قرص های خوراكي جلوگيري از بارداري (1)

قرصهاي خوراكي از روشهاي متداول و مطمئن پيشگيري از حاملگي است كه بوسيله پزشك يا كاركنان بهداشتي درماني تعليم ديده تجويز مي شود. قرصهاي خوراكي تركيبي حاوي دو هورمون ساختگي استروژن و پروژسترون است كه مشابه هورمونهاي
يکشنبه، 9 آبان 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قرص های خوراكي جلوگيري از بارداري (1)

قرص های خوراكي جلوگيري از بارداري (1)
قرص های خوراكي جلوگيري از بارداري (1)


 





 

قرص خوراكي جلوگيري از بارداري چيست؟
 

قرصهاي خوراكي از روشهاي متداول و مطمئن پيشگيري از حاملگي است كه بوسيله
پزشك يا كاركنان بهداشتي درماني تعليم ديده تجويز مي شود. قرصهاي خوراكي تركيبي حاوي دو هورمون ساختگي استروژن و پروژسترون است كه مشابه هورمونهاي طبيعي عمل كرده و سبب ايجاد سيكل منظم قاعدگي مي شوند.
قرصهايي كه از تركيب دو هورمون تشكيل شده اند، معروف به قرصهاي جلوگيري از بارداري هستند. در حاليكه قرصهاي هورموني ديگري نيز براي جلوگيري از بارداري وجود دارند كه مثلا فقط هورمون ساختگي پروژسترون (پروژستين) را دارند و براي پيشگيري از حاملگي در دوران شيردهي مصرف مي شوند.

چگونه از بارداري جلوگيري مي كنند؟
 

هورمونهاي استروژن و پروژسترون موجود در اين قرصها با تاثير بر تخمدانها، مانع از تخمك گذاري در سيكل ماهانه شده و از بروز حاملگي جلوگيري مي كنند.
در ضمن پروژسترون موجود در قرص با تاثير بر ترشحات دهانه رحم، رسيدن اسپرم به تخمك را دچار مشكل كرده و با نازك كردن جداره داخلي رحم مانع جايگزيني مناسب تخم لقاح يافته (اگر اتفاق بيافتد) مي شود.

آيا در دوران شيردهي مي توان از اين قرصها استفاده كرد؟
 

بعضي از مطالعات نشان داده است كه مصرف استروژن موجود در قرصهاي تركيبي بر مقدار و كيفيت شير توليد شده در پستان مادر موثر است. بنابراين مصرف اين قبيل قرصها بخصوص در 6 ماه اول پس از زايمان توصيه نمي شود.
اگر شما تمايل داريد كه پس از زايمان با استفاده از قرصهاي خوراكي از بارداري جلوگيري نمائيد، مي توانيد از قرصهايي كه فقط پروژسترون دارند يا minipil معروف به قرصهاي جلوگيري در دوران شيردهي استفاده كنيد. مصرف ميني پيل را مي توانيد 6 هفته پس از زايمان آغاز كنيد و يا زودتر اگر به هيچوجه به نوزاد خود شير نمي دهيد.

چقدر در پيشگيري از حاملگي موثرند؟
 

در صورت مصرف صحيح و مرتب قرصها، ميزان اثر بخشي آن در پيشگيري از حاملگي 99.7 تا 99.9 درصد است. به اين معنا كه فقط 1 تا 3 نفر از هر 1000 خانمي كه از قرص استفاده مي كنند، ممكن است در طول يك سال مصرف قرص باردار شوند.
با اين حال ميزان اثر بخشي بشدت وابسته به نحوه مصرف است. اگر قرصها بطور نادرست مصرف شوند – مثلا شروع مصرف قرص همراه با يك روش مطمئن ديگر نباشد يا در طول يك دوره چند بار فراموش شود- احتمال بروز حاملگي افزايش مي يابد، در واقع اشتباهات بيشتر، به معناي احتمال وقوع بارداري بيشتر است. بنابراين استفاده از اين روش براي افرادي مناسب است كه طبق دستور و بطور منظم از آن استفاده مي كنند.
بعلاوه استفاده از اين روش، محافظتي در برابر بيماريهاي مقاربتي ايجاد نمي كند.

در صورت مصرف اين قرصها، اگر تصميم به بارداري گرفتم چه بايد بكنم؟
 

بهتر است يك ماه پيش از قطع قرص، مصرف فوليك اسيد را آغاز كنيد و براي معاينات پيش از بارداري به پزشك خود مراجعه نمائيد.
هر زمان كه براي اقدام به باردار شدن آماده بوديد، لازم نيست يك بسته قرص را تمام كنيد. هر زمان كه مصرف آنرا متوقف كنيد، چه بسته قرص شما تما شده باشد يا خير، چند روز تا حداكثر يك هفته بعد خونريزي خواهيد داشت. در بسياري از خانمها باروري به محض قطع قرص باز مي گردد و در برخي يك تا چند ماه طول مي كشد تا تخمك گذاري منظم اتفاق بيافتد.
بعضي از پزشكان توصيه مي كنند كه بهتر است تا زمانيكه دو سيكل قاعدگي منظم داشته باشيد از يك روش ديگر (مانند روش طبيعي يا كاندوم) براي جلوگيري از بارداري استفاده كنيد؛ به اين دليل كه اگر در حين قاعدگي هاي نامنظم حامله شويد در تعيين سن دقيق بارداري و تخمين موعد زايمان دچار مشكل خواهيد شد. با اين حال نگران نباشيد اگر اين اتفاق افتاد با انجام سونوگرافي در هفته هاي اول بارداري مي توان با دقت زيادي زمان زايمان را مشخص كرد.

آيا استفاده از آن مزايايي براي سلامتي دارد؟
 

بله. اگر چه كم است اما بخصوص در خانمهاي سالم غير سيگاري اين مزايا به عوارض احتمالي مصرف قرص برتري دارد.
• در بسياري از خانمهايي كه از اين قرص ها استفاده مي كنند دردها و مشكلات ناشي از عادات ماهيانه كاهش مي يابد. دوره هاي قاعدگي منظم مي شود و مدت زمان خونريزي و مقدار آن كاهش مي يابد و در نتيجه كم خوني فقر آهن در اين افراد كمتر ديده مي شود. بعلاوه فشارهاي عصبي قبل از قاعدگي از جمله سردرد و تحريك پذيري عصبي از بين مي رود.
• از آنجا كه موجب مهار تخمك گذاري مي شود در پيشگيري از حاملگي بسيار موثر است و به همين نسبت خطر بروز بارداري خارج رحمي را كاهش مي دهد.
• مصرف آن آسان است. در فعاليت جنسي دخالتي ندارد.
• قابل برگشت است، يعني با قطع آن بلافاصله امكان حامله شدن وجود دارد.
• خطر عفونت و التهاب لگن با مصرف قرص كاهش مي يابد.
• در درمان و تشكيل مجدد برخي از كيستهاي تخمدان موثر است.
• خطر سرطان رحم و تخمدان بطور قابل توجهي كاهش مي يابد و اين اثر تا حدود 20 سال پس از قطع مصرف قرص هم ادامه مي يابد.
• در خانمهاي مبتلا به اندومتريوز، در صورت مصرف قرص دردهاي لگني و مشكلات ناشي از بيماري كاهش مي يابد. التبه مصرف قرص اندومتريوز را درمان نمي كند اما مي تواند از پيشرفت بيماري جلوگيري كند.
• احتمال بروز بيماريهاي خوش خيم پستان مانند كيست را كاهش مي دهد.
• موجب افزايش تراكم استخواني مي شود. مصرف قرص در خانمهايي كه نزديك به سنين يائسگي هستند، شدت و دفعات گرگرفتگي را كم كرده و احتمال بروز پوكي استخوان را بعد از يائسگي كاهش مي دهد.
• مي تواند سبب از بين رفتن آكنه هاي پوستي شود. در خانمهايي كه دچار افزايش موهاي صورت و بدن باشند ممكن است وضعيت را تا حدي بهبود بخشد.

