خواص بی شمار میوه خرمالو

میوه خرمالو از فواید و خواص فوق العاده ای برخوردار است و برای سلامتی بسیار مفید است، از خواص خرمالو می توان به کاهش وزن، کنترل فشار خون، سلامت قلب و درمان یبوست اشاره کرد.
شنبه، 3 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص بی شمار میوه خرمالو
خواص خرمالو به عنوان یک میوه ی شیرین و حاوی مواد معدنی و ویتامین های بسیار را به اضافه ی طرز تهیه معجون و مسکن های مختلف را در این مطلب می خوانید. این میوه دقیقاً مناسب روزهای سرد پاییزی است که بیشتر مردم کمی احساس خستگی و بی حالی می کنند. خرمالو به اندازه ی انگور انرژی زا است. البته اگر دغدغه ی تناسب اندام دارید و نمی خواهید چاق شوید نباید در مصرف آن زیاده روی کنید چون مصرف زیاد آن کالری زیادی به بدن می رساند.

انواع مختلفی از این میوه ها در سراسر دنیا وجود دارند، اما معمول ترین آن ها در ژاپن است که ریشه چینی دارد با وجود این که این میوه ریشه آسیایی شرقی دارد ، نام علمی آن دیوسپیر کاکی است که با زبان یونانی مرتبط است . واژه دیوسپیر به معنای " غذا خدایان " است و در واقع خرمالو میوه بسیار مفید برای اهداف بهداشتی است. خرمالو تقریبا شبیه گوجه فرنگی است و رنگ آن از زرد به نارنجی درخشان تغییر می کند. رنگ میوه ها بسته به میزان رسیدگی آن تغییر می کند. این میوه بزرگ است و ازاندازه آن از پرتقال کوچک به یک گریپ فروت متفاوت است. حتی شکل،آن متفاوت است. می تواند گرد یا حتی چهارگوش باشد. پوست میوه خرمالو نازک وژلاتینی و بسیار شیرین است.


ارزش غذایی میوه خرمالو

خرمالو چربی و پروتئین بسیار کمی دارد و غنی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند. آنها شامل مقدار قابل توجهی از :ویتامین A، B6 و C ؛ منگنز ؛ فسفر ؛ پتاسیم ؛ کلسیم ؛ فیبر رژیمی - هم قابل حل و هم غیرقابل حل خرمالو ادرار آور خوبی است و هم چنین همانند ملین طبیعی عمل می کند.


انواع خرمالو

خرمالو ها دو نوع هستند:گس و غیر گس . خرمالو گس قابل خوردن نیست چون حاوی سطح بالایی از تانین هستند . در حالی که غیر گس آن ، به هنگام رسیدن تانین را از دست می دهند.

این میوه می تواند خام و نیز در حالت خشک خورده شود، همچنین به تعدادی از دسرها و غذاها نیز اضافه می شود. این میوه شیرین کالری بسیار پایینی دارد. اکنون که کمی در مورد فواید و عوارض جانبی میوه دانستید، باید به دقت مصرف کنید. مقدار صحیح میوه به دلیل درست به سلامتی کمک می کند.

بسیاری از مردم خرمالو را به طور منظم مصرف می کنند و بسیاری هنوز آن را امتحان نکرده اند. با این حال، زمان آن است که در مورد فواید خرمالو بدانید، این احتمال وجود دارد که میوه در رژیم غذایی بطور منظم جای بگیرد.


خرمالو یکی انرژی زا طبیعی است

خرمالو میوه بسیار شیرین و حاوی شکر است که به عنوان یک انرژی زا طبیعی عمل می کند. از این رو، کودکان و همچنین آن هایی که در تمرینات فیزیکی و همچنین فعالیت های ورزشی نیاز به مقدار زیادی انرژی دارند ، می توانند از این میوه بهره مند شوند. هم چنین قند و پتاسیم بالای آن به از بین بردن خستگی کمک می کند. کسانی که دچار استرس و خستگی می شوند باید خرمالو را در رژیم غذایی خود بگنجانند.


