15 نکته درباره آمي‌تريپتيلين

1. آمي‌‌تريپتيلين يکي از رايج‌ترين داروهايي است که در تالمات روحي استفاده مي‌شود. بيشترين موارد تجويز اين دارو به وسيله روان‌پزشکان صورت مي‌گيرد. 2. اين دارو از دسته ضدافسردگي‌ها به شمار مي‌رود و به شکل قرص‌هاي 10، 25، 50 و 100 ميلي‌گرمي ساخته شده است. 3. ساز و کار اين دارو در بدن مهار برداشت دوباره اپي‌نفرين و سروتونين در انتهاي اعصاب و همچنين افزايش اثر نوراپي‌نفرين و سروتونين در سلول‌هاي عصبي
دوشنبه، 16 فروردين 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
15 نکته درباره آمي‌تريپتيلين
15 نکته درباره آمي‌تريپتيلين
15 نکته درباره آمي‌تريپتيلين






1. آمي‌‌تريپتيلين يکي از رايج‌ترين داروهايي است که در تالمات روحي استفاده مي‌شود. بيشترين موارد تجويز اين دارو به وسيله روان‌پزشکان صورت مي‌گيرد.
2. اين دارو از دسته ضدافسردگي‌ها به شمار مي‌رود و به شکل قرص‌هاي 10، 25، 50 و 100 ميلي‌گرمي ساخته شده است.
3. ساز و کار اين دارو در بدن مهار برداشت دوباره اپي‌نفرين و سروتونين در انتهاي اعصاب و همچنين افزايش اثر نوراپي‌نفرين و سروتونين در سلول‌هاي عصبي است.
4. مصرف اين دارو همانند همه داروهاي ديگر داراي عوارضي است که مي‌تواند دستگاه‌هاي عصبي، گوارشي، ادراري، قلب، پوست، خون و گوش و حلق و بيني را درگير کند. از مهم‌ترين علايم عوارضي اين دارو مي‌توان به گيجي، خواب‌آلودگي، سردرد، اضطراب، لرزش، ضعف، خشکي دهان، تهوع، استفراغ، احتباس ادراري، تعريق، خارش، افت فشارخون، تپش قلب، تاري ديد و وزوز گوش اشاره کرد.
5. آمي‌تريپتيلين از طريق دستگاه گوارش جذب مي‌شود و اوج اثر اين دارو، دو تا دوازده ساعت است. سوخت و ساز آن از طريق کبد صورت گرفته و از کليه دفع مي‌شود.
6. مصرف هم‌زمان اين دارو با الکل يا سايمتيدين تاثير اين دارو در بدن را افزايش مي‌دهد.
7. هنگام مصرف اين دارو توصيه مي‌شود که فشارخون در حالت نشسته و ايستاده گرفته شود و اگر فشار سيستوليک 20 ميلي‌متر جيوه کاهش نشان داد، مصرف دارو را متوقف کنيد و به پزشک‌تان اطلاع دهيد. در بيماراني که مشکلات قلبي و عروقي دارند نيز پيشنهاد مي‌شود فشارخون دو بار در روز کنترل شود.
8. هنگام مصرف آمي‌تريپتيلين ميزان مايعات را افزايش دهيد و همچنين به دليل بروز علايم گوارشي توصيه مي‌شود اين دارو با شير يا غذا مصرف شود و در صورتي که بيمار قادر به بلع دارو نيست آن را خرد کنيد.
9. در صورتي که بر اثر مصرف روزانه دارو خواب‌آلودگي شديد ايجاد شود، آمي‌تريپتيلين را شب‌ها مصرف کنيد.
10. استفاده از آب‌نبات، آدامس يا مزه مزه کردن آب براي رفع خشکي دهان توصيه مي‌شود.
11. از آمي‌تريپتيلين در حرارت اتاق نگهداري کنيد و از گذاشتن آن در يخچال خودداري کنيد. همچنين اين دارو را به هيچ عنوان در دسترس کودکان قرار ندهيد.
12. توجه داشته باشيد که تاثيرات درماني اين دارو از دو تا سه هفته بعد آغاز مي‌شود و بنابراين در روزهاي اول انتظار نداشته باشيد اين دارو معجزه کند.
13. به دليل گيجي، خواب‌آلودگي و تاري ديدي که دارو به وجود مي‌آورد از انجام کارهايي که مستلزم هوشياري کامل هستند مثل رانندگي خودداري کنيد.
14. از قطع ناگهاني دارو پس از يک دوره درماني بلندمدت به دليل ايجاد عوارضي مثل تهوع، سردرد و بي‌حالي امتناع کنيد.
15. در صورتي که با مصرف اين دارو دچار حساسيت ويژه‌اي نسبت به نور شده‌ايد از پوشش محافظ يا کلاه بزرگ استفاده کنيد.
منبع: www.salamat.com




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.