از علت تا درمان پوسته پوسته شدن انگشتان دست

گاهی اوقات نوک انگشتان دست پوسته پوسته می شود. علل متعددی برای این مشکل وجود دارد، مانند بیماری اگزما و یا شستن زیاد و مکرر دست ها. در هر صورت باید علت آن را بشناسید و سعی کنید آن را درمان کنید.
يکشنبه، 29 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: هما نوذریان
موارد بیشتر برای شما
از علت تا درمان پوسته پوسته شدن انگشتان دست

پوسته پوسته شدن انگشتان دست

پوسته پوسته شدن انگشتان دست یک مشکل رایجی است که در برخی شرایط ممکن است منجر به درد و ناراحتی شود. اما راهکارهای درمانی برای پوسته پوسته شدن پوست انگشتان دست وجود دارد.

انگشتان شما به طور مداوم مورد استفاده قرار می گیرند، در طول روز انگشتان دستان شما برای فعالیت هایی از جمله تمیز کردن، نوشتن، تایپ کردن و آشپزی با چیزهای مختلفی تماس می گیرند. این امر همچنین باعث می شود پوست انگشتان شما در معرض عوامل مختلفی قرار بگیرند که می توانند اثرات مخربی روی آن بگذارند.

این امر اغلب می تواند منجر به لایه برداری از پوست در اطراف نوک انگشتان شود، به خصوص اگر پوست حساس داشته باشید. لایه برداری از پوست نوک انگشتان دست ممکن است ابتدا بصورت پوسته پوسته شده در نوک انگشتان و اطراف ناخن ظاهر شود، که گاهی اوقات با خشکی، خارش یا بثورات پوستی همراه است.

لایه برداری از نوک انگشتان و علائم مربوط به آن نه تنها در ظاهر دست شما تأثیر می گذارد بلکه می تواند باعث درد و ناراحتی شود، که ممکن است در فعالیت های روزمره تداخل ایجاد کند.1
 

علل پوسته شدن انگشتان دست

 
شرایط محیطی
شرایط محیطی بیشتر از این که یک مشکل داخلی باشد ، یک مشکل خارجی است . این دسته شامکل آب و هوا و یا حتی مکیدن انگشتان توسط کودکان است.
 
شستن مکرر دست ها
خشکی پوست یک شرایط رایج است و ممکن است باعث پوسته شدن انگشتان و یا ترک ،که خشکی پوست اغلب به علت شستشوی دست ها با صابون است.همانطور که شستشوی مکرر دست ها برای کاهش انتشار باکتری های مضر اهمیت دارد استفاده از صابون چربی محافظ پوست را از بین میبرد. هنگامی که این چربی از بین برود پوست دیگر نمیتواند مرطوب بماند ، باعث خشکی و درماتیت میشود.

از علت تا درمان پوسته پوسته شدن انگشتان دست
 
آفتاب سوختگی
آفتاب سوختگی از طریق اشعه ماوراء بنفش باعث ایجاد آسیب به پوست میشود.دز این شرایط پوست میتواند قبل از پوسته شدن شروع به قرمزشدن، گرم شدن ، میکند در حالی که بسیاری از آفتاب سوختگی ها خفیف هستند و در عرض یک هفته از بین میرود ، برخی خطر ابتلای فرد به سرطان پوست را افزایش میدهد.

یک فرد مبتلا به آفتاب سوختگی باید دور از خورشید قرار بگیرد و از لوسیون های مانند آلوئه ورا استفاده کند تا رطوبت های پوست خود را حفظ کند. 
 
مکیدن انگشت ها
مکیدن انگشت به خصوص انگشت شست در کودکان نسبتا شایع است و میتواند منجر به زخم های دردناک و یا پوسته پوسته شدن شود.
 
مواد شیمیایی
بسیاری از افراد مشاغلی دارند که ممکن است پوستشان در معرض مواد شیمیایی مضر قرار گیرند.این مشاغل شامل مشاغل کشاورزی ، ساخت و ساز و تولید میشود.بسیاری از محصولات تمیز کننده ، صابون ها و حلال ها هم دارای مواد شیمیایی هستند که میتواند به خشکی پوست یا تحریک آن شوند.

افرادی که به طور منظم در معرض مواد شیمیایی قرار دارند باید مطمئن باشن که لباس های محافظتی میپوشند و به طور مرتب دست ها را شسته و مرطوب کننده بزنند. 
 
اگزمای دست
اگزمای دست یک بیماری شایع است که وجود 60 درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار میدهند که به عنوان درماتیت دست نیز شناخته شده است.اگزما در دست ها ممکن است به علت ژنتیک یا در تماس بودن با یک آلرژن یا یک عامل تحریک کننده ایجاد شود.
 
کراتولیز اگزالاتی
یک بیماری شایع پوستی است که سبب پوسته پوسته شدن میشود . احتمال ایجاد این بیماری در ماه های تابستان بیشتر است.در حالی که هنوز علت دقیق آن ناشناخته است ، این بیماری ممکن است با قرار گرفتن در معرض مواد سوزاننده مانند صابون ، مواد شوینده و حلال ها تشدید شود.این افراد میتوانند صابون های ملایم بدون مواد شیمیای را جایگزین کنند. 
 
