راهکارهای طبیعی درمان خارش گوش

خارش گوش مشکلی رایج است که می‌تواند آزار دهنده باشد، اما معمولا مضر نیست. درمان خارش گوش به دلیل زمینه‌ای آن بستگی دارد و ممکن است شامل استفاده از قطره‌ها، آنتی بیوتیک‌ها یا تزریق شود.
پنجشنبه، 26 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: هما نوذریان
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای طبیعی درمان خارش گوش

خارش گوش 

درست است گوش نسبت به دیگر اعضای بدن مثل دست و پا اندازه بسیار کوچکی دارد، اما بافت های عصبی خیلی حساسی دارد. به همین علت خارش گوش اتفاقی است که ممکن است بارها و بارها در طول روز برای فرد اتفاق بی افتد. در بعضی از موارد شاید علت خارش بیش از حد گوش، حساسیت زیاد گوش ها باشد.

با این حال ممکن است خارش گوش، علتی پزشکی داشته باشد. در این مقاله با علل، علائم، زمان مراجعه به پزشک، درمان و راه های پیشگیری از خارش گوش بیشتر آشنا خواهیم شد زیرا با داشتن درک درستی از علل خارش گوش می توانید راهکارهای بهتری برای درمان در پیش بگیرید.1
 

علل خارش گوش

دلایل خارش گوش شامل موارد زیر است:
 
عفونت گوش
خارش گوش گاهی‌اوقات ممکن است به دلیل عفونت یا علامتی از بروز آن باشد. باکتری‌ها و ویروس‌ها مرتبط با سرماخوردگی یا آنفولانزا می‌توانند باعث عفونت گوش شوند. همچنین، اگر آب یا جرم گوش زیادی در گوش جمع شود، می‌تواند باعث عفونت شود.

عفونت‌های مزمن عود می‌کنند و ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشند.
 
گوش‌های خشک
گوش‌ها معمولا برای تمیز و سالم نگه‌داشتن خود، روغن و جرم تولید می‌کنند. اگر فردی گوش خود را بیش از حد تمیز کند، ممکن است جرم را از گوش خارج کرده، گوش خشک شود و باعث خارش ناراحت‌کننده‌ای شود.

سایر افراد ممکن است به‌طورطبیعی و خیلی جرم گوش تولید نکنند و در نتیجه گوش خشک شود. این افراد دارای گوش‌های خشک هستند و ممکن است متوجه پوسته‌های خشکی اطراف گوش خود شوند.
 
حساسیت غذایی
واکنش آلرژیک (حساسیت) به ماده غذایی خاصی باعث می‌شود افراد خارش گوش داشته باشند. آلرژی‌های غذایی رایج شامل موارد زیر است:

آجیل

شیر

ماهی و صدف

گندم

سویا

همچنین ممکن است فرد دچار خارش در بقیه قسمت‌های صورت شود. برخی از افراد کهیر دارند. سندرم آلرژی دهان نوعی واکنش آلرژیک مربوط به گرده است که معمولا باعث خارش اطراف دهان می‌شود، اما برخی از افراد خارش گوش را نیز گزارش می‌کنند.

غذاهای رایجی که باعث سندرم آلرژی دهان می‌شوند عبارتند از:

میوه‌هایی مانند سیب، خربزه، گیلاس، کیوی و موز

دانه‌های آفتابگردان

بادام

فندق

اگر شخصی بعد از خوردن غذا یا تماس با مواد آلرژی‌زا دچار مشکل تنفسی شود، ممکن است دچار آنافیلاکسی (anaphylaxis) شود. چنین موردی فوریت پزشکی است و نیاز به پیگیری فوری دارد.
 
انسداد مجرا با جرم گوش
ایجاد جرم گوش می‌تواند باعث خارش گوش شود و در شنوایی فرد تأثیر بگذارد.

گوش‌ها برای کمک به تمیز نگه‌ داشتن مجرای گوش و محافظت از گوش داخلی در برابر عفونت، جرم گوش تولید می‌کنند. جرم گوش به‌طورطبیعی از گوش خارج می‌شود و سلول‌های مرده پوست و مواد زائد را از بین می‌برد و با گذشت زمان از بین می‌رود.

