5+10 توصيه قبل و بعد از زلزله

ايران از نظر بلاياي طبيعي مانند سيل و زلزله جزو 10 کشور اول دنياست. علاوه بر اين، تندبادها، گرماي شديد در مناطق جنوبي کشور، سيل و خشکسالي در مناطق وسيعي از کشور عامل مهم بروز حوادث غيرمترقبه است. هر چند بسياري از حوادث غيرمترقبه مانند زلزله قابل پيشگيري نيستند اما مي توان اقداماتي براي کنترل و کاهش آسيب هاي ناشي از آنها انجام داد. مقاوم سازي ساختمان هاو بناها، ساخت و آماده سازي سوله هاي بحران و آموزش عمومي به مردم براي پناه گيري مناسب
سه‌شنبه، 3 فروردين 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
5+10 توصيه قبل و بعد از زلزله
 5+10 توصيه قبل و بعد از زلزله
5+10 توصيه قبل و بعد از زلزله






وقتي زمين مي لرزد، ما چه کار کنيم؟

ايران از نظر بلاياي طبيعي مانند سيل و زلزله جزو 10 کشور اول دنياست. علاوه بر اين، تندبادها، گرماي شديد در مناطق جنوبي کشور، سيل و خشکسالي در مناطق وسيعي از کشور عامل مهم بروز حوادث غيرمترقبه است. هر چند بسياري از حوادث غيرمترقبه مانند زلزله قابل پيشگيري نيستند اما مي توان اقداماتي براي کنترل و کاهش آسيب هاي ناشي از آنها انجام داد. مقاوم سازي ساختمان هاو بناها، ساخت و آماده سازي سوله هاي بحران و آموزش عمومي به مردم براي پناه گيري مناسب هنگام وقوع زلزله از جمله اين اقدامات است که انجام آنها بر عهده مسوولان و هماهنگي بين واحدهاي مربوطه مي باشد اما اقداماتي هم وجود دارد که لازم است خودتان انجام دهيد تا آمادگي بيشتري در برابر زلزله داشته باشيد. کارشناسان ايمني معتقدند براي کاهش آسيب در زمان هنگام وقوع زلزله بهتر است اين اقدامات را انجام دهيد.

5 توصيه پيش از زلزله

1- يک کوله پشتي نجات تهيه کنيد. چند بسته غذاي کنسرو شده، کمي خشکبار، بيسکويت، قند، بطري آب، دستمال کاغذي، چند مترطناب، حوله کوچک، يک راديوي کوچک و يک چراغ قوه داخل آن بگذاريد. براي تمام اين وسايل باتري تهيه کنيد و هر دو ماه باتري ها را عوض کنيد.
2- قوطي هاي کنسرو را قبل از سررسيد مهلت مصرف عوض کنيد. پيچ گوشتي، شمع، چاقو، سوت، آچار فرانسه را هم داخل همين ساک قرار دهيد. لوازم کمک هاي اوليه شامل يک قيچي کوچک، باند استريل، چسب، قرص آنتي بيوتيک و استامينوفن، قرص اسهال، الکل و داروي مسکن را فراموش نکنيد و اگر دارويي داريد که مصرف آن برايتان حياتي است آن را هم در ساک قرار دهيد.
3- داخل اتاق خواب را از لوستر، تابلو و آکواريوم و ساير وسايل تزييني خطرزا خالي کنيد. اتاق خواب بچه ها راهم ازنظر وجود وسايلي که احتمال سقوط و افتادن شان وجود دارد با دقت بررسي کنيد.
4- کمد، کتابخانه و قفسه ها را براي تعادل و مقاومت بيشتر به ديوار پيچ کنيد.
5- چهارچوب درها، زير ميزناهار خوري و کنار ستون ها بهترين مکان ها هستند.

10- توصيه هنگام زلزله

1- هنگام وقوع زلزله آرامش تان را حفظ کنيد. ترس و وحشت سرعت عکس العمل تان را کمتر مي کند.
2- در صورتي که در يک ساختمان يک طبقه و نزديک در خروجي هستيد، تا آنجا که ممکن است به سرعت ساختمان را ترک کنيد اما اگر هنگام وقوع زلزله در ساختمان بلند و چند طبقه هستيد سعي نکنيد که با استفاده از پله ها ياآسانسور بيرون برويد.
3- در محل هاي امن پناه بگيريد. از پنجره ها و کمدهاي بلند که بدون مهار هستند و همچنين اشيايي که ممکن است روي شما سقوط کنند و پرت شوند، دور شويد.
4- اگر محل ايمن وجود ندارد و به کنار ديوار رفته و در حالي که نشسته ايد سر خود را روي زانوهايتان خم نموده و با کف دست ها پشت سر خود را گرفته و يا بازوها از سرتان محافظت کنيد.
5- اگر هنگام زلزله در خانه هستيد، زيرميزناهارخوري يا ميز تحرير و يا تخت خواب پناه بگيريد و چنانچه در اثرزلزله حرکت کردند پايه هاي آنها را با دستان تان محکم بگيريد.
6- اگر هنگام وقوع زلزله در محل کار هستيد آرامش خود را حفظ کرده و از پنجره ها و کمدهايي که در محل خود محکم نشده اند، دور شويد. از منابع تامين الکتريسيته (پست هاي الکتريکي يا کابل هاي فشار قوي) که احتمال حرکت، تخريب يا سقوط دارند، دورشويد. از محل هايي که امکان حريق وجود دارد، دورشويد. به سمت خروجي هاي اضطراري هجوم نبريد و از پله ها و آسانسور استفاده نکنيد. سريعاً درمکان هاي ايمن ساختمان از جمله چارچوب در و يا زير ميز، پناه بگيريد.
7- اگر زمان وقوع زلزله در مدارس يا مراکز آموزشي هستيد، يادتان باشد ممکن است افراد هنگام هجوم بردن به سمت درها براي خارج شدن از ساختمان به همديگر آسيب برسانند، بنابراين بهتر است به محل هاي امن برويد و تا پايان تکان هاي ناشي از زلزله در آن پناه بگيريد.
8- از پنجره ها و درها دور شويد زيز ميز پناه بگيريد وبراي جلوگيري از حرکت آن پايه هاي ميز را محکم با دست بگيريد.
9- اگر هنگام وقوع زلزله در راه پله هستيد به سمت بالا يا پايين نرويد، بنشينيد و سروگردن خود را با دست هايتان بپوشانيد.
10- اگر در حياط مدرسه هستيد از ساختمان، ديوار، سازه هاي بلند فولادي يا چوبي و از سبدهاي بسکتبال دور شويد.
منبع: نشريه سلامت، ش243




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.