پشت پرده سايت هاي خبري

احسان صالحي سردبير کنوني اين سايت، از مديران بخش خبري ايرناست. پيش از وي مقداد نيلي احمدآبادي مسؤوليت سردبيري اين سايت را بر عهده داشت. رجانيوز در نخستين ماه هاي روي کارآمدن دولت نهم و با خط مشي اصولگرايي تأسيس شد. نام اين سايت برگرفته از نام شهيد محمد علي رجايي، دومين رئيس جمهور ايران است.
شنبه، 15 آبان 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پشت پرده سايت هاي خبري

پشت پرده سايت هاي خبري
پشت پرده سايت هاي خبري


 






 

1) رجانيوز
 

احسان صالحي سردبير کنوني اين سايت، از مديران بخش خبري ايرناست. پيش از وي مقداد نيلي احمدآبادي مسؤوليت سردبيري اين سايت را بر عهده داشت. رجانيوز در نخستين ماه هاي روي کارآمدن دولت نهم و با خط مشي اصولگرايي تأسيس شد. نام اين سايت برگرفته از نام شهيد محمد علي رجايي، دومين رئيس جمهور ايران است.

2) تابناک
 

سايت خبري تحليلي تابناک، يک وبگاه خبري اصولگراي منسوب به محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام است که پس از فيلترينگ و به تعطيلي کشيده شدن وب سايت بازتاب در سال 1386 فعال شد.
محمد قادري سردبير فعلي وبگاه و سردار اميرعلي اميري از فرماندهان سابق نيروي انتظامي، مدير مسؤول اين سايت هستند. او به عنوان يکي از مسؤولان سايت بازتاب در شوراي سياست گذاري و هيأت امناي آن فعاليت داشت. او در گفت و گو با نشريه خانواده سبز گفت « خميرمايه رسالت تابناک با بازتاب مشترک است و خميرمايه اين رسالتي که ما قائل به آن هستيم اين است که ما از زاويه مطالبات انقلاب اسلامي، آرمان هاي امام(ره) و شهدا و ارزش هاي انقلاب به هر آنچه در کشور مي گذرد نگاه کنيم. هر ميزاني که اين اتفاقات با آن آرمان ها تفاوت داشته باشد به همان ميزان مورد نقد ما قرار مي گيرد.» با اين حال تابناک، هر چند هنوز در صدر فهرست سايت هاي انتقادي داخل کشور جاي مي گيرد، در مقايسه با بازتاب، خط مشي محافظه کارانه تري دارد.
سايت بازتاب که گردانندگان تابناک ميراث داران آن به شمار مي آيند، در سال 1381 با مدير مسؤولي فواد صادقي و سردبيري عمار کلانتري راه اندازي شد. بسياري از تحليلگران و خبرنگاران اين سايت بعدها در راه اندازي يا مديريت سايت هاي خبري مشارکت داشتند که به عنوان نمونه مي توان به فرشاد مهدي پور( شانا و خانه ملت)، علي شکوهي( فردانيوز)، محمدجواد بربريان( جماران)، جعفر محمدي( عصر ايران)، بابک اميني( بولتن نيوز) و فواد صادقي و عمار کلانتري( آينده نيوز) اشاره کرد.
پيش از بازتاب، سايت تحليلي بيتاب با گرايش به محسن رضايي مدت کوتاهي در سال 1380 به مدير مسؤولي حسين بروجردي( فرزند سردار شهيد محمد بروجردي) و سردبيري مهدي خاکي فيروز فعاليت مي کرد.

3) خبر آنلاين
 

اين وب سايت که سال 1387 متولد شد، بزرگ ترين تحريريه خبري را در بين سايت هاي فارسي دارد. حسين انتظامي، عليرضا معزي، محمدهادي پروين و محمد مهاجري از گردانندگان پيشين روزنامه هاي همشهري و جام جم، مديريت اين سايت خبري، تحليلي را بر عهده دارند.
خبرآنلاين به عنوان نسخه الکترونيکي روزنامه «خبر» که پيش از نسخه چاپي آن در اختيار مخاطبان قرار گرفته، آخرين تحليل ها و گزارش ها از مهم ترين اتفاقات روز ايران و جهان را به صورت آنلاين در اختيار مخاطبان خود قرار مي دهد. اين وب سايت با توجه به دو قطبي موجود، خود را متعلق به جريان اصولگرايان دانسته و بر اين اساس بديهي مي دانند که به اصول مشترک، باورمند و ملتزم باشند.