چنانچه فردی چیزی را درون مجرای گوش خود قرار دهد، جرم گوش ممکن است در مجرای گوش خارجی تجمع پیدا کند.

اگر فردی گوش پاک کن، گیره موی سر، انگشت یا پارچه پیچ‌خورده‌ای را درون گوش خود وارد کند، ممکن است مجرای گوش را تحریک کرده و جرم گوش را فشرده کند و باعث انسداد شود. انسداد جرم گوش می‌تواند باکتری‌های موجود در گوش را به دام بیندازد و باعث عفونت شود.

راهکارهای طبیعی درمان خارش گوش
 
سمعک
سمعک‌ها به ‌دلیل پوشش پلاستیکی گاهی‌اوقات می‌توانند باعث خارش گوش شوند. همچنین ممکن است برخی از افراد پوست حساس یا واکنش حساسیتی خفیف نسبت به مواد قالب سمعک پشت گوشی یا پوسته سمعک نامرئی داشته باشند. بنابراین افرادی که از سمعک استفاده می‌کنند، ممکن است مبتلا به خارش گوش شوند.
 
گوش شناگر
اگر آب در گوش تجمع پیدا کند، ممکن است باعث اوتیت حاد خارجی شود. به این بیماری گوش شناگر نیز می‌گویند. زیرا اغلب در گوش شناگران مشاهده می‌شود.

باکتری‌ها ممکن است در آب گیر افتاده، تکثیر شوند و باعث ایجاد عفونت شوند. گوش شناگر می‌تواند باعث احساس خارش گوش شدید شود. اگر فردی مبتلا به گوش شناگر باشد، ممکن است علائم زیر را نیز داشته باشد:

درد گوش

درد در گردن، صورت یا سر

التهاب اطراف گوش

احساس گرفتگی گوش

ترشح گوش

کم شنوایی
 
رینیت آلرژیک
رینیت آلرژیک که به تب یونجه نیز معروف است، هنگامی اتفاق می‌افتد که فرد نسبت به ذرات رایج موجود در هوا مانند گرده، گرد و غبار ریز یا خز حیوانات، واکنش آلرژیک داشته باشد.

این بیماری می‌تواند باعث ایجاد خارش گوش، چشم و گلو به همراه سایر موارد زیر شود:

احساس خیسی چشم

آبریزش بینی

سر درد

عطسه

احتقان

همچنین ممکن است فرد به دلیل احتقان ناشی از سرماخوردگی، دچار خارش گوش شود. این مورد معمولا با گذشت زمان و بهبود سرماخوردگی برطرف می‌شود.
 
بیماری‌های پوستی
افرادی که بیماری پوستی در مجرای گوش‌شان دارند، ممکن است خارش گوش را تجربه کنند. همچنین برخی از این افراد ممکن است تورم و تکه‌های پوسته‌پوسته‌ اطراف گوش‌شان داشته باشند.

بیماری‌هایی که ممکن است باعث خارش گوش شود شامل موارد زیر است:

پسوریازیس

درماتیت

اگزما.2
 

علائم خارش گوش

خارش گوش می تواند بسیار آزار دهنده و ناخوشایند باشد. در مواجهه با این عارضه، ممکن است به نظر برسد که خاراندن به درمان کمک می کند. در حالی که با خاراندن محل درگیری وضعیت گوش بدتر و بدتر خواهد شد.

گاهی اوقات خارش گوش می تواند با علائم زیر همراه باشد:

تب

تورم و التهاب

ترشح گوش.1

راهکارهای طبیعی درمان خارش گوش

زمان مراجعه به پزشک

در صورتی که هرکدام از علائم زیر را داشتید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید:

گوش دچار خون ریزی و ترشحات شدید شده است

قدرت شنوایی تان به طور ناگهانی کاهش پیدا کرده است

در صورتی که با وجود معالجه و گذشت زمان خارش گوش و علائم آن کاهش پیدا نکرد، بهتر است در اولین فرصت به پزشکتان مراجعه کنید.1
 

درمان خارش گوش

معمولاً خارش گوش به علت آسیب دیدگی پوست گوش اتفاق می افتد. به همین خاطر درمان برای بهبود این آسیب دیدگی ها انجام خواهد شد.

