هوش هیجانی (EQ) مهم تر از ضریب هوشی (IQ)

IQ به معنای ضریب هوشی است و نشان دهنده میزان ضریب هوشی دانشگاهی یا محاسباتی یک فرد می باشد. EQ به معنای هوش هیجانی است و نشان دهنده توانایی فردی در درک، کنترل، ارزیابی و بیان احساسات می باشد.
شنبه، 15 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
هوش هیجانی (EQ) مهم تر از ضریب هوشی (IQ)
در این نوشته قصد دارم مطلبی برگرفته از کتاب "ذهن کامل نو" نوشته پینگ را عینا بنویسم.

دنیل پینگ در این کتاب در مورد اینکه موفقیت در هر حوزه ای چه کسب و کار و چه خانواده و ... به چه چیزی بستگی دارد ضریب هوش و ضریب احساس را بررسی کرده است.
 

ایشان در این کتاب می فرمایند

وقتی متصدیان موزه های آینده بخواهند مجموعه ای درباره ی مدارس امریکا در قرن بیستم گرد بیاورند، آثار زیادی وجود دارد که می توانند از بین آنها انتخاب کنند- کتاب های درسی کلفت، تخته های سیاه خاک گرفته، میزهای پلاستیکی ای که یک تکه قالب گیری شده اند و روی آنها قوس دارد. اما چیزی هست که شایسته ی توجه مخصوص است. پیشنهاد می کنم که متصدیان در مرکز نمایشگاه و محفوظ در یک فقسه شیشه ای پر تلالو، یک مداد نمره ی 2 خوب تراشیده شده را قرار دهند.

هرگاه که زنجیره ی تدارکات جهانی با کمبود مداد نمره ی 2 روبرو شود، ممکن است سیستم آموزش امریکا فرو بپاشد. از همان زمانی که کودکان می توانند این تکه چوب مخصوص نوشتن را در دست بگیرند رشته ی بی پایانی از آزمون ها را می گذارانند که ادعای اندازه گیری توانایی فعلی و توان بالقوه ی کودکان را دارند.

در مدارس ابتدایی، ضریب هوش کودکان را ارزیابی می کنیم. بعدها، مهارت شان در خواندن و ریاضیات را اندازه می گیریم- و بعد نمرات آنها را در قیاس با بقیه ی ایالات، کشور، و دنیا نمایش می دهیم. وقتی که نوجوانان به دبیرستان می رسند، برای امتحان آماده میشوند، بیابانی که باید از آن عبور کنند تا به شغل مناسب و زندگی سعادتمند دست پیدا کنند.

دانیل گلمن مجموعه ای از پژوهش های دانشگاهی را به انجام رسانده تا بفهمد ضریب هوش چه مقدار در موفقیت حرفه ای تاثیرگذار است. فکر می کنید این مطالعات به چه نتیجه ای رسید؟

هوش هیجانی (EQ) مهم تر از ضریب هوشی (IQ)

طبق آخرین تحقیقات ضریب هوش به چه نسبت عامل موفقیت حرفه ای است؟

الف) 50 تا 60 درصد
ب) 35 تا 45 درصد
ج) 23 تا 39 درصد
د) 15 تا 20 درصد
 

چرا هوش هیجانی (EQ) مهم تر از ضریب هوشی (IQ) است؟

در این مقاله به تفاوت های هوش هیجانی و ضریب هوشی پی می برید.

در طول دهه های گذشته دانشمندان، محققان و دانشجویان شروع به تغییر مسیر ارزیابی و درک هوش افراد کردند. در این خصوص می بایست از آقای دکتر دانیل گلمن، روانشناس مشهور، کسی که کتابهای متعددی در موضوع هوش هیجانی نوشته است، تشکر کرد. دکتر گلمن حتی نشان داد که EQ از IQ مهم تر است.
 

IQ در مقابل EQ، تفاوت در چیست؟

IQ به معنای ضریب هوشی است و نشان دهنده میزان ضریب هوشی دانشگاهی یا محاسباتی یک فرد می باشد. برای یافتن میزان ضریب هوشی یک فرد یکی از چندین آزمون استاندارد تعیین ضریب هوشی در اختیار او قرار می گیرد. براساس میزان پاسخهای صحیحی که در بازه زمانی محدود فرد به سوالات می دهد، نمره ای به او داده شده و با سایر افرادی که در یک گروه سنی هستند، مقایسه می شود. تجربه نشان می دهد، کسانی که به خوبی از عهده آزمون ضریب هوشی بر می آیند، به لحاظ تحصیلاتی عملکرد بهتری داشته اند. این افراد از کسانی که IQ پایین تری دارند، درآمد بالاتری داشته اند و به طور عمومی از لحاظ جسمی سالم تر هستند.

