تحقیق کلمات کلیدی چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

در این یادداشت، با مفهوم کلمات کلیدی و کاربردهای آن در سئو و بازاریابی محتوایی آشنا می شویم و ابزارها و نحوه انتخاب بهترین کلمات کلیدی را معرفی می کنیم.
سه‌شنبه، 7 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
تحقیق کلمات کلیدی چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟
دنیای امروز، دنیای پادشاهی محتوا است و تولید محتوا از نگاه مجلات معتبر جهان، در زمره پردرآمدترین مشاغل دهه آینده است. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان مانند شما در تلاشند با استفاده از ابزارهای سئو مانند کلمه کلیدی، جایگاه خود را در میان صفحه‌های پر شمار وب مستقر کنند و به کسب درآمد سرشار از طریق بازاریابی محتوایی بپردازند. تمام تلاش هایی که در این زمینه انجام می‌شود و  موفقیت تمام صفحاتی که هر روزه به دنیای بی پایان اینترنت اضافه می گردد، همگی وابسته به موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.
 

اهمیت سئو در بازاریابی محتوایی

تلاش برای ایجاد محتواهای شگفت انگیز و رفع نیاز گسترده افراد در صورتی موفق خواهد بود که توسط دیگران مورد بازدید قرار بگیرد. بهترین مقالات موجود در اینترنت، اگر بازدیدکننده کافی نداشته باشند، به محاق فراموشی سپرده خواهند شد و دیده شدن در دنیای اینترنت و موفقیت در دنیای بازاریابی درونگرا، همگی به درک صحیح از یک واژه و عمل کردن در مسیر آن وابسته است. سئو چیزی است که همه بازاریابان محتوایی و نویسندگان دنیای اینترنت برای کسب امتیاز از آن تلاش می کنند.

برای کسب رتبه بالاتر در موتورهای جستجو باید تمام بخش‌های سایت ما سئو شده باشد و این بدان معنا است که باید طبق الگوریتم‌های گوگل، سایت خود را برنامه ریزی کنیم تا گوگل نیز ما را در صدر نتایج جستجو قرار دهد. اما مهم‌ترین عامل برای کسب رتبه برتر از نگاه گوگل چیست؟ انتخاب صحیح و هوشمندانه کلمات کلیدی چه نقشی در سئو دارد؟ آیا می توان با استفاده از قدرت کلمه کلیدی، موتورهای جستجو را مجاب به برتری صفحه نمود؟ در این مقاله، در تلاشیم تا همه چیز را درباره کلمه‌های کلیدی و نقش آن‌ها در سئوی سایت با شما در میان گذاشته و راهکارهایی صددرصد تضمینی را در خصوص چگونگی انتخاب و نحوه استفاده از واژگان کلیدی با شما در میان بگذاریم.

تحقیق کلمات کلیدی چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟
نقش کلمات کلیدی در سئوی سایت
 

کلمه کلیدی در محتوا چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

به عباراتی که کاربران در موتورهای جستجو سرچ می کنند تا مرتبط ترین محتواها درباره آن ها را پیدا کنند، کلمات کلیدی گفته می شود. اگر دقت کرده باشید، با جستجوی هر واژه یا عبارتی در گوگل، صفحات با ترتیب خاصی پشت هم قرار می گیرند و معمولاً هم سایت‌های خاصی در جستجوهای مشابه، همیشه در صفحه اول گوگل نمایش داده می شوند. تحقیقات نشان داده که 75% از افراد، صفحه نتایج جستجوی گوگل خود را به پایین اسکرول نمی کنند و در میان چند نتیجه اول، سایت خود را انتخاب می کنند. همچنین این تحقیقات نشان می دهد که 92% از افراد برای انتخاب سایت مورد نظر خود به صفحه دوم نتایج جستجوی گوگل نمی روند و در صورت نیافتن نتیجه، عبارات جستجوی خود را تغییر می دهند. تمام این آمار و ارقام و همه ی این قوانین، نشان می دهند که برای انجام موفق بازاریابی محتوایی و برای پادشاه شدن در شهر محتوا، باید بتوانید پیش از هر چیز، جادوی استفاده از کلید واژگان را به خوبی بیاموزید و از آن در تولید محتوا به سود خود بهره ببرید.

موتور جستجوی گوگل برای رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجو، از الگوریتم‌های خاص و پیچیده‌ای پیروی می کند که یادگیری ساز و کار آن ها مستلزم سال ها مطالعه و تمرین است. هرچند آگاهی از این الگوریتم‌ها بسیار ارزشمند و کاربردی است، اما شما برای استفاده صحیح از کلمات کلیدی در تولید محتوا، نیازی به تسلط بر الگوریتم های گوگل ندارید.

