شبکه سازي در ويندوز ويستا

ويندوز ويستا، پيشرفتهاي فراواني نسبت به ويندوز XP کسب نموده است، اما احتمالاً يکي از بررگترين تغييرات اعمال شده، به نحوه رفتار اين سيستم عامل با شبکه مربوط مي شود. در قلب بخش شبکه سازي ويندوز ويستا، Networking and Sharing Center قرار گرفته است: محلي که شما مي توانيد کارهائي نظير تغيير تنظيمات شبکه، راه
شنبه، 6 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شبکه سازي در ويندوز ويستا

شبکه سازي در ويندوز ويستا
شبکه سازي در ويندوز ويستا


 





 
ويندوز ويستا، پيشرفتهاي فراواني نسبت به ويندوز XP کسب نموده است، اما احتمالاً يکي از بررگترين تغييرات اعمال شده، به نحوه رفتار اين سيستم عامل با شبکه مربوط مي شود. در قلب بخش شبکه سازي ويندوز ويستا، Networking and Sharing Center قرار گرفته است: محلي که شما مي توانيد کارهائي نظير تغيير تنظيمات شبکه، راه اندازي اشتراک گذاري فايل و چاپگر و احتمالاً مهمتر از همه، تشخيص و برطرف نمودن مشکلات را در آن انجام دهيد.
صرفنظر از اينکه در حال استفاده از نسخه هاي Basic، Premium و يا Ultimate ويندوز ويستا هستند، ما در اين مقاله شما را با تمام ويژگيهاي شبکه سازي که در اين سيستم عامل پياده سازي شده اند آشنا خواهيم کرد.

شبکه سازي و اشتراک گذاري
 

Networking and Sharing Center در تمام نسخه هاي ويندوز ويستا وجود دارد و براي دسترسي به آن، مي توانيد در منوي Start بر روي گزينه Network کليک کرده و سپس در قسمت بالاي پنجره اي که ظاهر مي شود بر روي کليد Network and Sharing کليک نمائيد. بعنوان يک روش جايگزين، شما مي توانيد عبارت Networking and Sharing را در نوار جستجوي منوي Start تايپ کنيد. در بالاي پنجره Networking and Sharing Center، يک نمايش گرافيکي از نحوه استفاده کامپيوترتان از شبکه در حال حاضر را مشاهده مي کنيد. اين نما معمولاً حداقل حاوي 3 آيکن است: آيکن سمت چپ که کامپيوتر شما را نشان مي دهد، آيکن مياني که نشان مي دهد کامپيوترتان به يک شبکه متصل شده و نهايتاً يک آيکن به شکل کره زمين در سمت راست که نشان مي دهد شما به اينترنت متصل هستيد.
در عين حال، اين امکان وجود دارد که يک نقشه کامل از شبکه خود را با کليک بر روي لينک "View full map" مشاهده نمائيد. اين نقشه، تمام کامپيوترها و ساير ابزارهائي که در حال حاضر بر روي شبکه شما Log-on نموده ايد را نشان مي دهد. شما با استفاده از اين ويژگي مي توانيد به سرعت نحوه اتصال هر کامپيوتر يا ابزار شبکه را مشاهده نمائيد و در شرايطي که نوبت به تشخيص علت بروز مشکلات برسد، اين اطلاعات کمک فوق العاده اي براي شما خواهند بود.
به منظور مشاهده نقشه کامل شبکه، شبکه شما بايد بصورت خصوصي (Private) تنظيم شده باشد. بطور پيش فرض، ويندوز ويستا تمام شبکه ها را بصورت عمومي (Public) تنظيم مي کند و اين بدان معني است که ويژگيهاي معيني محدود خواهند شد تا امنيت شما بهبود يابد با اين حال، اگر شبکه شما صرفاً از کامپيوترهاي داخل منزلتان تشکيل شده است، مي توانيد نوع شبکه را به Private تغيير دهيد که تضمين مي کند که تمام کامپيوترها مي توانند يکديگر را ببينند. براي تغيير نوع شبکه خود، بر روي لينکCustomize که درست در زير نقشه شبکه قرار گرفته است، کليک کنيد.
Networking and Sharing Center در عين حال اطلاعات ابتدائي را درباره شبکه شما نمايش مي دهد که مواردي نظير نام شبکه و (در صورتيکه از شبکه بي سيم استفاده مي کنيد) قدرت فعلي سيگنال را در بر مي گيرد.
گزينه هاي Sharing and Discovering در نيمه پائيني پنجره Networking and Sharing Center قرار گرفته اند. در اينجا نيز ويندوز ويستا بسيار محتاط عمل کرده و اشتراک گذاري فايل مابين کامپيوترهاي شبکه را بطور پيش فرض کاملاً مسدود مي نمايد (البته خوشبختانه تغيير اين تنظيمات بسيار آسان است که بعداً به آن خواهيم پرداخت).

