15 نکته درباره بيزا کوديل

1 داروي بيزاکوديل يکي از رايج‌ترين داروهايي است که در درمان يبوست به کار مي‌رود و سالمندان در مقايسه با ديگران بيشتر با اين دارو آشنا هستند. 2 بيزاکوديل مشتق دي‌فنيل‌متان است و به شکل قرص‌هاي 5 ميلي‌گرمي و شياف‌هاي 5 و 10 ميلي‌گرمي در داروخانه‌هاي کشور عرضه مي‌شود. 3 بيزاکوديل با اثر مستقيم بر روده، فعاليت حرکتي روده را افزايش مي‌دهد.
يکشنبه، 15 فروردين 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
15 نکته درباره بيزا کوديل
15 نکته درباره بيزا کوديل
15 نکته درباره بيزا کوديل






1 داروي بيزاکوديل يکي از رايج‌ترين داروهايي است که در درمان يبوست به کار مي‌رود و سالمندان در مقايسه با ديگران بيشتر با اين دارو آشنا هستند.
2 بيزاکوديل مشتق دي‌فنيل‌متان است و به شکل قرص‌هاي 5 ميلي‌گرمي و شياف‌هاي 5 و 10 ميلي‌گرمي در داروخانه‌هاي کشور عرضه مي‌شود.
3 بيزاکوديل با اثر مستقيم بر روده، فعاليت حرکتي روده را افزايش مي‌دهد.
4 بيزاکوديل در درمان کوتاه مدت يبوست و آماده کردن روده پيش از جراحي کاربرد دارد.
5 ميزان مصرف بيزاکوديل در بزرگسالان 10 تا 15 ميلي‌گرم پيش يا پس از غذا است. همچنين براي آماده کردن روده مي‌توان ميزان مصرف اين دارو را تا 30 ميلي‌گرم نيز افزايش داد.
6 داروي بيزاکوديل نيز مشابه همه داروهاي ديگر برخي عوارض جانبي دارد که اغلب دستگاه عصبي مرکزي، گوارش و خوني را درگير مي‌کند و تظاهرات آن بيشتر به صورت ضعف عضلاني، تهوع، استفراغ، بي‌اشتهايي، اسهال و سوزش مقعد بروز مي‌کند.
7 مصرف بيزاکوديل در افرادي که دچار درد شکمي، تهوع، استفراغ و شقاق مقعد هستند، توصيه نمي‌شود و همچنين در زنان باردار پيشنهاد مي‌شود با احتياط و با نظر پزشک خانواده مصرف شود.
8 بيزاکوديل از طريق دستگاه گوارش جذب مي‌شود و 6 تا 12 ساعت بعد در بدن اثر مي‌کند و از طريق کبد دفع مي‌شود.
9 مصرف هم‌زمان آنتي‌اسيدها و بيزاکوديل سبب حل شدن زودرس قرص‌هاي پوشش‌دار و در نتيجه دردهاي شکمي مي‌شود.
10 هنگام مصرف بيزاکوديل و به منظور جذب بهتر، توصيه مي‌شود فقط با آب آن را ميل کنيد و تا يک ساعت پس از مصرف، آنتي‌اسيد، شير يا قرص سايميتيدين مصرف نکنيد.
11 فرم خوراکي دارو را صبح‌ها و عصرها مصرف کنيد و براي اجتناب از صدمه به پوشش قرص‌ها، از جويدن و يا خرد کردن آنها خودداري کنيد.
12 براي مصرف شياف بيزاکوديل، ابتدا شياف را با آب مرطوب کنيد و با انگشت سبابه به اندازه 5 سانتي‌متر به داخل مقعد فرو بريد و تا هنگام شروع احساس دفع که 10 تا 20 دقيقه طول مي‌کشد در آنجا نگه داريد و پس از آن با محتويات روده دفع کنيد.
13 از مصرف طولاني مدت بيزاکوديل خودداري کنيد زيرا حرکات روده دچار اختلال مي‌شود.
14 حرکات طبيعي روده اغلب در طول روز ديده نمي‌شوند. در صورت وجود درد شکمي، تهوع و استفراغ دارو را مصرف نکنيد.
15 در صورتي که علايم يبوست برطرف نشد و يا نشانه‌هاي عدم تعادل الکتروليت‌ها مانند درد عضلاني شکم، ضعف و گيجي ايجاد شد، پزشک خانواده‌تان را آگاه سازيد.
منبع: www.salamat.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.