ماجرا بسیار ساده است! گوگل می خواهد که کاربران همیشه او را برای جستجو انتخاب نمایند؛ بنابراین سعی می کند صحیح‌ترین پاسخ‌ها را برای رفع نیاز شما در صدر قرار دهد؛ بنابراین الگوریتم‌های پیچیده گوگل همگی بر مبنای یافتن مرتبط‌ترین صفحه با درخواست کاربران طراحی شده اند؛ بنابراین برای موفقیت در تولید محتوا، کافی است تمام فکر و ذکر شما، رفع نیاز صحیح کاربر باشد! کافی است خود را جای کاربر گذاشته و ببینید چه پرسش هایی با خواندن محتوای تولید شده شما پاسخ داده می‌شود و همچنین خود را جای گوگل گذاشته و ببینید آیا می تواند این محتوا را برای کاربران مفید تشخیص دهد یا خیر! اگر در این امر موفق باشید، نیمی از مسیر صحیح سئو را طی کرده‌اید!

از اینجا به بعد، دانستن چند نکته درباره چگونگی استفاده از کلمه کلیدی اهمیت دارد که به آن‌ها در ادامه مقاله خواهیم پرداخت.

تحقیق کلمات کلیدی چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟
تحقیق کلمات کلیدی
 

چگونگی شناسایی و انتخاب بهترین کلمه کلیدی

نخستین کاری که برای استفاده صحیح از کلمات کلیدی در تولید محتوا باید انجام دهید، این است که بهترین کلمات و عبارات را انتخاب نمایید. برای این کار شما نیاز دارید که به طور مداوم با استفاده از ابزار‌های جستجوی کلمه کلیدی، به مطالعه و تحقیق کلمات کلیدی حوزه کاری خود بپردازید. برای این کار باید دو کار را به طور پیوسته انجام دهید:

* استخراج کلمات کلیدی
* ایجاد اولویت در کلمات کلیدی یافت شده

حال بیایید این دو گام را باهم بررسی نماییم.
 
1- استخراج کلمات کلیدی:
پیش از هر چیز باید مفاهیم و کلمه های اصلی کسب و کار خود را فهرست کنیم. به این کلمات، اصطلاحاً کلمات کلیدی بذر یا Seed Keywords گفته می شود.
سپس باید به این 2 سوال پاسخ دهیم:
 
  • * کاربران، برای پیدا کردن محصولات و خدمات مرتبط به کسب و کار ما، کدام کلمات کلیدی را جستجو می کنند؟
  • * رقبای سایت ما، با کدام کلمات کلیدی بازدید جذب می کنند؟
برای پیدا کردن بهترین کلمه‌های کلیدی، راهکارهای مختلفی وجود دارد:
  • * با استفاده از طوفان ذهنی و ایجاد پرسش‌های مرتبط، کلمات کلیدی بذر را پیدا کنید.
  • * از پیشنهادات گوگل برای کلمات کلیدی مرتبط در نتایج جستجوی یک کلمه کلیدی استفاده کنید.
  • * با استفاده از ابزارهای کیورد ریسرچ، سایت رقبا را بررسی کنید و کلمات کلیدی آن ها را استخراج کنید.
  • * با استفاده از ابزارهای کیورد ریسرچ، کلمات کلیدی بیشتر جستجو شده توسط کاربران را استخراج کنید.

در ادامه این یادداشت، برخی از ابزارهای Keyword Research را معرفی خواهیم کرد.

همچنین می توانید از مشاوران متخصص این کار مانند تیم شهر محتوا به آدرس ShahreMohtava.com کمک بگیرید.
 
2- تحلیل و انتخاب کلمات کلیدی
:با استفاده از روش‌های بالا شما فهرستی بلندبالا از کلمات کلیدی دارید که حال باید اولویت بندی شده و به ترتیب اولویت در تولید محتوا و بازاریابی درونگرا مورد استفاده قرار بگیرند. در تحلیل و اولویت بندی عبارات کلیدی یافت شده باید به خاطر داشته باشید که: ترافیک جستجوی هر کلمه کلیدی، میزان رقابت بر روی هر کلید واژه و میزان بازدهی کلمه‌ها باید مورد نظر شما باشند. درباره این سه عامل و تاثیر آن‌ها بر روی انتخاب کلمات کلیدی در تولید محتوا پس از معرفی ابزار‌ها صحبت خواهیم نمود.
 

