چگونه پزشکی از راه دور می‌تواند در طول همه گیری COVID-19 و بعد از آن به شما کمک کند

گسترش پزشکی از راه دور که از گذشته وجود داشته است در طول همه گیری ویروس کرونا می تواند بسیار مؤثر باشد.
يکشنبه، 25 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمید وثیق زاده انصاری
موارد بیشتر برای شما
چگونه پزشکی از راه دور می‌تواند در طول همه گیری COVID-19 و بعد از آن به شما کمک کند
تصویر: بیمار با دکتر در تماس ویدئویی. پزشکی از راه دور می تواند روشی سریع و آسان برای مراجعه به پزشک باشد. AJ_Watt/Getty Images
 
چه یک اورژانس معمولی (مثلاً معده درد در ساعت سه نیمه شب) باشد و چه یک وضعیت بسیار فوق العاده (مثل قرار گرفتن یک شخصیت مهم در معرض  COVID-19)، مواردی وجود دارد که شما نیاز به مراجعه به پزشک دارید اما این کار راحت نیست. آیا خوب نیست که آن دکتر بتواند با شما یک تماس خانگی داشته باشد؟ این ممکن است به لطف پزشکی از راه دور امکان پذیر باشد. قرار ملاقات فقط کمی متفاوت از آن چه شما عادت کرده اید خواهد بود، زیرا این قرار ملاقات از طریق تلفن هوشمند یا صفحه رایانه انجام خواهد شد.
 
پزشکی از راه دور توسط آکادمی آمریکایی پزشکان خانواده (AAFP) به عنوان اقدامی برای استفاده از فناوری برای ارائه خدمات بهداشتی از راه دور تعریف شده است. این پزشکی از دهه 1960 وجود داشته است، به ویژه برای مناطق روستایی که می خواهند با متخصصان تماس بگیرند. بسیاری از بیمارستان ها و کلینیک ها لیستی از مواردی را که در آنها از راه دور بیماران را ویزیت می کنند ارائه می دهند. اما این پزشکی بعد از انقلاب رایانه ای و دسترسی گسترده به باند پهن از اواخر دهه 1990، که امکان انتقال آسان سوابق پزشکی و تماس های ویدیویی را فراهم کرد، محبوبیت بیشتری پیدا کرد.
 
اپیدمی سال 2020 COVID-19 نقطه عطف قابل توجهی را در اقدام پزشکی از راه دور رقم زده است. در حقیقت، این پزشکی به طور برجسته در قانون کمک، امداد و امنیت اقتصادی (CARES) دو تریلیون دلاری در مقابله با ویروس کرونا دیده شده است، که خاطر نشان می کند دسترسی بیشتر به مراقبت های بهداشتی مجازی مهمترین تلاش برای شکست COVID-19  است. این به ویژه برای بیماران در جوامع روستایی، جانبازان، افراد مسن و سایر افراد در معرض خطر بالا که به طور سنتی دسترسی محدود یا تحرک محدودی برای مراجعه به پزشکان حضوری داشته اند، خبر خوبی است.
 
دکتر استیون والدرن، معاون و رئیس ارشد انفورماتیک پزشکی درAAFP  می گوید: "در اپیدمی COVID-19  ما می خواهیم از فاصله اجتماعی حمایت کنیم" و خاطر نشان می کند که این امر از آن جا که افراد زیادی هرگز علائم بیماری را نشان نمی دهند و بنابراین دیگران را در معرض خطر قرار می دهند به ویژه حیاتی است. "برای یک بیمار مسن با یک بیماری مزمن پایدار که باید پیگیری شود، کار پیگیری به طور معمول به صورت شخصی و حضوری انجام می شود، اما بسیاری از پزشکان اکنون این کار را با استفاده از پزشکی راه دور انجام می دهند تا از این طریق به درون جامعه نروند. "
 

انواع پزشکی از راه دور

بسته به نیاز، سه نوع اصلی پزشکی از راه دور وجود دارد. آن ها عبارتند از:
 
پزشکی از راه دور همزمان
این پزشکی به پزشکی از راه دور "بلادرنگ" نیز موسوم است. والدرن این پزشکی را به یک تماس Zoom  یا FaceTime تشبیه می کند که در آن پزشک و بیمار همزمان از طریق چت تصویری یا صوتی با هم ملاقات می شوند. این وضعیت برای افرادی که به طور کلی در سلامتی هستند و تنها برای یک مسأله قابل حل نیاز به توجه سریع دارند، ایده آل است.
 