درمان علل اصلی شامل موارد زیر می شود:

استفاده از روان کننده ها برای خروج موم گوش

خروج آب های اضافی داخل گوش

خروج ذرات خارجی و اضافه از داخل گوش

در صورتی که خارش گوش به علت واکنش در برابر حساسیت باشد، باید از علل بروز حساسیت یا شی و محصولی که باعث ایجاد آلرژی در فرد شده دوری نمود. این اشیاء می تواند محصولات مراقبت از پوست یا گوشواره ای جدید باشند.

همیشه پیش از ریختن قطره یا زدن کرم به گوش های تان با پزشکتان مشورت کنید. این کار باعث می شود تا از بابت سلامت و واکنش نشان ندادن پوست گوش تان اطمینان خاطر حاصل کنید.

همچنین در صورتی که پرده گوش شما دچار آسیب دیدگی شده، نباید از کرم یا قطره استفاده کنید مگر اینکه پزشکتان برای شما استفاده از آن ها را تجویز کرده باشد.

برای درمان خارش گوش پزشکتان ممکن است درمان های زیر را پیشنهاد و یا تجویز کند:

کرم ضد عفونی کننده

روغن بچه برای نرم کردن پوست گوش

کرم استروئید (کرتون دار) موضعی برای کاهش التهابات

قطره گوش شناگر یا اسید استیک، هیدروژن پروکساید یا محلول رقیق شده الکل

در صورتی که خارش گوش فرد همراه با بالا رفتن دمای بدن یا خارج شدن خون یا چرک از گوش باشد، پزشکتان برای درمان عفونت احتمالاً مصرف آنتی بیوتیک تجویز می کند.

برای اطمینان از بهبودی کامل حتماً به صورت منظم به پزشکتان مراجعه کرده و برای معاینات و پاکسازی مجدد گوش وقت بگیرید. این کار به خارج کردن موم گوش اضافه و کاهش آسیب دیدگی پوس گوش کمک زیادی خواهد کرد.2
 

درمان های خانگی و طبیعی برای رفع خارش گوش

 
1. جاذبه
آن طرف سر خود را که گوش آسیب دیده دارید، موازی روی زمین قرار دهید. یک انگشت تمیز در گوش خود بگذارید و حالا، سعی کنید خلا ایجاد کنید تا مایع را به بیرون بریزید.

از یک پنبه یا حوله پنبه ای برای تمیز کردن ترشحات استفاده کنید. همچنین می توانید به سادگی روی پهلو بخوابید و یک حوله در زیر گوش خود قرار دهید. 
 
2. آب گرم برای رفع خارش گوش
یک سرنگ پلاستیکی را با آب مقطر گرم پر کنید. سر خود را صاف کنید و گوش بیرونی تان را بکشید تا مجرای گوش را صاف کنید. از سرنگ برای ریختن مقدار کمی آب در مجرای گوش استفاده کنید.

بگذارید یک دقیقه بماند و سپس آن را با خم کردن سرتان به سمت مخالف تخلیه کنید. آب را تمیز کنید و با یک دستمال تمیز بشویید. این فرآیند را در گوش دیگرتان تکرار کنید.
 
3. تنظیم فشار هوا برای درمان خارش گوش
دهان خود را ببندید و بینیتان را با انگشتان خود بگیرید و سپس نفس عمیقی بکشید. هوا را از بینی فوت کنید و بیرون کنید تا فشار هوا را تنظیم کنید. اگر درست انجام دهید، صدای انفجار خفیفی را خواهید شنید که نشان دهنده بازگشایی لوله های تنفسی است. 

توجه:بیش از حد محکم فوت نکنید، چون ممکن است باعث آسیب به پرده گوش شود. هم چنین اگر شما مشکلات قلبی، به خصوص ضربان قلب غیر عادی دارید، لطفاً قبل از اقدام به این درمان، با پزشک خود مشورت کنید. 

