خودروهاي هيبريدي پرتحرک

ب ام و در اين مدل از پيشرانه V8 با دو توربوشارژر و قدرت 400 اسب بخار سود برده که در کنار دو موتور الکتريکي با قدرت هاي 91 و 86 اسب بخار نهايت 480 اسب بخار برابر با گشتاور 575 نيوتن متر توليد مي کند.X6 هيبريدي قادر است به شتاب اوليه 5/4 و حداکثر سرعت کنترل شده (بصورت الکتريکي)210 کيلومتر برسد که سبب توليد دي
پنجشنبه، 27 آبان 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خودروهاي هيبريدي پرتحرک

خودروهاي هيبريدي پرتحرک
خودروهاي هيبريدي پرتحرک


 

مترجم و نويسنده: مسيح فرزانه




 

خودروهاي هيبريدي پرتحرک

خودروهاي هيبريدي پرتحرک

ب ام و سري 7 هيبريدي
 

ب ام و براي نخستين بار در دنيا، خودرويي را معرفي کرد که آميزه اي از يک موتور V8 بنزيني، يک موتور الکتريکي و يک جعبه دنده 8 سرعته خودکار بوده و اين خودرو چيزي نيست جز نسل جديد ب ام و سري 7 که مجهز به تکنولوژي Active Hybrid است. اين مدل که مجهز به پيشرانه 5 ليتري بوده و در نمايشگاه بين المللي خودروي فرانکفورت 2009 در معرض ديد عموم قرار گرفت با سود بردن از مبدل گشتاور سيستم سوخت پاش سه مرحله اي انژکتوري و البته دو توربوشارژر قادر است 465 اسب بخار برابر با حداکثر گشتاور 700 نيوتن متر توليد کند که آن را در عرض 4/9 ثانيه به سرعت 100 کيلومتر مي رساند و اين اعداد نشان دهنده 15 درصد شتاب و عملکرد بهتر نسبت به 750i است!
ب ام و مانند تمامي سازندگان خودروهاي الکتريکي، از يک باتري ليتيومي براي اين مدل استفاده نموده و در کل مصرف سوخت اين پيشرانه حجيم را بصورت ميانگين به 9/4 ليتر و با خروجي 219 گرم دي اکسيد کربن در 100 کيلومتر رسانيده، اگرچه که شکل آيروديناميک اتاق و سيستم Start/Stop ب ام و هم نقش بسزايي در کاهش مصرف سوخت آن ايفا نموده است. همچنين باتري آن از طريق برق 120 ولت شارژر مي گردد و شرايط ذخيره انرژي باتري در صفحه نمايشگر روي کنسول نمايان مي شود. ب ام و که فواصل اکسل هاي اين مدل را 14 سانتي متر افزايش داده، توقع دارد باز هم با پيشگامي در توليد خودروهاي لوکس هيبريدي موفق عمل کند. شايان توجه است لوگوي Active هيبريد روي ستون C و سمت راست صندوق عقب حک شده تا بتوان آن را از نمونه هاي معمولي تشخيص داد.

ب ام و x6 هيبريدي
 

اين مدل نيز که از ماه سپتامبر در نمايشگاه خودروي فرانکفورت و سپس مرکز ب ام و در ايالات متحده نمايش داده شد، نخستين SAC يا کوپه فعال اسپرت بوده که مصرف سوختش به ميزان 20 درصد نسبت به رقبايش با پيشرانه يکسان کمتر شده است.