پزشکی از راه دور ناهمزمان ("ذخیره و رو به جلو")
این زمانی است که پزشک و بیمار هدف های مواجهه با یک دیگر را در زمان های مختلف پیگیری می کنند. والدرن توضیح می دهد: "بیمار اطلاعات را وارد می کند و این اطلاعات بسته بندی می شود و برای پزشک ارسال می شود." ممکن است برقراری ارتباط ویدئویی برای برخی از افراد، چه به دلیل عدم دسترسی قابل اعتماد به اینترنت پرسرعت، یا به سادگی به دلیل درک نکردن فناوری، چالش برانگیز باشد. "پزشک در برهه ای از زمان [معمولاً طی چند ساعت] این اطلاعات را بررسی می کند و به صورت جدی به انجام مراقبت می پردازد و آنها را پس می دهد." به عنوان مثال، بیمار (یا یک مرکز تصویربرداری) برخی پرونده های پزشکی را برای پزشک ارسال می کند. این گزینه بسیار مناسبی است زیرا با برنامه‌ی همه کار می کند. وی می گوید: "پزشک لازم نیست که جریان کار خود را به میزان قابل توجهی تغییر دهد و بیمار می تواند هر زمان که بخواهد این کار را انجام دهد. "
 
نظارت از راه دور (یا "نظارت بر بیمار از راه دور")
این نوع پزشکی، علائم حیاتی بیمار را از راه دور رد یابی می کند. به عنوان مثال، یک دیابتی می تواند سطح گلوکز خود را کنترل کرده و داده ها را به پزشک خود منتقل کند.
 

مراجعه به یک پزشک در پزشکی از راه دور

الیزابت (نام خانوادگی محفوظ) در آتلانتا سه بار از خدمات غول پزشکی از راه دور Doctor On Demand استفاده کرده است، و یک بار از سیاست 24/7 شرکت استفاده کرد. وی به یاد می آورد: "آنفولانزا داشتم، ساعت 3 بعد از نیمه شب بود و من مانند یک سگ در رختخواب بیمار افتاده بودم." "به هیچ وجه روی فُرم نبودم که از خانه ام خارج شوم. دکتر تماس گرفت و نسخه هایی برای من تجویز کرد و شوهرم توانست به محض باز شدن داروخانه آنها را تحویل بگیرد." در دو مورد دیگر پزشکی از راه دور، برای درمان عفونت های دستگاه ادراری (UTI) ، که یک بیماری شایع اما دردناک است که برای تسکین و جلوگیری از گسترش عفونت های آن به اندام های دیگر به درمان سریع نیاز دارد، به یک آنتی بیوتیک تجویز شده نیاز بود.
 
در صورتی که از خود می پرسید چگونه می توان UTI را بدون یک تست آزمایشگاهی تشخیص داد، وب سایت Doctor on Demand  این جمله را توضیح می دهد: "یک پزشک لزوماًً به نمونه آزمایشگاهی برای انجام تشخیص نیاز ندارد. ممکن است پزشک شما بر اساس علائم و سابقه شما قادر باشد تشخیص دهد که آیا شما UTI دارید یا نه. ... در برخی موارد، ممکن است یک پزشک از شما بخواهد یک آزمایش UTI خانگی بدون نسخه انجام دهید. گاهی اوقات می توان یک معاینه اضافی انجام داد تا اطمینان حاصل شود که UTI شما به کلیه های شما سرایت نکرده است، و دکتر شما می تواند از طریق فیلم به شما دستور العمل بدهد. "
 
تاکنون الیزابت به این وسیله از صرفه جویی در وقت و هزینه بهره مند شده است. وی برای هر بار ویزیت 40 دلار پرداخت می نمود ، اما قیمت، بسته به این که کارفرمای شما موافقتنامه ای با این خدمات داشته باشد یا این که چه مواردی را برنامه بیمه شما پوشش می دهد، متفاوت است. اگر بیمه ندارید، هزینه ویزیت پزشکی در Doctor on Demand 75 دلار است.  GoodRX) با شرکت های رقیب که خدمات مختلفی را با قیمت های مختلف ارائه می دهند، یک بازار سلامتی از راه دور راه اندازی کرده است. (
 
الیزابت می گوید که اولین و طولانی ترین قرار او کلاً 22 دقیقه طول کشیده بود زیرا او مجبور به تنظیم پرداخت و ایجاد یک حساب کاربری در برنامه بود. دو دیدار دیگر هفت تا 12 دقیقه بود. به عبارت دیگر، او کار را در کمتر از زمان لازم برای رانندگی به طرف مطب دکتر به پایان رسانده بود. او همچنین از توانایی رزرو سریع قرار ملاقات خرسند است. او می گوید برای قرار 3 صبح، "من بلافاصله دیده شدم، اما حتی روز دیگر توانستم قرار ملاقات را ظرف دو ساعت از زمان درخواستم تعیین کنم."
 