ادرار آور

این میوه بسیار غنی از کلسیم و پتاسیم است. آن هایی که مبتلا به مشکلات کلیوی هستند باید هر روز یک میوه خرمالو مصرف کنند چون به کاهش حفظ آب کمک می کند. در حقیقت مصرف منظم این میوه می تواند از مشکل نگهداری آب به طور موثر جلوگیری کند. از آنجا که خرمالو حاوی مقدار زیادی پتاسیم است، بهتر است این میوه را به جای داروهای ادرار آور مصرف کنید، زیرا منجر به از دست رفتن پتاسیم قابل توجهی می شود.


خرمالو برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا

بسیاری از مشکلات التهاب، عفونت و سرماخوردگی و آنفولانزا را می توان با مصرف منظم خرمالو پیش گیری کرد. به خاطر این است که میوه خرمالو شامل مقدار غنی ویتامین ث است که مصونیت برای مبارزه با این عفونت ها را می سازد.

خوای بی شمار میوه خرمالو


پیشگیری از ابتلا به سرطان با خرمالو

این میوه به عنوان یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، به محدود کردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. عدم محدود کردن رادیکال‌های آزاد می‌تواند به سلول‌ها آسیب برساند و باعث بروز سرطان شود. وجود ویتامین A، و همچنین شیبول و بتولینیک اسید، باعث تقویت خواص ضد سرطان این میوه است.1


کنترل قند خون با خرمالو

کسانی که از بیماری دیابت رنج می‌برند در اغلب مواقع ولع زیادی برای خوردن دارند. بیماران دیابتی برای مقابله با گرسنگی می‌توانند این میوه را که فیبر فراوانی دارد، بخورند. همچنین معروف است که خرمالو سطح قند خون را تنظیم می‌کند.


حفظ سلامت ریه‌ها، قلب و طحال با مصرف خرمالو

خرمالو می‌تواند به شما در حفظ سلامت  ریه‌ها، قلب و طحال کمک کند.


تاثیر خرمالو روی سلامت قلب

خرمالو توانایی این را دارد که میزان کلسترول بد (یا LDL، لیپوپروتئین کم‌چگالی) را در بدن ما پایین بیاورد و به این ترتیب از بروز خطر بیماری قلبی جلوگیری می‌کند. این میوه همچنین حاوی تانن است که تأثیر مثبتی روی سلامت قلب ما دارد.


تقویت قوه‌ی بینایی با مصرف خرمالو

خرمالو مقادیر قابل‌توجهی ویتامین A دارد. و، این یک واقعیت ثابت شده است که ویتامین A قابلیت بهبود قوه‌ی بینایی را دارد.


تاثیر خرمالو برای از بین بردن خستگی و استرس

آب خرمالو به دلیل پتاسیم فراوان و قندی که دارد، یک خوراکی انرژی‌زای طبیعی در نظر گرفته می‌شود. مصرف یک لیوان آب خرمالو می‌تواند برای انجام فعالیت‌های قدرتی‌ به ما فورا انرژی بدهد. این نوشیدنی، یک انتخاب خوب برای از بین بردن خستگی و استرس است.2


سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها

آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مضر مبارزه می‌کنند و از آسیب به سلول‌ها جلوگیری می‌کند و خطر بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهند. مطالعات نشان می‌دهند آنتی‌اکسیدان‌ها در پیشگیری از بیماری های قلبی و نیز پیشگیری از سرطان و دیابت مؤثرند.

یکی از خواص خرمالو این است که این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست. براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ به‌چاپ رسید، در بررسی آب‌ خرمالو مقدار زیادی گالیک اسید و اپیکاتچین‌گالات مشاهده شد. این دو ترکیب خواص آنتی‌اکسیدانی بالایی دارند.

علاوه‌بر خرمالو، برخی غذاهای دیگر مانند میوه‌های خانواده‌ی بِری، گشنیز، شکلات تلخ و دارچین نیز سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند.


کمک به گوارش و دفع غذا

افزودن خرمالو به رژیم غذایی‌ می‌تواند در جلوگیری از یبوست مؤثر باشد و موجب بهبود گوارش شود. خواص خرمالو تنها به اینها محدود نمی‌شود. خرمالو سرشار از فیبر است. هر وعده‌ی آن محتوی ۶ گرم فیبر است که تقریبا یک‌چهارم نیاز روزانه‌تان به فیبر را تأمین می‌کند.

