معنی اسم ابوالقاسم و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

ابوالقاسم از نام‌های اصیل پسرانه با ریشه عربی است که از ترکیب دو اسم ابو به معنای: پدر و قاسم به معنای: قسمت کننده و توزیع کننده ذکر شده است. با راسخون همراه باشید تا بیشتر درباره این اسم و نام های هم آوا با آن آشنا شوید.
پنجشنبه، 22 مهر 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم ابوالقاسم و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

اطلاعات اسم ابوالقاسم

جنسیت پسر
نام به انگلیسی abolghasem
افراد دارای این نام 95,402
تلفظ به فارسی ابوالقاسم
ابجد 241
تلفظ نام به انگلیسی /abolqāsem/
ریشه نام عربی

معنی اسم ابوالقاسم در ثبت احوال

۱) پدر قاسم؛2- (اَعلام) ۱) ابوالقاسم: کنیه‌ی پیامبر اسلام(ص)، محمّد ۳- ۱)
 ۲) ابوالقاسم محمّد ابن حسن عسکری(ع): (= حضرت مهدی)، ح مهدی ۲- ۱)
 ۳) ابوالقاسم احمد (= مستَعلی)، خلیفه‌ی فاطمی مصر [۴۸۷-۴۹۵ قمری] که برادرش ابومنصور نزار را برکنار کرد و موجب پیدایش اختلاف میان اسماعیلیان شد. هواداران او که بیشتر در آفریقا هستند مستعلویان و هواداران برادرش نزاریان نامیده می شدند
 ۴) ابوالقاسم خان قراگوزلو : (= ناصرالملک) [۱۲۴۴-۱۳۰۶ شمسی]، دولتمرد ایرانی، نایب السلطنه‌ی احمدشاه قاجار [۱۲۸۹- ۱۲۹۵ شمسی] و صدر اعظم محمّدعلی شاه [۱۲۸۵ شمسی]
 ۵) ابوالقاسم زهراوی: (= خَلَف ابن عباس) [قرن ۳ و ۴ هجری] جراح آندلسی، مؤلف دایرةالمعارف پزشکی اَلتَصریف، که ترجمه‌ی لاتینی آن در پیشرفت جراحی در اروپا تأثیر زیادی داشت
 ۶) ابوالقاسم عبدالله: (= مستکفی) خلیفه‌ی عباسی [۳۳۳-۳۳۴ قمری]، که در زمان او احمد ابن بویه بغداد را گرفت و مستکفی به او لقب معزّالدوله داد. مستکفی به دست سپاهیان دیلمی معزول و کشته شد
 ۷) ابوالقاسم فضل: (= مطیع)، خلیفه‌ی عباسی [۳۳۴-۳۶۳ قمری]، که در زمان او دیلمیان بر بغداد و فاطمیان بر مصر و یمن دست یافتند
 ۸) ابوالقاسم قزوینی: (= عارف قزوینی)، عارف ۴-
 ۹) ابوالقاسم قشیری: (= عبدالکریم ابن هَوازن) [۳۷۶-۴۶۵ قمری] فقیه و صوفی ایرانی، که تصوف و شریعت را باهم جمع کرد. از جمله آثار معروف او رساله‌ی قشیریه است.
 

توضیحات تکمیلی

ترکیب دو اسم ابو و قاسم.

ابو : پدر.

قاسم : قسمت کننده، توزیع کننده.
 
معنی اسم ابوالقاسم در دانشنامه عمومی :
ابوالقاسم کنیهٔ برجسته محمد، پیامبر اسلام است و افراد پرشماری این کنیه را برگرفته اند.البته ابوالقاسم در زبان های دیگر مانند فارسی، اردو و آذری از کنیه بودن درآمده و نام کوچک مذکر شده است.

معنی اسم ابوالقاسم و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال

در فرهنگ عربی به آن دسته از نام‌هایی که با پیشوند «اب» (در مردان) و «امّ» (در زنان) همراه باشد، کنیه می‌گویند. سنّت گذاشتن نامی در قالب کنیه برای افراد در میان قبایل عرب، گونه‌ای بزرگ‌داشت و تجلیل نسبت به فرد به شمار می‌آید؛ مانند ابو القاسم، ابو الحسن، ام سلمه، ام کلثوم و... .

