از علت تا درمان گرفتگی گوش

بیماری‌های متعددی می‌توانند باعث گرفتگی و زنگ زدن گوش شوند. برخی منجر به گرفتگی گوش موقت می‌شوند، اما برخی دیگر ممکن است باعث مشکلات شنوایی دائمی شوند. اگر علائم پایدار باشد، فرد باید به پزشک مراجعه کند.
پنجشنبه، 26 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: هما نوذریان
موارد بیشتر برای شما
از علت تا درمان گرفتگی گوش

گرفتگی گوش

حتی در صورتی که گرفتگی گوش درد نداشته یا مشکلی برای فرد ایجاد نکند، خفه شدن صداها و آرام شنیدن صداها می تواند حسابی اعصاب خورد کن و آزار دهنده باشد. البته گرفتگی گوش شما ممکن است بدون هیچ دخالت خارجی ای در عرض چند ساعت یا چند روز باز شود. اما درمان هایی وجود دارد که می تواند روند درمانی تان را سرعت بخشیده و باعث شود تا گوش تان سریع تر باز شود.

تشخیص درست علت گرفتگی گوش می تواند به رفع گرفتگی در اسرع وقت کمک کند. به همین خاطر مراجعه به پزشک در صورت بروز گرفتگی گوش می تواند تا حد زیادی به رفع گرفتگی کمک کرده و از بروز مجدد آن جلوگیری کرد.1
 

علت گرفتگی گوش

 
۱. انسداد شیپور استاش
انسداد شیپور استاش، یکی از علل احتمالی گرفتگی گوش است. شیپور استاش، لوله‌ای است که گوش میانی را به حلق وصل می‌کند. مخاط و مایع از طریق این لوله از گوش به‌سمت پشت حلق حرکت می‌کنند و در آنجا بلعیده می‌شوند.

اما گاهی‌اوقات مایع و موکوس به‌جای پایین‌رفتن از حلق، در گوش میانی گیر می‌کنند و باعث گرفتگی گوش می‌شوند. این گرفتگی معمولا با یک نوع عفونت مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا سینوزیت همراه است. رینیت آلرژیک (التهاب مخاط بینی) نیز می‌تواند باعث گرفتگی لوله‌ی استاش شود.

سایر علائم گرفتگی ناشی از عفونت یا آلرژی عبارتند از:

آبریزش بینی؛

سرفه؛

عطسه؛

گلودرد.

رفع گرفتگی شیپور استاش، بسیار مهم است زیرا مایع گیرافتاده می‌تواند باعث عفونت گوش شود؛ عفونت گوش هنگامی اتفاق می‌افتد که یک باکتری یا عفونت ویروسی وارد گوش میانی شود.

شنا کردن نیز می‌تواند باعث عفونت گوش شود. این وضعیت هنگامی اتفاق می‌افتد که آب پس از شناکردن در گوش باقی می‌ماند. به‌دلیل آنکه این عفونت بیشتر در شناگران دیده می‌شود، به گوش شناگر (swimmer’s ear) معروف است؛ این محیط مرطوب باعث رشد باکتری‌ها یا قارچ‌ها می‌شود. علائم یک عفونت گوش عبارتند از:

گوش درد؛

قرمزی؛

ترشح مایع؛

تب.
 
۲. ارتفاع بالا
برخی از افراد در حین غواصی اسکوبا (نوعی غواصی که در آن غواص می‌تواند زیر آب نفس بکشد)، رانندگی در جاده‌های کوهستانی یا پرواز کردن با هواپیما به‌طور موقت دچار گرفتگی گوش می‌شوند. یک تغییر سریع در فشار هوای بیرون بدن باعث این گرفتگی می‌شود.

لوله‌ی استاش مسئول یکسان‌سازی فشار در گوش میانی است. اما این لوله در ارتفاع‌های بالاتر نمی‌تواند همیشه فشار را به‌درستی متعادل کند. درنتیجه، تغییر فشار هوا در گوش‌ها احساس می‌شود. گاهی‌اوقات گرفتگی گوش، تنها اثر جانبی تغییر ارتفاع است. اگر دچار ارتفاع‌زدگی (بیماری ارتفاع بالا) شوید، ممکن است سردرد، حالت تهوع یا تنگی نفس نیز داشته باشید.

از علت تا درمان گرفتگی گوش
 
۳. جرم گوش
جرم گوش با پاکسازی کانال گوش و جلوگیری از ورود آلودگی و آشغال به داخل گوش از آن محافظت می‌کند. جرم معمولا نرم است اما می‌تواند سفت و باعث گرفتگی گوش شود. اگر جرم گوش باعث گرفتگی گوش شود، سایر علائم ممکن است از این قرار باشند:

گوش‌درد؛

زنگ زدن گوش‌ها؛

سرگیجه.