فیبر بدون اینکه هضم شود، به حجم مدفوع‌ می‌افزاید و به دفع راحت‌تر آن کمک می‌کند. در بررسی‌ای که در سال ۲۰۱۲ بر روی ۵ مطالعه‌ی مختلف صورت گرفت، مشاهده شد که فیبر با افزایش حرکات روده‌ای در بیماران مبتلابه یبوست، می‌تواند به درمان آنها کمک کند.

برای برخورداری از این خاصیت، خرمالوهایی را مصرف کنید که شیرین‌اند، زیرا خرمالوهایی که طعم گس دارند، تانیک اسید بالاتری دارند و ممکن است موجب تشدید یبوست شوند. تانیک اسید از ترشحات گوارشی می‌کاهد و سرعت حرکت را در دستگاه گوارشی کاهش می‌دهد.

راه‌های دیگر کمک به درمان یبوست عبارت‌اند از: نوشیدن آب کافی، مصرف مایعات گرم، مصرف سایر غذاهای سرشار از فیبر و افزایش فعالیت فیزیکی.

خوای بی شمار میوه خرمالو


کاهش سطح کلسترول

کلسترول ماده‌ای از جنس چربی است که در سراسر بدن یافت می‌شود. بدن به مقادیر اندک کلسترول نیاز دارد، اما تجمع زیاد آن در رگ‌های خونی موجب سخت‌شدن و باریک‌ترشدن‌ این رگ‌ها می‌شود. درنتیجه قلب مجبور است برای پمپاژ خون به سایر نقاط بدن سخت‌تر تلاش کند.

برخی مطالعات نشان می‌دهند خرمالو می‌تواند به‌طور مؤثری میزان کلسترول را کاهش دهد. در مطالعه‌ای که در سالنامه‌ی متابولیسم و تغذیه درباره‌ی خواص خرمالو به چاپ رسید، به ۴۰ نفر به‌مدت ۱۲ هفته هرروزه غذای حاوی فیبر خرمالو داده شد. غذای یک گروه محتوی مقدار کم و دیگری محتوی مقدار زیاد فیبر خرمالو بود. در پایان مطالعه هر دو گروه کاهش چشمگیری در سطح کلسترول بد خون (LDL) داشتند.

همچنین در مطالعه‌ای که روی موش‌ها صورت گرفت و در مجله‌ی تغذیه به‌چاپ رسید مشاهده شد که خوردن خرمالو می‌تواند کلسترول بد خون، کلسترول کل و تری‌گلیسرید را در موش‌ها کاهش دهد.

سایر راه‌های کاهش سریع و طبیعی کلسترول خون عبارت‌اند از: انجام منظم تمرینات ورزشی، مصرف مقدار زیادی فیبر محلول و افزایش مصرف خوراکی‌های حاوی اسیدهای چرب امگا ۳.


پیشگیری از پیری زودرس

خرمالو سرشار از ویتامین‌های مختلف مانند ویتامین A، بتاکاروتن، لوتئین، لیکوپن و کریپتوزانتین است. این ویتامین‌ها در بدن نقش آنتی‌اکسیدانی دارند، استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند و از بروز علائم ناشی از پیری زودرس مانند بروز لکه‌های پوستی، بیماری آلزایمر، خستگی، ضعف بینایی، ضعف عضلات و … جلوگیری می‌کنند.


سرشار از فیبر

کلسترول بالا (مخصوصا کلسترول بد) می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی، سکته‌های مغزی و حملات قلبی را افزایش بدهد.

غذاهای سرشار از فیبر محلول مانند میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند با کمک به دفع مقدار اضافی کلسترول، سطح کلسترول را کاهش بدهند. خرمالو سرشار از فیبر است و می‌تواند سطح کلسترول بد را کاهش بدهد.

در پژوهشی مشخص شد که مقدار کلسترول بد در افرادی که به‌مدت ۱۲ هفته، روزانه ۳ عدد کلوچه‌ی محتوی فیبر خرمالو می‌خورند نسبت به گروهی که کلوچه‌ی ساده می‌خورند، کاهش چشمگیری داشت.

فیبر به تنظیم دفع مدفوع کمک می‌کند و می‌تواند قند خون بالا را کاهش بدهد.

غذاهای سرشار از فیبر مانند خرمالو، از سرعت هضم کربوهیدرات‌ها و جذب قند می‌کاهند و بدین ترتیب از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری می‌کنند.

