اتصال دو کامپيوتر به يکديگر با کابل USB

آيا مي دانيد که مي توان 2 کامپيوتر را با يک کابل USB-USB ساده به يکديگر متصل کرد ؟ امروزه براي اتصال دو کامپيوتر به يکديگر ، از روشهاي مختلفي استفاده مي وشد . از روش پورت LAN ( يعني استفاده از قابليت هاي کارت شبکه نصب شده بر روي مادربرد ) ، يا از طريق روشن بلوتوث ( با استفاده از اتصال بلوتوثي بين دو کامپيوتر ) ، يا از روش استفاده از روتر و يا هاب .
شنبه، 21 فروردين 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اتصال دو کامپيوتر به يکديگر با کابل USB
اتصال دو کامپيوتر به يکديگر با کابل USB
اتصال دو کامپيوتر به يکديگر با کابل USB

نويسنده : شهرام پيرنيا




آيا مي دانيد که مي توان 2 کامپيوتر را با يک کابل USB-USB ساده به يکديگر متصل کرد ؟
امروزه براي اتصال دو کامپيوتر به يکديگر ، از روشهاي مختلفي استفاده مي وشد . از روش پورت LAN ( يعني استفاده از قابليت هاي کارت شبکه نصب شده بر روي مادربرد ) ، يا از طريق روشن بلوتوث ( با استفاده از اتصال بلوتوثي بين دو کامپيوتر ) ، يا از روش استفاده از روتر و يا هاب .
البته اين روش ها معايبي هم دارند که عمده ترين آنها کمي پيچيدگي کار در اين روش ها و انجام برخي تنظيمات و تغييرات بر روي دو کامپيوتر است که ممکن است برخي از کاربران با آنها ناآشنا باشند .
همچنين اگر صرفاً هدف انتقال داده ها باشد و نه به اشتراک گذاشتن امکانات که در اين صورت مي توان از روش هارد به هارد استفاده کرد . يعني هارد يکي از کامپيوترها را جدا نمود و سپس آن را به مادربرد کامپيوتر مقصد متصل نمود و کار تمام است . اما بايد در نظر داشته باشيد که اين روش نيزمعايبي هم دارد . در حقيقت ممکن است در حين کار دچار اشتباه شده و سبب سوختن هارد شويد . همچنين اين موضوع در مورد کامپيوترهاي لپ تاپ ، کاربرد ندارد . زيرا قطعاً نمي توان به سادگي هارد يک لپ تاپ را جدا نموده و به يک لپ تاپ يا PC ديگر متصل نمود . ضمن اينکه اين کار از لحاظ منطقي و عقلي نيز توجيه ندارد . در عين حال اگر نياز شما به اتصال بين دو کامپيوتر ، به صورت مداوم و مکرر باشد ، آنگاه چه خواهيد کرد ؟
اما نگران نباشيد ، شما به راحتي مي توانيد به وسيله ي يک کابل به خصوص USB-USB اين کار را به سادگي ، به طور دائم و با کمترين هزينه و پيچيدگي کار ، به انجام برسانيد و هدف از ارائه ي اين نوشتار ، بيان و توضيح همين مطلب است .
در حقيقت اگر دو کامپيوتر در خانه يا محل کار خود داريد که براي استفاده اشتراکي از فايل هاي موجود در هر کدام ، مي خواهيد آن دو را به يکديگر وصل کنيد ، قطعاً اين روش يکي از سريع ترين روش هاي موجود است .
ضمن اينکه براي اتصال دو کامپيوتر ، حتي در ساده ترين روشها يعني استفاده از يک هاب يا روتر ، هميشه کار معقولي نيست . بلکه استفاده از يک کابل USB-USB بسيار کاربردي و عملي تر و ساده تر است . با اين روش حتي مي توانيد اتصال اينترنتي را بين دو کامپيوتر به اشتراک بگذاريد .
در اين آموزش کوتاه ، شما کاربران گرامي ، با نحوه ي اتصال دو کامپيوتر با يک کابل خاص USB-USB ، آشنا خواهيد شد .

