چگونه بر ترس از صحبت کردن در جمع غلبه کنیم

امروزه صحبت کردن یکی از کلید‌های موفقیت است ولی هستند کسانی که به خاطر ترس از صحبت در جمع از حرف زدن در محافل مختلف اجتناب می‌کنند. هراس از حرف زدن در جمع حسی کاملا طبیعی است و هر کسی حداقل یک بار آن را تجربه کرده. شاید شما هم در هنگام صحبت کردن در جمع ناخودآگاه عصبی می‌شوید و ذهنتان جملات منفی را با خود تکرار می‌کند.
جمعه، 16 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
چگونه بر ترس از صحبت کردن در جمع غلبه کنیم

ترس از صحبت در جمع یا Glossophobia چیست؟

ترس یکی از مکانیسم‌های طبیعی بدن برای بقاء است که می‌تواند محرک شما باشد. ترس از صحبت کردن در مقابل جمع که در اصطلاح پزشکی Glossophobia گفته می شود شایع ترین نوع ترس در میان مردم است.

بیش از 75 درصد مردم از این نوع ترس رنج می برند با این حال تقریبا تمامی مردم مجبورند که در طول شبانه روز در برابر افراد دیگر که تعدادشان ممکن است بین 3 تا 100 نفر باشد صحبت کنند.

پس آگاهی از این مشکل و یافتن راهی برای مقابله با آن بسیار ضروری بنظر می رسد. در ادامه مقاله توضیحات کاملتری در خصوص ترس از صحبت کردن در برابر جمع یا Glossophobia ارائه شده است.

ترس از صحبت کردن در مقابل دیگران هم مانند دیگر ترس‌ها شما را محدود می‌کند و لذت به اشتراک‌گذاری عقاید و افکارتان با دیگران و تبادل نظر با آنها را از شما می‌گیرد. اگر نتوانید ترس و اضطراب خود را کنترل کنید، آن‌طور که شایسته شماست نخواهید توانست توانایی‌های خود را به دیگران بشناسانید و از فرصت های پیش‌روی خود بهره ببرید.

ترس از صحبت کردن در مقابل دیگران، مجبورتان می‌کند سکوت کرده و نتوانید از حق خود دفاع نمایید. اگر این ترس بیش از اندازه و غیر قابل کنترل شود، به روابط شما با دیگران لطمه زده و زندگی تان را مختل خواهد کرد.1
 

دلایل اصلی ترس از صحبت کردن در جمع

تعیین دقیق عاملی‌ که این نوع اضطراب را به‌ وجود می‌آورد بسیار مهم است. مسلما دلیل آن نمی‌تواند فقط انتظارات جامعه باشد. رفتارهای خودتان نیز در ایجاد این اضطراب نقش مهمی دارند. به چند نمونه از این رفتارها توجه کنید:
 
۱. حضور کمرنگ در اجتماع
بسیاری از مردم به‌ندرت با دیگران وقت می‌گذرانند. با دیگران تعامل برقرار کنید و بلند و رسا حرف بزنید. بزرگ‌ترین سخنرانان کسانی هستند که اغلب در جمع‌ها حاضر می‌شوند و برای اطرافیان‌شان صحبت می‌کنند. تجربه‌ی صحبت‌ کردن در جمع به شما کمک می‌کند تا ترس‌تان را کنار بگذارید، بنابراین هیچ نگرانی بابت اینکه دیگران چطور شما را قضاوت‌ می‌کنند، نخواهید داشت.

چگونه بر ترس از صحبت کردن در جمع غلبه کنیم
 
۲. خودگویی منفی
خودگویی منفی یکی از مشکلات جدی افراد است و اصلا نباید آن را دست‌کم گرفت. بسیاری از افرادی که از صحبت‌ کردن در جمع واهمه دارند، با این مشکل دست‌به‌گریبان هستند. آنها همیشه بدترین حالت ممکن را تصور می‌کنند و با تجزیه‌وتحلیل بیش‌ازحدِ اتفاقاتی که حین صحبت‌ کردن برایشان افتاده است، فکر می‌کنند که همه‌چیز خراب خواهد شد.

آنها تلاش می‌کنند تا هر چیزی را که سبب اضطراب‌شان شده است پیدا کنند. همه در چنین شرایطی مضطرب می‌شوند، اما ظاهرا شما می‌خواهید حتما چیزی را پیدا کنید و اصلا مهم نیست که آن چیز چه باشد. بنابراین هر موردی را که به‌ ذهن‌تان می‌رسد باعث‌وبانیِ عدم موفقیت‌تان درهنگام صحبت‌ کردن می‌دانید.
 
۳. برنامه ‌‌ریزی ضعیف
شاید به‌نظرتان بی‌ربط باشد، اما بسیاری از افرادی که از صحبت‌ کردن در جمع هراس دارند، برای تمرین آن برنامه ریزی نمی‌کنند. بنابراین، درهنگام تمرین هم اضطراب دارند و به‌سختی تلاش می‌کنند تا از آن دوری کنند. متأسفانه این افراد به‌دلیل عدم آمادگی کافی درهنگام صحبت‌ کردن، اشتباهات بیشتری مرتکب می‌شوند و درنهایت خودشان را به‌شدت قضاوت می‌کنند.
 
۴. روابط دوستانه‌ی ضعیف
یکی از عوامل بسیار مهمی که سبب می‌شود از صحبت‌ کردن در جمع واهمه داشته باشید، اعتماد به نفس است. مطالعات نشان داده‌اند که داشتن روابط دوستانه‌ی قوی، باعث تقویت اعتماد به نفس افراد می‌شود. برخی افراد انتظار دارند دوستان و اطرافیان‌شان به‌طور کامل از آنها حمایت کنند.