براساس مطالعه‌ای که بر روی ۱۱۷ فرد مبتلا به دیابت صورت گرفت افزایش مصرف فیبر محلول توانست موجب کاهش چشمگیر قند خون بشود.

همچنین فیبر می‌تواند موجب تغذیه‌ی باکتری‌های مفیدی بشود که در دستگاه گوارش زندگی می‌کنند. این امر تأثیر مثبتی بر سلامت دستگاه گوارش و سلامت کلی فرد دارد.3


تسکین درد سینه

افرادی که از درد سینه رنج می برند بهتر است خرمالوی رسیده بخورند.


کاهش چربی خون

این میوه خوش رنگ پائیزی به دلیل دارا بودن پکتین در کاهش چربی خون بدن بسیار موثر است.


درمان یبوست با خرمالو

افراد مبتلا به یبوست از خرما می توانند برای تسکین درد و درمانشان بهره ببرند. این خوشمزه حاوی مقدار زیادی فیبر محلول در آب است که مانند ملین طبیعی عمل می کند.


بهبود سلامت پوست

گس بودن خرمالو موجب باز شدن منافذ پوست می شود و این امر پوست را شاداب تر و جوان تر می کند. هم چنین می توان از ترکیب این میوه پائیزی در ماسک های صورت همراه با عصاره لیمو، زرده تخم مرغ نیز استفاده کرد که چهره را درخشان تر می کند.


خواص خرمالو برای کبد

از خواص اعجاب انگیز خرمالو پاکسازی کبد و بهبود سلامت آن است. آنتی اکسیدان موجود در این میوه می تواند به خوبی بدن را از سموم پاکسازی کند.

خوای بی شمار میوه خرمالو


رفع مشکلات کلیوی

وجود مقادیر زیاد کلسیم و پتاسیم در خرمالو می تواند برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی مفید باشد. بهتر است روزانه یک عدد از این میوه را مصرف کنید، چون تا حد زیادی از نگه داری آب به شکل مناسب و موثری جلوگیری می کند.4


عوارض احتمالی خرمالو

بااینکه واکنش‌های آلرژیک نسبت‌به خرمالو نادر هستند، ولی در برخی مواقع شاهد آنها در برخی افراد هستیم. اگر در اثر مصرف خرمالو دچار واکنش‌های آلرژیک مانند کهیر، خارش پوست و ورم می‌شوید، مصرف خرمالو را متوقف کنید و فورا به پزشک مراجعه کنید.

اگر از یبوست رنج می‌برید باید خرمالوهای کاملا رسیده را مصرف کنید. خرمالوهای گس، تانن بیشتری دارند که حرکت مواد را در دستگاه گوارش کُند می‌کند و یبوست را تشدید می‌کند. اگرچه خرمالوهایی که گس نیستند، تانن کمتری دارند، ولی اگر با مصرف آنها یبوست‌تان تشدید می‌شود، مصرف آن را متوقف کنید.

همچنین برخی از ترکیبات موجود در خرمالو موجب می‌شوند فشار خون کاهش یابد. اگر برای کاهش فشار خون‌ دارو مصرف می‌کنید، باید پیش از مصرف خرمالو با پزشک‌تان مشورت کنید. زیرا ممکن است مصرف خرمالو با این داروها تداخل داشته باشد و مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند.3


طرز تهیه یک معجون مقوی با خرمالو

برای تهیه این معجون یک عدد خرمالو را با کمی آب لیموترش، کمی ماست و عسل مخلوط کرده و هم بزنید. این معجون را صبح ها زمانی که ناشتا هستید میل کنید تا انرژی بسیاری وارد بدن شما شود.


طرز تهیه یک مسکن برای دردهای کمر و مفاصل

کوبیده هسته خرمالو را با روغن منداب مخلوط کرده در یک بطری ریخته سر آن را محکم ببندید و در آب جوش به مدت یک ساعت جوشانده، سپس از این روغن می توان برای دردهای کمر، مفاصل و نقرس استفاده نمود و همچنین از پودر دانة آن که با حرارت بو داده شده است مانند قهوه دم کرده میل شود.1


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.mojnews.com
3.www.chetor.com
4.www.yjc.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.