کدام مواد غذایی برای تیروئید مفید هستند؟

تیروئید یکی از غدد بسیار مهم در بدن است که تغذیه ما بر روی این غده تاثیر زیادی می گذارد که لازم است با غذاهای مفید و مضر برای تیروئید آشنا شوید.
جمعه، 11 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
کدام مواد غذایی برای تیروئید مفید هستند؟
بسیاری از افراد به شکلی با یکی از مشکلات تیروئید درگیر هستند و البته در این میان خانم ها بیشتر از آقایان درگیر این مسئله هستند. در واقع بسیاری از افراد اصلا از اینکه دچار مشکل تیروئید هستند بی خبرند و تنها زمانی متوجه موضوع می شوند که وخیم شده باشد.
 
خیلی ها می پرسند که چگونه به صورت طبیعی، سلامت تیروئیدشان را بهبود دهند اما تیروئید همیشه هم سر راست نیست. افراد مبتلا به این مشکل از نظر کم کار یا پرکار بودن تیروئید متفاوت هستند و معمولا برای اینکه بهتر شوند به دارو نیاز پیدا می کنند.
 
اگر می خواهید تیروئید خود را بهبود دهید باید با کمک پزشک از دارویی با دوز مناسب استفاده کنید. در ادامه می خواهم به شما بگویم برای بهبود شرایط تیروئید خود از چه غذاهایی باید بپرهیزید و از چه غذاهایی باید استفاده کنید.1


مواد غذایی مناسب برای تیروئید


غذاهای دریایی
اگر به غذاهای دریایی علاقه ‌مند باشید احتمالا دوست دارید هر نوع ماهی و میگویی را میل کنید. بهتر است بدانید که غذاهای دریایی سرشار از ید هستند و این ماده‌ معدنی برای عملکرد خوب غده‌ تیروئید که تنظیم متابولیسم و رشد را برعهده دارد مفید است. کمبود ید در سلامت تیروئید خلل ایجاد کرده و باعث می ‌شود که شما احساس خستگی و افسردگی کنید و بی ‌انرژی باشید.

سبزی های تیره رنگ
منیزیم در اکثر عملکردهای فیزیکی مهم بدن مانند عملکرد تیروئید نقش دارد. در واقع این ماده‌ معدنی برای ترشح هورمون ‌های تیروئید لازم است. اگر شما به‌اندازه‌ کافی منیزیم مصرف نکنید احتمال اینکه دچار کمبود انرژی، ضربان قلب نامرتب، کرامپ‌ های عضلانی و گرفتگی‌ های دردناک عضلانی شوید؛ بیشتر است. خوشبختانه سبزی های برگ سبز منبع خوب منیزیم هستند. در نتیجه می ‌توانید با مصرف روزانه‌ اسفناج و کاهو و غیره به بهبود عملکرد غده‌ تیروئیدتان کمک کنید.

نمک یددار
یکی از منابع شناخته‌ شده‌ ید نمک است. نمک‌ های یددار برای مقابله با کمبود این ماده‌ معدنی و بهبود عملکرد تیروئید کارساز هستند. فراموش نکنید اگر میزان ید بدنتان کم باشد، انتخاب نمک دریایی برای نرمال کردن عملکرد تیروئید کار عاقلانه ‌ای نیست. نمک دریایی و نمکی که اغلب برای تهیه‌ غذاهای فراوری‌ شده استفاده می‌ شود ید ندارند.

انواع مغزها
منیزیم برای عملکرد خوب تیروئید لازم است. در نتیجه اگر مغزهایی مانند بادام، بادام ‌زمینی، گردوی برزیلی و همچنین تخمه‌ کدو میل کنید برای تیروئیدتان. گردوی برزیلی علاوه بر منیزیم حاوی سلنیوم نیز هست که تاثیر زیادی روی تیروئید و سیستم ایمنی بدن دارد. در نتیجه توصیه می‌ شود برای سالم نگه داشتن این غده‌ پروانه‌ای شکل از مصرف دانه ‌ها و مغزها غافل نشوید.2


غذاهایی که باید برای بهبود شرایط تیروئید خود از آنها باید بپرهیزید


استفاده بیش از حد سبزیجات چلیپایی
از مصرف مقدار زیاد سبزیجات چلیپایی ( کلم، شلغم، کلم بروکسل، بروکلی، گل کلم ) پرهیز کنید. این سبزیجات با اینکه بسیار مغذی هستند و سرشار از ویتامین و مواد معدنی اما در صورت مصرف بیش از حد در برخی از افراد می توانند باعث ایجاد گواتر شوند.
 
سعی کنید در روز 30 گرم از این نوع سبزیجات میل کنید نه بیشتر. بخارپز کردن و پختن این نوع سبزیجات می تواند تاثیر آنها روی ایجاد گواتر را کاهش دهد بنابراین بهتر از خام خوردنشان است.

محدود کردن کربوهیدرات ها
کربوهیدرات ها بدنام هستند، اما شاید بعضی افراد به اندازه کافی کربوهیدرات مصرف نکنند. افرادی که رژیم های کم کربوهیدرات مانند کتوژنیک استفاده می کنند و مشکل تیروئید دارند، در واقع در حال دامن زدن و وخیم تر کردن اوضاع تیروئید خود هستند. بدن در این شرایط فرض می کند که در حالت بی غذایی به سر می برید و تیروئید اولین هورمونی است که به خطر می افتد. این را به خاطر داشته باشید در صورت داشتن مشکلات تیروئیدی باید از تمام گروه های غذایی به اندازه متعادل میل کنید. محدود کردن شدید کربوهیدرات، عوارض خاص خودش را روی تیروئید دارد.

