ویتامین D3

این روزها با افزایش میزان پوکی استخوان ، آمپول ویتامین D3،تبدیل به یکی از داروهای پرمصرف شده است. ویتامین D3،یک ویتامین محلول در چربی است که برای طبیعی نگه داشتن سطوح کلسیم خون ضروری است به طور معمول شکل دارویی این ویتامین برای درمان و پیشگیری از کمبود ویتامین D،در کودکان دچار راشیتیسم و بالغان مبتلا به
سه‌شنبه، 2 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمیده جبل عاملی
موارد بیشتر برای شما
ویتامین D3

ویتامین

این روزها با افزایش میزان پوکی استخوان ، آمپول ویتامین D3،تبدیل به یکی از داروهای پرمصرف شده است. ویتامین D3،یک ویتامین محلول در چربی است که برای طبیعی نگه داشتن سطوح کلسیم خون ضروری است به طور معمول شکل دارویی این ویتامین برای درمان و پیشگیری از کمبود ویتامین D،در کودکان دچار راشیتیسم و بالغان مبتلا به استئومالاسی، به کار می رود،این دارو در بیماران مبتلا به کم کاری غده پاراتیروئید و بیماران دچار نارسایی کلیه که بیماری استخوان دارند نیز استفاده می شود .
اشکال دارویی : این دارو به شکل کپسول و آمپول در بازار موجود است .
منابع ویتامین D:جگر، روغن ماهی، زرده تخم مرغ و محصولات لبنی یافت می شود. ضمن این که نور آفتاب نیز موجب ساخت این ویتامین در بدن می شود .
تداخلات دارویی :مصرف همزمان ویتامین D3،با داروهای پایین آورنده چربی خون می تواند جذب این ویتامین را کاهش دهد، و همچنین مصرف همزمان ویتامین D3،و داروهای ضد اسید معده که حاوی منیزیم هستند، ممکن است سبب افزایش شدید منیزیم خون بویژه در بیماران دچار نارسایی کلیوی شود.

ـ 10فرمان :

1ـ بدون تجویز پزشک و از مصرف خودسرانه دارو جداً خود داری کنید .
2ـ کپسول D3،را به طور کامل ببلعید و از جویدن یا خرد کردن آن خود داری کنید .
3ـ در صورت فراموش کردن یک دوز دارو، هرگز مقدار دارو را دو برابر مصرف نکنید .
4ـ ویتامین D3،را می توان همراه غذا یا با معده خالی مصرف کرد .
5ـ در مدت مصرف این دارو آب و مایعات زیاد بنوشید.
6ـ سردرد، سرگیجه، کاهش هوشیاری، بی خوابی،یبوست، شب ادراری ، پیدایش سنگ کلیه ، استفراغ عوارضی است که در اثر مصرف بیش از حد این ویتامین به وجود می آید .

بیشتر بخوانید:تفاوت بین ویتامین d2 , d3 چیست؟


7ـ مصرف مقادیر ضروری ویتامین D3،در دوران کودکی، بارداری و شیردهی لازم است با مشورت پزشک صورت گیرد.
8ـ این دارو باید در دمای اتاق، دور از نور مستقیم، حرارت زیاد و رطوبت نگهداری شود .
9ـ ویتامین Dمعمولاً در میزان درمانی باعث بروز عوارض جانبی نمی شود . در صورت بروز عوارض بلافاصله به پزشک معالج تان اطلاع دهید .
10ـ اگر دچار بیماری کلیوی( از جمله سنگ کلیه، کبدی، قلبی،افزایش فسفات خون و تصلب شرایین هستید یا سابقه آن را دارید، حتماً موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید .
منبع:هفته نامه جوانان شماره 2104


 



مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.