ابزارهای تحلیل کلمات کلیدی

پیش از یادگیری تحلیل کلمات کلیدی، باید بدانید برای تحلیل کلمات کلیدی یافت شده خود نیز می توانید از ابزارهای متفاوتی بهره ببرید. به عنوان مثال:
از سایت Google Trends می توانید برای تخمین میزان ترافیک کلمات یافت شده خود استفاده کنید. در این ابزار با جستجوی هر کلمه یا عبارت، نموداری از میزان جستجوی آن در طول زمان‌های مختلف به شما ارائه می‌شود. بدین ترتیب شما در می یابید که هر کلمه کلیدی از فهرست شما، در بازه‌های زمانی مختلف، چند بار توسط کاربران و از کدام مناطق دنیا، جستجو شده است.

تحقیق کلمات کلیدی چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟
گوگل ترند
 
از ابزارهایی مانند Ahrefs و Alexa و SEMrush و KWfinder می توانید برای پیدا کردن میزان رقابت هر عبارت کلیدی و پیدا کردن پر جستجوترین کلید واژه ها استفاده نمایید. بدین ترتیب در می یابید که در هر عبارت کلیدی در فهرست، چه تعداد رقیب مهم دارید و مهم‌تر آن که رقبای شما چه کسانی هستند و چگونه با تولید محتوا به بهترین جایگاه‌ها رسیده اند.
 

فرایند تحلیل و گزینش کلمات کلیدی

ابزارهایی مانند ابزارهای نام برده به وفور وجود دارند و همگی می توانند به شما در تحقیق و مطالعه کلمات کلیدی کمک کنند. اما مسئله اصلی این است که چگونه با این تحلیل‌ها کلمات کلیدی خود را اولویت بندی کنیم. برای درک این موضوع به موارد زیر دقت کنید.

ایده آل‌ترین کلمات کلیدی، کلماتی هستند که بیشترین ترافیک جستجو و کمترین رقبا را داشته باشند! در دنیای بازاریابی محتوایی به چنین نقاطی گپ محتوایی (Content Gap) گفته می‌شود. یعنی نیازهای مهمی که کمتر وب سایتی به آن‌ها پرداخته است. چنین سوژه هایی می تواند بهترین نقطه تمرکز برای تولید محتوا و کسب رتبه سئو از طریق افزایش نرخ بازدید باشد. اما دو مشکل بزرگ در این زمینه وجود دارد. نخست آن که چنین گپ هایی به ندرت یافت می شوند و دوم آن که پس از یافت شدن سریعاً توسط سایر رقبا نیز مورد هدف قرار داده خواهند شد! بنابراین بیایید دست از ایده آل گرایی برداریم و به سوی گام بعدی تحلیل خود برویم.

حال که حالت ایده آل کمتر دست می دهد، بهتر است در جستجوی کلماتی باشیم که ترافیک جستجوی متعادل و میزان رقابت متوسطی دارند. برای درک میزان رقابت هر کلمه کلیدی دقت کنید که در ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، پس از جستجوی هر کلمه یا عبارت، یک نمودار دایره‌ای شکل به شما نمایش داده می‌شود که در آن درصد میزان سختی رقابت اعلام شده. از آنجایی که کار کردن بر روی کلمات کلیدی دارای سختی رقابتی ست، شانس موفقیت در کسب امتیاز برتر سئو را تا حدودی کاهش می دهد، شما باید سعی کنید کلماتی را انتخاب کنید که درصد رقابت کمتری برای شما داشته باشد.

تحقیق کلمات کلیدی چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟
Kwfinder و نحوه تحلیل میزان سختی رقابت در کلمه کلیدی
 
به این منظور کلمات فهرست خود را به ترتیب بیشترین ترافیک جستجو اولویت بندی کرده و به ترتیب اولویت، میزان سختی رقابت آن‌ها را پیدا کنید. کلماتی که بیشترین ترافیک جستجو و کمترین درصد سختی رقابت را داشته باشند؛ در رتبه نخست اولویت سایت شما و تولید محتوا قرار می گیرند. بهتر است در نرم افزارهای تحلیلی مانند اکسل یا اکسس برای خود یک نمودار دو جانبه (سطر شما ترافیک جستجو و ستون شما درصد سختی رقابت کلمه کلیدی باشد) بسازید و نقاط عطف و نقاط بیشینه نمودار را برای خود به شکلی ساده‌تر برگزینید.