EQ به معنای هوش هیجانی است و نشان دهنده توانایی فردی در درک، کنترل، ارزیابی و بیان احساسات می باشد. در حالی که افراد با سطح EQ بالا لزوماً دارای دانش آکادمیک و فنی بالایی نیستند، عملکرد بهتری در محیط های کاری در مقایسه با افرادی که IQ بالایی دارند، از خود نشان می دهند. چرا؟ این افراد خود آگاهی بیشتری دارند و بهتر می توانند برخورد های خود را تنظیم کنند، مسئولیت کارهای خود را بهتر قبول می کنند، با انگیزه هستند و با دیگران با همدلی برخورد می کنند.

هوش هیجانی (EQ) مهم تر از ضریب هوشی (IQ)

چرا EQ از IQ مهمتر است؟

در حالی که بیشتر محققین می گویند که کارایی افراد در زندگی بوسیله IQ و EQ فرد تعیین می شود، شواهدی وجود دارد که IQ درصد کمتری از این اشتراک را تشکیل می دهد. تنها در حدود ۱۰ تا ۲۵ درصد از کارایی افراد از طریق IQ و بیش از  ۷۵ درصد کارایی افراد از طریق EQ آنها مشخص می شود. از این رو، بسیاری شرکت ها از متقاضیان کار قبل از استخدام آزمونهای EQ به عمل می آورند. برخی دیگر از شرکتها نیز دوره های ارتقاء سطح EQ جهت کارکنان خود برگزار می کنند.

هنگامی که من در بخش خرده فروشی یک شرکت کار می کردم، یکی از قانون هایی که قبل از استخدام افراد آن را در نظر می گرفتم این بود که “افراد را برای شخصیت آنها استخدام کن و برای افزایش مهارت شغلی به آنها آموزش بده“. معنای این جمله به طور ساده این است که آموزش بیشتر مهارت افراد را برای شغلی که بر عهده خواهند گرفت، بالا می برد و شما به سختی می توانید شخصیت یک فرد را با آموزش ارتقا دهید.
 

چرا بر EQ تاکید می شود؟

جواب این سوال ساده است، چون افراد با EQ بالا در محیط های تیمی بهتر کار می کنند. آنها بهتر می توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.همچنین مطالعات بسیاری نشان داده اند افراد با EQ بالاتر کارایی بهتری در محیطهای کاری دارند، رهبران خوبی هستند، اعتماد به نفس بالاتری دارند، صادق هستند و از نظر دیگران دوست داشنتی تر از کسانی هستند که از EQ پایین تری برخوردارند.
 

۵ ویژگی اصلی هوش هیجانی

هوش هیجانی دارای ۵ ویژگی اصلی است. به محض شناخت شما از این ۵ ویژگی متوجه خواهید شد که چرا هوش هیجانی بالا تاثیر بسیار زیادی در عملکرد بهتر افراد در محیط کار و زندگی به همراه دارد.
 

این ۵ ویژگی عبارتند از :

خودآگاهی : به منظور کنترل احساسات، شما می بایست در مورد آنها آگاهی داشته باشید. خودآگاهی در این بخش نقش مهمی بازی می کند. تنها افرادی که خودآگاه هستند می توانند احساسات خود را کنترل کنند که باعث ایجاد اعتماد به نفس در خصوص کارهایی که می توانند انجام دهند و پیشنهاد هایی که می دهند، می شود.

خود داری : اگر شما نتوانید احساسات خود را کنترل کنید، در محیط کاری به علت تغییراتی که نیاز است در خود بوجود آورید، به طور مداوم با دیگران در حال ستیز و چالش خواهید بود. فقط کسانی که قادر به کنترل احساسات خود هستند، می توانند از ایجاد احساس لجاجت در خود جلوگیری کنند، مسئولیت کارهای خود را به عهده بگیرند، در مقابل تغییرات از خود انعطاف نشان دهند و برخورد مناسبی در خصوص ایده های جدید داشته باشند.

