نقش همه گیری کوید 19 در افزایش اتوماسیون

کروناویروس محدودیتهای انسانی را در کانون توجه قرار داده است. آیا این نشانگر افزایش اتوماسیون خواهد بود؟
جمعه، 17 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقش همه گیری کوید 19 در افزایش اتوماسیون
بیماری همه گیر کروناویروس باعث افزایش گسترده بیکاری جهانی شده است. همچنین نقش پررنگ و ارزشمند اتوماسیون در دنیای امروز را برجسته کرده است.
 
اگرچه کارهایی وجود دارد که ماشینها درست قادر به انجام آنها نیستند، کوید 19 باعث شده است که ما در مورد آینده کار نگران باشیم و با توجه به این موضوع نگران ظرفیت اتوماسیون برای وارد شدن در جایی که انسان باید عقب بکشد باشیم.
 

اتوماسیون و مشاغل

بحث و گفتگو در مورد "ظهور ماشین ها" برای اولین بار در سال 2013 آغاز شد، پس از آن که محققان دانشگاه آکسفورد مقاله ای را در مورد پتانسیل اتوماسیون برای بسیاری از مشاغل در بخش های مختلف منتشر کردند، از جمله بسیاری از مشاغل اداری مانند کارگران پشتیبانی اداری، بازاریاب های از راه دور و کارمندان ادعای بیمه.
برداشت روباتیک میوه اکنون موضوع داغی در دنیای تحقیقات روباتیک است.اما آیا اتوماسیون مستقیماً بیکاری ایجاد می کند؟ جواب پیچیده است.
 
اگرچه برخی از اتوماسیون ها جایگزین نیروی انسانی می شوند، اَشکال دیگر آن می تواند به ایجاد مشاغل جدید کمک کند یا به کسب و کارهای موجود با رونق مزایایی برای کارمندان کمک کند.
 
این امر همچنین بستگی به این دارد که آیا شما میزان اشتغال را در سطح جهانی، ملی یا محلی اندازه می گیرید. افزایش اتوماسیون برای یک کشور یا منطقه ممکن است برای مشاغل در آن جا مفید باشد، اما به مشاغل در جاهای دیگر آسیب برساند.
 
تاکنون روبات ها در بسیاری از کارهای تولیدی بسیار تکراری در اقتصادهای پیشرفته جایگزین انسان شده اند و احتمالاً در نهایت جایگزین نیروهای کار مشابه در سایر نقاط جهان خواهند شد. با معرفی صندوق های پرداخت اتوماتیک، خیلی قبل از کوید 19،  تماس انسانی در حین خرید به شدت کاهش یافت. اما در زمینه های ساخت با موقعیت خوب و پیشرفته مانند ساخت های هنری، ساخت قطعات برای صنعت هوافضا یا حتی پوشاک مد سفارشی و منحصر به فرد، استفاده از روبات ها به احتمال زیاد شغل ایجاد می کند.
 

محرک های همه گیری برای اتوماسیون

اتوماسیون صنایع استرالیا مدتی است که دست به کار شده است. این کشور با توجه به اتکایش به صادرات معدن، یک رهبر جهانی در تصویب اتوماسیون تجهیزات معدن است.
 
بسیاری از معادن آن تا حدودی توسط مراکز بهره برداری از راه دور کار می کنند، که در آن کارمندان قطعات اتوماتیک زیادی از تجهیزات را دیده بانی می کنند، و تجهیزات بزرگی از اتوماتیک را رصد می کنند. این اتوماسیون موفقیت آمیز به صنعت معدن کمک می کند تا با اثرات همه گیری این بیماری رو به رو شود.
 
نقش همه گیری کوید 19 در افزایش اتوماسیون
 
تصویر: در کارخانه فولاد سازی Bluescope درWollongong ، از یک وسیله نقلیه حمل و نقل خودکار برای جا به جایی رول های ورق فولادی استفاده می شود. DEAN LEWINS/AAP
 
در حال حاضر، دو محرک عمده برای در نظر گرفتن یک انتقال گسترده تر و سریعتر به اتوماسیون وجود دارد.
 
اولین مورد، تمایل کشور برای خودکفا شدن بیشتر در تهیه کالاها و خدمات، با زنجیره های تأمین محلی است که نسبت به شوک های جهانی کمتر حساس هستند. این امر به تقویت توانایی تولید کشور نیاز دارد و یکی از راه های انجام این کار، پذیرفتن روش های جدید ساخت با استفاده از اتوماسیون و روباتیک است.
 
محرک دوم، نیاز به کاهش دفعات و مدت زمان تماس انسان با انسان (رعایت فاصله اجتماعی) است، به خصوص که متخصصان نسبت به تهدید روز افزون ناشی از همه گیری های آینده هشدار می دهند.
 
تحقیقات نشان می دهد کوید 19 می تواند از طریق سطوح و تماس انسان با انسان پخش شود.
 