خودروهاي هيبريدي پرتحرک

خودروهاي هيبريدي پرتحرک

خودروهاي هيبريدي پرتحرک

ب ام و در اين مدل از پيشرانه V8 با دو توربوشارژر و قدرت 400 اسب بخار سود برده که در کنار دو موتور الکتريکي با قدرت هاي 91 و 86 اسب بخار نهايت 480 اسب بخار برابر با گشتاور 575 نيوتن متر توليد مي کند.X6 هيبريدي قادر است به شتاب اوليه 5/4 و حداکثر سرعت کنترل شده (بصورت الکتريکي)210 کيلومتر برسد که سبب توليد دي اکسيد کربن برابر با 231 گرم در طول 100 کيلومتر مي شود.
همچنين ب ام و پيشرانه هيبريدي X6 را به گونه اي طراحي کرده که در سرعت 60 کيلومتر بصورت خودکار فعال شده و نيرو را توسط جعبه دنده 7 سرعته خودکار و سيستم XDrive به هر چهار چرخ مي رساند. اين موتور الکتريکي انرژي خود را از باتري NIMH مي گيرد که در صندوق بار جاي گرفته است، جعبه دنده نيز فعال مي شود و اگر راننده نياز به قدرت بيشتري داشته باشد، موتور دوم هم استارت مي خورد و حتي موتور اصلي خودرو هم فعال مي شود و زماني که سرعت به حداکثر خود مي رسد موتور الکتريکي دوم در نقش يک ژنراتور ظاهر مي گردد.
اما يکي ديگر از نقاط قوت، پيشرانه 4/4 ليتري است که در دور موتور 5500 تا 6400 به قدرت 400 اسب بخار تحت استاندارد آلايندگي يورو 5 مي رسد، اما موتور الکتريکي با قدرت کمي که ايجاد مي کند، مي تواند تنها خودرو را به سرعت حداکثر 65 کيلومتر در ساعت برساند. در کنار تمامي اينها، ب ام و حتي از سيستم بازيابي نيروي ترمزهم استفاده مي کند که هر25 بار آن حدود 50 کيلووات نيرو دارد که اين نيرو در باتري ذخيره مي شود. اين باتري که توسط يک محافظ استيل در برگرفته شده، بر اثر بروز هرگونه سانحه يا حادثه براي جلوگيري از آتش سوزي جريان برق را قطع مي کند که ب ام و به آن سيستم هوشمند مديريت انرژي مي گويد. حتي خود باتري داراي يک Pack خنک کننده از يک مايع سيال است که بدون فعل و انفعالات شيميايي داغ شده، خنک مي کند. حتي سيستم ارکانديشن نيز مي تواند بصورت خودکار به خنک کردن باتري کمک کند و ب ام و اين کار را جايگزين استفاده از يک سيستم خنک کننده جدا براي باتري نموده که هم جاي فراواني مي گيرد و هم مصرف انرژي را بالا مي برد. در بخش فرمان نيز ب ام و از سيستم حساس به سرعت سرووترونيک سود برده که در سرعت هاي بالا کنترل پذيري بهتري به راننده مي دهد و در سرعت هاي پايين ميزان اصطکاک با جاده را به کمترين حد خود مي رساند. در بخش سيستم ترمز هم از ديسک هاي 15 اينچي در جلو و 13 اينچي در عقب در رينگ هاي 19 و 20 اينچي استفاده شده که دور آنها را تايرهاي تمام فصل فرا گرفته و اين تايرها به دليل دارا بودن تکنولوژي «ران فلت» راننده را قادر مي سازند حتي پس از کم شدن ميزان فشار باد، به حرکت خود ادامه دهند.
ب ام و به بحث ايمني هم توجه کرده و از سيستم ايمني Isofix براي کودکان، کمربندهاي ايمني سه نقطه اي ضد فشار، سيستم حفاظت از سر براي سرنشينان جلو و عقب، اربگ هاي پرده اي و جلويي و ... سود برده است. سيستم نور نيز از نوع زنون با قابليت چرخش توسط تغيير مسير فرمان است که ب ام و تمامي اين امکانات را روي سري 7و X6 هيبريدي با گارانتي 4 ساله يا 90 هزار کيلومتر عرضه مي کند که در صورت نياز به عضويت در مرکز کمک هاي جاده اي، بايد ساليانه 199 دلار پرداخت کرد که از طريق سيستم نقشه گوگل يا گوگل ارث خودرو سانحه ديده پيدا شده و مورد تعمير قرار مي گيرد. ب ام و با عرضه هيبريدي پرتحرک سري 7 و X6 باز هم براي معرفي يک محصول نو با تکنولوژي تازه پيشگام شد.

خودروهاي هيبريدي پرتحرک

خودروهاي هيبريدي پرتحرک

منبع:نشريه نوآور شماره 63



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.