به این نکته توجه داشته باشید که تک کلمه در کلمه های کلیدی شانس رقابتی شما را بسیار کاهش می دهد و شما باید در مرحله جستجو و یافتن کلمات کلیدی، عباراتی را انتخاب کنید که با افزودن یک متغیر دوم، از حالت کلی و تک کلمه بیرون آمده و تا حدودی کلمه کلیدی اختصاصی‌تر شود. به عنوان مثال اگر موضوع سایت شما درباره داروهای گیاهی است، بهتر است کلماتی را به کلمه ی «داروی گیاهی» اضافه کنید و به عنوان مثال، عبارت‌های «داروی گیاهی مناسب لاغری» و «داروی گیاهی نشاط بخش» و... را بسازید. به این ترتیب کلمه کلیدی برگزیده شما به اصطلاح خاص‌تر شده و می تواند میزان درصد سختی رقابت را در تولید محتوا کاهش دهد.

برای موفقیت در بازاریابی محتوایی، برگزیدن کلمات کلیدی مناسب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ اما بجز دو عامل نام برده یعنی ترافیک جستجو و میزان رقابت، عامل سومی نیز در تحلیل کلمات کلیدی موثر است که بدون در نظر گرفتن آن، دو عامل اول و تمام نتایج جستجو و تحلیل شما اگر به ضرر شما عمل نکند، حداقل بی ثمر خواهد بود.
 

میزان بازدهی کلمه کلیدی در تحلیل کلیدواژگان

درباره تحلیل و انتخاب کلمات کلیدی در تولید محتوا عامل بازدهی نیز می تواند بسیار موثر و مهم باشد. پیش از هر چیز (با آن که می دانیم این موضوع را رعایت می کنید) اما لازم به یادآوری است که کلمات کلیدی منتخب شما باید حتماً با موضوعی که درباره آن کار می کنید، هم راستا باشد. استفاده ی صرف از کلماتی که ترند روز دنیا هستند، برای به نمایش در آمدن محتواهایی که مضمونی دیگر دارند، تنها باعث افزایش نرخ پرش و کاهش امتیاز شما در سئو خواهد شد. اگر کاربران سایت شما پس از کلیک بر روی مطلب تان به آنچه در جستجوی آن هستند نرسند، صفحه شما را می بندند و این موضوع از نگاه موتورهای جستجو یعنی محتوای شما برای کاربر مفید نبوده است؛ بنابراین محتوای شما در جستجوهای بعدی جایگاه پایین‌تر و پایین تری را به دست خواهد آورد و امتیاز سایت شما نیز کاهش خواهد یافت.

درباره میزان بازدهی کلمات کلیدی، منظور صحبت ما کلمات مرتبطی است که در تحلیل‌های اولیه دارای ترافیک و میزان سختی رقابت معقولی بوده اند. در میان این کلمات نیز باید کلماتی برگزیده شوند که بتوانند شما را به مشتریان احتمالی یا کسب اهداف احتمالی تان نزدیک‌تر کنند. در غیر این صورت افزایش بازدید از سایت شما هر چند که موجب افزایش امتیاز و رتبه شما شده باشد، جز تماس‌های اضافی و کامنت‌های غیر ضروری برای شما نتیجه‌ای به بار نخواهد آورد.

تحقیق کلمات کلیدی چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟
جذب مشتری با کلمات کلیدی
 
هدف از تولید محتوا در بازاریابی محتوایی این است که مخاطبان، طبق تعریف بازاریابی درونگرا با پای خود به سوی شما بیایند و با نیاز خود، مشتری شما شوند. بنابراین شما باید کلمات کلیدی خود را به سمتی سوق دهید که از میان کاربران کنجکاو و کاربران نیازمند به خدمات شما، دومین گروه بیش از نخستین گروه به سوی مطالب شما جذب شوند. شما می توانید به جای طی کردن چنین مسیر دشواری در تحلیل کلمات کلیدی، از تخصص مشاوران شهر محتوا نیز بهره مند شوید.
 

بهترین شیوه استفاده از کلمات کلیدی در تولید محتوا

حال که کلمات کلیدی خود را با توجه به اهداف بازاریابی محتوایی و به کمک ابزارها و روش‌های نام برده انتخاب کردیم، گام بعدی در تولید محتوای موفق، چگونگی استفاده از واژگان کلیدی است. سوالاتی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که چند بار باید از کلمات کلیدی استفاده کنیم؟ آیا استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی مفید است یا می تواند به ضرر محتوا تمام شود؟ الگوریتم گوگل درباره چگالی استفاده از کلمات کلیدی چگونه است؟

در مقالات مختلفی که مرجع آموزش سئو و تحلیل الگوریتم‌های موتورهای جستجو هستند، موضوعات مختلفی درباره نحوه استفاده از کلمات کلیدی در طول محتوا گفته شده است. هدف ما در این مقاله آموزش این الگوریتم‌ها و پرداختن تخصصی به این موضوع نیست. همانطور که در ابتدای این مقاله ذکر کردیم، کافی است مهم‌ترین دغدغه شما در حین تولید محتوا نیاز کاربران و اهمیتی که گوگل به آن‌ها می دهد باشد.