فناوری، راه هایی برای جلوگیری از این امر ارائه می دهد. به عنوان مثال، با معرفی صندوق های پرداخت اتوماتیک، خیلی قبل از کوید 19،  تماس انسانی در حین خرید به شدت کاهش یافت. آیا اتوماسیون مستقیماً بیکاری ایجاد می کند؟ جواب پیچیده است. در حالی که این خودش اتوماسیون نیست (از آنجا که مشتری هنوز کار خود را انجام می دهد)، می توان آن را پله ای برای برنامه های آمازون در نظر گرفت تا به زودی یک سیستم خرید خودکار را در فروشگاه های فیزیکی ایالات متحده به بازار عرضه کند.
 
با استفاده از فن آوری "فقط بیرون بروید"، مشتریان می توانند اقلام را از قفسه فروشگاه بردارند، آنها را در کیف بگذارند و مستقیم بیرون بروند. سیستم حسگر داخل فروشگاه به طور خودکار آنچه را که برداشته شده است تشخیص می دهد و پس از خروج مشتری از فروشگاه ، پروسه خرید را آغاز می کند.
 
آیا فناوری "فقط بیرون بروید" یا Just Walk Out آمازون، آینده ی خرید درون فروشگاهی است؟
 

کار ماهرانه چیست؟

به گفته الکساندرا هیت، رئیس تحلیل اقتصادی بانک مرکزی استرالیا، استخدام برای مشاغلی که نیاز به بالاترین سطح مهارت دارند از 15٪ در اواسط دهه 1960 به بیش از 30٪ در حال حاضر رسیده است.
 
اما چگونه می توان کار "ماهرانه" را طبقه بندی کرد؟
 
بسیاری از مشاغلی که بنا بر فرض "کمتر ماهرانه" هستند اگر از منظر یک مهندس توسعه دهنده معادل (یا روباتیک) خودکار نگریسته شوند، "کمتر ماهرانه" نیستند. مثلاً تمیز کاری - کاری که از اهمیت فوق العاده ای در طول این بیماری همه گیر برخوردار است، را در نظر بگیرید.
 
اگر چه از نظر سنتی، به عنوان مهارتی بالا محسوب نمی شود، اما همچنان پیچیده است زیرا به کارِ دستی و برنامه ریزی زمانی نیاز دارد و بنابراین مناسب برای اتوماسیون نیست. در حقیقت، یک تمیز کننده روباتی همه کاره، همچنان موضوعی از داستان های علمی تخیلی باقی می ماند.
 
مثال دیگر، چیدن میوه است که هنگام شکسته شدن میوه، کار پیچیده تری نیز می شود. در فصل های آینده، کشور به دلیل محدودیت های مسافرتی بین المللی ممکن است با کمبود میوه جات رو به رو شود و از این رو برداشت روباتیک میوه اکنون موضوع داغی در دنیای تحقیقات روباتیک است.
 
در حالی که پیشرفت در این جبهه حاصل شده است، هنوز بسیاری از سیستم های نمونه اولیه از نظر تجاری در دسترس نیستند. و بعید است که روبات ها مشکلات کمبود نیروی کار صنعت را طی چند سال آینده حل کنند.
 
محققان روباتیک در جستجوی روبات های قابل اعتماد و بسیار ماهر برای چیدن میوه هستند.
 

هزینه های انتقال

هنگام تلاش برای پیش بینی این که اتوماسیون به چه راهی پیش می رود، مسئله مهم در نظر گرفتن ظرفیت ما برای اتخاذ آن است.
 
همان طور که به درون بشکه یک رکود اقتصادی خیره می شویم، می بینیم که بسیاری از مشاغل و سازمان ها در تلاشی مالی هستند.
 
اگر به طور مؤثر انجام شود، تغییر عمل تجاری برای اتخاذ اتوماسیون، در کوتاه مدت به زمان و هزینه ی آن می ارزد. اگرچه کارهایی وجود دارد که ماشینها درست قادر به انجام آنها نیستند، کوید 19 باعث شده است که ما در مورد آینده کار نگران باشیم و با توجه به این موضوع نگران ظرفیت اتوماسیون برای وارد شدن در جایی که انسان باید عقب بکشد باشیم. در حالی که زمان ممکن است در دسترس باشد، سرمایه گذاری نقدینگی کمیاب برای برخی از افراد در چنین اوقات متزلزلی ممکن است بیش از حد خطرناک به نظر رسد.
 
اما بعد دو باره، مانند بسیاری از سرمایه گذاری ها، گاه ثروتی جسورانه را جلب می کند. و رکود پیش رو می تواند یک زمان مناسب برای بازآفرینی بیشتر نحوه ارائه محصولات و خدمات باشد.
 
منبع: جاناتان روبرتس - Queensland University of Technology


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.