فوايد زايمان طبيعي

در دوران بارداري تغييرات زيادي در روند زندگي مادر ايجاد مي شود . مرسوم است که در طول اين بازه مادر از مواد غذايي طبيعي استفاده کند، داروهاي گياهي را جايگزين انواع شميايي خود کند و تقريباً همه چيز را به صورت طبيعي مصرف کند. زمانيکه نوبت به زايمان مي رسد، اکثر خانم ها به اين موضوع فکر مي کنند که آيا زايمان طبيعي مي
يکشنبه، 28 شهريور 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فوايد زايمان طبيعي

فوايد زايمان طبيعي
فوايد زايمان طبيعي


 

نويسنده : شيوا ذوالفقارخاني




 
در دوران بارداري تغييرات زيادي در روند زندگي مادر ايجاد مي شود . مرسوم است که در طول اين بازه مادر از مواد غذايي طبيعي استفاده کند، داروهاي گياهي را جايگزين انواع شميايي خود کند و تقريباً همه چيز را به صورت طبيعي مصرف کند. زمانيکه نوبت به زايمان مي رسد، اکثر خانم ها به اين موضوع فکر مي کنند که آيا زايمان طبيعي مي تواند گزينه مناسبي براي آنها باشد يا خير؟
از مزاياي زايمان طبيعي بايد به اين موضوع اشاره داشت که گذشته از بيهوشي، جراحي و مشکلات عديده ديگري وجود دارد که ممکن است ساير شيوه هاي زايمان به همراه داشته باشند. در اين قسمت نگاه کوتاهي به چند نمونه از فوايد ديگر زايمان طبيعي داريم.

ايمني:
 

اولين انتظار هر خانواده اي اين است که فرزندشان در سلامت کامل به دنيا بيايد. پژوهش هاي گسترده در حيطه زنان و زايمان گوياي اين مطلب هستند که زايمان طبيعي تا حد زيادي اين خواسته والدين را تامين مي کند و نه تنها براي نوزاد بلکه براي مادر هم به عنوان يکي از سالم ترين گزينه هاي زايمان محسوب مي شود. به علاوه آمار و ارقام حاکي از آن هستند که ميزان مرگ و مير مادر و نوزاد در زايمان طبيعي به مراتب پايين تر از ساير شيوه هاي زايمان است. مراقبت و پرستاري آسان: پزشکان و پرستاراني که متخصص در زايمان طبيعي هستند طوري آموزش ديده اند که پيش از ايجاد مشکل از وقوع آنها جلوگيري بعمل آورند به اين ترتيب که پيش از زايمان، در حين وضع حمل، و پس از آن، آسيب هاي احتمالي را پيش بيني کرده و از وقوع آنها جلوگيري مي کنند. اين درحالي است که پرستاران و پزشکاني که متخصص در امر سزارين هستند اينطور آموزش ديده اند که منتظر مي مانند تا مشکلي پيش بيايد و سپس براي رفع آن اقدام مي کنند و با اتکا شيوه هاي تکنولوژيک امروزي براي مرتفع ساختن مشکلات مادر و نوزاد تلاش مي کنند. ارتباط عاطفي قوي تر: مادراني که به روش طبيعي کودکان خود را به دنيا مي آورند خيلي زود تر مي توانند با نوزاد انس بگيرند و با او ارتباط صميمانه عاطفي برقرارکنند. از آنجايي که مادران با زايمان طبيعي سريعتر بهبودي پيدا مي کنند، زودتر مي توانند شير دادن به نوزاد را شروع کنند و اين مساله خود به عنوان يکي از مهمترين مزاياي طبيعي به شمار مي رود. احساس قدرت بيشتر:مادراني که با کمک همسر خود زايمان طبيعي را تجربه مي کنند، بيش از هر زمان ديگر احساس خوشبختي مي کنند. ميزاني از اعتماد و اطمينان در وجودشان پديدار مي شود که قبلاً احساس نمي کرده اند. زايمان طبيعي بهترين هديه اي است که والدين مي توانند به خود و به نوزاد تازه متولد شده خود بدهند. جمع خانوادگي نيز پس از زايمان طبيعي از نظر عاطفي نزديکي بيشتري را به يکديگر پيدا مي کنند.

