سزامی، دکتر علی محمدی و ترور

او مدرک کارشناسی را از دانشگاه شیراز و فوق لیسانس و دکترای فیزیک با گرایش ذرات بنیادی را از دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۷۱ کسب کرد. او از دانشجویان اولین دوره دکترای فیزیک در داخل ایران بود و نخستین شخصی است که در ایران دکترای خود را در فیزیک دریافت نموده است. او ده‌ها مقاله ISI منتشر نمود.
يکشنبه، 23 اسفند 1388
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدامیرحسین موسوی‌‌تبار
موارد بیشتر برای شما
سزامی، دکتر علی محمدی و ترور
سزامی ، دکتر علی محمدی و ترور
 
 
تهیه کننده : محمود کریمی


 

مسعود علی محمدی استاد فیزیک دانشگاه تهران بود که در بامداد ۲۲ دی ماه ۱۳۸۸ و در سن ۵۰ سالگی، به هنگام بیرون آمدن از منزلش بر اثر انفجار یک بمب کنترل از راه دور ترور شد.
تولد : ۱۳۳۸ تهران شهادت : ۲۲ دی ۱۳۸۸ تهران آرامگاه : امامزاده علی‌اکبر، چیذر زمینه فعالیت : فیزیک


فیزیک، ISI ، ذرات بنیادی

او مدرک کارشناسی را از دانشگاه شیراز و فوق لیسانس و دکترای فیزیک با گرایش ذرات بنیادی را از دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۷۱ کسب کرد. او از دانشجویان اولین دوره دکترای فیزیک در داخل ایران بود و نخستین شخصی است که در ایران دکترای خود را در فیزیک دریافت نموده است. او ده‌ها مقاله ISI منتشر نمود.

سزامی، دکتر علی محمدی و ترور

وی همزمان با دفاع مقدس در عرصه های علمی با سپاه پاسداران همکاری می کرد.دکتر علی محمدی عضو هیات علمی پردیس علوم دانشگاه تهران بود. سابقه ریاست دانشکده فیزیک و معاون پژوهشی پردیس علوم دانشگاه تهران بود.
تخصص اصلی او، ذرات بنیادی، فیزیک ریاضی و کیهانشناسی بوده است. با پژوهشگاه دانشهای بنیادی (مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات) نیز طی سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰ همکاری داشته اند.
از جمله درسهایی ارایه شده توسط ایشان میتوان به کوانتوم و الکترومغناطیس، مکانیک آماری و ذرات بنیادی، نظریه میدان‌های کوانتمی اشاره کرد. علیمحمدی، یکی از برگزیدگان جشنواره بین‌المللی خوارزمی در سال ۸۶ بود و در پژوهش‌های بنیادی رتبه دوم را کسب کرده بود.
وی از سال ۱۳۷۴ در دانشکده فیزیک دانشگاه تهران مشغول به تدریس بود و عضو هیئت علمی و ممیزه این دانشگاه بود. وی همچنین در مقاطع مختلف تحصیلی شاخه فیزیک در تربیت معلم، وی همچنین به عنوان استاد راهنما و مشاور در پروژه‌های پایان‌نامه های مرتبط با علوم فیزیکی، به فعالیت مشغول بوده.

سزامی، دکتر علی محمدی و ترور

وی به نمایندگان تشکل های دانشجویی در خواست تشکیل جلسه ای برای حوادث پس از انتخابات داده بود و اولین جمله وی در این جلسه این بود که "ما به عنوان کسانی که به نظام و انقلاب معتقد هستیم، فعالیت می کنیم و تلاش ما بایدبر طرف کردن اختلافات باشد".


ترور دکتر

انفجار بمب در قیطریه تهران در ساعت ۷:۳۰ صبح ۲۲ دی ۱۳۸۸ اتفاق افتاد. در این حادثه مسعود علی‌محمدی کشته شد، دو فرد دیگر زخمی شدند و خساراتی به ساختمان مجاور وارد شد. بمب منفجرشده در یک موتورسیکلت که به فاصله یک متری از در ورودی منزل علی‌محمدی به یک درخت بسته شده بود، جاسازی شده بود.


سزامی، سرنخ‌ جدید از ترور دکتر علی‌محمدی

حضور دکتر مسعود علی‌محمدی از سال 2008 به‌عنوان نماینده ایران در پروژه مهم سزامی که نمایندگان رژیم صهیونیستی نیز در این پروژه مشارکت دارند، احتمال شناسایی این دانشمند برجسته توسط سرویس‌های موساد و طراحی برای ترور او را برای دستگاه‌های امنیتی مورد توجه قرار داده است.
سزامی پروژه‌ای است که بر روی " تابش سینکروترون برای تحقیقات علوم کاربردی و به‌کارگیری آن در خاورمیانه" مطالعه می‌کند. ایران، اردن، رژیم صهیونیستی، ترکیه، فلسطین و پاکستان در زیر چتر یونسکو مؤسسین سزامی در سال ۲۰۰۲ بوده اند.
دکتر مسعود علی محمدی و دکتر بابک شکری از سال 2008 نمایندگان ایران در این پروژه بزرگ بوده‌اند.
عضویت ایران در پروژه سزامی می‌تواند رویای ساخت شتابدهنده ملی و دستیابی به بیم لاین‌های اختصاصی را که در حال حاضر از سوی محققان سازمان انرژی اتمی ایران و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (IPM) دنبال می‌شود، محقق ‌کند.
در شرایط کنونی عضویت در چنین پروژه‌های بین المللی که جزو علوم هسته‌ای نیز محسوب می‌شود، بسیار مفید بوده و همانگونه که تاکنون محققان ایرانی از طریق سزامی آموزش‌های زیادی دیده‌اند، می‌توانند تولید علم بالقوه‌ای را برای پایه ریزی این فن‌آوری در کشور ایجاد کند.

