معرفی کتاب «نخل و نارنج» نوشته وحید یامین‌پور

کتاب نخل و نارنج اولین اثر ادبی یامین پور به زندگی و زمانه شیخ اعظم،‌ شیخ مرتضی انصاری پرداخته است.
يکشنبه، 28 آذر 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سادات میرامامی
موارد بیشتر برای شما
معرفی کتاب «نخل و نارنج» نوشته وحید یامین‌پور

مشخصات

نام کتاب نخل و نارنج
نویسنده وحید یامین پور
ناشر انتشارات کتاب جمکران
سال چاپ ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
تعداد صفحات ۲۴۸صفحه
رده سنی بزرگسال
ژانر زندگی نامه
کشور سازنده ایران
شخصیت اصلی شیخ مرتضی انصاری
 

خلاصه ای از کتاب« نخل و نارنج»

شیخ مرتضی انصاری، مرجع تقلید بزرگ شیعیان در عصر قاجار است. ایشان در سال ۱۲۱۴ در روز عید غدیر ، در شهر دزفول چشم به جهان گشود و در سال ۱۲۸۱ در شهر نجف اشرف درگذشت. شیخ انصاری، از نوادگان جابر بن عبدالله انصاری می بود، همچنین از فقها و مراجع تقلید معروف شیعه بود. ایشان شاگردان والای را تربیت گردند از جمله:  میرزای شیرازی (صاحب فتوای تحریم تنباکو)، سید جمال‌الدین اسدآبادی، امام خمینی (ره) رهبر انقلاب اسلامی، سید محمدهاشم خوانساری (صاحب مبانی الاصول) و... ایشان یکی از بنیانگذاران عصر اول احیای روشن فکری، نواندیشی و خردگرایی مذهب شیعه و شکل دهندگان جنبش مشروعه در قرن ۱۲ ه.ق بودند.

در این کتاب زندگی این عالم ربانی از کودکی و تاریخ زندگی ایشان را به صورت رمان نوشته شده است. متن این کتاب بسیار روان و گیرا می باشد. این رمان، به جز زندگی شیخ انصاری و تاریخ علمای شیعه به موضوعات دیگر از جمله جنگ‌های ایران و روس، حضور انگلستان در ایران و دوران امپراتوری عثمانی نیز پرداخته است.

نکته جالبی که این کتاب دارد این است که نام کتاب «نخل و نارنج» براساس دو نماد است. نارنج نماد دزفول محل تولد شیخ انصاری (والبته  وحید یامین‌پور!) و  نخل نماد نجف مدفن شیخ می باشد.
 

شخصیت های شاخص کتاب

شخصیت شاخص در این کتاب شیخ مرتضی انصاری، اساتید،شاگردان ایشان و همچنین حقایق و اتفاقاتی است که در آن بازده زمانی اتفاق افتاده است و شما علاوه بر آشنایی از این عالم شیعی می توانید از تحولات و سبک زندگی دوران قاجار اطلاعات کسب کنید.

معرفی کتاب «نخل و نارنج» نوشته وحید یامین‌پور

مشخصات نویسنده

آقای وحید یامین پور نویسنده و فعال در عرصه صدا سیما، در شهر دزفول 3 دی 1359 متولد شدند. انش‌آموخته کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی از دانشگاه امام صادق است و دارای دکتری همین رشته از دانشگاه علوم تحقیقات می باشند. فعالیت خود را از سال ۱۳۸۱ در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز و سال ۱۳۸۵ در دولت نهم، به دبیری کمیسیون فرهنگی اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری منصوب شد و در سال ۱۳۸۸ برای یک دوره کوتاه مدیرکل مطالعات اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور بود. از آثار ایشان می توان به :«نخل و نارنج»، «ارتداد»، «ماجرای فکر آوینی»، «هنر دینی، هنر مدرن»، «فرهنگ، سبک زندگی و جرم»، نام برد. کتاب نخل و نارنج اولین اثر آقای یامین پور در سال 1397 بود، که مورد استقبال زیادی قرار گرفت.
 

نظر منتقدان درباره کتاب «نخل و نارنج»

+منصوره رضایی:  اگرچه آثار شیخ مرتضی انصاری از منابع مورد مطالعه‌ی طلاب و علما بوده، اما روایتی روان و منسجم از سیر زندگی ایشان وجود نداشته است. این کتاب، زنگارِ گذشتِ زمان را از چهره و زندگی شیخ انصاری زدوده و ایشان را به مخاطب امروزی نیز معرفی کرده است.

+وحید یامین پور: گفتگوی میان شیخ مرتضی انصاری با شیخ شوشتری که گفتگویی میان فقیه و عارف است، یکی از جذابیت های نخل ونارنج همین گفتگوست و اصلا یکی از مواردی که مرا جذب کرد تا رمانی درباره شیخ مرتضی انصاری بنویسم همین گفتگو بود.

+آیت‌الله شیخ محمدحسن انصاری، از نوادگان مرحوم شیخ اعظم آیت‌الله العظمی شیخ مرتضی انصاری(ره) : آقای یامین‌پور شخص محترمی است و کتابی هم که درباره زندگی شیخ اعظم انصاری تألیف کرده، کامل است اما با یک کلمه سخیف که در شأن مادر شیخ اعظم نیست اثر کامل خود را ناقص کرده است. مادر ایشان بانویی مؤمنه بودند و معروف است که شیخ را در زمان طفولیت، با لفظ «آقا» خطاب می‌کردند. لازم بود ایشان برای تألیف کتابی درباره زندگی شیخ اعظم انصاری، با خانواده و نوادگان ایشان مشورت و گفت‌وگو می‌کردند و البته انتظار می‌رود این ایراد، در چاپ‌های بعدی کتاب اصلاح شود.

