اگر نوجوان هستيد، بخوانيد

ما هميشه نمي‌توانيم طبق سفارش‌هاي پدر و مادر، مجلات و تلويزيون عمل كنيم يا خسته مي‌شويم از اينکه به ما بگويند چطور رفتار كنيم يا چطور لباس بپوشيم. ما نوجوانيمان را مي‌خواهيم. جامعه‌اي كه ما در آن زندگي مي‌كنيم در موفقيت ما نقش مهمي ‌دارد بنابراين عجيب نيست كه بسياري از نوجوانان سراسر دنيا دچار كمبود اعتماد به نفس هستند. دوران
يکشنبه، 30 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اگر نوجوان هستيد، بخوانيد
اگر نوجوان هستيد، بخوانيد
اگر نوجوان هستيد، بخوانيد






نوجواني دوران سردرگمي‌نيست

ما هميشه نمي‌توانيم طبق سفارش‌هاي پدر و مادر، مجلات و تلويزيون عمل كنيم يا خسته مي‌شويم از اينکه به ما بگويند چطور رفتار كنيم يا چطور لباس بپوشيم. ما نوجوانيمان را مي‌خواهيم.
جامعه‌اي كه ما در آن زندگي مي‌كنيم در موفقيت ما نقش مهمي ‌دارد بنابراين عجيب نيست كه بسياري از نوجوانان سراسر دنيا دچار كمبود اعتماد به نفس هستند. دوران نوجواني و بلوغ مهم‌ترين زماني است كه علاقه به خود و اعتماد به نفس مي‌تواند در شخصيت يك فرد شكل بگيرد. به هر حال كمبود اعتماد و احترام به نفس، اثر خود را در زمينه‌‌هاي مختلف نشان مي‌دهد.

دروغ گفتن

اينكه نوجوانان به اجبار در مورد خود و توانايي‌‌هايشان دروغ مي‌گويند، يكي از علايم بارز ضعف شخصيتي آنها است. شما در دوره‌اي از خودتان متنفر مي‌شويد، پس دور«خود واقعي» خطي مي‌كشيد و در كمال نااميدي شروع به ساختن شخصيت‌ ايده‌آل خود مي‌كنيد. به جاي ‌اينكه در خواب و خيال و دروغ‌‌هاي خود يك شخصيت‌ايده‌آل بسازيد سعي كنيد خود واقعيتان را به آن شخصيت‌ايده‌آل هرچه بيشتر شبيه كنيد. چرا كه دروغ گفتن در مورد خودتان نه تنها شما را به خواسته‌‌هايتان نمي‌رساند بلكه اگر زماني واقعيت معلوم شود، همه اطرافيانتان نه فقط به خاطر ‌اينكه شما آن چيزي كه گفتيد نبوديد بلكه به خاطر ‌اينكه به آنها دروغ گفته‌ايد، از شما فاصله خواهند گرفت.

اگر نوجوان هستيد، بخوانيد

متکي بودن

انسان‌‌ها وقتي به چيزهايي كه مي‌خواهند نمي‌رسند، منتظر تاييد ديگران مي‌شوند و ‌اين تنها چيزي است كه به آنها اعتماد به نفس مي‌دهد. متکي بودن به ديگران و عقيده‌اي كه آنها نسبت به ما دارند، براي بيشتر ما بسيار مهم است. چنين حالتي ما را در يك وضعيت ناپايدار قرار خواهد داد چرا كه ديگران هيچ وقت به اندازه خودمان براي ما نگران نخواهند بود.

خرد کردن شخصيت ديگران

اين حالت يكي از نشانه‌‌هاي ضعف شخصيتي است. وقتي احساس بدي در مورد خودتان داريد، دوست داريد شخصيت ديگران را خرد كنيد و اگر بالاتر از شما هستند آنها را تا سطح خود پايين بياوريد. در نتيجه درتلاشيد نقاط ضعف اطرافيان را بزرگ جلوه دهيد و بد نيست بدانيد ‌اين روش چندان موثر نخواهد بود.