سزامی، دکتر علی محمدی و ترور

سایت خبری تابناک پس از ترور شهید علی‌محمدی نوشته بود: «پیشتر از سوی بسیاری از منابع رسمی کشور اعلام شده بود که اسرائیل در کنار تلاش برای نفوذ و رخنه به طرح‌های اتمی ایران در صدد شناسایی دانشمندان اتمی کشور است تا با ربودن و یا ترور آنها در چرخه علمی کشور در زمینه تکنولوژی هسته‌ای اختلال ایجاد کند.»
اسرائیل تنها رژیمی در دنیاست که مستقیم برای عقیم گذاشتن طرح‌های استراتژیک کشورهای اسلامی و عربی به ترور فیزیکی عناصر این طرح‌های استراتژیک روی می‌آورد و برای این اقدام از نیروهای بومی نیز سود می‌برد.
تقریبا در همه عملیاتی که اسرائیل در چهار دهه اخیر در این زمینه‌ها انجام داده است، همیشه از نیروهای بومی در این کشورها سود برده است. این نشانه ها را به راحتی می‌توان در مصر، سوریه، لبنان، عراق، اروپا و آمریکا دید.
نکته آنکه بر پایه برخی اخبار رسیده، عناصر منافقین، بازوان اجرایی ترورهای رژیم اسرائیل در داخلند.
عملیات ترور شهید پروفسور مسعود علی محمدی، بی‌شباهت به ترور عماد مغنیه، رهبر نظامی حزب‌الله لبنان در سوریه نیست.
احتمال می‌رود شناسایی دکتر علی‌محمدی طی نشست سال گذشته سزامی از سوی نمایندگان رژیم صهیونیستی انجام گرفته و طراحی برای ترور وی به جوخه‌های ترور این رژیم سپرده شده باشد.
طرح استفاده از تابش سینکروترون برای علوم و کاربردهای تجربی در خاورمیانه یا همان "سزامی" ایده ای بین المللی است که برای نخستین بار در سال 1997 و از سوی هرمان وینیک از مرکز شتابده خطی الکترون در دانشگاه استنفورد آمریکا و گوستاف آدولف ووس از مرکز سینکروترون آلمان با هدف استفاده از تحقیقات علمی و پژوهشی ارایه شد.
این ایده در جریان برگزاری دو سمینار سازمان یافته شده در سالهای 1997 در ایتالیا و 1998 در سوئد از سوی تورد اکلوف با همکاری گروه همکاری‌های علمی خاورمیانه به سرپرستی سرجیو فابینی از آلمان مطرح شد و طی دهه گذشته بر گسترش همه جانبه آن تاکید شد.
این طرح با مشارکت نزدیک 8 کشور خاورمیانه به نام های اردن، رژیم اشغالگر قدس، ترکیه، قبرس، مصر، بحرین، پاکستان و فلسطین در نهایت راه اندازی مرکزی بین المللی موسموم به تابش "سینکروترون" در منطقه خاورمیانه مربوط می شود که از چندین سال پیش و تحت نظارت دقیق یونسکو آغاز شده است. در این میان سازمان یونسکو به عنوان ناظر این طرح حضور دارد و بر اساس اعلام مقامات مسوول قرار است که در سال های آتی و در حوالی شهر امان، پایتخت اردن نخستین سیستم شتابدهنده خاورمیانه به بهره برداری برسد. اهمیت این دستگاه آنجا پر رنگ تر می شود که با استفاده از پرتوهای تولیدی آن می توان تحولی بنیادین در تحقیقات و پروژه های علمی نظیر نانو، پزشکی، مکانیک، فیزیک، داروسازی و غیره ایجاد کرد.
پروژه سزامی در حال حاضر با هدف ساخت مهمترین مرکز تحقیقات بین المللی در خاورمیانه به عنوان ابتکاری همه جانبه و مشترک از سوی دانشمندان و دولت های منطقه است.
پروژه سزامی هم اکنون در منطقه الان واقع در 30 کیلومتری امان واقع شده است.
نشستهای این شورا هر دوسال یک بار برگزار می شود. نخستین نشست این طرح در ژانویه 2003 برگزار شد. البته پیش از برگزاری این نشست، 9 نشست دیگر در قالب نشست های خارج از برنامه ریزی و غیرمدون طی سال های 1999 تا 2003 برگزار شده بود.

منابع تحقیق :
برنا
رجانیوز
خبرگزاری مهر
www.aghigh.mihanblog.com
Wikipedia


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.