4) الف
 

سايت خبري تحليلي و غيردولتي با رويکرد منتقدانه نسبت به جريان هاي سياسي است که از شهريور 85 آغاز به فعاليت کرد. اين وبگاه نزديک به احمد توکلي است و به نام وي شناخته مي شود. سيد اميرسياح سردبيري آن را عهده دار است. در منشور الف، اين سايت محيطي براي اظهارنظرات کارشناسي، ارائه مقالات، اخبار و عکس ها و هم مشارکت در تکميل، تعميق يا تأييد ورد مطالب و نظرات ديگران معرفي شده است. اعضاي شوراي سياست گذاري که در دستگاه هاي مختلف فعاليت دارند با اطلاعات خود به غناي خبرها، مطالب و تحليل هاي آن کمک مي کنند. اين وبگاه بنا به گفته گردانندگان آن، بودجه مالي خاصي ندارد و بودجه آن از آگهي ها و بخشي از حقوق اداري اعضاي شوراي سياست گذاري تأمين مي شود.

5) پارسينه
 

بهمن هدايتي نويسنده وبلاگ کلاشينکف ديجيتال مسؤوليت اين سايت را بر عهده دارد. گردانندگان پارسينه مي گويند:« اسلام گرايي» را با « بنياد گرايي» متفاوت مي دانيم و قائل به مرزبندي هاي مشخص بين اين دو مفهوم هستيم. توليد محتواي فاخر فارسي و حفظ و افزايش ميراث ديجيتالي در فضاي مجازي را يکي از مهم ترين رسالت هاي خويش در عصر انفجار اطلاعات و جهاني شدن مي دانيم. عبور از مرزبندي هاي کاذب و غيرواقعي سياسي، رسوبات تنگ نظري هاي مرسوم و معمول و تلاش براي بهره مندي از نظرات و آراي انديشمندان و فرهيختگان خاموش و در حاشيه را هدف عمده خود مي دانيم و دغدغه برقراري آشتي ملي بين نخبگان جامعه و جامعه رسانه اي کشور را داريم. گردانندگان آن داخل ايران بوده و طبعاً خود را ملتزم به رعايت قوانين جمهوري اسلامي ايران مي دانند.

6) عصر ايران
 

پايگاه خبري عصر ايران، با وجود اصولگرايي از جمله مهم ترين سايت هاي منتقد دولت است که جعفر محمدي خبرنگار سابق سايت بازتاب، مسؤوليت سردبيري آن را برعهده دارد. اين سايت پس از تابناک دومين رتبه جذب آگهي را در سايت هاي خبري-تحليلي دارد.

7) پرچم
 

تاکنون اطلاعي از گردانندگان اين سايت به صورت رسمي منتشر نشده است. اين سايت زماني که در مصاحبه با سعيد مرتضوي دادستان سابق تهران، پاسخ وي به اتهامات رسانه اي عليه اين مقام سابق قضائي را منتشر کرد، ناگهان به يکي از سايت هاي پربازديد تبديل شد. اين سايت حامي دولت، مدتي هم تعطيل شد که برخي منابع خبري، علت آن را بروز اختلاف ميان گردانندگان سايت و اسفنديار رحيم مشايي دفتر رئيس جمهور ذکر کردند.

8) فاش نيوز
 

قدرت الله رحماني دبير سابق گروه گفت و گوي روزنامه کيهان و مشاور امور ايثارگران صفار هرندي وزير پيشين فرهنگ و ارشاد اسلامي، مديريت اين سايت را برعهده دارد. اين سايت گرچه مدافع خط مشي کلي دولت است، ولي انتقادهاي فراواني به اسفنديار رحيم مشايي رئيس دفتر رئيس جمهور منتشر مي کند که باعث شد برخي سايت هاي حامي مشايي، گردانندگان آن را به رانت خواري متهم کنند.
قدرت الله رحماني و بهروز ساقي دستيار وي در اين سايت، هر دو جانباز دفاع مقدس هستند و اين سايت، در انعکاس اخبار مربوط به جانبازان، نقش مؤثري دارد. دفتر اين سايت يک آپارتمان استيجاري در خيابان پاسداران است.

9)حقيقت نيوز
 

اميرطاهرحسين خان سردبير سايت حامي دولت پيش از اين کارمند بخش پژوهشي خبرگزاري ايرنا بود. سردبير سايت حقيقت نيوز به دليل نگارش مطلبي اهانت آميز عليه علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي با اعلام جرم دادستان تهران و عدم توانايي در تأمين قرار وثيقه مدتي راهي زندان اوين شد.