محدودیت های پزشکی از راه دور

برای مبتدیان، پزشکی از راه دور فاقد عنصر ارتباط انسانی است. والدرن می گوید: "بخش معاینه فیزیکی هنوز هم چالش برانگیز است" و خاطر نشان کرد که برای انتقال داده های مفید، فناوری جالبی وجود دارد، اما بیشتر بیماران این موارد را به راحتی در دسترس ندارند مگر این که از مسائل پزشکی مطلع باشند. با این حال، داده های ابزارهایی مانند ساعت اپل، که می توانند فیبریلاسیون دهلیزی را تشخیص دهند، مفید هستند.
 
به هر حال راه هایی در مورد عدم تماس با پزشک وجود دارد. حتی در قرار ملاقات معمول مطب، بسیاری از علائم توسط خود بیمار گزارش می شود. والدرن می گوید: "به عنوان پزشک خانواده و یا پزشکی دیگر، در بسیاری از مواقع ، ما حرف بیمار را برای تشخیص می پذیریم." وی خاطرنشان کرد: "آن چه پزشک قصد انجام آن را دارد این است که تمام اطلاعات را به طور کامل بررسی کند." داده های ابزارهایی مانند ساعت اپل، که می توانند فیبریلاسیون دهلیزی را تشخیص دهند، مفید هستند. او افزود پزشکان مجازی همچنین جزئیات بیشتری را برای اطمینان از صحت داده های گزارش شده، به عنوان مثال این که ضبط دما به درستی انجام شده است یا نه، به دست می آورند.
 
همچنین صورت حساب به طور سنتی برای بیماران از راه دور مسئله ساز بوده است. والدرن توضیح می دهد: "گاهی اوقات برنامه سلامتی آنها از پرداخت به پزشکان برای ارائه آن خدمات پشتیبانی نمی کند." بنابراین، به بیماران توصیه می شود که قبل از قرار مجازی با ارائه دهنده بیمه خود مشورت کنند تا از پوشش آن مطمئن شوند. خوشبختانه، قانون CARES مقرراتی را برای تسکین این مشکل در نظر گرفته است، از جمله این که برنامه های بهداشتی با قابلیت کسر بالا با حساب های پس انداز سلامت می توانند خدمات از راه دور سلامتی را قبل از پرداخت فرانشیز پوشش دهند.
 
البته، مسأله مشکلات فنی وجود دارد. والدرن خاطر نشان می کند که ممکن است برقراری ارتباط ویدئویی برای برخی از افراد، چه به دلیل عدم دسترسی قابل اعتماد به اینترنت پرسرعت، یا به سادگی به دلیل درک نکردن فناوری، چالش برانگیز باشد. قانون CARES همچنین با حذف "فناوری صوتی / تصویری به صورت بلادرنگ" از تعریف پزشکی از راه دور یاtelehealth ، این مورد را مورد توجه قرار داد. بنابراین ارائه دهندگان می توانند در صورت لزوم ویزیت های فقط صوتی را انتخاب کنند.
 
و البته، همه مسائل از طریق پزشکی از راه دور قابل تشخیص نیستند. این می تواند هم به بیماری خاص و هم به ارائه دهنده آن بستگی داشته باشد. دکتر والدرن توضیح می دهد: "[این] واقعاً به پزشک و بیمار بستگی دارد".  بسیاری از بیمارستان ها و کلینیک ها لیستی از مواردی را که در آنها از راه دور بیماران را ویزیت می کنند ارائه می دهند.
 
بنابراین ، گر چه پزشکی از راه دورِ شما می تواند مکمل مناسبی برای مراقبت های بهداشتیتان باشد، اما شما هنوز هم باید یک رابطه حضوری با یک پزشک مراقبت های اولیه برقرار کنید.
 
اکنون این مهم است که بدانیم که بسیاری از مردم تصور می کنند که پزشکی از راه دور و سلامتی از راه دور یکسان هستند، اما در واقع این طور نیست. اپیدمی سال 2020 COVID-19 نقطه عطف قابل توجهی را در اقدام پزشکی از راه دور رقم زده است. پزشکی از راه دور خدمات بالینی از راه دور را ارائه می دهد، اما دوره گسترده ای از سلامتی از راه دور همچنین خدمات غیر بالینی اضافی را شامل می شود، از جمله آموزش پزشکی، و آموزش و جلسات اداری از طریق کنفرانس ویدیویی.
 
منبع: آلیا هویت، howstuffworks


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.