گاهی‌اوقات استفاده از گوش‌پاک‌کن برای تمیزکردن داخل گوش، علت این گرفتگی‌هاست. گوش‌پاک‌کن‌ها نباید در داخل گوش وارد شوند. این روش تمیزکاری می‌تواند جرم گوش را فشرده کند، آن را در قسمت‌های عمیق‌تر گوش جمع کند و باعث انسداد شود.
 
۴. نوروم آکوستیک (تومور عصب شنوایی)
نوروم آکوستیک یک تومور خوش‌خیم است که بر روی عصب جمجمه که مغز را به گوش درونی متصل می‌کند، ایجاد می‌شود. این تومورها معمولا به آهستگی رشد می‌کنند و کوچک هستند. بااین‌حال هنگامی که بزرگ‌تر شوند، می‌توانند روی اعصاب موجود در گوش درونی فشار وارد کنند. این امر می‌تواند باعث گرفتگی گوش، کاهش شنوایی و زنگ‌زدن گوش شود.2
 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر نتوانستید گرفتگی گوش‌تان را با درمان‌های خانگی برطرف کنید، لازم است به پزشک مراجعه نمایید. اگر علت مشکل‌تان تجمع بیش‌ازحد جرم گوش است، ممکن است لازم باشد یک متخصص گوش، حلق و بینی برای شما شستشوی گوش انجام بدهد. پزشک در این روش از ابزارهای مخصوصی برای ایجاد حالت مکش و جداکردن جرم از گوش استفاده می‌کند. اگر دچار انسداد لوله‌های استاش هستید، ممکن است داروهای نسخه‌ای زیر برای شما تجویز شوند:

آنتی بیوتیک (عفونت گوش، عفونت سینوس)؛

داروهای ضدقارچ (گوش شناگر)؛

آنتی‌هیستامین.

گرفتگی گوش ممکن است با درد همراه باشد، به‌خصوص اگر عفونت گوش داشته باشید. در این صورت می‌توانید طبق دستور پزشک‌تان از داروهای مُسکن بدون نیاز به نسخه استفاده کنید، ازجمله:

ایبوپروفن (موترین)؛

استامینوفن (تیلنول)؛

ناپروکسن سدیم (Aleve).

از آنجا که نوروم آکوستیک یک تومور غیرسرطانی و خوش‌خیم است، ممکن است پزشک‌تان فقط درصورتی‌که تومور بسیار بزرگ شده یا بر شنوایی شما تأثیر بگذارد، گزینه‌ی جراحی را پیشنهاد نماید.1
 

درمان های خانگی برای گرفتگی گوش:

 
1-خنثی کردن کمبود فشار هوا با باد کردن لپ ها و بینی
شما می توانید بوسیله این کار از شر گرفتگی گوش خلاص شوید زیرا درد را تسکین می دهد. دهانتان را ببندید و با انگشتتان سوراخ دماغتان را بگیرید و نفس عمیق بکشید اگر بتوانید این کار را درست انجام دهید آن را تکرار کنید.

تذکر:بینی را محکم نگیرید که به گوش آسیب میزند.

از علت تا درمان گرفتگی گوش
 
2- روغن زیتون برای درمان گرفتگی گوش
اگر جرم درون گوش جمع شده است، از روغن زیتون استفاده کنید که به نرمی جرم گوش و رفع آن کمک می کند.

به آرامی مقداری روغن زیتون را گرم کنید.

از یک قطره چکان برای ریختن روغن درون گوش استفاده کنید برای نرم شدن جرم گوش بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس سر خود را به طرفین خم کرده تا روغن به همراه جرم از گوشتان خارج شود. این کار را به آرامی انجام دهید تا به اندام بدن آسیب نزند.
 
3- الکل و سرکه سیب برای درمان گرفتگی گوش
برای نابودی هر نوع عفونت باکتری که سبب گرفتگی گوش می شود، از ترکیب الکل و سرکه سیب استفاده کنید. میزان معینی از الکل و سرکه سیب را با هم ترکیب کنید، بر یک سمت دراز بکشید و از قطره چکان برای ریختن مواد درون گوش استفاده کنید.

برای اینکه مواد نریزد یک پنبه را درون گوش قرار داده و سر خود را بلند نکنید بگذارید 5تا10 دقیقه باقی بماند، سپس آن را خارج کنید ؛ اگر گوش دیگر هم کیپ شده، همین کار را با آن تکرار کنید.
 
4. روغن درخت چای برای درمان گرفتگی گوش
روغن درخت چای در درمان عفونت گوش بکار میرود که خاصیت ضدباکتری وضدالتهابی دارد و چنانچه بارها در بخش سلامت نمناک در مورد آن گفته ایم بهترین درمان است که علیه عفونت سینوس وسایر مقاومت ها مقابله می کند.

موارد مورد نیاز :

روغن درخت چای

چند قطره آب جوش 

یک لیوان

درلیوان آب جوش، روغن درخت چای اضافه کنید، سپس سرخودرا برروی لیوان گرفته تا بخار آن وارد گوشتان شود .

اینکار باعث تسکین فوری درد میشود.
 
5. درمان گرفتگی گوش با روغن سیر
سیر برای درمان عفونت گوش ازقرن ها پیش بکارمیرود وخاصیت ضدباکتری دارد که به گرفتگی وفشارگوش که دراثرجرم اضافی ایجادشده، کمک می کند.

مواد مورد نیاز :

سیر2عدد

روغن زیتون 1 یا 2 قاشق

دوحبه سیرله شده را با روغن زیتون روی حرارت گرم کنید.

اجازه دهید تا خنک شود سپس دوتا3قطره ازآن را درون گوش خود بریزی،د پس از1دقیقه گوش خود را تخلیه کنید.

موارد زیر را برای نتیجه بهتر دنبال کنید.

مواد مورد نیاز:

4تا 7حبه سیر

یک لیوان آب

1/2 قاشق چایخوری نمک

پوست سیررا گرفته، آن را له کرده ودرون لیوان آب بیاندازید وبه مدت 15دقیقه روی حرارت بگذارید سپس نمک را به آن اضافه کنید بعد ازآن پارچه ای تمیز را آغشته به آن کنید وبه صورت کمپرس درمقابل گوشتان برای چنددقیقه قراردهید دو یا3بار درروز اینکار راتکرارکنید.

نمک، مایه یا آب موجود درگوش را به خود جذب می کند وبا عفونت مبارزه میکند.
 
6. گلیسیرین برای درمان گرفتگی گوش
مواد مورد نیاز:

چند قطره گلیسیرین،

½ فنجان آب گرم

گلیسیرین را درون آب گرم بریزیدک سپس 2 یا 3 قطره ازآن را داخل گوشتان کنید. بگذارید 10دقیقه بماند سپس گوش خودرا تخلیه کنید.
 
7. برگ ریحان برای درمان گرفتگی گوش
برگ ریحان دارای خاصیت ضدباکتری است وبه تسکین گرفتگی گوش دراثرعفونت سینوس کمک میکند، درد را تسکین داده وحس خنکی میدهد.

مواد مورد نیاز:

5 تا 6 عدد برگ ریحان

یک تکه پنبه

برگ ریحان را خرد کرده واب آن را بگیرید و پنبه را آغشته به آب آن کنید سپس آن را به گوش خود بزنید، اما مراقب باشید که آب ریحان را به پرده گوش خود نزدیک نکنید ،زیرا به آن صدمه میزند.

2 بار در روز اینکار را تکرار کنید.
 
8. درمان گرفتگی گوش با کمپرس آب گرم
کمپرس آب گرم، درمان طبیعی برای گرفتگی گوش و سینوس است و گرمای آن باعث تسکین درد می شود. پارچه ای را درون آب گرم خیس کنید و آب اضافی آن را بگیرید و آن را به مدت 5 تا 10 دقیقه روی گوش قرار دهید.
 
9. بخار برای درمان گرفتگی گوش
آسان ترین روش برای خلاصی از گرفتگی گوش ناشی از سرماست. بخار باعث باز شدن گوش می شود. آب داغ را درون کاسه ای بزرگ بریزید و چند قطره روغن درخت چای یا اسطوخودوس را به آن اضافه کنید، سر خود را با حوله ای بپوشانید و بخار آن را وارد گوش خود کنید، تا باز شود.

به مدت 10 دقیقه دوش آب گرم بگیرید.

10. آب اکسیژنه برای درمان گرفتگی گوش
با استفاده از یک قطره چکان، دو قطره سه درصدی از آب اکسیژنه را درون گوش خود بریزید و ده دقیقه صبر کنید، سپس سر خود را کج کرده تا مواد خارج شود.

تذکر: مقدار زیاد آب اکسیژنه سبب آسیب رساندن به گوش میشود.
 
11 . آب گرم برای درمان گرفتگی گوش
با استفاده از یک سرنگ، آب گرم را داخل گوش خود کنید و سر خود را تکان دهید تا آب خارج شود. 10دقیقه صبر کنید سپس این کار را با گوش دیگر تکرار کنید.

از علت تا درمان گرفتگی گوش
 
12. رفع گرفتگی گوش با خمیازه کشیدن
خمیازه، فشار هوا را از گوش خارج می کند و به فعالیت ماهیچه ها کمک می کند. دهان خود را به آرامی باز کنید تا هوا را استشمام کنید و این کار را مجددا تکرار کنید.
 
13- آدامس جویدن برای درمان گرفتگی گوش
این کار تیوب گوشتان را باز می کند. فشار اضافی جرم در گوش را تسکین می دهد و سبب باز شدن گوش می شود، اگر پس از این کار احساس درد یا گرفتگی گوش کردید، سریعا نزد متخصص گوش و حلق و بینی بروید .
 
14. درمان گرفتگی گوش با غرغره کردن
با آب گرم و نمک غرغره کنید. یک قاشق نمک را در یک لیوان آب گرم بریزید و 15تا 30ثانیه غرغره کنید. این کار را تکرار کنید تا از شر گرفتگی گوش خلاص شوید.3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.chetor.com
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.