انگیزش : افراد بی انگیزه به ندرت به اهداف خود می رسند. در حالی که افراد با انگیزه به طور پیوسته در حال حرکت به سمت اهداف خود هستند تا قدمی به آنها نزدیکتر شوند. در مقابله با مشکلات در مسیر رسیدن به اهداف از حرکت باز نمی ایستند و با قدرت بیشتری از موانع عبور می کنند. معمولا فروشندگان بزرگ و افرادی که به یک سازمان جهت حرکت به سمت اهداف روحیه می دهند و آنها را تشویق می کنند، از جمله افراد با انگیزه  و با EQ بالاهستند.

همدلی : همدلی عبارت است از دریافت و درک احساس دیگران و شناخت تاثیر اعمال و رفتار خود بر آنها. افرادی که خصوصیت همدلی بیشتری دارند، در بخش های خدماتی سازمانها بسیار خوب عمل می کنند و به خوبی با دیگران صحبت کرده و به مشکلات آنها گوش داده و راه حل مناسبی به آنها ارائه می نمایند. با توجه به اینکه این افراد به خوبی احساسات دیگران را درک می کنند، به خوبی نیز می توانند با استفاده از این قابلیت خود به آنها جهت رسیدن به اهداف خود و سازمان انگیزه دهند.

مهارت های اجتماعی : مهارت های اجتماعی فارغ از آنکه شما در چه حوزه ای مشغول به فعالیت هستید، در زندگی افراد دارای اهمیت خاصی می باشد. افراد موفق ارتباط موثری با دیگران برقرار می کنند. ارتباطات فوق العاده ای جهت مدیریت برخورد، مدیریت تیمی، وظایف رهبری و در مجموع در هر جایی که نیاز به تشریک مساعی وجود دارد، مورد نیاز می باشد.

همانگونه که خواندید، حوزه های مختلفی برای تعیین میزان هوش هیجانی یا EQ جهت ارزیابی موفقیت شما در کارتان وجود دارد. همچنین شما می توانید با استفاده از این ۵ ویژگی میزان موفقیت خود در زندگی روزمره تان را نیز ارزیابی کنید.  در جهانی که دانش با شما فقط به اندازه جستجو در سایت گوگل فاصله دارد، هوش هیجانی از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. همواره در شرکت های بزرگ تلاش بر آن است تا به کارکنان و پرسنل جهت ارتقا و بهبود این ۵ ویژگی آموزش و کمک در کنار ارتقاء دانش فنی آنها داده شود.

با توجه به موارد فوق هوش هیجانی یا EQ به مراتب از ضریب هوش آکادمیک یا IQ مهمتر و تاثیر آن در زندگی انسانها بیشتر است.
 
حال که به اهمیت بسیار هوش هیجانی در زندگی پی بردید، دوست ندارید بدانید هوش هیجانی خودتان یا اطرافیان تان چقدر است؟
تست سنجش هوش هیجانی به شما کمک می کند.

هوش هیجانی (EQ) مهم تر از ضریب هوشی (IQ)

چرا امروزه EQ اهمیت به سزایی پیدا کرده است ؟

افرادی که از هوش هیجانی بالایی بهره‌مندند، در محیط‌های کاری، بسیار پربازده عمل می‌کنند. آن‌ها رهبران موفقی هستند، همچنین افرادی صادق و با روابط اجتماعی بالا می‌باشند. به همین خاطر از نظر دیگران دوست‌داشتنی‌ترند و در کار‌های تیمی بهتر عمل می‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که عوامل کامیابی افراد برجسته و موفق از احساسات مثبت آنها ( +EQ ) گرفته شده است و  افراد ناموفق کسانی هستند که احساسات منفی ( -EQ ) را در خود پرورش می‌دهند.
 

ارتباط هوش هیجانی و هوش شناختی :

به طور کلی هوش هیجانی و هوش شناختی از یکدیگر مجزا هستند اما نقش مهمی را در به موفقیت رسیدن یک فرد ، ایفا می‌کنند زیرا دائما با یکدیگر تعامل دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که هیچ ارتباط خاصی بین هوش هیجانی و هوش شناختی وجود ندارد،در واقع اگر فردی از هوش شناختی بالایی برخوردار باشد ، لزوما از هوش هیجانی بالایی برخوردار نخواهد بود و این دو مستقل از یکیدیگر عمل می‌کنند.


منبع: سایت ویرگول
سایت مسیر ایرانی
سایت پارسا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.