كاهش سرطان ريه با خوردن كلم

اهميت خانواده کلم، حفظ سلامت بدن و پيشگيري از ابتلاي به بيماري‌ها به خصوص انواع سرطان‌ها چنان مورد توجه قرار گرفته است که نشريه گاردين عکس اول خود را به آن اختصاص داده است. نتايج مطالعات اخير بار ديگر بر ارزش اين ماده غذايي در پيشگيري از انواع سرطان‌ها صحه گذاشته و اهميت مصرف منظم آن را گوشزد کرده است. شما از کلم، انواع و خواص آنچه مي‌دانيد؟
شنبه، 3 بهمن 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
كاهش سرطان ريه با خوردن كلم
كاهش سرطان ريه با خوردن كلم
كاهش سرطان ريه با خوردن كلم






کلم، سرطان را مي‌بلعد

اهميت خانواده کلم، حفظ سلامت بدن و پيشگيري از ابتلاي به بيماري‌ها به خصوص انواع سرطان‌ها چنان مورد توجه قرار گرفته است که نشريه گاردين عکس اول خود را به آن اختصاص داده است. نتايج مطالعات اخير بار ديگر بر ارزش اين ماده غذايي در پيشگيري از انواع سرطان‌ها صحه گذاشته و اهميت مصرف منظم آن را گوشزد کرده است. شما از کلم، انواع و خواص آنچه مي‌دانيد؟
به گفته محققان تغذيه، مصرف كلم براي سلامت انسان بسيار سودمند و مفيد است. خانواده اين گروه از سبزي‌ها، شامل:کلم، گل کلم،کلم بروکلي، کلم بروکسل (فندقي)،کلم قمري، کلم پيچ و خردل است. انواع کلم غني از ويتامين c و اسيدفوليک و داراي عناصري مثل ويتامين A، بتاکاروتن، ويتامين c گوگرد، فسفر و کلسيم است. از مهم‌ترين خواص اين خانواده مي‌توان به تاثير آنها در پيشگيري از سرطان اشاره کرد. ايندول موجود در انواع کلم در ايجاد خاصيت ضدسرطاني آن نقش دارد، به همين دليل اين سبزي‌ها خطر سرطان روده، معده و ريه را تا حد بسيار زيادي کاهش مي‌دهند.

کلم ضدسرطان ريه

بر اساس نتايج مطالعات انگليسي، مصرف سبزي‌هاي خانواده كلم، احتمال ابتلا به سرطان ريه را كاهش مي‌دهد. مصرف حداقل يك بار در هفته سبزي خانواده كلم مانند كلم معمولي، كلم بروكلي و برخي جوانه‌ها به علت داشتن تركيباتي به نام ايزوتيوسيانات احتمال ابتلا به سرطان ريه را در كساني كه از نظر ژنتيكي مستعد ابتلا به اين بيماري هستند، كاهش مي‌دهد.در بين سبزي‌ها، خانواده کلم مانند کلم بنفش، بروکلي و گل کلم جزو ضدسرطان‌ترين سبزيجات محسوب مي‌شوند زيرا ترکيبي به نام ايزوتيوسيانات دارند که از بين برنده قوي باکتري هليکوباکترپيلوري محسوب مي‌شود. باکتري هليکوباکترپيلوري اصلي‌ترين عامل ايجاد سرطان معده است. کلم داراي ويتامين A ، گوگرد و آهک است و به واسطه اين مواد نتيجه اثربخش روي بيماري‌هاي گوارشي دارد. همچنين به دليل داشتن مواد معدني مذکور موجب ضد عفوني کردن روده مي‌شود. علاوه بر آن مصرف اين سبزي براي معالجه کساني که دچار ورم معده هستند نيز مفيد است، به اين ترتيب مصرف اين سبزي به صورت خام موجبات درمان زخم معده و روده را فراهم مي‌کند. مطالعات آزمايشگاهي حاکي از آن است که کلم ميکروب کش قوي است و ويروس‌ها و باکتري‌هاي مولد بسياري از بيماري‌هاي عفوني را از بين مي‌برد. همچنين متابوليسم برخي داروها مانند استامينوفن را دربدن بهبود بخشيده و سبب تسريع عمل آنها مي‌شود و ايمني بدن را با توليد آنتي‌بادي‌ها (سلول‌هايي که عليه بيماري‌ها مي‌جنگند) بالا مي‌برد.

كاهش سرطان ريه با خوردن كلم

کلم بروکسل:

قسمت مورد استفاده آن به‌طور معمول جوانه‌هاي متورمي ‌است که در اطراف ساقه گياه زير چتر برگ‌ها بيرون مي‌زند و به شکل غده‌هاي گوشتي سبز و سفت به اندازه فندق يا به شکل تکمه در مي‌آيد. اين نوع کلم نيز غني از ويتامينC و A و فولات است و در پيشگيري از سرطان موثر است. فولات موجود در کلم براي زنان باردار بسيار مفيد است و مانع بروز نواقص سيستم عصبي جنين مي‌شود. همچنين فولات در پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي و عروقي مفيد است از اين رو افرادي که يک بار دچار سکته شده‌اند خوب است مرتب کلم مصرف کنند و اثر کلم قرمز به خاطر ليکوپن موجود در آن براي اين افراد چند برابر است.