Network Explorer
 

براي بدست آوردن يک نماي سريع از ابزارهاي متصل به شبکه خود، به پنجره Network Explorer برويد. شما مي توانيد با انتخاب گزينه Network از منوي Start به اين پنجره دسترسي پيدا کنيد. Network Explorer ، جايگزين ويندوز ويستا براي My Network Places در ويندوز XP به حساب مي آيد. اين مولفه جديد از سرعت بالاتري برخوردار است و به لطف دامنه گسترده اي از آيکنهاي مختلف که بيانگر ابزارهاي گوناگون شبکه هستند، درک آن نيز آسانتر مي باشد. براي مثال، اگر ابزاري بر روي شبکه وجود داشته باشد که از Media-Streaming پشتيباني کند، در اين بخش با يک آيکن به شکل يک PC با يک نت موسيقي و يک نوار فيلم بر روي آن ديده خواهد شد. اگر بر روي اين آيکن دو بار کليک کنيد، Windows Media Player اجرا خواهد شد که به شما امکان مي دهد تمام رسانه هاي به اشتراک گذاشته شده اي که بر روي ابزار مربوطه ذخيره شده اند را پخش نمائيد.
يک پيشرفت امنيتي بزرگ در ويندوز ويستا، به نحوه اتصال خودکار آن به شبکه هاي بي سيم مربوط مي شود. در ويندوز XP، اگر شما تصادفاً به يک شبکه بي سيم ناامن متصل مي شديد، آن شبکه بطور خودکار بعنوان يک شبکه ترجيحي (Preferred Network) ذخيره مي شد و اين بدان معني بود که هر بار در برد شبکه مذکور قرار مي گرفتيد، ويندوز XP تلاش مي کرد تا با آن ارتباط برقرار نمائيد. با اين حال در ويندوز ويستا شما تنها در صورتي بطور خودکار به يک شبکه متصل خواهيد شد که خودتان از قبل آن را بطور مشخص بعنوان يک شبکه ترجيحي تعيين کرده باشيد.
اگر يک لپ تاپ در اختيار داريد، احتمالاً از آن براي Log-on بر روي شبکه هاي بي سيم متفاوتي استفاده مي کنيد (شبکه هاي خانگي يا محل کار خودتان و همچنين Hotspot هاي بي سيم عمومي نظير فرودگاه ها). با مراجعه به پنجره Manage Wireless Networks، مي توانيد تمام شبکه هاي ترجيحي خود را مشاهده نمائيد. با کليک بر روي لينک مقتضي در etworking and Sharing Center به اين بخش دسترسي پيدا کنيد. اگر دو يا چند شبکه ترجيحي از اين ليست در برد شما قرار داشته باشند، ويستا به شبکه اي متصل خواهد شد که در اين فهرست بالاتر قرار گرفته است. شما مي توانيد اولويت بندي هر يک از شبکه ها را با انتخاب تک تک آنها و سپس استفاده از کليدهاي Move Up و Move Down براي جابجائي آنها در فهرست، تغيير دهيد.
با دو بار کليک کردن بر روي يک شبکه بي سيم در اين فهرست، شما مي توانيد تنظيمات مربوط به آن شبکه خاص را مشاهده کرده و در عين حال کليد امنيتي شبکه مورد نظر را تحت برگه Security تغيير دهيد.
ويندوز ويستا در عين حال کار اضافه کردن ابزارهاي جديد به شبکه تان را با استفاده از Windows Connect Now بسيار آسان نموده است. با اين ويژگي، تمام تنظيمات شبکه شما مي تواند بر روي يک درايو ديسک سخت قابل حمل و يا يک Flash USB ذخيره شود. سپس مي توانيد اين درايو را به ساير PC ها و يا ابزارهاي شبکه خود متصل نمائيد تا تمام تنظيمات به آنها انتقال پيدا کنند.
ويندوز ويستا نيز درست همانند XP مي تواند در صورت بروز مشکلي در شبکه به کمک شما بيايد. اگر ويستا مشکوک شود که مشکلي وجود دارد، يک علامت تعجب زرد رنگ را در کنار آيکن شبکه در ناحيه تذکرات (Notificatioin Area) دسک تاپ قرار مي دهد. اگر نشانگر ماوس خود را بر روي اين آيکن ببريد، يک پيام کوتاه ظاهر خواهد شد که توضيح مختصري از مشکل را در اختيارتان مي گذارد.
اگر بر روي اين آيکن کليک راست کرده و سپس گزينه Diagnose and Repair را انتخاب نمائيد، ويندوز ويستا تلاش خواهد کرد تا دليل مشکل را يافته و آن را برطرف نمايد. اينکار معمولاً بيش از چند ثانيه طول نخواهد کشيد و پس از پايان آن، ويستا به شما اعلام مي کند که چه مشکلي وجود داشته و اينکه آيا توانسته مشکل را برطرف نمايد يا خير.

ساير سيستمهاي عامل
 

اگر کامپيوترهاي مختلفي را در اختيار داريد که سيستمهاي عامل متفاوتي را اجرا مي کنند، هيچ دليلي وجود ندارد که نتوانند همگي به يک شبکه واحد متصل شوند. براي مثال، کامپيوترهاي مبتني بر لينوکس و يا Mac OS نيز درست همانند PC هاي مبتني بر ويندوزهاي ويستا يا XP از قابليت اتصال به همان روتر برخوردارند. ماداميکه روتر شما به اينترنت متصل باشد، تمام کامپيوترها صرفنظر از سيستم عامل خود مي توانند به اينترنت دسترسي داشته باشند.
به اشتراک گذاشتن فايل در بين کامپيوترهائي با سيستمهاي عامل متفاوت، اندکي پيچيده تر است. شما بايد مطمئن شويد که هر کامپيوتر به گونه اي تنظيم شده است که امکان به اشتراک گذاري فايلها را فراهم مي کند. براي مثال، در PCهاي مبتني بر سيستم عامل لينوکس، شما بايد يک نرم افزار اشتراک گذاري فايل با نام Samba را براي اين منظور نصب نمائيد.
منبع:بزرگراه رايانه، شماره 123



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.