افسردگي

گاهي اوقات، افسردگي يكي از نتايج ضعف اعتماد به نفس است چون احساس بدي كه نسبت به خودتان داريد، ديد شما را نسبت به جهان تغيير مي‌دهد و طرز فكر شما به طور كلي عوض مي‌شود. پس چطور مي‌توان اين همه مشکل را حل کرد؟ راه‌حل فقط چهار گام دارد.
•اولين گام‌ اين است كه تصميم بگيريد به خودتان مثبت‌تر نگاه كنيد که‌ البته براي اين کار تلاش لازم است.
•ليستي از چيزهايي كه در خودتان سراغ داريد و به آنها علاقه‌منديد درست كنيد. هيچ وقت نگوييد چيزي نيست كه به آن علاقه داشته باشم و بدانيد كه نكات خوبي در شخصيت شما پيدا مي‌شود.
•كارهايي را كه درانجام آنها مهارت داريد مشخص کنيد و سعي كنيد هر روز حداقل يكي از آن كارها را انجام دهيد و هر بار به مشكلي برخورديد به ليست مهارت‌‌هاي خود نگاهي بيندازيد تا خود را انسان بي‌فايده‌اي ندانيد.
•فكر نكنيد همه كارهايتان بايد مورد تاييد و قضاوت ديگران قرار بگيرد. شما دوست داشتني هستيد، فردي هستيد با همه موفقيت‌‌ها و شكست‌هايتان و به قول ويکتورهوگو هميشه در دنيا كساني هستند كه شما را دوست دارند و به شما احترام مي‌گذارند و هميشه لازم نيست شما انسان كاملي باشيد تا مورد علاقه ديگران قرار گيريد. در عين حال بيشتر ما سعي مي‌كنيم متعادل زندگي كنيم ولي با وجود‌ اين، خيلي از اوقات احساس خستگي مي‌كنيم و ديگر تعادل نداريم. براي برطرف كردن ‌اين حس، اولين قدم ‌اين است كه براي خود مشخص كنيد مهم‌ترين عوامل در زندگيتان چه چيزهايي هستند. به‌اين ترتيب شما مي‌توانيد بهتر تصميم بگيريد و از وقتتان بهتر استفاده كنيد. بسياري از پژوهشگران بر اين باورند، براي اينکه نوجوانان به تعادل برسند بايد پلکان‌‌هاي يک نردبان پنج پله‌اي را طي کنند.

پله اول: انعطاف‌پذير باشيد

وقتي به برنامه‌‌هاي روزانه خود فكر مي‌كنيد كمي‌ واقع‌بين‌تر باشيد، در برنامه روزانه خود جايي را هم براي اتفاقات غيرمنتظره بگذاريد. شايد تكاليف مدرسه‌تان بيشتر از آنچه شما فكر مي‌كنيد طول بكشد ولي تنظيم همه‌ اين كارها ممكن است و فقط بايد كمي‌ انعطاف‌پذير بود.

پله دوم:خوش‌بيني معجزه مي‌کند

هر اتفاقي يك جنبه مثبت و يك جنبه منفي دارد اما اگر شما مثبت فکر کنيد، مي‌توانيد استرس و اضطراب را از خود دور كنيد.

پله سوم: برنامه‌ريزي كنيد

همه كارهاي خود را براي آخرين لحظه نگذاريد. از قبل تصميم بگيريد كه مي‌خواهيد چه لباسي بپوشيد وحتي با برنامه در طول سال درس‌‌هايتان را بخوانيد. اگر فكر مي‌كنيد كارهايتان خيلي به هم پيچيده شده است همين حالا همه چيز را متوقف كنيد و تصميم خود را بگيريد كه كداميك از اهميت بيشتري برخوردار است و اول به آن رسيدگي كنيد.

پله چهارم: آرامش داشته باشيد

تا به حال شنيده‌ايد كه برنامه‌ريزي منظم باعث آرامش خاطر مي‌شود؟ به‌طور يقين در روزهايي كه مشغله بيشتري داريد، بيشتر به استراحت نيازمنديد. استراحت كنيد و بدانيد كه در هنگام استراحت، بدن و مغز شما در بهترين وضعيت خود هستند. بررسي‌‌ها نشان مي‌دهد استراحت به موقع، در كاهش اضطراب و افزايش تندرستي نوجوانان بسيار موثر است.

پله آخر: براي اطرافيانتان وقت بگذاريد

رابطه‌اي كه با خانواده، دوستان و اطرافيان خود داريد، مي‌تواند در احساسات و حتي وضعيت جسماني شما بسيار موثر باشد. روانشناسان معتقدند روابط خوب و محكم مي‌تواند از نظر رواني تاثير بسيار مناسبي در شما ‌ايجاد كند.
منبع:http://www.salamat.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.