يک نشاني ايميل براي خودتان بسازيد

جي ميل(1) (Gmail) در شمار يکي از نخستين سرويس هاي رايگان ايميل(2)، و بر بنياد وب نيست و کمي دير پا به ميدان گذاشت، اما به يقين در حال حاضر يکي از گزينه هاي پر طرفدار ايميل است. Gmail را شرکت گوگل- که پرآوازه ترين سايت جستجوگر وب را اداره مي کند- ساخته است و اداره مي کند.
شنبه، 17 مهر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
يک نشاني ايميل براي خودتان بسازيد

يک نشاني ايميل براي خودتان بسازيد
يک نشاني ايميل براي خودتان بسازيد


 






 
جي ميل(1) (Gmail) در شمار يکي از نخستين سرويس هاي رايگان ايميل(2)، و بر بنياد وب نيست و کمي دير پا به ميدان گذاشت، اما به يقين در حال حاضر يکي از گزينه هاي پر طرفدار ايميل است. Gmail را شرکت گوگل- که پرآوازه ترين سايت جستجوگر وب را اداره مي کند- ساخته است و اداره مي کند.
Gmail را مي توان همچون رقباي آن، هات ميل (3) و ياهو ميل(4)، از طريق برنامه مرورگر اينترنت دستيابي کرد، و براي دستيابي آن به نصب يک برنامه ويژه ايميل - که به کلاينت ايميل(5) مشهور است، مانند برنامه هاي Microsoft Outlook يا Windows Mail - نياز نداريد.
نظر به اين که Gmail بر بنياد وب است، برپاسازي آن آسان تر از برپاسازي برنامه هاي کلاينت ايميل مرسوم است. از آن مهم تر، تقريباً با همه برنامه هاي مرورگر و در هر جايي که باشيد قادر خواهيد بود که صندوق پستي يا اين باکس(6) جي ميل خود را به آساني از هر کامپيوتري يا از هر گوشي موبايلي که توانمندي ارتباط با وب دارد دستيابي کنيد.
جي ميل يک سرويس قابل اعتماد است، اما چند مورد قطع موقتي ارتباط آن در سال هاي گذشته به اعتبار آن لطمه وارد کرده است. خوشبختانه، طبق گزارش هاي گوگل، اين سرويس به طور متوسط در ماه فقط 10 تا 15 دقيقه قابل دستيابي نبوده است. البته، هنگامي که ارتباط اينترنت شما قطع باشد جي ميل نيز قابل دسترس نخواهد بود- اما اين وضعيت براي ساير انواع ايميل نيز صادق است.
در اين مقاله، گردشي سريع در امکانات مهم جي ميل خواهيم داشت. آنگاه، برپاسازي يک حساب جي ميل را شرح خواهيم داد و نحوه خواندن، ارسال، و سازمان دهي پيام ها را خواهيم گفت.

نگاهي به امکانات جي ميل
 

جي ميل، همچون سراصفحه يا خانه اول (7) سايت گوگل (/http://www.google.com)، يک چهره متمايز دارد. جي ميل زمينه سفيد و فونت هاي رنگارنگ پدر خود (سايت گوگل) را حفظ کرده است، اما پنجره اي شلوغ تر از پنجره جستجوگر گوگل دارد. در نگاه اول، شايد جي ميل براي کاربران جديدي که به برنامه ها يا سرويس هاي ايميل ديگر عادت کرده اند کمي گيج کننده به نظر برسد. با وجود اين، خيلي زود با آن آشنا خواهيد شد.

يک نشاني ايميل براي خودتان بسازيد
 

اين باکس يا صندوق پستي اولين جايي است که پس از ورود به حساب جي ميل خواهيد ديد (براي دستورالعمل هاي ساخت يک حساب، بخش «چگونه در جي ميل يک حساب بسازيم» را ببينيد). بزرگ ترين بخش پنجره جي ميل، ايميل هايي را نمايش مي دهد که وارد صندوق پستي شما شده اند. اين ايميل ها به ترتيب براساس تاريخ و ساعت دريافت به نمايش در مي آيند. پيام هايي که هنوز آنها را نخوانده ايد با حروف سياه نشان داده مي شوند.
در ستون هاي مختلف، اطلاعات مختلفي براي هر پيام واقع در فهرست به نمايش در مي آيد: فرستنده؛ سطر موضوع پيام؛ و چند کلمه از ابتداي ايميل.

