بيماري هاي تابستاني را جدي بگيريم

تابستان فصل گرمي است و به همين خاطر شيوع برخي از بيماري ها در اين فصل افزايش مي يابد. به طور مثال با آغاز فصل تابستان شاهد افزايش اسهال و استفراغ و بيماري هاي گوارشي هستيم كه ناشي از عدم توجه مردم به مصرف برخي مواد غذايي ناسالم و غير بهداشتي است.
دوشنبه، 10 آبان 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بيماري هاي تابستاني را جدي بگيريم

بيماري هاي تابستاني را جدي بگيريم
بيماري هاي تابستاني را جدي بگيريم


 

نويسنده: مبينا بني اسدي




 
تابستان فصل گرمي است و به همين خاطر شيوع برخي از بيماري ها در اين فصل افزايش مي يابد. به طور مثال با آغاز فصل تابستان شاهد افزايش اسهال و استفراغ و بيماري هاي گوارشي هستيم كه ناشي از عدم توجه مردم به مصرف برخي مواد غذايي ناسالم و غير بهداشتي است.
در اين بيماري شايع همواره تأكيد بر پرهيز از مصرف خود سرانه دارو از جمله آنتي بيوتيك ها بوده و از آنجا كه در اين بيماري بايد به نحوي آب از دست رفته بدن جبران شود، مصرف مايعات از راه دهان بهترين روش جايگزيني آب بدن است.
وارد شدن ميكروب و ويروس به دهان از طريق غذا، منجر به عفونت دستگاه گوارش مي شود كه معمولاً به صورت اسهال و گاهي به صورت درد شكم، تهوع، ضعف و بي حالي خود را نشان مي دهد كه در صورت عدم توجه به آن مي تواند عواقب خطرناكي براي فرد به خصوص اگر كودك باشد به همراه بياورد.
هرچند كه اسهال و استفراغ در اكثريت موارد خود به خود بهبود مي يابند اما لازم است همزمان با اين بيماري آب از دست رفته بدن جبران شود. خوردن مايعات، بهترين روش جايگزيني آب از دست رفته بدن است؛ بنابراين لازم است فرد به حد تحمل و در فواصل معين از مايعات استفاده كند اما چنانچه فرد از تهوع زيادي برخوردار است، مي توان از طريق رگ و تزريق سرم به نحوي آب بدن را جبران كرد.
در صورتي كه فرد تمايلي به خوردن غذا ندارد نبايد به وي اصرار كرد. همچنين در صورتي كه فرد از اسهال خوني، تب بالا و سن بالا برخوردار نباشد مي توان با نظر پزشك تا حدودي از داروهاي كند كننده حركات دستگاه گوارش استفاده كرد. اين در حالي است كه در برخي افراد كه داراي بيماري هاي زمينه اي ديگر هستند اين داروها توصيه نمي شود.
در اغلب اسهال و استفراغ ها مصرف آنتي بيوتيك ضرورتي ندارد و مصرف خودسرانه آنتي بيوتيك در درمان اسهال و استفراغ، حتي مشكلات را بيشتر مي كند. در مجموع بهترين اقدام در مورد اسهال و استفراغ، جبران الكتروليت هاي از دست رفته بدن است.
از آنجا كه عوامل اين بيماري از طريق دهان وارد بدن مي شوند، بهترين راه مقابله با آن رعايت بهداشت تغذيه اي است. بر اين اساس لازم است كه مواد غذايي از مكان هاي سالم و بهداشتي تهيه شوند. همچنين غذاهاي مانده كه احتمال آلودگي در آن زياد است مانند انواع غذاهاي سس دار بايد با احتياط بيشتري مصرف شوند. در مجموع بهتر است از غذاهاي تازه استفاده شده و مواد غذايي بيرون از يخچال نگهداري نشوند.
همچنين در طول مسافرت هاي تابستاني اغلب مردم از مواد خوراكي و آشاميدني استفاده مي كنند كه اطمينان چنداني به سالم و بهداشتي بودن آن ها نيست.
اما يبوست هم از جمله بيماري هاي گوارشي شايع در فصل تابستان است و بروز اين بيماري در تابستان به دلايلي مانند استرس مسافرتها، عدم دسترسي به سرويس هاي بهداشتي و ميوه و سبزيجات در مسافرت ها، معمولاً نسبت به ديگر فصول سال بيشتر است.
برخي به اشتباه تصور مي كنند مصرف بعضي ميوه ها سبب ايجاد سنگيني و نفخ معده در آن ها مي شود، اين در حالي است كه مصرف ميوه معمولاً مقداري علايم گوارشي ايجاد مي كند كه اين علايم نشان دهنده سالم بودن ميوه و مؤثر بودن آن است. در مجموع ايجاد علايم گوارشي به دنبال مصرف ميوه، نشان دهنده آن نيست كه آن ميوه خاص براي فرد مورد نظر مناسب نيست و حتي بايد بدانيد كه ميوه هاي تابستاني در جلوگيري از بروز يبوست و همچنين رفع آن مؤثر هستند.
با توجه به اينكه بيماري هاي فصل تابستان به خصوص اسهال و استفرغ انسان را براي چندين روز از فعاليت هاي روزمره زندگي باز مي دارند بايد تمام تلاش خود را براي جلوگيري از آن ها داشته باشيد و مهم ترين تلاش هم رعايت بهداشت تغذيه ايست چرا كه مواد غذايي دراثر گرما ميكروب هاي بيشتري جذب مي كنند و جلوگيري از اين امر و خوردن ميوه و غذاي سالم مانع از انتقال اين بيماري به افراد خواهد شد.
منبع:نشريه سروش شماره1406



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.