در شریعت اسلام نیز توجّه زیادی به آن شده است، غزالی در این باره می‌نویسد: «رسول اکرم(ص) اصحاب خود را از روی احترام برای به دست آوردن دل‌هایشان به کنیه صدا می‌زد و آنهایی که کنیه نداشتند، کنیه‌ای برایشان انتخاب می‌نمود و سپس آنها را بدان می‌خواند. مردم نیز از آن پس، آن شخص را به همان کنیه می‌خواندند. حتی آنان‌که فرزندی نداشتند تا کنیه‌ای داشته باشند، برای آنان کنیه‌ای انتخاب می‌کرد. پیامبر اکرم(ص) رسم داشت حتی برای کودکان نیز کنیه انتخاب می‌نمود و آنان را مثلاً ابا فلان صدا می‌زد تا دل کودکان را نیز به دست آورد».

از امام رضا(ع) روایت شده است: «إذا کان الرجل حاضرا فکنه و إن کان غائبا فسمه»"؛ اگر کسى را در حضورش نام می‌برى او را به کنیه بخوان، و اگر غایب بود، نامش را بگو.

هم‌چنین از امام صادق(ص) نقل شده است: «السُّنَّةُ وَ الْبِرُّ أَنْ یُکَنَّى الرَّجُلُ بِاسْمِ ابْنِهِ»؛ از جمله سنت‌هاى نیکو آن است که انسان کنیه‌ی خود را به نام پسرش انتخاب کند.

بنابر این با تعریفی که از کنیه ارائه شد، کنیۀ پیامبر اسلام(ص) به ابو القاسم از آن جهت است که قاسم نام یکی از فرزندان پسر آن‌حضرت بود،و به این جهت کنیه ابو القاسم بر وی نهاده شد؛ مانند کنیه ابا عبدالله برای امام حسین(ع) به اعتبار فرزند شیرخوارش عبدالله الرضیع(علی اصغر).

در روایتی علی بن فضال نقل می‌کند؛ از امام ابوالحسن(امام هفتم یا هشتم) پرسیدم: چرا کنیه پیامبر(ص)، ابوالقاسم است؟ امام فرمود: زیرا حضرتشان فرزندی به نام قاسم داشت و کنیه‌ی ایشان ناظر به همان فرزند است.

دوباره پرسیدم: آیا مرا شایسته می‌دانی که اطلاعات بیشتری (را با نگاه باطنی) به من بدهی؟! امام پاسخ مثبت داد و در ادامه مطالبی فرمود که خلاصه‌اش آن است که امام علی(ع) تقسیم‌کننده بهشت و دوزخ است و پیامبر اسلام(ص) به نوعی حق پدری بر ایشان دارد؛ از این‌رو به ابوالقاسم نامیده شده است.
 

نام های هم آوا

* قاسم
* ابوالفتح
* ابوالحسن
* ابوالفضل
* امیرقاسم
* ابوتراب
* ابوطالب
* محمد قاسم
 

توضیحات نام نیکو

در انتخاب نام برای فرزندان، یکی از ملاک های بسیار مهم برای خانواده های مذهبی و دوست دار اهل بیت، انتخاب یکی از القاب و ویژگی‌های آنان می‌باشد، به همین جهت ابوالقاسم یکی از بهترین و زیباترین نام برای پسران می باشد چراکه ابوالقاسم کنیهٔ برجسته محمد، پیامبر اسلام است و افراد پرشماری این کنیه را برگرفته اند.

ابوالقاسم از نام‌های اصیل پسرانه با ریشه عربی است که از ترکیب دو اسم ابو به معنای: پدر و قاسم به معنای: قسمت کننده و توزیع کننده ذکر شده است.

                                                                                                ابوالقاسم آن شهریار دلیر
                                                                                              کجا گور بستاند از چنگ شیر
                                                                                                              فردوسی


ابوالقاسم کنیهٔ برجسته محمد، پیامبر اسلام است و افراد پرشماری این کنیه را برگرفته‌اند؛ حال آنکه حدیثی است که بیان می‌دارد «سموا باسمی ولا تکتنوا بکنیتی (به نام من بنامید، به کنیه‌ام کنیه نپذیرید) البته ابوالقاسم در زبان‌های دیگر مانند فارسی، اردو و آذری از کنیه‌بودن درآمده و نام کوچک مذکر شده است؛ منظور از ابوالقاسم شاید یکی از این افراد باشد:

* ابوالقاسم کاشانی
* سید ابوالقاسم دهکردی
* ابوالقاسم لاهوتی
* سید ابوالقاسم خویی
* ابوالقاسم بختیار
* ابوالقاسم اسماعیل‌پور
* ابوالقاسم گرجی
* ابوالقاسم پاینده
* ابوالقاسم ذاکرزاده


منبع:
سایت نام نیکو
سایت دانشنامه فرزند
سایت اسلام کوئست نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.