يک کابل USB-USB بخريد :

اولين مرحله براي اتصال دو کامپيوتر از طريق USB ، مربوط به خريداري و تهيه کابل USB-USB مي شود . در اين مرحله بايد بسيار دقت کنيد . زيرا در حقيقت شما به نوعي کابل خاص احتياج داريد که اصطلاحاً به آن Bridge يا کابل شبکه USB مي گويند . اين بدان معناست که در اين کابل قابليت اتصال دو کامپيوتر وجود دارد .
دراين نوع کابل ها ، يک مدار الکتريکي واسط وجود دارد و دو سر کابل داراي سوکت نوع A است . يعني به عبارتي همانگونه که در تصوير ديده مي شود ، اين کابل داراي يک سخت افزار نيز مي باشد که در قالب يک ابزار ( Device ) به کابل متصل است و در ميان کابل مشاهده مي شود .
شما مي توانيد کابلي بخريد که چيپ Bridge آن USB1.1 با سرعت 12 Mb بر ثانيه يا USB2.0 با سرعت 48Mb بر ثانيه باشد . البته توصيه ما USB2.0 است . چون سرعت آن به مراتب بيشتر است . همچنين به خاطر داشته باشيد شبکه هاي اينترنت داراي استاندارد 100Mb بر ثانيه هستند .

نصب :

بعد از اينکه کابل را به دست آورديد ، مي توانيد آن را متصل کنيد . اولين کاري که بايد انجام دهيد ، نصب نرم افزار يا درايو کابل است .
ضمناً توجه داشته باشيد بيشتر کابل ها ، 2 مورد را پشتيباني مي کنند :
1 ـ Link Mode : در اين حالت مي توانيد به آزادي ، فايل ها را بين دو کامپيوتر کپي کنيد .
2 ـ Network Mode : در اين حالت علاوه بر انجام عمل کپي فايل ها و رد و بدل آنها ميان دو کامپيوتر ، مي توانيد فولدرها ، پرينترها و ارتباط اينترنتي موجود در هر يک از کامپيوترها را نيز به اشتراک گذاشته و به طور اشتراکي استفاده کنيد .

شروع به استفاده از اتصال خود کنيد .

ـ اگر از کابل خود در حالت لينک link mode استفاده کنيد به سادگي به برنامه اي که همراه نرم افزار کابل است ، دست پيدا مي کنيد و مي توانيد فايل هاي خود را انتقال دهيد .
ـ اما اگر از کابل خود در حالت شبکه Network Mode استفاده کنيد ، بايد کارهاي زيرا را انجام دهيد :
1 ـ وارد قسمت network connection شويد . در اين وضعيت ، آداپتورهاي شبکه را که متصل هستند ، مشاهده مي کنيد .
2 ـ اکنون بر روي آداپتوري که کامپيوتر شما را به اينترنت متصل مي کند ، راست کليک کنيد .
3 ـ سپس گزينه ي properties را انتخاب کنيد . در برگه Advanced براي گزينه ي Allow other network users to connect through this computers Internet connection ، يک علامت تيک قرار دهيد .
4 ـ بعد از اينکه اين کارها را انجام داديد، کامپيوتر خود را restart کنيد. اکنون کامپيوتر ديگر هم مي تواند به اينترنت متصل شود .

ضميمه :

1 ـ شايد استفاده از هاب براي دو کامپيوتر ، کار مطمئن تري به نظر برسد . ولي بايد پول بيشتري هم خرج کنيد . به هر حال تصميم با شماست .
2 ـ اگر از ويندوز ايکس پي سرويس يک 2 به بالا استفاده کنيد ، نيازي به نصب درايو نداريد . در ضمن به خاطر داشته باشيد اين کابل تنها زماني که هر دو دستگاه کامپيوتر شما از يک ويندوز استفاده کنند ، قابل استفاده است و مي توانيد فايل ها را انتقال دهيد .
3 ـ از اتصال کابل هاي ساده اي ( بدون مدار واسطه ) که صرفاً دو سر آنها USB است ، خودداري کنيد . زيرا امکان صدمه زدن به کامپيوتر شما وجود دارد و در عين حال چنين کابل هايي نمي توانند عمل اتصال بين دو کامپيوتر را انجام دهند .
4 ـ قيمت اين کابل در زمان نگارش اين مطلب ، چيزي در حدود 7 هزار تومان است .
منبع: مجله دانش و کامپيوتر ، شماره 84




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.