امير سرتيپ شهيد علي اكبر شيرودي

شهيد علي اكبرشيرودي حماسه نامه اي است که بايد بارها آن را خواند؛مردي که حماسه اي بي بديل در تاريخ از خود به يادگار گذاشت و خود را در کنار ستارگان پر فروغ آسمان دفاع مقدس قرار داد. هشتم ارديبهشت ،سالروز شهادت عقاب تيز پرواز آسمان ايران ،شهيد علي اکبر شيرودي است که نامش در صفحه ي پر افتخار تاريخ دفاع مقدس هميشه درخشان است.
پنجشنبه، 26 فروردين 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
امير سرتيپ شهيد علي اكبر شيرودي
امير سرتيپ شهيد علي اكبر شيرودي
امير سرتيپ شهيد علي اكبر شيرودي






شهيد علي اكبرشيرودي حماسه نامه اي است که بايد بارها آن را خواند؛مردي که حماسه اي بي بديل در تاريخ از خود به يادگار گذاشت و خود را در کنار ستارگان پر فروغ آسمان دفاع مقدس قرار داد.
هشتم ارديبهشت ،سالروز شهادت عقاب تيز پرواز آسمان ايران ،شهيد علي اکبر شيرودي است که نامش در صفحه ي پر افتخار تاريخ دفاع مقدس هميشه درخشان است.
امير سرافراز ارتش اسلامي ،سر تيپ خلبان شهيد علي اکبر شيرودي ،در دي ماه 1334 درشيرود تنکابن به دنيا آمد.وي دوران ابتدايي و دبيرستان را در تنکابن پشت سر گذاشت؛سپس به تهران رفت و پس از طي مراحل جذب در هوا نيروز و آموزش خلباني ،به اصفهان اعزام شد.شهيد شيرودي در طول دوران قبل از انقلاب در زمينه هاي مذهبي فعاليت مي کرد و عليه رژيم شاه فعاليت هايي را انجام مي داد اين شهيد بزرگوار با سختي و مصائب بسيار تا سوم متوسطه در زادگاهش به تحصيل پرداخت؛سپس راهي تهران شد و همراه با کار ،به تحصيل خود ادامه داد.
شهيد شيرودي با اتمام تحصيلات متوسطه در سال 1351 وارد ارتش شد و دوره ي مقدماتي خلباني را در تهران به پايان رساند؛سپس دوره ي هلي کوپتري کبرا را در پادگان اصفهان ديدو با درجه ي ستوان ياري فارغ التحصيل شد.
وي پس ازسه سال خدمت در ارتش به کرمانشاه رفت و با شهيد کشوري و چند نفر ديگرآشنا شد؛به طوري که بيشترين اوقات را با آنان مي گذراند و با اوج گرفتن جريانات انقلاب اسلامي شهيد شيرودي از ارتشياني بود که به صفوف راهپيمايان پيوست و به دستور حضرت امام (ره) مبني بر فرار سربازان از پادگان ها او نيز خارج شد.
پس ازخروج از پادگان ،در صدد تشکيل گروهي چريکي برآمد و با تعدادي از دوستانش در کرمانشاه در اين زمينه اقدام کرد تا اينکه امام (ره )به ميهن بازگشتند و انقلاب به پيروزي رسيد .شهيد شيرودي پس از جريانات پيروزي انقلاب با پيش مرگان کرد مسلمان همکاري کرد و سپس با تشکيل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ،به سپاه غرب کشور پيوست .بر پايه ي اين گزارش ،زماني که جنگ کردستان آغاز شد ،شيرودي و چند تن ديگر از خلبانان وارد جنگ شدند و او ساعتي از جنگ فاصله نگرفت و چنان جنگيد که شهيد دکتر چمران او را ستاره ي درخشان جنگ کردستان مي ناميد و شهيد تيمسار فلاحي نيز او را منجي غرب و فاتح گردنه ها و ارتفاعات آربابا،بازي دراز ،ميمک و دشت ذهاب و پايگاه ابوذر معرفي مي کرد .شهيد شيرودي بالاترين ساعت پرواز در جنگ را در جهان داشت و با بيش از چهل بار سانحه و بيش از سيصد مورد اصابت گلوله به هلي کوپترش ،باز سرسختانه مي جنگيد و هميشه عاشق به تمام معني بود.شهيد علي اکبر شيرودي درنهايت به خلوصي که خواهانش بود،رسيد و مورد دعوت حق قرار گرفت و در هشتم ارديبهشت ماه سال 1360 در حالي که تانک هاي عراقي به طرف قره بلاغ دشت ذهاب در حرکت بودند .با هلي کوپتربه مقابله با آنان پرداخت و پس از انهدام چندين تانک از پشت سر مورد اصابت گلوله تانک قرار گرفت و به شهادت رسيد.تيمسار فلاحي بعد از شهادت وي گفت: وقتي خبر شهادت شيرودي را به امام (ره)دادم.يک ربع به فکر فرو رفتند و حضرت امام (ره)در مورد همه ي شهدا مي گفت خدا آنها را بيامرزد ،ولي در مورد شيرودي گفت او آمرزيده است .
وي عاشق انقلاب و ولايت بود و همواره سعي مي کرد پيوند مستحکم بين ارتش و روحانيت برقرارکند .و در اين راستا از هيچ تلاشي فرو گذار نمي کرد.شيرودي عاشق پرواز بود .او براي پيروزي و نبرد عليه دشمن،زمان را نمي شناخت و شبانه روز براي پيشبرد اهداف جنگي تلاش مي کرد .
بيژن شيرودي از همرزمان شهيد،درباره ي شهيد شيرودي مي گويد:خلبان شهيد شيرودي ،يک نظامي شجاع و دلير و بي نظيربود و زماني که رژيم بعثي عراق با نيروهاي زرهي خود به ايران حمله کرد،شهيد شيرودي با کمک همرزمان خود جلوي پيشروي عراقي ها را گرفت و با توجه به اوضاع نابسامان کشورمان در اوايل انقلاب نقش ممتاز و بي نظير خلبان شيرودي درسرکوب متجاوزان و منافقين قابل توجه بوده .هر زماني که ايشان در آسمان بود رزمندگان نيروي مضاعفي مي گرفتند .
محمد علي ميرزايي يکي ديگر ازخلبانان هوانيروز و همرزم شهيد شيرودي نيز مي گويد : شيرودي همچون ستاره ي پر فروغ آسمان همواره براي رسيدن به اهداف عاليه ي خويش نورافشاني مي کردو در راه عشق و شهادت و پايمردي خستگي را نمي شناخت و تا پاي جان مي رفت و زماني که در پايگاه هوايي کرمانشاه بوديم،مقام معظم رهبري مدظله العالي در نماز جماعت به ايشان اقتدا کرد و نماز خواندو مؤذن اين نماز جماعت بنده بودم.
وي اظهار داشت:شجاعت و دلير مردي شيرودي دربين خلبانان هوانيروز مثال زدني بود و براي رسيدن به هدف هيچ مانعي نمي توانست وي را از انجام مأموريت باز دارد.امير سرافرازارتش اسلام سرتيپ خلبان شهيد علي اکبر شيرودي دربخشي از وصيت نامه ي خود مي گويد :هنگامي که پرواز مي کنم احساس مي کنم همچون عاشق به سوي معشوق خود نزديک مي شوم .و در بازگشت هر چند پروازم موفقيت آميز بوده باشد،مقداري غمگين هستم.چون احساس مي کنم هنوز خالص نشده ام تا به سوي خداوند بر گردم.
شيرودي درهشتم ارديبهشت سال 60 پس از انجام ماموريت خود در منطقه ي بازي دراز و شکست سنگين دشمن به درجه ي رفيع شهادت نايل آمد .پيکر پاک و مطهرش در گلزارشهداي شيرود به خاک سپرده شد.شهيد علي اکبرشيرودي حماسه نامه اي است که بايد بارها خواند؛مردي که حماسه اي بي بديل در تاريخ از خود به يادگار گذاشت.
منبع:نشريه قدر،شماره 18




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.