غذاهای ساده و خوشمزه برای شام

خیلی وقت ها پیش می آید که به دنبال یک دستور غذای ساده و خوشمزه می گردید. ممکن است خسته از سرکار رسیده باشید، وقت کم باشد و یا اصلا بی هیچ دلیل خاصی حوصله ی آشپزی کردن را نداشته باشید و دوست داشته باشید یک غذای ساده و سریع تهیه کنید.
جمعه، 19 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
غذاهای ساده و خوشمزه برای شام
شاید پس از ساعت ها جست و جو در اینترنت با خودتان فکر کنید غذای ساده وجود ندارد و آشپزی کردن کلا سخت است. ما نمی گوییم آشپزی کردن کار آسانی است اما در این مطلب قصد داریم چند نوع غذای ساده و خوشمزه را معرفی کنیم که برای موقعیت های حساس شما به کمکتان بیایند و باعث شوند که از آشپزی کردن لذت ببرید. ممکن است برخی از این غذاهای ساده را بشناسید یا برخی از آن ها برایتان جدید باشد. ما تمام سلیقه ها و ذائقه ها را در این مطلب در نظر گرفته ایم.


قیمه ریزه، غذای محلی ساده

اگر اصفهانی باشید حتما قیمه ریزه را می شناسید. قیمه ریزه نوعی خوراک با گوشت چرخ کرده است که بر خلاف اسمش شباهت زیادی به خورشت قیمه ندارد. غذایی بسیار سالم است که نهایتا بیست دقیقه باید به خاطرش آشپزی کنید. با تهیه کردن قیمه ریزه؛ این غذای ساده ایرانی دیگر نیازی به انواع فست فود ها نخواهید داشت.

مواد لازم برای قیمه ریزه
گوشت چرخکرده 200 گرم

روغن سرخ کردنی 1 قاشق غذاخوری

پیاز 1 عدد متوسط

سیب زمینی 1 عدد متوسط

رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری

آب 1 و 1/2 پیمانه

آرد نخودچی 2 قاشق غذاخوری

سبزی معطر خشک 2-3 قاشق غذاخوری

زردچوبه 1 قاشق چایخوری

نمک و فلفل به مقدار کافی

طرز تهیه قیمه ریزه
ابتدا پیاز را بشویید و پوست بکنید و از وسط نصف کنید. نصف پیاز را رنده کنید و در کاسه‌ای بریزید و با گوشت چرخکرده مخلوط نمایید. سپس سبزی خشک، آرد نخودچی، نمک، فلفل و ۱/۲ قاشق چایخوری زردچوبه را به گوشت و پیاز اضافه کنید و خوب با هم مخلوط نمایید. مواد را به صورت کوفته‌های کوچک شکل بدهید و کنار بگذارید.1

غذاهای ساده و خوشمزه برای شام


راتاتویی

راتاتوی (راتاتویی) یک غذای گیاهی و سنتی فرانسویه که ریشه اش هم به شهر نیس برمیگرده. این غذای گیاهی که از سبزیجات مختلف درست میشه خیلی خوشمزه و خوش قیافس و مطمئن باشین حتی نظر کسایی که فقط غذاهای گوشتی رو دوست دارن هم به خودش جلب میکنه … من هم تو این مطلب یه سری تغییرات کوچولو تو این غذا دادم، مثل اضافه کردن پیاز داغ که دیگه حسابی با ذائقه ما ایرانیا جوره جوره …

مواد لازم برای تهیه راتاتویی
1 عدد بادمجان

1 عدد کدو

1 عدد پیاز

2 عدد گوجه فرنگی

1 قاشق رب گوجه فرنگی

2 قاشق پیاز داغ

1 قاشق چای خوری سیر رنده شده

روغن زیتون به مقدار لازم

نمک، فلفل و زرچوبه به مقدار لازم

مراحل تهیه راتاتویی
برای تهیه راتاتوی ابتدا سسش رو درست میکنیم به این ترتیب که رب گوجه فرنگی، سیر رنده شده، پیاز داغ، کمی روغن زیتون، فلفل و زرچوبه رو داخل ماهیتابه میریزیم و تفت میدیم تا رب سرخ بشه و از خامی در بیاد و مزه مواد به خورد هم بره.

بعد از اینکه رب سرخ شد حدود نصف لیوان آب هم بهشون اضافه کرده و نمک هم میریزیم و میذاریم یکم سسمون قل بزنه و غلیظ بشه و بعد شعله گاز رو خاموش میکنیم.

حالا همه سبزیجات رو حلقه حلقه کرده و روشون نمک میپاشیم. هر چقدر حلقه ها باریک تر باشن راتاتوی ما بعد پخت شکیل تره و از طرفی مزه مواد هم بهتر به خورد هم میره و خوراکمون خوشمزه تر میشه.