بنابراین هنگامی‌ که حس می‌کنند تحت حمایت کامل آنها قرار ندارند اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند. درمقابل، افرادی که می‌دانند دوستان‌شان بدون‌ توجه به عملکردشان و تنها به‌خاطر خودشان در کنار آنها هستند، اعتماد به نفس بالاتری دارند.

اینها فقط چند نمونه از عواملی هستند که سبب می‌شوند افراد از صحبت کردن در جمع دلهره داشته باشند. یکی دیگر از عواملی‌ که به‌تنهایی برای تشدید این ترس کافی است، مورد تمسخر واقع‌ شدن است. مسخره‌ کردن و دست‌انداختن افراد در جمع، موجب خجالت زدگی و تحقیر آنها می‌شود و همین کافی است تا دفعه‌ی بعد که می‌خواهند در جمعی صحبت کنند تمام اعتماد به‌ نفس‌ شان را از دست بدهند (پیشنهاد می‌کنیم روش‌های برخورد با تمسخر دیگران را حتما یاد بگیرید!). کسانی هم که ذاتا خجالتی و کم‌رو هستند، معمولا از جمع گریزانند و بعید به‌نظر می‌رسد که بخواهند مهارت‌شان را برای صحبت کردن در جمع تقویت کنند.2
 

غلبه بر ترس از صحبت کردن در جمع

برای غلبه بر ترس از حرف زدن در جمع نیازی به عجله نیست. ابتدا ترس خود را بپذیرید و برای مقابله با آن در جلسات مشاوره کنترل استرس شرکت کنید. روانشناسان با به کارگیری روش‌های درمان فوبیا به طور تخصصی به درمان می‌پردازند

چگونه بر ترس از صحبت کردن در جمع غلبه کنیم
 
1- از صحبت در جمع‌های کوچک شروع کنید
بهبود مهارت کلامی کاری قدم به قدم است. پس بهتر است در ابتدا از جمع‌های کوچک و خودمانی شروع کنید و کم کم با تعداد نفرات بیشتری رو به رو شوید تا صحبت در جمع برایتان عادی شود.
 
2- در کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزش سخنرانی شرکت کنید
این کارگاه‌ها فنون بی نظیری برای مقابله با استرس و موضوعاتی مثل خشکی دهان و کنترل لرزش بدن در اختیار شما قرار می‌دهند. برای مثال به شما یاد می‌دهند که با مکث کردن هم به خودتان و هم به حضار فرصت فکر کردن بدهید.
 
3-شروع مقتدرانه
سخنرانی خود را با اقتدار و محکم شروع کنید. اگر ابتدای صحبت خود را با کم رویی و صدای آهسته شروع کنید دیگر به سختی می‌توانید کنترل اوضاع را در دست بگیرید.
 
4- ورزش و رژیم منظم
برای یک سخنرانی خوب باید هم بدن و هم ذهن آماده ای داشته باشید. ورزش منظم، خواب کافی و تغذیه مناسب داشته باشید. تمرینات ورزشی علاوه بر اینکه ذهن شما را آماده می‌کنند به افزایش اعتماد به نفس نیز کمک می‌کنند.
 
5- بی خیال نشوید
اگر سخنرانی خوبی را پشت سر گذاشتید فکر نکنید که دیگر همه چیز حل شده و شما استاد سخنرانی شده‌اید! ترس از سخنرانی کاملا برگشت پذیر است و اگر تمرینات خود را ادامه ندهید دوباره دچار ترس از می‌شوید. در نهایت اینکه فقط به فکر حل مشکل ترس از صحبت در اجتماع نباشید بلکه تلاش کنید اضطراب خود را به صورت ریشه ای از بین ببرید. افراد زیادی این مشکل را داشته‌اند و با تمرین و مقابله با آن خود را حل کرده‌اند و اکنون به راحتی در جمع صحبت می‌کنند.
 
6- خجالت را کنار بگذارید
یکی از راه‌های اصلی در غلبه بر ترس از صحبت کردن، کنار گذاشتن خجالت و کم رویی است. بسیاری از افرادی که از صحبت کردن در جمع می‌ترسند، بسیار خجالتی هستند. به جای فرار کردن از این خصوصیت با آن مقابله کنید. معمولا افراد از آواز خواندن در جمع خجالت می‌کشند برای این که خجالت نکشیدن را تمرین کنید می‌توانید چنین فعالیت‌هایی را در جمع انجام دهید.

چگونه بر ترس از صحبت کردن در جمع غلبه کنیم
 
7- ذهن آگاهی را تمرین کنید
ذهن اگاهی به شما کمک می‌کند تا به مرور زمان بر اضطراب خود غلبه کنید و ترستان را از بین ببرید. ذهن آگاهی به معنای تمرکز بر لحظه‌ی حال است. زمانی که اضطراب به سراغتان می‌آید تنها به موضوعات منفی فکر می‌کنید. تمرکز بر افکار منفی اضطرابتان را افزایش می‌دهد. بنابراین تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا به چیزهای مثبت فکر کنید. انجام روزانه‌ی مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا به ذهن آگاهی برسید.
 
8- افکار خود را مثبت کنید
یکی دیگر از راه‌های کنترل اضطراب پرورش افکار مثبت است. تفکر مثبت به تلاش و تمرین فراوان نیاز دارد. شکر گذاری از هر چیز کوچکی افکار مثبت را در شما تقویت می‌کند. سعی کنید برای هر اتفاقی که می‌افتد چند خصوصیت مثبت و خاص ذکر کنید و آن‌ها را بر روی کاغذ بنویسید. این تمرین مغزتان را وادار به مثبت اندیشی می‌کند.3

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.chetor.com
3.www.shia-news.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.