هزينه کمتر:
 

زايمان طبيعي هزينه بيهوشي و جراحي در بر ندارد و لازم نيست مادر و فرزند براي مدت زمان طولاني در بيمارستان بستري شوند. طبق برآوردهاي اخير،زايمان طبيعي چيزي در حدود50%الي75% (بسته به نوع بيمارستان)از هزينه هاي جانبي خانواده را کاهش مي دهد.

درد کمتر:
 

درد زايمان طبيعي فقط زمان وضع حمل ايجاد شده و مادر پس از و ضع حمل درد چنداني احساس نمي کند و به تدريج بهبود مي يابد. اين درحالي است که درد زايمان هاي غيرطبيعي، درد کمر براي هفته ها باقي مي ماند.

بهبودي سريعتر:
 

 چيزي که بيشتر خانواده ها از آن بي اطلاع هستند اين است که تصور مي کنند با بيهوشي مي توانند خود را از درد کشيدن در زمان وضع حمل رها سازند. اين در حالي است که در زايمان غيرطبيعي، درد مادر پس از بيهوشي شروع مي شود و پس از آن هم بايد دوران نقاهت خود را سپري و هم از نوزاد مراقبت و نگهداري کند. درصد ابتلاي مادراني که کودک خود را به شيوه طبيعي زايمان نمي کنند به مشکلاتي نظير درد، پارگي، خونريزي، و عفونت پس از زايمان نيز به مراتب بيشتر است. خانم هايي که کودکان خود را به صورت طبيعي زايمان مي کنند پس از به دنيا آمدن کودک درد کم و يا اصلاً هيچ دردي را احساس نمي کنند.
نوزاد هشيارتر: کودکاني که به صورت طبيعي به دنيا مي آيند سريعتر با محيط ارتباط برقرار مي کنند، هشيارترهستند، و واکنش هاي بيشتري از خود نشان مي دهند. اين درحالي است که اغلب نوزادان سزاريني مي بايست احيا شوند.

کاهش احتمال استفاده از دارو در آينده:
 

کودکاني که به صورت طبيعي و بدون استفاده از دارو به دنيا آمده اند، احتمال استفاده از دارو در آينده زندگي آنها نيز به مراتب کاهش پيدا مي کند.
موارد فوق تنها تعداد معدودي از مزاياي زايمان طبيعي بودند. زمانيکه خانمي باردار مي شود در قبال فرزند خود مسئول است و بايد بالاترين ميزان مراقبت و حمايتي را که از عهده آن برمي آيد را به کودک خود اهدا کند.

چند توصيه به مادران
 

بايد تلاش کنيد، از منابع مختلف اطلاعات جمع آوري کنيد، و مسئوليت پذيرباشيد. با همسر خود در مورد امورمختلف مشورت کنيد تا او هم تا آنجايي که مي تواند شما را حمايت و پشتيباني نمايد. سايراعضاي خانواده هم مي توانند به شما قوت قلب بدهند تا با اطمينان بيشتري اين کار را انجام دهيد.
البته اين امکان هم وجود دارد که شما براي يک زايمان طبيعي برنامه ريزي کرده باشيد اما متخصصان مجبورشوند که نوزاد را از طريق جراحي خارج کنند. خوب پس چگونه مي توانيد مطمئن باشيد که توانايي زايمان طبيعي را داريد؟ با مطالعه موارد ذيل مي توانيد درصد احتمال زايمان طبيعي را افزايش دهيد.

حمايت:
 

خانم هايي که حمايت و پشتيباني بيشتري را از اطرافيان خود دريافت مي کنند از نظر روحي راحتتر مي توانند خودشان را آماده زايمان طبيعي کنند.بهترين فردي که مي تواند در اين شرايط حامي خانم باشد پدر نوزاد است. اين امر همچنين به استحکام پيوند هاي خانوادگي کمک مي کند وسبب مي شود که پدر نيز از همان ابتدا با جنين اخت بگيرد .