من این مقدار سبزیجات رو با توجه به اندازه ظرفم در نظر گرفتم شما هم میتونین با توجه به سایز ظرفتون اندازه مواد رو کم یا زیاد کنین.

حالا سس رو کف ظرف مورد نظر میریزیم و پخش میکنیم.مانند تصویر زیر دونه دونه حلقه های سبزیجات رو پشت هم میچینیم و ترتیب قرار گرفتن سبزیجات رو در هر تکرار، رعایت میکنیم. دقت کنین که سبزیجات باید کاملا فشرده به هم چیده بشن تا بعد پختن شکلشون رو حفظ کنن و وا هم نرن.بعد از اینکه کل ظرف با سبزیجات پر شد روی سبزیجات رو با فرچه کاملا به روغن زیتون آغشته میکنیم.حالا روی ظرف رو با فویل میپوشونیم و چند تا سوراخ هم روی فویل ایجاد میکنیم تا بخار آب سبزیجات بیرون بره و راتاتوی ما آبکی نشه. ظرف راتاتوی رو برای مدت 30 الی 45 دقیقه داخل فری که از قبل با دمای 180 درجه گرم کردیم میذاریم تا بپزه.بعد از این مدت فویل رو برمیداریم و اگه سبزیجات پخته و نرم شده بودن گریل فر رو روشن میکنیم تا روی سبزیجاتمون برشته شده و آب اضافیشون هم کشیده بشه.حالا راتاتوی زیبا و خوشمزه و سالم ما حاضره و میتونیم سروش کنیم.2


گوشت چرخ کرده با نیمرو


مواد لازم
گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم

پیاز ۲ عدد متوسط

رب گوجه فرنگی یک الی دو قاشق سوپخوری

تخم مرغ ۳ الی ۴ عدد

فلفل دلمه ای یا فلفل سبز خرد شده یک الی دو قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه و روغن به میزان لازم

طرز تهیه
پیازها را به صورت خلالی خرد و سرخ کنید تا طلایی شوند.

سپس گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا آب گوشت تبخیر شود.

سه چهارک لیوان آب و فلفل را اضافه کرده و صبر کنید تا گوشت بپزد.

سپس رب گوجه فرنگی، فلفل خرد شده، فلفل سیاه و نمک را اضافه کرده و صبر کنید تا آب غذا کاملا تبخیر شود.

سطح گوشت را کاملا صاف و یک اندازه کنید و تخم مرغ‌ها را روی آن بشکنید، درب ظرف را ببندید و صبر کنید تا تخم مرغ‌ها بسته شوند.

‌می‌توانید غذا را سرو کنید، در صورت تمایل پس از آماده شدن گوشت و نیم رو، کمی جعفری خرد شده نیز روی غذا قرار دهید.

غذاهای ساده و خوشمزه برای شام


سالاد گوجه فرنگی و نخود سبز


مواد لازم
گوجه فرنگی ۲ عدد

کنسرو نخود سبز (نخود فرنگی) ۱۰۰ گرم

خیار شور ۵۰ الی ۷۵ گرم

ترخان خرد شده یک چهارم قاشق غذاخوری

تخم مرغ ۳ الی ۴ عدد

سس مایونز یک الی دو قاشق غذاخوری

روغن زیتون نصف قاشق غذاخوری

سرکه یا آبلیمو نصف قاشق غذاخوری

نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه
آبلیمو، نمک، فلفل و روغن زیتون را به سس مایونز اضافه کنید.

خیار شور را ریز خرد کنید.

نخودفرنگی و خیارشور را با سس مایونز مخلوط کنید.

تخم مرغ‌ها را رنده کنید و در ظرف قرار دهید. سپس مابقی مواد را روی تخم مرغ‌ها پخش کنید.

ترخان خرد شده را نیز روی سطح غذا بریزید.

گوجه فرنگی‌ها را حلقه‌ای خرد کرده و دور ظرف بچینید.

اگر از نخود سبز خام استفاده می‌کنید، باید آن را بپزید و بدیهی است که در این صورت به زمان بیشتری برای تهیه این سالاد نیاز خواهد بود. برای پختن نخود فرنگی، آن را در یک قابلمه بریزید، مقداری آب اضافه کنید تا سطح نخود را بپوشاند. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا نخود سبز کاملا بپزد، سپس در آبکش بریزید تا آب اضافی آن کاملا گرفته شود.3


پی نوشت:
1.www.irancook.ir
2.www.2nafare.com
3.www.kiashpaze.ir


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.