كاهش سرطان ريه با خوردن كلم

گل‌كلم:

قسمت مورد استفاده آن گل آذين آن است. گليکوزينولات‌هاي موجود در آن باعث ايجاد طعم خردل در آن مي‌شود، به‌خصوص اگر خام مصرف شود. گل‌كلم داراي آليسين است كه موجب بهبود عملكرد قلب و كاهش خطر ابتلا به سكته مي‌شود. گل كلم به نگهداري ميزان كلسترول نيز كمك مي‌كند. علاوه بر اين داراي سلنيوم است. سلنيوم ماده شيميايي است كه با همكاري ويتامين C باعث تقويت و استحكام سيستم دفاعي بدن مي‌شود.گل كلم منبع غني از فيبر است كه به بهبود سلامت و جلوگيري از ابتلا به سرطان كمك مي‌كند. فولات نيز در گل كلم وجود دارد. فولات ويتامين B است كه براي رشد سلول‌ها و پاسخ آنها به بدن لازم و ضروري است. به همين دليل به زنان باردار توصيه مي‌شود براي رشد كامل جنين از گل كلم به مقدار زياد استفاده كنند. شواهد علمي‌در مطالعات نشان مي‌دهد مصرف برخي انواع ميوه و سبزي‌ها به ويژه گل كلم مي‌تواند حافظه را تقويت كند.ماده موثرگل کلم، گلوكوسينولات است كه دسته‌اي از تركيبات آن در تمام خانواده كلم‌ها يافت مي‌شود. تاثير طولاني مصرف مرتب اين تركيبات در جلوگيري از بيماري آلزايمر موثر است. نتايج اين يافته‌ها در پيشگيري و درمان آلزايمر كاربردهاي مهمي‌خواهد داشت.

كاهش سرطان ريه با خوردن كلم

كلم بروكلي:

کلم بروکلي نيز يكي از سبزي‌هاي مغذي و مفيد است.اين سبزي سرشار از ويتامين، موادمعدني و فيبر است. در ميان خانواده کلم، کلم بروکلي در پيشگيري از سرطان موثرتر است و اين خاصيت ضدسرطاني به دليل وجود مواد آنتي اکسيدان بيشتري است. مقدار زياد كلم بروكلي در رژيم غذايي افراد باعث كم شدن خطر ابتلا به سرطان‌هاي مثانه، حنجره، مري، ريه، پروستات، سينه و روده بزرگ مي‌شود. كلم بروكلي داراي ماده‌اي به اسم ايندول است كه استروژن اضافي را كه باعث رشد تومورهاست، خنثي مي‌كند.همچنين اين كلم، حاوي مقادير قابل توجهي ويتامين C بتاكاروتن، كلسيم، فوليك اسيد، پتاسيم وسلينيوم است.كلم بروكلي يا گل كلم سبز منبع بسيار خوبي از ويتامين C است. وجود ويتامينC در موادغذايي مي‌تواند از بروز سرطان‌هاي دستگاه گوارش، سرماخوردگي و بيماري‌هاي وابسته به آن پيشگيري كند. علاوه بر آن ويتامين C در جذب آهن و كلسيم نقش بسيار مهمي‌را ايفا مي‌كند. همچنين زنان باردار با خوردن كلم بروكلي مي‌توانند مقدار لازم اسيدفوليك را در اين دوران تامين كنند. دركلم بروكلي مقدار قابل ملاحظه‌اي ويتامين E وجود دارد. يكي از عوارض كمبود اين ويتامين تخريب گلبول‌هاي قرمز(آنمي‌هموليتيک) است. هنگام خريد کلم بروكلي بايد به ساقه‌هاي ايستاده با رنگ سبز دقت کرده و از خريد آن با رنگ زرد خودداري كرد. خوردن كلم بروكلى نه تنها از ابتلا به سرطان مثانه پيشگيرى مى‌كند بلكه پيشرفت سرطان را در مبتلايان هم كند مى‌كند. كلم بروكلى و ساير سبزي‌هاي برگ دار حاوى تركيبى شيميايى هستند كه به ايزوتيوسيانيت تبديل مى‌شود. اين ماده يك ضدسرطان محسوب مى‌شود. ايزوتيوسيانيت موجود در جوانه‌هاى كلم بروكلى در مقايسه با كلم بروكلى كاملا رسيده به مراتب بيشتر است.

كاهش سرطان ريه با خوردن كلم

کلم برگ:

کلم برگ، کلمي‌بدون ساقه است که مصرف برگ يا آب آن داراي خاصيت ضدالتهابي در بدن است. نياکان ما از کلم برگ به‌عنوان دارويي شفابخش در درمان انواع بيماري‌ها از اسکوربوت (کمبود ويتامين C) تا قانقاريا استفاده مي‌کرده‌اند. علم جديد نيز اثر شفابخش اين گياه را در افزايش مقاومت بدن در برابر سرطان، التهابات، عفونت‌ها و زخم‌ها تاييد کرده است.

حرف آخر

انواع کلم در درمان بسياري از بيماري‌هاي گوارشي مفيد است اما مصرف آن به افرادي كه دچار ناراحتي‌هاي کبدي هستند، توصيه نمي‌شود. علاوه بر آن با وجود تمام خواص ذکر شده در مورد کلم، افرادي که مبتلا به گواتر هستند بايد در مصرف کلم احتياط کنند زيرا از جذب يد به وسيله غده تيروييد جلوگيري مي‌کند. ديگر اينکه زياده روي در مصرف کلم موجب ايجاد نفخ و افزايش فشار خون، خواب‌هاي پريشان و غليظ شدن خون مي‌شود. در مبتلايان به بيماري‌هايي مانند ماليخوليا، واريس و سرطان نيز بايد از خوردن آن اجتناب كرد.
منبع:www.salamat.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.