سویا
ایزوفلاون موجود در سویا ممکن است مانع عملکرد تیروئید شود. مقدار زیاد سویا می تواند باعث تشدید پرکاری تیروئید و همچنین کمبود ید در افراد بزرگسال شود. افراد گیاه خوار زمانی که به جای گوشت مقدار زیادی محصولات حاوی سویا استفاده می کنند دچار مشکل می شوند. مصرف زیاد محصولات حاوی سویا می تواند پس از مدتی تاثیر منفی روی تیروئید بگذارد مخصوصا اگر استعداد ژنتیکی اش را نیز داشته باشید. اگر از داروهای تیروئیدی استفاده می کنید مطمئن شوید معده تان خالی باشد و اگر هم سویا استفاده کرده اید ابتدا اجازه دهید 30 دقیقه تا یک ساعت بگذرد.

گلوتن
گلوتن شامل غذاهایی می شود که باعث افزایش التهاب در بدن می شوند. افرادی که مشکل تیروئید دارند با محدود کردن گلوتن می توانند کمتر در معرض التهاب قرار بگیرند. این کار می تواند از به بهبود هاشیموتو که یک بیماری خودایمنی تیروئید است کمک کند. بیشتر افرادی که دچار بیماری سلیاک هستند در خطر هاشیموتو نیز هستند.1


غذاهای مفید برای تیروئید کم‌کار

باید بدانید که شاید درمان قطعی برای این عارضه وجود نداشته باشد امّا به راحتی با مصرف مواد غذایی مفید می‌توان آن را کنترل کرد:

ویتامینD
نوعی از کم‌کاری تیروئید وجود داردکه اتفاقا شایع‌ترین آنها نیز هست و به هاشیموتو معروف است؛ در این بیماری سیستم ایمنی بدن دچار اختلال شده و به تیروئید حمله می‌کند، این عمل باعث می‌شود که این غدّه فعالیت خود را محدود کند یا از دست بدهد. بررسی‌ها نشان داده تمام افراد مبتلا به این بیماری با کمبود ویتامینD رو به رو هستند چرا که کمبود این ویتامین باعث افزایش آنتی‌بادی‌های سیستم ایمنی می‌شود.

اگر روزانه به مقدار کافی این ویتامین را دریافت کنید، فعالیت تیروئید شما به حالت عادی برمی‌گردد؛ ماهی سالمون میزان مناسبی از این ماده را در خود جا داده است که برای مصرف روزانه مفید است. هم‌چنین پرتقال، تخم مرغ، شیر غنی‌شده و… سرشار از این ویتامین هستند.

سلنیوم
این یک مادة معدنی مفید با خاصیت آنتی‌اکسیدانی است که از مواد حیاتی در تولید هورمون‌های تیروئید محسوب می‌شود؛ مشکلات سیستم ایمنی بدن که باعث تیروئید کم‌کار می‌شوند، معمولا موجب ملتهب شدن این غدّه هستند و مصرف روزانة سلنیوم می‌‌تواند تا حدود زیادی آن را کاهش دهد.

آجیل برزیلی یکی از مواد غذایی سرشار از این مادة معدنی است، شما می‌توانید روزانه با مصرف تنها دو عدد از این آجیل‌ها التهاب ناشی از بیماری هاشیموتو را کاهش دهید.

آهن
یکی دیگر از مواد معدنی موجود در بدن انسان، آهن است که کمبود این ماده موجب تخریب کار آنزیم‌های تولیدکنندة هورمون تیروئید می‌شود؛ دریافت این ماده به خصوص در خانم‌ها بسیار حیاتی است و از سن نوزده تا پنجاه سالگی روزانه هجده میلی‌گرم آهن نیاز دارند و این مقدار در سنین بالای پنجاه به هشت میلی‌گرم خواهد رسید.

تنها مصرف یک فنجان لوبیاسفید پخته در روز می‌تواند هشت میلی‌گرم آهن به بدن برساند. در نظر داشته باشید که جذب آهن برای بدن سخت است ولی اگر همراه با ویتامینC باشد، تسهیل می‌شود، مثلا: مصرف لوبیاسفید همراه با لیموترش؛ نکتة دیگر اینکه این مادة معدنی تاثیر داروهای هورمونی را کاهش می‌دهد، بنابراین میل کردن آهن را چهار ساعت بعد یا پیش از مصرف داروهای تیروئید انجام دهید.

یُد
باید بدانید که عنصر یُد برای تولید هورمون‌های تیروئیدی بسیار مهم است و بیشتر کسانی که به تیروئید کم‌کار مبتلا هستند، این عنصر را کم دارند؛ بزرگسالان روزانه 150 میکروگرم یُد نیاز دارند. مصرف مواد غذایی مانند: ماهی‌های آب شور، شیر، پنیر، ماست، نمک یددار و… وجود این ماده را در بدن شما تامین می‌کنند.3


پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.fardanews.com
3.www.darmankade.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.