آيا انواع مختلفي از اين قرصها وجود دارد؟
 

بله. انواع مختلفي وجود دارد كه بسته به ميزان و تركيب هورمونهاي استروژن و پروژسترون نامهاي مختلفي دارند. انواع LD مقدار استروژن كمتري دارند و بطور رايجتري مصرف مي شوند در حاليكه مقدار استروژن در نوع HD بيشتر است و در صورت نامناسب بودن قرص LD توسط پزشك تجويز مي شود. مقدار هورمون در قرصهاي تري فازيك در سه دوره زماني متفاوت است. قرص سيپروترون كامپاوند (با نام تجاري ديان) هم وجود دارد كه در مواردي توسط پزشك تجويز مي شود.

چگونه مي توان اين قرصها را تهيه كرد؟
 

مي توان اين قرصها را از داروخانه بدون نياز به نسخه پزشك خريداري كرد. مراكز بهداشتي و درماني در سراسر كشور اين قرصها را بطور رايگان در اختيار خانوارهاي داراي پرونده بهداشتي قرار مي دهند. با اين حال شروع مصرف اين روش بعنوان يك روش پيشگيري از بارداري بايد با معاينه و بررسي از طرف پزشك يا ماما باشد تا فرد ممنوعيتي در مصرف آن نداشته و خطرات احتمالي براي وي در نظر گرفته شود.

از چه زماني مي توانم مصرف قرص را شروع كنم و آيا لازم است در آغاز مصرف از يك روش ديگر نيز استفاده كنم؟
 

اگر بتازگي زايمان كرده ايد و نبايد يا نمي توانيد شيردهي از سينه را انجام دهيد: بايد سه تا چهار هفته پس از زايمان از مصرف قرص خودداري كنيد زيرا استروژن موجود در اين قرصها احتمال لخته شدن خون را افزايش مي دهد و مي تواند مشكلاتي ايجاد نمايد. اگر براي شروع مصرف قرص عجله اي نداريد و از نظر جنسي فعال شده ايد لازم است از يك روش جلوگيري از بارداري مطمئن ديگر استفاده كنيد. به ياد داشته باشيد كه در صورت عدم شيردهي، حدود يك ماه پس از زايمان ممكن است تخمك گذاري رخ دهد. بنابراين لازم است كه از يك روش مطمئن ديگر استفاده كنيد. در عين حال براي شروع مصرف قرص بايد از عدم بارداري اطمينان داشته باشيد و يك روش اين است كه صبر كنيد تا پريود شويد. اولين قاعدگي در مادران غيرشيرده معمولا 8 هفته پس از زايمان رخ مي دهد. اما اگر در اين فاصله از يك روش مطمئن ديگر استفاده كرده ايد نيازي نيست كه منتظر وقوع عادات ماهانه براي شروع قرص باشيد.
اگر قاعده مي شويد، اول بايد مطمئن شويد كه باردار نيستيد. بنابراين بايد مصرف قرص را پس از خونريزي پريود شروع كنيد. دو روش براي اين كار وجود دارد. روش "شروع از روز اول" كه طي 24 ساعت اول پس از خونريزي مصرف قرص را آغاز مي كنيد و در اين روش نيازي به استفاده از يك روش مطمئن براي جلوگيري از حاملگي نداريد. روش ديگر "شروع از جمعه" است، بدين ترتيب كه هر زمان در طول هفته كه خونريزي شما شروع شود تا جمعه صبر كنيد و اولين قرص را در جمعه بخوريد. اين روش براي سهولت استفاده و جلوگيري از اشتباهات احتمالي در شروع كردن بسته هاي آينده روش مناسبي است. در اين روش نياز داريد كه يك روش مطمئن جلوگيري را (مانند كاندوم) در ماه اول به همراه استفاده از قرص بكار بريد.
اگر تاكنون از نظر جنسي فعال نبوديد و يا كاملا از عدم بارداري خود مطمئن هستيد ممكن است از روش "شروع سريع" استفاده كنيد. به اين ترتيب كه در هر زمان از سيكل قاعدگي كه هستيد اولين قرص جلوگيري را بخوريد و البته بايد در اولين سيكل شروع قرص از يك روش جلوگيري ديگر استفاده كنيد. چون تاثير قرص بلافاصله بعد از شروع نخواهد بود.
منبع:http://ninisite.com
ادامه دارد...



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.