10) فردا نيوز
 

محسن ماندگاري سردبير فعلي روزنامه جام جم و علي شکوهي از مؤسسان هفته نامه ارزش ها و راديو گفت و گو دو چهره اصول گرايي اند که پايگاه خبري- تحليلي فردا از سال 1384 حدود دو سالي با آنها رشد کرد. هرچند نحوه و ميزان تأثيرگذاري آنها در سايت، کاملاً براي مخاطب فردا مشخص نشد اما در اين دو سال شکوهي، چهره شناخته شده تري در فردا نيوز بود و گويا اين سايت بيشتر با شکوهي شناخته مي شد.
علي شکوهي به عنوان مدير فردانيوز، با خبر جنجالي بازداشت شدنش، در رسانه ها شهرت بيشتري هم پيدا کرد. او پس از درج خبري در سايت فردا با شکايت دکتر فيروزآبادي رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح مواجه شده بود. فردانيوز در خرداد 1386 با سردبيري مجيد رفيعي دانشجوي دانشگاه امام صادق(ع) و يادداشت هاي مرتضي طلايي، مسير جديدي را دنبال کرد که تاکنون هم ادامه دارد. رفيعي ابتدا مانند شکوهي در خانه خود سايت را اداره مي کرد تا آنکه با افزايش بازديد کنندگان و تأثيرگذاري سايت، امکانات بيشتري براي آن فراهم شد.

11) فرارو
 

پايگاه خبري تحليلي فرارو خردادماه سال 1386 و با سردبيري محمد حسين خوشوقت تأسيس شد. آن طور که گردانندگان آن توضيح دادند، حاصل تلاش گروهي از روزنامه نگاران ايراني است که با هدف ياري به جريان اطلاع رساني آزاد، راه اندازي شده است. اين وب سايت کاملاً از داخل مرزهاي ايران و با رعايت قوانين و مقررات نظام جمهوري اسلامي ايران اداره مي شود. فرارو ارگان هيچ حزب و جناح سياسي نيست، هرچند که در جريان مسائل سياسي روز ايران، فعالانه حضور رسانه اي خواهد داشت. اين پايگاه با حفظ نگاه ويژه خود به مسائل کلان سياسي، اجتماعي و فرهنگي، ضمن پرهيز از درگيري هاي کم فايده رسانه اي، آماده است تا با درج تحليل ها و مقالات صاحب نظران و فرهيختگان، محمل مناسبي براي تضارب آرا و انديشه ها و ارائه آن به عموم مردم فراهم آورد.

12) جماران
 

اين سايت فاقد بخش معرفي گردانندگان و اهداف است. هرچند براساس گزارش هاي خبري، اصلي ترين و کليدي ترين عضو و گرداننده اين سايت عبدالرسول وصال مدير مسؤول اسبق روزنامه ايران در دوره خاتمي و مدير مسؤول روزنامه توقيف شده« آينده نو» است. محمد علي نادعلي زاده هم که مدير اخبار اسبق ايسنا و از اعضاي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي است، مديريت اجرايي و سردبيري سايت جماران را بر عهده دارد. محمد جواد بربريان از فعالان در سايت تابناک و بازتاب و آخرين مدير مسؤول بازتاب هم از مؤسسان سايت جماران است که به دليل بروز اختلاف با سياستگذاران سايت مذکور، ارتباط خود را با اين پايگاه خبري قطع کرد. خدابخش مالمير که يکي از فعالان اصلي اين سايت است پيش از اين مدير اجرايي حسينيه جماران و عکاس بيت امام(ره) و از دوستان نزديک حسن خميني بوده است. شنيده مي شود مسؤول فني سايت جماران سجاد قربان اوغلي است که پدرش در دولت خاتمي سفير ايران در آفريقاي جنوبي بود.

13) بولتن نيوز:
 

هرچند بولتن نيوز تا به حال بارها اخباري از پشت پرده سايت هاي اصلاح طلب منتشر کرده است با اين حال گردانندگان سايت اصولگراي بولتن نيوز تاکنون جايي خود را معرفي نکرده اند.

14) آفتاب نيوز
 

اين سايت در شب يلداي سال 83 به مديريت محمدحسين ملايري از کارکنان مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت متولد شد. مهران قاسمي، رضا انصاري راد، حسن فتحي و مهدي مهدوي آزاد در مقاطع مختلف زماني، سردبيري اين سايت را بر عهده داشتند. جهت گيري سياسي اين سايت، حمايت از ديدگاه هاي سياسي و عملکرد اکبر هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و حسن روحاني رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک اين مجمع است. يکي از نکات جالب توجه در اين سايت، تغيير چند باره دفتر و تيم کاري آن است.
منبع:نشريه همشهري ماه، شماره 48



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.