از يك روحاني از كشورهاي مختلفي، مانند: ايران، عراق، افغانستان و يا پاكستان در ايام سوگواري از آنان بهره كافي مي برند.
مراسم عزاداري بيشتر در مكان هاي سرپوشيده و تكايا صورت مي گيرد و نمود بيروني چنداني ندارد.اخيراً برخي از دسته هاي عزاداراقدام به راهپيمايي در روز عاشورا در سطح شهرها و ميادين نموده اند، كه فوق العاده تاثير داشته است. سينه زني و نوحه خواني به صورت عموم انجام مي گيرد و در پايان محفل، پرچمي به ياد امام حسين (ع) وپرچمدار كربلا قمر بني هاشم (ع) دربرابر شهرداري تورنتو به اهتزاز در مي آيد. يكي از كارهاي بسيار جالب و چشمگيري كه در كانادا صورت گرفته، پلاكارت ها، پوسترها و برچسب هاي تبليغاتي در معرفي امام حسين (ع) است كه در ايام عاشورا چهره شهر و وسايل نقليه را تحت پوشش قرار مي دهد. اخيراً شيعيان اقدام به تأسيس حسينيه ها و مراكز مذهبي نموده اند، كه عمده ترين آنها «مجمع اهل بيت» آمريكاي شمالي است كه در شهر تورنتو قرار دارد. بزرگترين مسجد شيعيان نيز در همين شهر به نام مسجد شيعيان جعفري تورنتو معروف است.

4ـ آلمان

آلمان منطقه وسيعي در اروپاي مركزي است، كه در ميان كشورهاي دانمارك، لهستان، اتريش، سوئيس، فرانسه، لوكزامبورك، بلژيك و هلند قرار دارد.

اسلام در آلمان

تا اوايل قرن حاضر بيشتر مسلمانان مقيم اين كشور را بازرگانان، دانشجويان و جهانگردان مسلمان تشكيل مي دادند. پس از جنگ جهاني اول گروهي از سربازان و افسران مسلمان ارتش هاي درگير در آلمان باقي ماندند. اينها با مهاجراني كه بعد از انقلاب 1917 شوروي (سابق) از مناطق مسلمان نشين روسيه به اين سرزمين آمدند، شمار مسلمانان اين كشور را افزايش دادند. بعد از جنگ جهاني دوم نيز حدود پنج هزار مسلمان از مناطق مسلمان نشين شوروي سابق همچون تركمنستان، آذربايجان، قفقاز و ولگاي شمالي به اين كشورهجرت كردند. و سپس با رفتن مسلمانان ترك و يوگسلاوي به آلمان غربي، به تدريج آمار مسلمانان در اين كشور به طور قابل ملاحظه اي افزايش يافت.
امروزه بنابر منابع خود آلماني ها نزديك به دو ميليون نفر مسلمان در جمهوري فدرال آلمان زندگي ميكنند.

شيعه در آلمان

جمع كثيري از مسلمانان مقيم آلمان، شيعه مذهب هستند كه بيشتر آنها در شهرهاي فرانكفورت، مونيخ، آخن، هانوفر و هامبورگ زندگي مي كنند.
در اين ميان بزرگترين جامعه مسلمانان شيعه در شهر هامبورگ اقامت دارند. تا سال 1358 شمسي بين هفت تا پانزده هزار ايراني در آلمان غربي زندگي ميكرده اند. نخستين مسجدي كه در آلمان بنا شد «اشويستينگ» بود، كه در سال 1297 هجري در پاركي كه به همان نام معروف بود، تأسيس گرديد.
اين مسجد توسط يك شاهزاده آلماني كه با دختري ترك ازدواج كرد و به دين اسلام درآمده بود، احداث گرديده است، در حال حاضر نماز عيد فطر و قربان در اين مسجد بر پا مي شود.

مراسم محرم

هر ساله مراسم عاشورا در مركز اسلامي هامبورگ با شركت عده بسياري تا دو هزار نفر برگزار مي گردد.
تعداد مسلمانان شيعه و سني در شهر هامبورگ ما بين 000/80 تا 000/100 نفر و در كل آلمان تا دو و نيم ميليون نفر است.
در روزهاي تاسوعا و عاشورا در مركز اسلامي، اغلب مراسم ها با سخنراني آغاز مي شود و در پايان سخنراني عزاداري و سينه زني برگزار ميگردد، كه كمتر با خرافات آميخته است. البته در طبقه زيرين مسجد هر ساله دردهه اول محرم خواهران و برادران پاكستاني به عزاداري مي پردازند كه بيشتر عزاداري سنتي است تا تاريخي .
بيش از دو هزار نفر از شيعيان افغاني همه ساله در هامبورگ، دهه محرم را با شكوه خاصي بر پا مي دارند كه بسيار در خور توجه است.

5 ـ بلژيك

بلژيك كشوري است اروپايي ميان كشورهاي هلند، آلمان، لوكزامبورك، فرانسه، و درياي شمال با جمعيت 000/840/9 نفر. پايتخت آن بروكسل و شهرهاي آن بند آنورس ولي يژ است. براساس قانون 1353 شمسي كه به تصويب پادشاه بلژيك رسيده، مسيحيت و اسلام به عنوان دومين مذهب اين كشور به رسميت شناخته شده و شوراي اسلامي مسلمانان تشكيل گرديده است. با همكاري دولت، در ميدان «سنت كانتز» بلژيك مسجد جامع بروكسل ساخته شده و اين مسجد مهمترين مسجدي است كه در بلژيك پايگاه قانوني دارد و به رسميت شناخته شده است، در حالي كه آمار تعداد مساجد ثبت شده بلژيك را بين 240 تا 400 باب ذكر مي نمايند.
طبق اساسنامه شوراي عالي مسلمانان بروكسل، كليه مساجد و محافل مذهبي مسلمانان در بلژيك بايستي در شوراي عالي عضويت داشته باشند و پس از راي نسبي در شوراي مذكور مي توانند از دولت درخواست ثبت و اخذ مجوز رسمي نمايند.
آمار مسلمانان بلژيك بين 275 تا 300 هزار نفر اعلام شده است.

هيات مذهبي بلژيك

آن دسته از شيعياني كه در بلژيك داراي تشكيلات مذهبي شناخته شده هستند، اجمالا به شرح زيراند :
1ـ شيعيان عرب كه عمدتاً مراكشي، الجزايري، تونسي و... هستند؛
2ـ شيعيان ترك ؛
3ـ شيعيان پاكستاني ؛
4ـ شيعيان عراقي.
شيعيان عرب، كه جايگاه قانوني ثبت شده ندارند، غالباً در زير سايبان مسجدالرضا (ع) گردهم مي آيند.
شيعيان ترك داراي يك باب مسجد هستند، ولي به مرور زمان، اهل تسنن و نيز شيعيان رسمي، گردانندگي آن را به دست گرفته اند .
پاكستاني ها نيز در ليالي بخصوص محرم با اجاره نمودن محلي به عزاداري مي پردازند.
شيعيان عراقي در آنورس در يك منزل شخصي گردهم مي آيند.
مراسم عاشورا در بين شيعيان بلژيك به صورت كاملاً طبيعي و بدون خرافه اجرا و گرامي داشته مي شود .
منبع:http://www.pegahhowzeh.com




مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما