نام سال 88 به حاشیه رفت

نام‌گذاری سال‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب نزديك به دو دهه است كه از سوی ایشان صورت می‌گيرد و در حركت موتور محركه‌ی كشور و پيشبرد اهداف، بسيار مؤثر خواهد بود. من در سطح ملی، این نام‌گذاری‌ها را در جايی مشاهده نكردم. این یك حركت ابتكاری از سوی رهبر انقلاب است. اما اين‌كه نام‌گذاری‌ها تا چه حد می‌تواند در عرصه‌ی بين‌الملل تأثيرگذار باشد، بستگی به میزان همت و كوشش خودمان دارد كه چه‌قدر بر این نام‌گذاری و موضوعات
يکشنبه، 29 فروردين 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نام سال 88 به حاشیه رفت
نام سال 88 به حاشیه رفت
نام سال 88 به حاشیه رفت

نويسنده:پرفسور حمید مولانا




نام‌گذاری سال‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب نزديك به دو دهه است كه از سوی ایشان صورت می‌گيرد و در حركت موتور محركه‌ی كشور و پيشبرد اهداف، بسيار مؤثر خواهد بود. من در سطح ملی، این نام‌گذاری‌ها را در جايی مشاهده نكردم. این یك حركت ابتكاری از سوی رهبر انقلاب است.
اما اين‌كه نام‌گذاری‌ها تا چه حد می‌تواند در عرصه‌ی بين‌الملل تأثيرگذار باشد، بستگی به میزان همت و كوشش خودمان دارد كه چه‌قدر بر این نام‌گذاری و موضوعات مرتبط با آن فعاليت كنيم. این نام‌گذاری به آگاهی افكار عمومی كمك به‌سزایی می‌كند و ما می‌توانیم تا جایی كه امكان دارد و در توان‌مان است، مقصودمان را در سطح بین‌المللی ترویج دهیم. به‌خاطر دارم چند ماه پیش كه آقای رئیس‌جمهور به دانمارك رفت، در اجلاس محیط‌زیست، یكی از پیشنهادهایی كه مطرح كرد، نام‌گذاری سال میلادی به نام سال اصلاح الگوی مصرف در سطح جهان بود و این بستگی به همت و توانایی ما دارد كه بتوانیم آن را گسترش دهیم. چرا كه اصل این كار بسیار مفید است، لكن محقق شدن هدف نام‌گذاری سال، نیاز به بسیج عمومی و آگاهی جمعی دارد كه همه‌ی مسؤولان، دانشگاهیان، نهادها، سفرا، روزنامه‌نگاران و... باید در جهت آن حركت كنند و آن را به عنوان يك استراتژی اساسی مدنظر قرار دهند. به‌طور مثال، متأسفانه شعار اصلاح الگوی مصرف آن‌طور كه باید و شاید مورد توجه قرار نگرفت و علت اصلی آن هم تشنجات داخلی بود. البته این مسائل نباید باعث مغفول ماندن هدف نام‌گذاری امسال می‌شد.
سال‌های پیش، این مسأله بیشتر مورد توجه واقع می‌شد و روی آن بهتر كار و برنامه‌ریزی صورت می‌گرفت؛ مثل سال امام علی(علیه السلام) و یا سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی. اما نام سال 88 برخلاف موارد مذكور، در حاشيه قرار گرفت. نهادهای دولتی و غیردولتی، مؤسسات مدنی، مذهبی، علمی، فرهنگی و... باید همه به‌طور همه‌جانبه این موضوع را پیگیری كنند و نگذارند علی‌رغم بروز مشكلات احتماعی اين مسائل به فراموشی سپرده شود.

نام سال 88 به حاشیه رفت

وقتی رهبرجامعه موضوعی را به‌عنوان نام سال مطرح می‌كنند، آن موضوع باید برای همگان برجسته شود و بدانند كه این مقوله‌ی مهمی بوده كه مورد اشاره‌ی ایشان قرار گرفته و بایستی روی آن كار كرد؛ نه این‌كه فقط جشنواره بگیریم و صرفاً در مورد آن صحبت كنیم، بلكه باید آن را از عرصه‌ی حرف و شعار به عرصه‌ی عمل بكشانیم.
باید از جنبه‌ی تبلیغ و شعار قدم برداریم و روی هدف نام‌گذاری سال تفكر كنیم تا بتوانیم از بُعد علمی آن را توسعه دهیم و در مورد آن مقاله‌ها و پژوهش‌های كاربردی تدوین و تهیه كنیم.
صحبت‌های رهبر معظم انقلاب در مورد جنگ نرم، مهندسی فرهنگی و تولید علم... به اضافه‌ی انتخاب نام برای سال، این فرصت را به ما می‌دهد كه این مسائل را با هم تلفیق كنیم و در مورد آن به یك نتیجه‌ی مشخص برسیم. از جنبه‌ی تبلیغاتی و روابط مردمی، چیزی كه در تحقق هدف این نام‌گذاری‌ها بسیار مهم است این‌كه ما این موضوعات را در دستور زندگی روزمره‌ی مردم قرار دهیم و لازمه‌ی این كار پیگیری حرفه‌ای و علمی موضوع است.
منبع: http://farsi.khamenei.ir




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.