يک نشاني ايميل براي خودتان بسازيد
 

جي ميل به طور منظم صفحه صندوق پستي را به هنگام مي کند تا ايميل هاي جديد را به شما نشان بدهد، اما شما هم مي توانيد روي لينک Refresh براي به هنگام کردن فهرست در هر زماني کليک کنيد. اگر چندين صفحه ايميل در صندوق پستي خود داشته باشيد براي ديدن صفحات قبلي روي Older يا Oldest کليک کنيد.
اگر بخواهيد يک پيام خاص را پيدا کنيد، از دکمه Search Mail در بالاي پنجره بهره بگيريد.

يک نشاني ايميل براي خودتان بسازيد
 

يک کلمه يا عبارت واقع در آن پيام، مثلاً Mom، را در کادر مجاور آن تايپ کنيد، و روي Search Mail کليک کنيد. جي ميل تقريباً بلافاصله فهرستي از پيام هايي را به نمايش در مي آورد که کلمه يا عبارت مورد جستجوي شما، مثلاً Mom، در آنها وجود دارد.
در بالاي صفحه صندوق پستي چند دکمه، مانند Delete و Report Spam حاضر است.

يک نشاني ايميل براي خودتان بسازيد
 

در اين صفحه، اين دکمه ها فقط روي پيام هايي عمل مي کنند که مربع کنار آنها را تيک دار کرده ايد. به عنوان مثال، اگر مربع کنار اولين پيام در فهرست را تيک دار کنيد و سپس روي Report Spam کليک کنيد، به فيلتر پيام هاي ناخواسته جي ميل مي گوييد که در مورد اين پيام تجديد نظر کند، و همزمان آن را به پوشه Spam( پوشه هرزنامه هاي) جي ميل ارسال کند.
در سمت چپ صفحه اول حساب خود چند گروه مختلف را خواهيد ديد که شامل Trash,Sent Mail, Inbox
براي پيام هاي حذف شده، Drafts براي پيام هايي که ساخته ايد اما ارسال نکرده ايد، و مانند آن است. جي ميل اينها را Label مي نامد، اما آنها بسيار شبيه به پوشه در ساير برنامه هاي ايميل عمل مي کنند.

يک نشاني ايميل براي خودتان بسازيد
 

در زير Labelها، لينک Contacts قرار دارد که دفترچه نشاني هاي جي ميل را باز مي کند. کمي پايين تر از آن، بخش Chat قرار دارد که با آن مي توانيد با ساير کاربران واقع در دفترچه نشاني هاي خود که همزمان با حساب هاي جي ميل خود کار مي کنند تماس (IM) (2) (پيام فوري) برقرار کنيد.

در جي ميل چگونه کار کنيم
 

حال، کارهاي متداولي را که در جي ميل مي توان انجام داد با دستورالعمل هاي گام به گام شرح مي دهيم.

چگونه در جي ميل يک حساب بسازيم
 

اگر هنوز يک حساب جي ميل نداريد، در نوار نشاني (9) برنامه مرورگرتان نشاني mail.google.com را تايپ کنيد. سپس، روي Create An Account کليک کنيد.

يک نشاني ايميل براي خودتان بسازيد
 

لازم است که کادرهاي واقع در فرم Get Started With Gmail را پر کنيد. پس از وارد کردن نام و نام خانوادگي، يک نام مستعار يا دلخواه خود را در کادر Desired Login Name تايپ کنيد. اين کادر، مکان وارد کردن نام کاربري اي است که دوست داريد در نشاني جي ميل شما، مانند username@gmail.com ، کار رود (بخش gmail.com@ را تايپ نکنيد). سپس، روي Check Availability کليک کنيد تا دريابيد که آيا کسي ديگر قبلاً آن نام را تصاحب کرده است يا نه. اگر آن نام متعلق به کسي ديگر نباشد، به شما تبريک مي گوييم (توجه داشته باشيد که بسياري از نام ها را پيش از شما کسان ديگر به کار گرفته اند، و ممکن است مجبور شويد براي نام دلخواه خود يک پسوند، يک پيشوند، و مانند آن استفاده کنيد).

يک نشاني ايميل براي خودتان بسازيد
 

سپس، يک گذرواژه (10) تايپ کنيد. دست کم بايد هشت کاراکتر داشته باشد و هر کاراکتر مي تواند از ميان حروف، اعداد، و علائم باشد. هرچه حدس زدن گذرواژه شما مشکل تر باشد بهتر است؛ جي ميل با نمودار قدرت گذرواژه (Password Strength) ميزان امکان کشف آن توسط ديگران را به شما مي گويد.
اگر هرگاه بخواهيد به طور خودکار وارد حساب جي ميل خود شويد و نيازي به تايپ نام کاربري و گذرواژه تان نباشد، اجازه بدهيد مربع کنار Stay Signes In box تيک دار بماند. اگر بخواهيد که صندوق پستي شما، به ويژه در کامپيوترهاي چند کاربره، محرمانه بماند، اين مربع را بدون تيک کنيد. روي انتخاب گزينه Enable Web History نيز فکر کنيد_ که به طور پيش فرض انتخاب شده است تا به گوگل امکان بدهد که سابقه مرور شما را نگه دارد، و در نتيجه، بعدها گوگل براي شما نتايج جستجوي درست تري را فراهم کند. براي اتخاذ تصميم درست، روي لينک Learn More کليک کنيد.
پرسش ايمن سازي( Security Question) که انتخاب مي کنيد به گوگل کمک خواهد کرد که هرگاه گذرواژه جي ميل خود را فراموش کرده باشيد شما را شناسايي کند. از ميان پرسش هاي پيشنهادي يکي را انتخاب کنيد، يا روي Write My Own Question براي يک پرسش دلخواه خودتان کليک کنيد و آن پرسش را تايپ کنيد. هنگامي که آماده شديد، پاسخ آن را در کادر بعدي(Answer) تايپ کنيد. کادر Secondary Email به شما امکان مي دهد که جايي را مشخص کنيد که گوگل بايد يادآور گذرواژه ( پرسش انتخابي شما) را براي آن بفرستد، با اين فرض که شما يک ايميل ديگر داريد.
در پي آن، اگر بتوانيد حروف خرچنگ - قورباغه اي واقع در ناحيه Word Verification را بخوانيد، آنها را در کادر بعدي ( در کنار آيکن ويلچر) تايپ کنيد. به چنين حروفي کپ چا ( Captcha) گفته مي شود. هدف از کپ چا جلوگيري از داده ستيزاني است که مي توانند از نرم افزار براي باز کردن خودکار تعداد بسيار زيادي حساب گوگل بهره بگيرند.
سرانجام، بخش Google Terms Of Service را _ اگر حوصله داريد _ بخوانيد و روي I Accept کليک کنيد. روي Create My Account کليک کنيد.

آيين ورود به حساب جي ميل.
 

اگر در زمان ثبت نام در جي ميل، مربع کنار Stay Signed In را بدون تيک کرده باشيد، لازم است براي نخستين جلسه جي ميل خود با برنامه مرورگر خود وارد سايت mail.google.com شويد. در کادر آبي Sign In To Gmail With Your Google Account ، نام کاربري خود را ( بدون بخش بعد از علامت @ تايپ کنيد و گذرواژه تان را در کادر بعدي تايپ کنيد. سپس، روي Sign In کليک کنيد.

خواندن ايميل.
 

براي خواندن يک ايميل ، روي آن ايميل در صفحه صندوق پستي کليک کنيد.