نظرات و تجربه کاربران دربارۀ کتاب « نخل و نارنج»

+برای ما که گرفتار این زندگی زمینی و این روزمرگیهای پوچ و توخالی شدیم ، خواندن زندگی چنین افرادی واجب است .... هنوز شیرینی خواندن کتاب زیر زبانم است.

+من خیلی متن و داستان کتاب رو دوست داشتم و تحت تاثیر شخصیت عظیم شیخ انصاری و رابطه‌ی عجیبشون با امیرالمومنین قرار گرفتم. در تمام طول داستان قلبم به عشق مولی الموحدین می‌تپید.

+فوق العاده جذاب و تأثیر گذار؛ در حدی که بتوانی یک روز از خوابت بزنی ، با واژه واژه کتاب انس بگیری و مطالعه کتاب رو به پایان برسونی .

+این کتاب فوق العاده س، بیشتر از این نمیشه چیزی گفت جذابیت شخصیت شیخ مرتضی یا قلم پخته ی نویسنده یه کتاب عالی رو به وجود آورده.

+کتاب بسیار جذاب و دوست داشتنی، از وقتی شروع کردم تا تمومش کنم جز به ضرورت از خوندن دست برنداشتم. متن کتاب بسیار گویاست و دارای جملات عمیق و ماندگاری است.

+نخل نارنج عالی وقتی کتاب رو می خونی میبینی که زندگی بی هدفی داشتی و چقدر وقتت رو تلف کردی.
 

برش هایی از کتاب

+رگبار باران پاییزی به در و دیوار می‌خورد. غرّش رعد صدای مهیبی داشت و وقتی با سپیدی برق می‌آمیخت، مهیب‌تر می‌شد. ابرها آن‌قدر پایین بودند که مرتضی فکر کرد اگر به پشت بام برود، می‌تواند دستش را در آن‌ها فرو کند. پسرک بی‌اعتنا به این‌که سرتاپا خیس شده، در کوچه می‌دوید. به درِ خانه که رسید، با هر دو مشت به لنگه‌های چوبی در کوبید.

+بازار نجف از هفت شاخه به حرم منتهی می‌شد و آن راهی که مرتضی می‌آمد از سمت شرق و در مقابل ایوان طلا به حرم می‌رسید. چند نفر با لباس‌های بلند عربی در حال بازگشت از نماز جماعت ظهر و عصر بودند. از اقامه نماز چیزی نگذشته بود و هنوز خادمان حرم درها را نبسته بودند. مرتضی نعلینش را بیرون حرم از پا درآورد و به سمت درگار چوبی رفت. نعلینی که به زردی می‌زد فرسوده‌تر از آن بود که کسی را به طمع بیندازد. درگاه را بوسید و گونه راستش را روی زمین گذاشت که ناگهان موجی از دلتنگی آمیخته با اشتیاق توفید و چشم‌ها را به اشک نشاند. دربرابر ایوان طلا ایستاد تا اذن دخول بخواند، ولی پیش از آن دوست داشت بار دیگر تمام زوایای حرم را با دقت ببیند و به خاطر بسپارد.

حرم با طلاکاری‌های جدید شاه قاجار و ضریح نقره‌ای که چندی پیش نصب کرده بودند، به کلی با گذشته‌اش فرق کرده بود. دو گلدسته در اطراف ایوان به‌تازگی به دستور فتحعلی‌شاه طلاکاری شده بودند و شبستان اصلی حرم با زیلوهایی با نقش چهارگوش و لوزی را از جلوی ایوان تا کنار ضریح مفروش شده بود.

+ اخوی! شریعت چه می‌کند؟

- شریعت مبدأ است نه مقصد. نشانی است تا راه گم نشود.

* این یعنی باید منتظر بمانیم تا خداوند ما را به نور علم نورانی کند؟

- وقتی به نیت قرب الی الله اولین قدم را برداشتی، خداوند برای تو نوری قرار می‌دهد که جلوی قدم بعدی‌ات را روشن خواهد کرد.
 

معرفی کتاب های مشابه 

میرزای شیرازی
در این کتاب بررسی شرح احوال میرزا حسن شیرازی با بیان زندگی، آثار و مراتب علمی و شرعی او به مسئله‌ی امتیاز رژی و قیام تنباکو در دوران ناصرالدین شاه قاجار، پرداخته شده است. نویسنده: محمدکاظم میرسجادی
 
تاریخ مشروطه ایران
تحلیل برخی از رویدادها به استناد مدارکی است که از جنبش مشروطه به جای مانده است. نوشته:  احمد کسروی.
 
کار من بود
مجموعه روزگار ایران، روایت تاریخ پهلوی تا پیروزی انقلاب اسلامی با طرحی متفاوت است که در آن خاطرات و روایت‌های گوناگون رجال سیاسی ایران جمع‌آوری شده‌است. نوشته: محمد رحمانی
 
راه و رسم طلبگی
به جمع آوری دغدغه های مشترک طلاب مبتدی، آنها را با هدف و رسالت حوزه آشنا سازد و در برنامه ریزی برای استفاده بهینه از فرصت ها و امکانات به آنان یاری برساند. نوشته: محمد عالم زاده نوری


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما