ايجاد عادات صحيح خواب در نوزاد

در چند هفته اول نوزادان در حدود 17 تا 18 ساعت در روز مي خوابند؛ اين عادت در حدود ماه سوم به 15 ساعت در روز مي رسد. ولي حداقل در دو ماه اول تقريباً هيچگاه در يك نوبت بيش از سه تا چهار ساعت، خواه در طول روز يا شب، نمي خوابند. اين بـدان معناسـت كه شما نيز بيـش از اين نمي توانيد بي وقفه بخوابيد. در طول شب، شما بايد بيدار شده به نوزاد شير بدهيد و پوشك او را عوض كنيد و در طول روز با او بازي هم خواهيد كرد. در حالي كه بسياري از نوزادان در حدود 8 هفتگي
سه‌شنبه، 25 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ايجاد عادات صحيح خواب در نوزاد
ايجاد عادات صحيح خواب در نوزاد
ايجاد عادات صحيح خواب در نوزاد






الگوهاي معمول خواب نوزاد كدامند؟

در چند هفته اول نوزادان در حدود 17 تا 18 ساعت در روز مي خوابند؛ اين عادت در حدود ماه سوم به 15 ساعت در روز مي رسد. ولي حداقل در دو ماه اول تقريباً هيچگاه در يك نوبت بيش از سه تا چهار ساعت، خواه در طول روز يا شب، نمي خوابند. اين بـدان معناسـت كه شما نيز بيـش از اين نمي توانيد بي وقفه بخوابيد. در طول شب، شما بايد بيدار شده به نوزاد شير بدهيد و پوشك او را عوض كنيد و در طول روز با او بازي هم خواهيد كرد. در حالي كه بسياري از نوزادان در حدود 8 هفتگي تمام شب را ميخوابند بعضي ديگر تا 5 يا 6 ماهگي به اين مرحله نمي رسند. از همان ابتدا، شما با آموزش دادن به نوزادتان مي توانيد عادات خوب خواب را در نوزادتان به وجود آوريد.

چگونه مي توانيد خواب نوزاد خود را تنظيم كنيد؟

علائم خستگي نوزاد را فرا گيريد:

براي شش تا هشت هفته اول نوزاد قادر نخواهد بود كه بيش از 2 ساعت بي وقفه بيدار بماند. اگر سعي كنيد بيش از اين مدت او را بيدار نگه داريد، او بيش از حد خسته خواهد شد و ممكن است در بخواب رفتن مشكل پيدا كند. استفاد ه از قنداق كه روشي قديمي براي پيچيدن نوزاد است ممكن است در طول ماه اول احساس امنيت و آرامش در او ايجاد كند و راحت تر بخوابد.
به علائم خواب آلوده بودن نوزاد توجه كنيد. آيا او چشمانش را مي مالد، گوشش را مي كشد و يا دور چشمانش حلقه سياه به وجود مي آيد؟ اگر متوجه اين علائم و يا ساير علائم خواب آلودگي شديد فوراً او را در رختخواب بگذاريد. شما به زودي در مورد ريتم و الگوي خواب نوزاد خود حس ششم پيدا خواهيد كرد و به طور غريزي خواهيد فهميد كه چه موقع براي خواب آماده است.

اختلاف روز و شب را به نوزاد آموزش دهيد.

بعضي از نوزادان درست زمانيكه شما مي خواهيد به رختخواب برويد كاملاً بيدار مي مانند. براي ماه هاي اول شما قادر نخواهيد بود زياد اين حالت را از بين ببريد. ولي وقتي نوزاد به 2 هفتگي برسد مي توانيد اختلاف روز و شب را به او آموزش دهيد.
وقتي نوزاد در طول روز بيدار و هشيار است تا آنجا كه ممكن است با او بازي كنيد. خانه و اتاق او را روشن و پرنور نگه داريد و صداهاي معمولي خانه نظير زنگ تلفن و تلويزيون را كم نكنيد. اگر مايل است در طول مدت شير خوردن بخوابد او را بيدار كنيد. هنگام شير دادن در طول شب با او بازي نكنيد. نور و صدا را كم كنيد و با او زياد صحبت نكنيد. خيلي سريع او بايد دريابد كه شب هنگام بايد بخوابد.

به او اين فرصت را بدهيد كه خودش بخواب رود.

وقتي نوزاد به 6 تا 8 هفتگي مي رسد به او فرصت بدهيد كه خودش بخواب برود. چگونه؟ جودي مندل، مدير مركز طب خواب در دانشكده پزشكي MCP-Hahnmann در فيلادلفيا و نوسينده «خوابيدن در طول شب: چگونه نوزادان، كودكان نوپا و والدين آنها مي توانند در طول شب خواب بهتري داشته باشند» پيشنهاد مي كند كه وقتي نوزاد خواب آلوده است ولي هنوز بيدار است او را روي تخت قرار دهيد. وي توصيه مي كند كه كودكان را حتي در اين سن خيلي پايين تكان ندهيد و آنها را هنگام خوابيدن در آغوش نگيريد. مندل مي گويد «والدين فكر ميكنند كه اعمال آنها در اين سن تاثيري در كودك ندارد. كودكان عادات خواب خود را فرا مي گيرند. اگر در هشت هفته اول پس از تولد هنگام خواب او را تكان دهيد، چطور ممكن است در آينده انتظار ديگري داشته باشيد؟»

چگونه ايمني نوزاد را هنگام خواب برقرار سازيد؟

بهترين راه براي حفظ نوزاد از سندرم مرگ ناگهاني وساير خطراتي كه هنگام خواب وي را تـهديـد مي كند فراگيري قواعد خواب ايمن است. از مرتب بودن گهواره يا تختخواب و يا هرجاي ديگري كه نوزاد را هنگام خواب قرار مي دهيد اطمينان حاصل كنيد.

ايجاد ايمني در محل خواب:

در محل خواب نوزاد بالش يا كوسن قرار ندهيد زيرا با وجوديكه ممكن است راحت به نظر برسد محيط خواب ايمني براي نوزاد نخواهد بود. نوزاد براي خواب نياز به سطحي صاف و در عين حال سفت دارد. حيوانات و اسباب بازي ها را نيز از محيط خواب نوزاد دور سازيد.
دقت كنيد كه نرده هاي تخت نوزاد بيش از 5 تا 6 سانتيمتر از هم فاصله نداشته باشد تا مطمئن باشيد كه سر نوزاد نمي تواند از آن عبور كند. همچنين مطئن شويد كه تشك براي تخت نوزاد اندازه است؛ نبايد بتوان بيش از دو انگشت بين تشك و ديواره تخت نوزاد وارد كرد.

نوزاد را به پشت بخوابانيد:

خواباندن نوزاد به پشت احتمال بروز سندرم مرگ ناگهاني را كاهش مي دهد. كارشناسان معتقدند كه از سال 1994 كه سطح آگاهي جامعه در مورد خواباندن نوزاد به پشت افزايش يافته است، حدوداً جان 2000 نوزاد نجات داده شده است.
منبع:www.ninisite.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.