راهکارهای طبیعی درمان خارش گوش
 
4. رفع خارش گوش با روغن زیتون
به سمت مخالف گوش آسیب دیده تان دراز بکشید. به آرامی قسمت بیرونی گوش خود را عقب بکشید. دو یا سه قطره روغن زیتون ولرم را در دهانه گوش خود با استفاده از قطره چکان بریزید.

به آرامی پوست جلوی گوشتان را ماساژ دهید، تا به کار روغن در مسیر خود کمک کند. بگذارید 5-10 دقیقه بماند. هر گونه روغن اضافی که از گوشتان چکه می کند را پاک کنید. در صورت نیاز این کار را در گوش دیگر تکرار کنید.
 
5. هیدروژن پروکسید برای رفع خارش گوش
به نسبت های مساوی آب اکسیژنه (3 %) و آب را با هم مخلوط کنید. قطره چکان را با این مواد پر کنید. سرتان را کج کنید و چند قطره از این محلول را در گوش بریزید.

این موقعیت را مدتی حفظ کنید. سپس، سر خود را به سمت مخالف خم کنید، تا محلول را تخلیه کنید. سپس با استفاده از یک پارچه تمیز اضافی ها را پاک کنید.

این روند را برای گوش دیگرتان تکرار کنید.

6. سرکه سفید
نسبت های مساوی از سرکه سفید و الکل را باهم در یک کاسه مخلوط کنید. یک توپ پنبه را در محلول فرو ببرید و خیس کنید. گوش بیمار را به سمت بالا بکشید و سپس 2-3 قطره از این محلول را به داخل گوش بریزید.

5 دقیقه صبر کنید و سپس سرتان را به جهت مخالف خم کنید تا جاذبه وارد عمل شود و محلول و موم را از حفره گوش بیرون بکشد. سپس مایع اضافی گوش را تمیز کنید.
 
7. کمپرس گرم برای درمان خارش گوش
پارچه ای را در آب گرم خیس کنید و آب اضافی شان را فشار دهید. این کمپرس آب گرم را به مدت 5 دقیقه روی گوش خود قرار دهید. از یک تمیز کننده نرم برای شستن گوشتان استفاده کنید. از این درمان دو بار در روز برای چند روز استفاده کنید. 
 
8. استفاده از سشوار برای درمان خارش گوش
لاله گوشتان را از بدن خود دور کنید. یک سشوار را حدود 10-12 اینچ از گوش خود قرار دهید. گرمای سشوار را برای گرم کردن و جریان انداختن هوا در گوش تنظیم کنید.

سشوار را روشن کنید و آن را مستقیماً به مجرای گوش نشانه ببرید. برای حدود 30 ثانیه سشوار را در همینجا نگه دارید. در صورت نیاز دوباره این کار را تکرار کنید. 

نکته: بیش از چند دقیقه گوشتان را در معرض سشوار قرار ندهید.

راهکارهای طبیعی درمان خارش گوش
 
9. گوش های خود را خشک نگه دارید
پس از قرار گرفتن در معرض رطوبت ناشی از شنا و حمام کردن، گوش های خود را به طور کامل خشک کنید.

فقط گوش بیرونی خود را خشک کنید و آن را آهسته و با یک حوله نرم پاک کنید. سر خود را به کنار کج کنید تا به تخلیه آب از مجرای گوش کمک کنید.

برای جلوگیری از ماندن آب در مجاری شنواییتان هنگام استحمام، 2 توپ پنبه آغشته به وازلین را در گوش های خارجی خود قرار دهید. 
 
10. حفظ سلامت گوش برای رفع خارش آن
از گوش پاکن برای تمیز کردن مجرای داخلی گوش خود استفاده نکنید.این می تواند نهایتاً منجر به آسیب بیشتری شود. به طور منظم قسمت خارجی گوش های خود را با استفاده از توپ پنبه، مقداری آب گرم و صابون ملایم تمیز کنید.

تمیز نگه داشتن بیرون گوش مهم است؛ همیشه زمانی که شنا می کنید از گوش گیر استفاده کنید تا از ورود آب و وقوع عفونت جلوگیری کنید و هم چنین هنگام شرکت در کنسرت های بلند و یا دیگر رویداده ای پر سر و صدا هم گوش گیر بزنید.3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.samaksaee.com
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.