آموزش مناسب :
 

مي بايست اطلاعات کاملي در اين زمينه بدست آوريد تا بتوانيد ريسک خطرات احتمالي را به حداقل ميزان خود کاهش دهيد و تصميم درست را اتخاذ کنيد. از کجا مي توانيد اين اطلاعات را بدست بياوريد؟
کتابهاي معتبري که در زمينه بارداري زايمان و شيردهي هستند را مطالعه کنيد. در کلاس هاي مشاوره زايمان نام نويسي کنيد تا آموزش هاي لازم را به شما بدهند. فقط پيش از ثبت نام در اين کلاس ها به موارد زير توجه کنيد.
1-مطمئن شويد که مشاور شما در جاي ديگري (بيمارستان-کلينيک)کار نمي کند و تمام تمرکز و توجهش معطوف به شماست.
2-ببينيد کجا آموزش ديده و اطلاعات خود را از چه منبعي بدست آورده. هرگز از او تقاضا نکنيد که چند متد مختلف را به شما آموزش دهد چرا که ممکن است سردرگم شويد و نتوانيد از هيچيک از آنها به درستي استفاده کنيد. از او بخواهيد که يک متد را به طورکامل به شما آموزش دهد.
3-از او بپرسيد که آيا خودش قبلاً فرزندي را با استفاده از زايمان طبيعي به دنيا آورده است؟ اگر خودش در تجربه هاي حقيقي زندگي يک چنين کاري را انجام داده باشد راحتتر مي تواند شما را راهنمايي کند و اطلاعاتش در اين زمينه موثق تر هستند.
4-ازاو بپرسيد که آيا خانواده هاي قبلي که از او مشاوره گرفته اند موفق شده اند که زايمان طبيعي داشته باشند؟ بهتراست که در80% تا 90% از نمونه ها پاسخ او مثبت باشد.
5-چه مواردي را در کلاس خود آموزش مي دهد؟
بهترين کلاس ها مطالبي به اين شرح را تحت پوشش قرارمي دهند:تغذيه دوران بارداري،نرمش،جلوگيري از دردهاي غير ضروري، مرحله اول و دوم درد، روش هاي برقراري ارتباط، برنامه ريزي براي زايمان، تفاوت دردها، عوارض احتمالي، مراقبت هاي پس از وضع حمل، شيردهي، مراقبت از نوزاد و ساير عناوين
6-کلاس ها براي چند هفته(چند ساعت)برگزار مي شوند؟ يک جلسه کلاس در آخر هفته و انواع مشابه نمي توانند براي شما مفيد باشند.براي اينکه به اطلاعات کامل در اين زمينه دست پيدا کنيد حداقل بايد12جلسه در کلاسهاي آموزشي حضور داشته باشيد.
7-مطلع شويد چند زوج ديگر در اين کلاس ها شرکت مي کنند؟ زوج ها در کلاس هاي کوچکتر عموماً مورد توجه بيشتر قرار مي گيرند و عموماً برگزاري کلاس ها با 5تا 8 زوج بهتر است.
8-آيا خارج از کلاس هم به سوال هاي شما جواب مي دهند؟ ممکن است در خارج از کلاس به سوال هايي برخورد کنيد که پاسخ دادن به آنها ضروري باشد به همين دليل بهتراست که در محيط بيرون هم از شما پشتيباني کنند.

انتخاب پزشک متخصص
 

1-ابتدا ببينيد که پزشک مورد نظر درحال بررسي چند خانم بارداراست(به ويژه خانم هايي که اولين زايمانشان است).همچنين به پزشک خود توضيح بدهيد که منظور شما از زايمان طبيعي تنها زايمان واژينال نيست بلکه قصد داريد در حين وضع حمل از مواد دارويي شيميايي هم استفاده نکنيد. در صورتي مي توان بر روي زايمان نام طبيعي را گذاشت که مادر با درد خود انگيخته و با قدرت خود نوزاد را به دنيا بياورد. به دنبال متخصصاني باشيد که زايمان طبيعي انجام مي دهند.
2-به حرف هاي دلتان گوش دهيد. اگر با يک پزشک احساس راحتي نمي کنيد مي توانيد به متخصص ديگري مراجعه کنيد. تحمل درد در صورتي برايتان مقدور مي شود که به متخصص خود اعتماد داشته باشيد و از نظر روحي احساس آرامش داشته باشيد.
3-به پاسخ هاي مبهم بسنده نکنيد. اگر مساله اي را متوجه نمي شويد روي آن پافشاري کرده و بخواهيد توضيحات دقيقتري را در اختيار شما قرار دهند.
4-سعي کنيد از خانم هاي ديگري که قبلاً وضع حمل طبيعي موفقيت آميزي داشته اند در اين زمينه سوال کنيد.

