خواص فوق العاده کدو حلوایی

کدو حلوایی طعم شیرین و بافت نرم و لطیفی دارد اما بسیار کم کالری است به طوری که در هر 100 گرم از این گیاه تنها 20 کالری وجود دارد. علاوه بر این خواص بی شماری برای سلامتی نیز دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.
پنجشنبه، 17 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص فوق العاده کدو حلوایی
کدو حلوایی همان‌طور که از نامش پیداست به خانواده‌ی کدو تعلق دارد. رنگ آن معمولا زرد پررنگ یا نارنجی تیره است و پوست ضخیم و ناصافی دارد. این کدو اشکال متفاوتی دارد اما معمولا قسمت پایینی آن از سرش بزرگ‌تر است. اندازه‌ی این میوه ممکن است خیلی بزرگ باشد. بزرگ‌ترین کدو حلوایی دنیا ۸۰۰ کیلوگرم وزن داشته است. کدو حلوایی طعم شیرینی دارد و می‌توانید خوراکی‌های متنوعی با آن درست کنید.

سوپ کدو حلوایی، پوره‌ی کدو حلوایی، خورشت کدو حلوایی، کیک و انواع شیرینی با طعم‌های جذاب و شیرین، همگی خوردنی‌های متنوع و پرخاصیتی هستند که می‌توانید با کدو حلوایی درست کنید و از خوردن آنها لذت ببرید. همان‌طور که می‌دانید کدو حلوایی جزو سبزیجات پاییزی و زمستانی است که در حال حاضر به وفور در بازار وجود دارد. پس حیف است که از خیر خواص آن بگذریم و این مجموعه‌ی نارنجی‌رنگ سرشار از عناصر قدرتمند و مفید برای سلامتی، مخصوصا سلامت قلب را نادیده بگیریم!

با ما و این مقاله همراه باشید، می‌خواهیم برخی از خواص کدو حلوایی را با هم مرور کنیم.


با کدو حلوایی، چشمانی به تیزبینی عقاب داشته باشید

یک فنجان کدو حلوایی پخته یا پوره‌ی کدو حلوایی، بیش از ۲۰۰ درصدِ نیاز روزانه بدن به ویتامین A را دو دستی تقدیم شما می‌کند. این میزان ویتامین برای داشتن دید قدرتمند، حتی در نور کم هم کافی است.

کدو حلوایی سرشار از کاروتنوئیدهاست. ترکیباتی که سبب رنگ نارنجی کدو حلوایی می‌شوند؛ ترکیباتی مثل بتاکاروتن که بدن آنها را به‌صورت ویتامین A برای تقویت و محافظت حس بینایی به‌کار می‌گیرد.


با کدو حلوایی خوش‌اندام شوید

نمی‌دانم می‌دانستید یا نه، اما کدو حلوایی هم یکی از پرچم‌داران فیبر است که متأسفانه چندان خوش‌‌اقبال نبوده است و نتوانسته مشهور شود. هر فنجان کدو حلوایی ۳ گرم فیبر و فقط ۴۹ کالری انرژی دارد. رفاقت با کدو حلوایی به نفع شما خواهد بود، چون برای مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارد و لازم نیست نگران کالری دریافتی خود باشید.

رژیم غذایی سرشار از فیبر زود سیرتان می‌کند و نمی‌گذارد آن‌قدر غذا بخورید که بلافاصله عذاب وجدان بگیرید و چه موهبتی بهتر از این برای لاغر شدن سراغ دارید؟! مطالعه‌ای مربوط به سال ۲۰۰۹ نشان می‌دهد افرادی که قبل از ناهار یک سیب کامل میل می‌کنند (می‌دانید که پوست سیب هم فیبر دارد) نسبت به کسانی ‌که ترجیح می‌دهند دسر سیب یا آب آن را مصرف کنند، کالری کمتری از غذای‌شان دریافت می‌کنند.


با تخمه‌ی کدو حلوایی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش بدهید

آجیل‌ و تخمه‌ها از جمله‌ تخمه‌ی کدو حلوایی، به‌طور طبیعی سرشار از برخی ترکیبات گیاهی و شیمیایی به‌نام فیتواسترول هستند که کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهد. وقتی چربی خون‌تان نرمال باشد، از این بابت خطری قلب شما را تهدید نمی‌کند.1


کدو حلوایی یک منبع غنی از بتا کاروتن

رنگ نارنجی درخشان کدوتنبل نشان می دهد که یک منبع غنی از بتا کاروتن است. افرادی که رژیم غذایی غنی از بتا کاروتن هستن، کم تر مستعد ابتلا به سرطان هستند. بتا سیپتوکسانتین و کاروتنویید موجود در کدوتنبل خطر سرطان ریه در افراد سیگاری را کاهش می دهند.


کدو حلوایی برای کاهش حملات آسم

خواص آنتی اکسیدانی کدوتنبل از سیستم تنفسی از عفونت ها محافظت می کند که باعث کاهش حملات آسم می شود.


کدو حلوایی منبع غنی از پتاسیم

پتاسیم یک ماده معدنی مهم برای عملکرد درست قلب و ماهیچه ها است. یک وعده کدوتنبل حدود 550 گرم پتاسیم دارد، یکی از بزرگ ترین منابع پتاسیم است. شما می توانید کدوتنبل را به میان وعده غذایی خود یا وعده غذایی اضافی برای افزایش پتاسیم اضافه کنید.


کدو حلوایی برای کاهش خطر بیماری های قلبی

کدوتنبل به خلاص شدن از شر میدودیت شریانی و کاهش خطر بیماری های قلبی و سکته کمک می کند.مقدار زیادی آنتی اکسیدان های موجود در کدوتنبل همچنین از تصلب شریان (سختی شریان) جلوگیری می کند. خطر فشار خون بالا را به حداقل می رساند. کدوتنبل دارای مقدار زیادی فیتوسترول است که بسیار شبیه به کلسترول انسانی است.

سطح کلسترول را به یک سطح سالم تبدیل می کند.


کدو حلوایی برای بهبود سیستم ایمنی

کدوتنبل مقادیر زیادی منیزیم برای حفظ عملکرد ماهیچه ها و تقویت سیستم ایمنی دارد.با افزایش تولید گلبول های سفید خون در بدن, سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. این باعث ایجاد مقاومت در برابر انواع مختلفی از عفونت ها مانند سرما, انفلانزا و تب می شود.


کدو حلوایی برای جلوگیری از زخم معده

کدوتنبل یک غذای سم زدایی فوق العاده است.

یک ادرار آور طبیعی است که برای دفع سموم و مواد زائد از بدن مفید است. خواص دارویی کدوتنبل دستگاه گوارش را آرام می کند و از زخم معده جلوگیری می کند.


کدو تنبل (حلوایی) برای کاهش استرس و افسردگی

کمبود تریپتوفان در بدن اغلب منجر به افسردگی می شود. کدوتنبل سرشار از تریپتوفان است که افسردگی و استرس را کاهش می دهد. خواص مسکن کدوتنبل در درمان بی خوابی بسیار موثر است.


کدو حلوایی برای پیشگیری از بیماری های التهابی

مصرف منظم کدوتنبل همچنین خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند ورم مفاصل را کاهش می دهد.


کدو حلوایی برای حفاطت از سرطان پروستات

مقدار بالای کارتونویید و روی موجود در کدوتنبل در برابر سرطان پروستات محافظت می کند. از بزرگ شدن پذوستات و تحریک هورمون های مردانه که باعث مشکلات پروستات می شوند، جلوگیری می کند.2


بهبود کیفیت خواب

و در نهایت اگر شب‌ها نمی‌توانید راحت بخوابید، قبل از رفتن به تختخواب مقداری از تخم کدو بخورید. تریپتوفان، نوعی آمینو اسید است که در تخم کدو حلوایی به وفور یافت می‌شود و می‌تواند به کیفیت خواب شما کمک کند. دقت داشته باشید که در هر وعده باید ۲۰۰ گرم تخم کدو مصرف کنید تا تریپتوفان مورد نیاز برای این منظور تامین شود.

از سوی دیگر زینک موجود در تخم کدو تریپتوفان را به سروتونین تبدیل کرده و سپس سروتونین به ملاتونین یعنی هورمون تنظیم کننده خواب تبدیل می‌شود.

علاوه بر این، مطالعات مختصری هم وجود دارند که نشان می‌دهند منیزیم موجود در تخم کدو روی کیفیت خواب و طول مدت خوابیدن افرادی که دچار کمبود منیزیم بوده‌اند تاثیر مثبت داشته است.


چگونه کدو حلوایی مناسب را تهیه و نگهداری کنیم؟

کدو حلوایی را حتما به شکل کاملا رسیده و درسته بخرید. نوع رسیده آن سنگین است، ساقه‌اش کاملا بلند است و نوک آن بافت چوبی نازکی دارد. از خریدن کدوهای چروکیده، ترک خورده یا کبود شده خودداری کنید.

اگر کدو حلوایی کاملا رسیده باشد، می‌توانید آن را تا چند هفته در هوای نسبتا خنک و با تهویه مناسب در خانه نگه داری کنید. با این حال اگر کدو دارای بریدگی است آن را حتما داخل یخچال قرار داده و ظرف چند روز مصرف کنید.

برخی از انواع ترکیبی این میوه معمولا در معرض پودر حشره‌کش یا اسپری قرار گرفته‌اند. بنابراین قبل از استفاده از میوه آن را کاملا با آب روان بشویید تا گرد و خاک روی پوسته و اثر هرگونه حشره‌کش و قارچ‌کش از بین برود.


بهترین روش مصرف

ساقه کدو را جدا کرده و میوه را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. بافت توری شکل داخلی را بیرون بیاورید، دانه‌ها را جدا کرده و در ظرف دیگری قرار دهید. مغز میوه را در اندازه‌های دلخواه تکه تکه کنید و اگر قصد درست کردن هرگونه غذا یا خوراکی با این کدو را دارید، بهتر است آن را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید تا در آشپزی راحت‌تر مورد استفاده قرار گیرد. فراموش نکنید که تقریبا تمام قسمت‌های این میوه قابل خوردن هستند، از برگ‌ها گرفته تا دانه ها و مغز میوه.

از کدوحلوایی می‌شود برای درست کردن طیف بزرگی از خوراکی‌ها استفاده کرد. از درست کردن نان و شیرینی گرفته تا به روش بخارپز یا سرخ شده. با این حال اگر می‌خواهید از حداکثر خاصیت غذایی آن بهره‌مند شوید بهتر است آن را بخارپز کنید. در کشور چین، از برگ‌های تازه و جوان کدو حلوایی برای درست کردن سوپ و خوراک‌های گیاهی استفاده می شود.

در هندوستان و کشورهای آسیایی هم‌جوار از جمله کشور خودمان، بیشتر از کدو حلوایی برای درست کردن حلوا و انواع دسر استفاده می‌شود و در آمریکا و اروپا از آن پای کدو حلوایی، سوفله و پن‌کیک درست می‌کنند.3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.namnak.com
3.www.kalleh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.