شما باید در این زمینه با عبارت چگالی کلید واژگان یا Keyword Density آشنا شوید. این مفهوم بر میزان تکرار واژگان کانونی در محتوای تولید شده دلالت دارد و به تحلیل متخصصان، بهترین چگالی از نگاه گوگل، چگالی 1 تا 2 درصد است. این یعنی به ازای هر صد کلمه موجود در محتوای تولید شده، یک یا دوبار از واژگان کلیدی استفاده کنید.

مفهوم بعدی جایگذاری کلمات کلیدی یا Keywords placement  است که بر روی تراکم این چگالی در بخش های مختلف محتوا دلالت می کند. در این زمینه متخصصان معتقدند که کلمات کلیدی باید در مهمترین بخش های محتوا مثل تیترها، پاراگراف اول متن، متن جایگزین تصاویر و متن لینک ها قرار داشته باشد.
نکته دیگر چگونگی استفاده از کلمات کلیدی است که می تواند استراتژی‌های مختلفی داشته باشد اما باز هم به ساده‌ترین زبان ممکن می توان گفت که اگر تنها به نوشتن مشغول باشید و گوشه چشمی به عبارات بالا داشته باشید، بهتر از آن است که بی دلیل از کلمات کلیدی استفاده کنید یا مانند برخی سایت‌های غیر حرفه‌ای در میانه متن ناگهان بدون در نظر گرفتن معنا یک کلمه کلیدی داخل پرانتز بگذارید! اولویت اصلی شما در طول تولید محتوا باید رضایت مخاطب شما از محتوای شما باشد و بس!
 
تحقیق کلمات کلیدی چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟
چگالی کلمات کلیدی
 
اغراق در هر کدام از مراحل فوق و همچنین استفاده نابجا و بیش از حد از واژگان کلیدی در محتوا می تواند باعث شود که محتوای شما توسط آنالیزگر‌های گوگل محتوایی تقلبی یا اسپم به حساب بیاید و آن وقت فاتحه آن محتوا خوانده است! برای رعایت این موضوع می توانید از ابزار‌ها و سایت‌های Keyword Density checker استفاده نمایید.
 

کلمات کلیدی هم خانواده و اهمیت لینک دادن به آن ها

یکی دیگر از عوامل موفقیت در سئو در مقوله بازاریابی محتوایی، استفاده از کلمات هم خانواده است. کلمات کلیدی هم خانواده در واقع کلمه هایی هستند که ممکن است بجای یکدیگر توسط کاربرهای مختلف جستجو شوند. موتور جستجو نمی تواند به خودی خود درک کند که آنچه شما به عنوان کلید واژه معرفی کرده اید، با آنچه مترادف با همان عبارت توسط کاربر جستجو شده هم معنی است. به همین خاطر است که شما باید از کلمات کلیدی مترادف یا کلمه کلیدی های هم خانواده استفاده نمایید.

برای این کار دو راهکار می تواند مفید باشد. نخست آن که کلمات مترادف را در طول محتوا به صورت پراکنده استفاده نمایید. به عنوان مثال اگر کلمه کلیدی اصلی این مقاله خود عبارت «کلمه کلیدی» باشد، اگر دقت کنید می بینید که عبارات «کلمه‌های کلیدی»، «کلمات کلیدی»، «کلید واژگان» و «واژگان کلیدی» نیز  به صورت تعمدی در طول محتوا استفاده شده اند. البته رعایت چگالی و نحوه جایگذاری کلمات در تولید محتوا به این سبک از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.
 

خدمات مشاوره تخصصی سئو

انتخاب بهترین کلمات کلیدی و استفاده صحیح از آن ها در تولید محتوا از اهمیت بالایی برخوردار است و موفقیت در دنیای بازاریابی درونگرا وابسته به همین موضوع است. اگر کلمات کلیدی خود را به درستی انتخاب نکنید و آن ها را به درستی در محتواهای خود به کار نگیرید، در واقع هزینه های بازاریابی محتوایی شما به هدر خواهد رفت و به نتایج مورد انتظار خود دست پیدا نخواهید کرد.

تیم سئو شهر محتوا همیشه تلاش می کند با تسلط بر جدیدترین مفاهیم و تکنیک های بهینه سازی سایت ها برای موتورهای جستجو، کسب و کارهای اینترنتی ایران را در مسیر پیشرفت یاری نماید. پیشنهاد می کنیم از خدمات مشاوره ای این مجموعه بهره مند شوید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.