توصيه هاي مفيد
 

آب:سعي کنيد پيش از فرارسيدن زمان وضع حمل آب فراواني بنوشيد. در مصاحبه اي که با بسياري از خانم هايي که به صورت طبيعي وضع حمل کرده اند، اين مساله را تاييد مي کنند که ميزان بالاي مصرف آب درد حين وضع حمل را تا حد بسيار زيادي کاهش مي دهد. برخي متخصصان معتقدند که آب اثر بخشي نظير داروهاي مسکن را دارد.
محل زايمان:سعي کنيد پيش از زايمان ازمحلي که قرار است در آن فرزندتان را به دنيا بياوريد ديدن کنيد.با اين کار استرس شما کاهش پيدا مي کند.
فن ماساژ و جابجا کردن ستون فقرات :با يک متخصص ستون فقرات مشورت کنيد تا شما را راهنمايي کند. او توضيحات لازم در اين زمينه که بهترين وضعيت قرار گرفتن در حين زايمان چگونه است را در اختيار شما قرار خواهد داد.همچنين ماساژو طب سوزني هم مي توانند تا حد زيادي تحمل درد را براي مادر آسانتر کنند. اين موارد را جايگزين داروهاي شيميايي کنيد.
تغذيه:يک رژيم متعادل بدون غذاهاي مصنوعي افزودني هاي مجاز، رنگ هاي خوراکي، نگهدارنده هاي شيميايي، و مواد تصفيه شده بهترين گزينه براي مادران محسوب مي شود. سعي کنيد مصرف روزانه پروتئين خود را حداقل به 80گرم برسانيد.با پيروي از اين الگوي غذايي در تمام طول بارداري سالم مي مانيد.

برنامه ريزي براي زايمان
 

قبل از فرار رسيدن روز زايمان براي آن برنامه ريزي کنيد و از چند هفته قبل خودتان را براي اين کار آماده کنيد. گزينه ها مختلف را در نظر گرفته وتصميمات خود را روي کاغذ بياوريد. در مورد اين برنامه با شريک زندگي خود مشورت کنيد و سپس آنرا براي تاييد به متخصص ماما نشان
دهيد .

به هنگام شروع درد
 

1-سعي کنيد پيش از شروع درد در خانه باشيد. زمانيکه دهانه رحم شروع به باز شدن مي کند بايد خود را براي زايمان آماده کنيد.
2-از پاره شدن کيسه آب به صورت مصنوعي خودداري کنيد.
3-در هرساعت حداقل يک مرتبه ادرار کنيد.
4-مرتباً راه برويد و وضعيت خود را تغيير بدهيد. فقط به پشت دراز نکشيد. حرکاتي را انجام دهيد که از درد شما مي کاهند.
5-براي کمتر شدن درد مي توانيد دوش بگيرد يا درون وان پراز آب دراز بکشيد.
6-با بدن خود همگام شويد ببينيد چه سيگنالي به شما مي دهد. بدن خود را ريلکس کنيد روي نفس کشيدن خود تمرکز کنيد و نفس هاي بريده نکشيد.
7-براي کمتر شدن درد از گزينه هاي غير داوريي استفاده کنيد؛ مانند: تغيير وضعيت بدن، دوش گرفتن، راه رفتن يا حتي مکيدن انگشت شست.تنها در صورتي خودتان را مجاز به استفاده از دارو بدانيد که بقيه روش ها را امتحان کرده و جواب نگرفته ايد.
8-از سونوگرافي هاي پشت سرهم خودداري کنيد، مگر دليل پزشکي خاصي داشته باشد.
9-عجول نباشيد و آرامش خود را حفظ کنيد.
گرچه آماده شدن براي زايمان طبيعي قدري دشوار است اما ارزش زيادي دارد و نه تنها در وضع حمل به شما کمک زيادي مي کند بلکه کودکتان نيز از شما متشکر خواهد بود.
منبع:خانه و خانواده شماره 170



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.