دستور پخت استانبولی پلو با مرغ

استانبولی پلو یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که محبوبیت زیادی بین ایرانیان دارد. این غذای خوشمزه با مواد و روش های مختلفی طبخ می شود. این غذا را می توانید با گوشت قرمز یا گوشت مرغ به سلیقه خود تهیه کنید و به دلیل راحت بودن و در دسترس بودن مواد آن در بین ایرانی ها بسیار محبوب بوده است.
سه‌شنبه، 12 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سپیده مولایی
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت استانبولی پلو با مرغ

مواد لازم برای ۴ نفر در استانبولی پلو با مرغ

پیاز ۱ عدد

برنج ۳ پیمانه

سینه مرغ ۱ عدد

گوجه فرنگی ۲ عدد

سیب زمینی متوسط ۲ عدد

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

برگ بو ۱ عدد

چوب دارچین ۱ تکه

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

دستور پخت استانبولی پلو با مرغ
 

طرز تهیه استانبولی پلو


مرحله اول: پخت مرغ
ابتدا در قابلمه ای کوچک آب می ریزیم و کمی نمک و حرارت را زیاد می کنیم و درب آن را می گذاریم تا جوش بیاید سپس سینه مرغ را در آب در حال جوش قرار می دهیم و یک عدد پیاز کوچک را پوست می گیریم می شوییم و به دو قسمت تقسیم می کنیم و همراره زردچوبه یا یک چوب دارچین و بگ بو داخل قابلمه قرار می دهیم تا بوی مرغ را بگیرد.

به مدت ۶۰ دقیقه بعد مرغ پخته شده است و بعد  سینه مرغ پخته شده را در آبکش می گذاریم و استخوان آن را جدا می کنیم و روی تخته با چاقو به هر صورتی که تمایل داریم خرد می کنیم و یا ریش ریش می کنیم.
 
مرحله دوم: سرخ کردن سیب زمینی
سپس سیب زمینی ها را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و روی تخته نگینی خرد می کنیم و در تابه ای روغن می ریزیم و کمی که داغ شد سیب زمینی ها را در تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا نیم پز شود و کنار می گذاریم.
 
مرحله سوم: تفت دادن پیاز
پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و نگینی خرد می کنیم و در تابه ای روغن می ریزیم و حرارت را کم می کنیم و صبر می کنیم تا روغن داغ شود سپس پیاز را در تابه می ریزیم و در روغن تفت می دهیم تا نرم شود و بعد گوشت مرغ خرد شده را اضافه می کنیم و تفت می دهیم.
 
مرحله چهارم: تهیه مواد میانی
گوجه فرنگی ها را می شوییم و روی تخته نگینی خرد می کنیم و به مواد تابه می افزاییم و تفت می دهیم و بعد رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و مجددا تفت می دهیم و صبر می کنیم تا آب گوجه فرنگی تبخیر شود و داخل تابه آب مواد را دیگر مشاهده نکنیم و آن وقت سیب زمنی های تفت داده را به مواد می افزاییم و نمک،فلفل روی مواد می پاشیم و مخلوط می کنیم و سس استانبولی را کنار می گذاریم.
 
مرحله پنجم: آماده سازی برنج
اگر در پخت برنج مهارت ندارید بهتر است برنج را از قبل خیس نکنید ولی اگر پخت آن را بلد هستید می توانید از قبل در ظرفی بریزید و روی آن آب بریزید و بگذارید تا خیس بخورد. در قابلمه ای آب می ریزیم و کمی نمک به آن اضافه می کنیم و درب آن را می گذاریم و روی حرارت زیاد می گذاریم تا جوش بیاید.

اگر در پخت برنج تجربه ندارید برنج را در کاسه ای بزرگ بریزید و روی آن آب بگیرید و با دست برنج را زیر و رو کنید و آب آن را بیرون بریزید این کار را دو الی سه بار انجام می دهیم تا برنج کاملا شسته شود سپس در آب در حال جوش می ریزیم ولی اگر از قبل برنج را گذاشته باشیم تا خیس بخورد آب آن را خارج می کنیم و داخل آب در حال جوش می ریزیم و یک بار هم می زنیم و اجازه می دهیم تا اطراف برنج بپزد ولی مغز آن سفت باشد.

یک دانه از برنج را بر می داریم و زیر دندان امتحان می کنیم اگر اطرافش نرم بود ولی مغز آن کمی سفت بود برنج را آبکش می کنیم.
 
مرحله ششم: تهیه استانبولی پلو
قابلمه ای که متناسب با میزان پلو و مواد آن باشد انتخاب می کنیم و کف آن روغن می ریزیم و روی حرارت می گذاریم تا داغ شود سپس نان لواش یا سیب زمینی را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و روی تخته ورقه ورقه می کنیم و کف قابلمه می چینیم و کمی از برنج را روی سیب زمینی ها می ریزیم و روی آن نیز کمی سس می ریزیم (از قبل آماده کردیم) مجددا کمی برنج و روی آن سس می ریزیم، همین طور لایه لایه برنج و سس می ریزیم تا مواد استانبولی تمام شود و نصف لیوان آب و روغن را با هم مخلوط می کنیم و روی برنج می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را زیاد می کنیم تا برنج شروع به بخار کردن کند و بعد حرارت را کم می کنیم تا برنج دم بکشد.

پس از پخت استانبولی پلو با کفگیر پلو و سس را زیر و رو می کنیم تا مواد سس با پلو مخلوط و یکدست شود و همه جای پلو با سس ادغام شده باشد.استانبولی را دیس می کشیم و با سالاد شیرازی نوش جان کنید.
 

نکات کلیدی در تهیه استانبولی پلو با مرغ

می توانید سینه مرغ را به صورت فیله در بیاورید و مکعبی خرد کنید و بجای آبپز کردن داخل تابه با پیاز تفت دهید تا مرغ نرم شود.

می توانید در تهیه استانبولی برای خوش رنگ شدن آن از کمی پودر گوجه استفاده کنید.

برای خوشمزه تر شدن آن می توانید در انتها کره یا روغن کرمانشاهی روی مواد برنج بریزید.

بهتر است برای خوش عطر و بو شدن آن از کمی ادویه پلویی استفاده کنید.

گوجه فرنگی ها را می توانید بلانچ کنید و پوره کنید و به مواد اضافه کنید.

کمی پودر دارچین در انتها به مواد میانی اضافه کنید.

برگ بو باعث می شود بوی زهم مرع گفته شود.

آب مرغ را دور نریزید و از آن برای تهیه سوپ استاک مرغ استفاده کنید.

می توانید برای سرعت بخشیدن در کار مرغ را داخل زودپز قرار دهید تا زودتر پخته شود.

افزودن کمی برنج دودی به برنج تان عطر و بو این پلو را بیشتر می کند. 1

دستور پخت استانبولی پلو با مرغ
 

خواص مرغ

 
محافظت از چشم
شما می توانید با مصرف مرغ به محافظت از چشمان خود در برابر ضعف بینایی استفاده کنید زیرا این ماده غذایی نیروگاه از رتینول، لیکوپن، آلفا و بتاکاروتن و غیره است. این مواد مغذی برای حفظ سلامت کلی چشم شما ضروری است.

مصرف مرغ فقط برای خشکی چشم یا کوری شب مفید نیست بلکه برای آب مروارید و دژنراسیون ماکولا (انحطاط لکه زرد چشم) به همان اندازه مؤثر است.

بنابراین، مقدار متوسطی از مرغ را در رژیم غذایی روزمره خود بگنجانید و بگذارید از چشمان گرانبهای شما محافظت کند.
 
برای سلول های بدن و بافت ها
کمبود مواد معدنی و ویتامین های مختلف باعث آسیب سلول و بافت در بدن شما می شود که منجر به تورم لب ها، لایه لایه شدن و ترک خوردگی پوست می شود. علاوه بر این، لکه های خشک روی پوست نیز نشان می دهد که بدن شما به ریبوفلاوین زیادی احتیاج دارد.

بنابراین، مصرف مرغ به طور مرتب می تواند رشد سلول ها و بافت های آسیب دیده را به طور مؤثر تقویت کند.

می توانید مقدار بالای ریبوفلاوین را در سینه مرغ و کبد بیابید.
 
تقویت سیستم ایمنی
سیستم ایمنی بدن شما به میزان کافی پروتئین ، آهن، منیزیم و پتاسیم نیاز دارد تا به درستی عملکرد مناسب داشته باشد، که این مواد در مرغ به فروانی بسیار وجود دارد. این مواد مغذی هنگام مصرف همزمان، سلولهای سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کنند.

یک سیستم ایمنی قوی و تقویت شده از عوامل آسیب رسان به سلامتی مانند سموم، رادیکال های آزاد و سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

بنابراین، شروع به اضافه کردن مرغ در رژیم غذایی روزانه خود کنید و سلامت سیستم ایمنی بدن خود را بهبود ببخشید.
 
مرغ برای بهداشت دهان و دندان
مصرف مرغ می تواند برای سلامت دهان و دندان شما مفید باشد. مرغ به دلیل دارا بودن فسفر زیاد می تواند دندان و لثه شما را به طور یکسان تقویت کند.

هنگامی که به طور مرتب فسفر مصرف می کنید، این کار می تواند عواملی را که باعث ضعف دندان های شما شده را درمان کرده و از خونریزی لثه ها نیز جلوگیری می کند. اما اگر خونریزی مداوم را در لثه مشاهده می کنید، سریعاً با دندانپزشک خود مشورت کنید زیرا این می تواند یک مشکل جدی دهان باشد.

در شرایطی مانند این، پیشنهاد می شود از خود درمانی استفاده نکنید و از مصرف خودسرانه خودداری کنید. 2

دستور پخت استانبولی پلو با مرغ


خواص برنج

 
کاهش خطر سرطان
برخی از انواع سرطان مانند سرطان روده بزرگ و سرطانی که به دستگاه گوارش حمله می کند، به علت فقدان فیبر رخ می دهند.

مصرف غذاهای حاوی فیبر و همچنین برنج می توانند سیستم هضم را بهبود بخشند و از این طریق پتانسیل ابتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان تخمدان، سرطان دهانه رحم و سرطان پستان را کاهش دهند.
 
جلوگیری از پوکی استخوان
افراد سالخورده باید ویتامین D زیادی دریافت کنند. پیر شدن به معنای کاهش عملکرد و غلظت مواد معدنی و ویتامین ها در بدن است.

بنابراین به افراد مسن باید ویتامین D به شکل غذا یا مکمل داده شود. علاوه بر این، دریافت ویتامین D به کمک نور خورشید در صبح برای حفظ استخوان در هنگام پیری بسیار مفید است. با مصرف کافی ویتامین D توسط افراد مسن، امید می رود که آنها بتوانند در آن سن معقول حرکت کنند.

علاوه بر این، آنها به راحتی، دیگر از بیماری های ناشی از کمبود ویتامین D رنج نمی برند.
 
مفید برای بارداری
خانم های بارداری که از نظر ویتامین D موجود در برنج، دارای کمبود هستند؛ بیشتر در معرض خطر ابتلا به پره اکلامپسی، (شرایطی که زنان باردار دچار فشار خون بالا و آسیب اندام می شوند)، زایمان سزارین، دیابت حاملگی و واژینوز باکتریایی (اختلال در تعادل باکتری ها در مهبل) قرار دارند.

با این حال، میزان بسیار زیاد ویتامین D در زنان وقتی که باردار باشند می تواند خطر ابتلا به آلرژی غذایی در کودکان را در طی دو سال اول افزایش دهد.
 
جلوگیری از فشار خون بالا
برنج کافی است تا شما را از فشار خون بالا مصون بدارد. زیرا بدن کمبودی را تجربه می کند که منجر به تنگ شدن رگ ها و در نتیجه منجر به افزایش فشار خون می شود. 3

پی نوشت:
1.www.parsiday.com
2.www.namnak.com
3.www.coca.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.