14 فرمان جراحي لثه

1 روي محل جراحي شده توسط يک خمير پانسمان جراحي ( پک پريودنتال ) پوشيده مي‌شود. اين پانسمان لثه را از تحريکات محافظت کرده و به ترميم بهتر زخم کمک مي‌کند تا شما قادر به انجام راحت اغلب فعاليت‌هاي معمول باشيد. پانسمان ظرف چند ساعت سخت خواهد شد، در ناحيه باقي مانده و در جلسه بعدي ملاقات در مطب برداشته مي‌شود. اگر قطعه‌اي از پانسمان کنده شد تا زماني که ايجاد درد نکند توجهي به آن نکنيد. اگر قطعه‌اي از پانسمان کنده شد و شما درد داريد يااگر لبه آن خشن است
سه‌شنبه، 17 فروردين 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
14 فرمان جراحي لثه
14 فرمان جراحي لثه
14 فرمان جراحي لثه

نويسنده:دکتر بيتا خواجه‌نوري / جراح و متخصص بيماري‌هاي لثه




يکي از روش‌هاي رايج در درمان بيماري‌هاي لثه ، انجام جراحي است. اگر احيانا کانديد انجام چنين جراحي‌هايي هستيد يا چنين جراحي‌هايي انجام داده‌ايد ، از 14 فرمان زير غافل نشويد :
1 روي محل جراحي شده توسط يک خمير پانسمان جراحي ( پک پريودنتال ) پوشيده مي‌شود. اين پانسمان لثه را از تحريکات محافظت کرده و به ترميم بهتر زخم کمک مي‌کند تا شما قادر به انجام راحت اغلب فعاليت‌هاي معمول باشيد. پانسمان ظرف چند ساعت سخت خواهد شد، در ناحيه باقي مانده و در جلسه بعدي ملاقات در مطب برداشته مي‌شود. اگر قطعه‌اي از پانسمان کنده شد تا زماني که ايجاد درد نکند توجهي به آن نکنيد. اگر قطعه‌اي از پانسمان کنده شد و شما درد داريد يااگر لبه آن خشن است و زبان يا گونه شما را تحريک مي‌کند لطفا به مطب مراجعه کنيد. مشکل را به راحتي مي‌توان با قرار دادن مجدد پانسمان برطرف کرد.
2 تا سه ساعت بعد ازعمل جراحي از خوردن اجتناب کنيد تا پانسمان سفت شود. همچنين تا 24 ساعت اول بعد از جراحي استفاده از مايعات سرد مفيد است. بعد از آن سعي کنيد از غذاهاي نرم يا نيمه جامد استفاده کرده و براي جويدن از طرفي که جراحي نشده است استفاده کنيد.
3 سيگار نکشيد. گرما ودود سيگار لثه را تحريک خواهد کرد و اثر نيکوتين روي سيستم ايمني بدن ترميم لثه را به مخاطره انداخته و از نتيجه موفقيت‌آميز جراحي جلوگيري مي‌کند. در صورت امکان از اين فرصت براي ترک سيگار استفاده کنيد و توجه داشته باشيد که بيماري‌هاي لثه در سيگاري‌ها همواره بيشتر از غيرسيگاري‌ها است.
4 روي پانسمان را مسواک نکنيد و اين در حالي است که بايد ساير قسمت‌هاي دهان را توسط مسواک زدن و نخ کردن تميز نگاه داريد. از دهان‌شويه بعد از مسواک کردن استفاده کنيد.
5 به منظور کاهش التهاب و تورم صورت بعد از جراحي، قرار دادن کمپرس يخ از روي صورت روي ناحيه جراحي در چند ساعت اول بعد از کار توصيه مي‌شود. با اين روش بافت‌ها سرد نگه داشته شده وميزان التهاب وتورم کاهش مي‌يابد. نحوه استفاده از کمپرس يخ به اين صورت است که 5 دقيقه روي صورت نگه‌ داشته و 5 دقيقه برداريد و اين کار را به طور متناوب تا چند ساعت ادامه دهيد.

14 فرمان جراحي لثه

6 گاهي ايجاد تورم بعد از جراحي خصوصا در مناطقي که روش‌هاي جراحي وسيع انجام مي‌پذيرد غيرمعمول نيست. اين تورم نشانه عفونت نمي‌باشد و معمولا 1 تا 2 روز بعد از عمل شروع شده وتدريجا بعد از 3 تا 4 روز فروکش مي‌کند. اگر اين حالت ايجاد شد مي‌توان از کمپرس گرم و مرطوب روي ناحيه متورم استفاده کرد.
7 درد پس از جراحي با مصرف داروهايي که در نسخه شما تجويز ‌شده کنترل مي‌شود. مصرف مسکن را تا زماني که احساس درد و ناراحتي داريد ادامه دهيد. آسپرين مصرف نکنيد چون ممکن است باعث افزايش خون‌ريزي شود.
8 چنانچه در يکي دو روز پس از عمل ضعف بدني شديد داشتيد، نگران نباشيد و فقط در ملاقات بعدي خود پزشک را در جريان قرار دهيد.
9گاهي در طي چند ساعت اول بعد از عمل رگه‌هاي خون در بزاق ديده مي‌شود. اين حالت غيرمعمول نبوده و خود به خود برطرف مي‌شود اما اگر خون‌ريزي قابل توجهي در ناحيه وجود دارد به شرح ذيل عمل کنيد:
• با ملايمت دهان را با آب سرد شستشو دهيد.
• يک تکه گاز مرطوب را در دو طرف خمير پانسمان قرار داده و به مدت 20 دقيقه بافت را تحت فشار قرار دهيد. بعد از اين مدت معمولا خون‌ريزي قطع مي‌شود.
• در صورت ادامه خون‌ريزي با ما تماس بگيريد.
• هرگز سعي نکنيد تا با شستشوي مکرر دهان و بيرون ريختن آب دهان خون‌ريزي را متوقف کنيد.
10 به فعاليت‌هاي عادي و روزمره خود ادامه دهيد اما تا 3 روز اول بعد از عمل از انجام فعاليت و ورزش‌هاي سنگين اجتناب کنيد.
11 اگر در نسخه خود تجويز آنتي‌بيوتيک يا داروي ديگري را داريد تمام اين داروها را طبق دستور مصرف کنيد.
12 اگر از نواحي که در جلسات قبل در دهان شما جراحي شده است موقع مسواک زدن خون‌ريزي خفيف داريد، نگران نشويد زيرا اين حالت به جهت ناکامل بودن ترميم لثه شما است که به تدريج با رعايت دقيق بهداشت و ترميم کامل لثه قطع خواهد شد. تميز کردن ناحيه را به اين دليل متوقف نکنيد.
13 وجود بوي نامطبوع در دهان و احساس طعم بد در بعضي موارد ديده مي‌شود. در اين صورت مرتب دهان خود را تميز کرده و شستشو با دهان شويه يا سرم فيزيولوژي را داشته باشيد.
14 اگر به غير از مسايل مذکور مشکل ديگري براي شما پيش آمد به هيچ وجه نگران نباشد و با پزشک معالج خود تماس بگيريد.
منبع: http://salamat.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.