نوشتن يک ايميل و ارسال آن
 

براي ارسال يک پيام جديد، روي Compose Mail کليک کنيد. نشاني ايميل گيرنده را در کادر To تايپ کنيد؛ به محض آن که نخستين حرف را تايپ کنيد جي ميل شروع به پيشنهاد نشاني هاي واقع در دفترچه نشاني خواهد کرد. اگر بخواهيد مي توانيد با انتخاب (11)(CC) ( رونوشت نامه با بخش اضافي «رونوشت به فهرست نشاني گيرندگان») يا (BCC) (12) (رونوشت نامه بدون بخش اضافي «رونوشت به فهرست نشاني گيرندگان») و تايپ يک يا چند نشاني ايميل ديگر، رونوشت پيام را به يک يا چند گيرنده ديگر ارسال کنيد. روي لينک مورد نظر خود کليک کنيد و نشاني او را تايپ کنيد.

يک نشاني ايميل براي خودتان بسازيد
 

در پي آن، موضوع نامه را در کادر Subject تايپ کنيد. اگر بخواهيد يک فايل، مثلاً فايل يک عکس، را نيز پيوست کنيد روي Attach A File کليک کنيد، و سپس مکان فايل (يا فايل ها) را در پنجره Explorer که به نمايش در مي آيد مشخص کنيد.
سرانجام، پيام خود را در بخش سفيد اصلي پنجره تايپ کنيد. روي Send براي ارسال، روي Save Now براي انتقال پيام ارسال نشده به پوشه Drafts (پيش نويس ها)، يا روي Discard براي حذف پيام ارسال نشده کليک کنيد.

يک نشاني ايميل براي خودتان بسازيد
 

سازمان دهي
 

بدون سازمان دهي، صندوق پستي شما خيلي زود به يک مکان شلوغ و در هم تبديل خواهد شد. براي علامت گذاري پيامي که بعداً مي خواهيد به آن مراجعه کنيد، روي آيکن ستاره کم رنگ (*) بين مربع تيک زني و نام فرستنده کليک کنيد. اين ستاره به رنگ زرد در خواهد آمد. توجه داشته باشيد که با لينک هاي Select در بالاي صندوق پستي مي توانيد موارد ستاره پر رنگ ( Starred؛ *) يا ستاره کم رنگ ( Unstarred؛ *) را به يک باره هاي لايت ( انتخاب ) کنيد ( علامت تيک در مربع هاي آنها بگذاريد).

يک نشاني ايميل براي خودتان بسازيد
 

براي انتقال يک پيام يا گروهي از پيام هاي انتخاب شده به يک Lable، يا پوشه، روي آن (ها) کليک کنيد و هشت نقطه سمت چپ مربع تيک زني را به مقصد مورد نظرتان موش کِشي کنيد و دکمه موش را روي آن مقصد (يک lable) رها کنيد. براي خوکار سازي اين عمليات، از لينک Create A Filter در بالاي صفحه بهره بگيريد و به وسيله آن به جي ميل بگوييد که پيام ها را براساس فرستنده، کليدواژه در سطر موضوع، و مانند آن در lableهاي ويژه گروه بندي کند.
خودتان نيز مي توانيد پوشه بسازيد. در منوي More واقع در زير ناحيه lableها، روي Create New Lable کليک کنيد.

يک نشاني ايميل براي خودتان بسازيد
 

يک نام براي lable جديد خود تايپ کنيد و سپس روي OK کليک کنيد. در همان منو، يک لينک Manage Labels وجود دارد، که شما را به برگه Labels در منوي Settings جي ميل مي برد. در اينجا، مي توانيد گزينه هاي Show (هميشه)، Hide (درمنوي More) و Remove (حذف) پوشه ها را انتخاب کنيد.

يک نشاني ايميل براي خودتان بسازيد
 

با کمي کاوش، از امکانات ديگر جي ميل مي توانيد بهره برداري کنيد. براي اطلاعات بيشتر روي لينک Help در گوشه بالا - راست کليک کنيد. استفاده از لينک Sign Out يا بستن پنجره مرورگر پس از پايان کار با حساب جي ميل خود را فراموش نکنيد.
پي نوشتها:

1)mail.google.com
2)email
3)/Hotmail(http://www.hotmail.com)
4) (Yahoo! Mail (mail.yahoo.com
5)email client
6)inbox
7) home page
8) instant messaging
9) Address Bar
10) password
11)carbon copy
12) blind carbon copy
منبع: ريزپردازنده، شماره 188



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.