پسوریازیس
یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد لکه های قرمز و متورم بر روی پوست میشود. که در آرنج ، زانو، پوست سر و نوک انگشتان رایج تر است.اما میتواند در هر قسمتی از بدن ظاهر شود.پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است و مسری نمیباشد. 

بیماری کاوازاکی
یک بیماری نادر است که عمدتا کودکان زیر 5 سال را تحت تاثیر قرار میدهد.از علائم قابل توجه آن حرارت بالای بدن است که بیش از 5 روز طول میکشد و یکی دیگر از علائم آن پوسته شدن انگشتان میباشد.این بیماری باید در بیمارستان درمان شود ، زیرا عواقب جدی دارد بنابراین تشخیص سریع آن ضروری است.حدود 5 درصد موارد باعث عوارض قلبی و یک درصد آن باعث مرگ و میر میشود.2
 

علائم پوسته پوسته شدن نوک انگشتان دست

نشانه های پوسته پوسته شدن نوک انگشتان دست در بسیاری از افراد عادی است، ولی کسانی که در اثر یک بیماری پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس دچار این مشکل شده اند، برای همیشه نشانه های زیر را خواهد داشت:

1- وقتی که فرد مرتبا دست های خود را می شوید و یا از صابون های قوی یا پمادهای دارویی استفاده می کند، پوست نوک انگشت ها خشک می شود.

2- وقتی که پوست نوک انگشتان دست خشک و تاول زده می شود، شروع به افتادن می کند.

3- پوست آزرده و حساس می شود.

4- پوست نوک انگشت ها، قرمزرنگ و لکه دار می شود.

5- ممکن است پوست نوک انگشتان دست دچار خارش شود.3

از علت تا درمان پوسته پوسته شدن انگشتان دست

چه زمانی باید درمورد پوسته شدن انگشتان دست به پزشک مراجعه کرد

در اغلب موارد این مشکل خفیف است و میتواند به راحتی آن را در خانه با مرطوب کننده و اجتناب از تحریک کننده ها درمان کرد. با این حال در بعضی از شرایط که ممکن است دچار بیماری های دیگر شود تشخیص پزشک ضروری است: 

نشانه های داشتن عفونت ، پوسته پوسته شدن و طول کشیدن آن بیش از 2 هفته.

پوسته شدنی که با درمان های محافظه کارانه بهبود نمیابد

علائمی که در طول زمان بدتر میشود.2
 

درمان پزشکی پوسته پوسته شدن انگشتان دست

برای درمان مناسب پوسته پوسته شدن انگشتان دست  خود می توانید با پزشک تان مشورت کنید. برخی گزینه های درمانی برای این وضعیت عبارتند از:
 
استروئیدهای موضعی
این کرم های موضعی حاوی ترکیبات ضد التهابی، سرکوب کننده سیستم ایمنی و منقبض کننده رگ های خونی هستند و به طور کلی برای درمان درماتیت و اگزما استفاده می شوند. همچنین استروئیدهای موضعی ممکن است حاوی عوامل ضد باکتری و ضد قارچ باشند تا به کاهش خطر عفونت کمک کنند. طبق توصیه پزشک تا یک هفته از این کرم ها استفاده کنید.
 
کرم های دست
مرطوب نگه داشتن پوست با استفاده از کرم های حاوی نرم کننده ها، مواد مسکن و مواد مرطوب کننده ضروری است. استفاده منظم از مرطوب کننده ها می تواند به بهبودی خشکی و خارش پوست و جلوگیری از پوسته پوسته شدن انگشتان دست کمک کند.

می توانید در مورد تجویز کرم های حاوی سرامیدها و ترکیبات سازنده فیلاگرین که رطوبت پوست را تامین می کنند، از پزشک خود مشورت بگیرید.
 
آنتی هیستامین ها
آنتی هیستامین ها در موارد پوسته پوسته شدن انگشتان دست  ناشی از آلرژی مفید هستند. آنها به کنترل تولید هیستامین در طی یک واکنش آلرژیک کمک می کنند و معمولاً در درمان اگزما استفاده می شوند.

برخی از آنتی هیستامین های معمولاً تجویز شده شامل آلگرا (فکسوفنادین) و بنادریل (دیفن هیدرامین) هستند.1

از علت تا درمان پوسته پوسته شدن انگشتان دست

پیشگیری از پوسته شدن انگشتان دست

برای حفاظت از پوست خود و هیدراته نگهداشتن آن ،آب زیادی در طول روز بنوشید.

بعد از هر شستشو از یک مرطوب کننده، لوسیون دست ، یا فقط روغن ویتامین E استفاده کنید.

دستهایتان را به دفعات نشویید.

با پوشیدن دستکش های لاستیکی و یا پنبه ای در هنگام ظرف شستن و یا در معرض هوای سرد قرار گرفتن ، از دست های خود محافظت کنید.

پوست خشک و خشن اغلب بعلت کمبود ویتامین A می باشد. پس غذاهایی که غنی از ویتامین A می باشند را در رژیم غذایی خود بگنجانید.3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.namnak.com
3.www.tasvirezendegi.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.