اشتراک گذاري فايل و چاپگر در ويندوزهاي ويستا و XP

ممکن است راه اندازي يک شبکه مقداري از وقت شما را بگيرد، اما مزاياي آن مطمئناً ارزش صرف اين وقت را خواهند داشت. براي نمونه، آيا به فايلي نياز پيدا کرده ايد که بر روي يک PC شبکه سازي شده ديگر قرار دارد؟ کافي است ويژگي اشتراک گذاري فايل (File Sharing) را راه اندازي نمائيد تا بتوانيد تنها با چند کليک از سيستم خودتان به فايل مورد نظر دسترسي پيدا کنيد.
شنبه، 6 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اشتراک گذاري فايل و چاپگر در ويندوزهاي ويستا و XP

 اشتراک گذاري فايل و چاپگر در ويندوزهاي ويستا و XP
اشتراک گذاري فايل و چاپگر در ويندوزهاي ويستا و XP


 





 
ممکن است راه اندازي يک شبکه مقداري از وقت شما را بگيرد، اما مزاياي آن مطمئناً ارزش صرف اين وقت را خواهند داشت. براي نمونه، آيا به فايلي نياز پيدا کرده ايد که بر روي يک PC شبکه سازي شده ديگر قرار دارد؟ کافي است ويژگي اشتراک گذاري فايل (File Sharing) را راه اندازي نمائيد تا بتوانيد تنها با چند کليک از سيستم خودتان به فايل مورد نظر دسترسي پيدا کنيد.
شايد بخواهيد از چند فايل حياتي خود کپي پشتيبان تهيه کنيد. در اين حالت کافي است يک فولدر جديد را بر روي يک PC ديگر در شبکه تان ايجاد نموده و سپس فايلهاي مورد نظر را به آن کپي کنيد. همچنين ممکن است از اينکه تنها از يک PC قادر به چاپ اسناد خود هستيد، خسته شده باشيد.
پس از آنکه نحوه کار "اشتراک گذاري چاپگر" را درک کنيد، به آساني مي توانيد چاپگر خود را براي هر فردي بر روي شبکه خود قابل دسترسي نمائيد. بهتر از همه اينکه، پس از آنکه چند دقيقه از وقت خود را براي پيکربندي اين ويژگيهاي مقدماتي شبکه صرف کرديد، ديگري نيازي به انجام هيچ کار اضافه و يا تحمل دردسرهاي راه اندازي بعدي نخواهد بود، زيرا همه چيز بخوبي کار خواهد کرد.

قدم 1
 

براي مقاصد اين مقاله، ما فرض مي کنيم که شما PC هاي شبکه سازي شده خود را از طريق آداپتورهاي شبکه کابلي يا بي سيم به يکديگر متصل کرده ايد. براي اطمينان از اين موضوع که سيستمهاي شما بطور کارآمدي منابع خود را به اشتراک مي گذارند، بايد اطمينان حاصل کنيد که همه آنها در حال استفاده از يک نام گروه کاري مشابه هستند. در عين حال، نام هر يک از کامپيوترهاي حاضر در شبکه بايد منحصر به فرد و متفاوت از سايرين باشد. در صورتيکه تنظيمات نام گروه کاري و يا نام کامپيوتر هر يک از سيستمهاي شما نياز به تغيير دارد (که روش انجام اينکار را در قسمتهاي قبلي تشريح کرده ايم)، مطمئن شويد که سيستم مذکور را پس از اعمال تغييرات و پيش از ادامه کار مجدداً راه اندازي کرده ايد. بهتر است نام هر کامپيوتر و سيستمي که نام مورد نظر به آن اشاره دارد را در جائي يادداشت کنيد، زيرا بعداً به اين اطلاعات نياز پيدا خواهيد کرد.

قدم 2
 

حال اجازه دهيد بعضي از منابع را به اشتراک بگذاريم. ما ابتدا به بررسي روش کار در ويندوز ويستا مي پردازيم، بنابراين اگر شما از ويندوز XP استفاده مي کنيد، مي توانيد مطالعه اين مقاله را از قدم 9 به بعد ادامه ادامه دهيد. به سراغ کامپيوتر ويستائي که مي خواهيد فايلهائي را بر روي آن به اشتراک بگذاريد رفته و Network and Sharing Center را باز کنيد. اگر شبکه شما بصورت Public تنظيم شده است، بر روي گزينهCustomize کليک کرده و آن را به Private تغيير دهيد. بخش Sharing and Discovery در اينجا تنظيماتي را براي کنترل نحوه اشتراک گذاري منابع توسط سيستم شما ارائه مي کند (که بعداً به بررسي آنها خواهيم پرداخت). مطمئن شويد که گزينه هاي Network discovery, File sharing, public folder sharing و Printer sharing فعال و گزينه Password protected sharing غير فعال است (براي تغيير وضعيت يک گزينه، بر روي فلشي که در انتهاب سمت راست هر سطر قرار گرفته است، کليک نمائيد).

قدم 3
 

فايلهائي که مي خواهيد به اشتراک گذاشته شوند (تصاوير، موسيقي و يا احتمالاً اسناد) را در نظر گرفته و سپس آنها را به قسمتهاي مقتضي در فولدر Public خود کپي نمائيد. حالا به يک PC مبتني بر ويندوز ويستاي ديگر رفته، Network and Sharing Center باز کرده و مطمئن شويد که تنظيمات Sharing and Discotery درست همانند توضيحات مرحله پيکربندي شده اند. در حاليکه هنوز در پنجره Network and Sharing Center هستيد، بر روي گزينه View computers and devices کليک نمائيد تا يک آيکن با نام کامپيوتر PC قبلي را مشاهده کنيد. اگر بر روي اين آيکن دوبار کليک نمائيد، منابع به اشتراک گذاشته شده توسط آن را مشاهده خواهيد کرد که فولدر Public نيز در ميان آنها قرار دارد. شما مي توانيد تصاوير، ويديوها و يا اسناد موجود در اين فولدر را مشاهده کنيد، درست مثل اينکه بر روي PC فعلي خودتان قرار دارند. شما حتي مي توانيد فايلهائي را به اين فولدر انتقال دهيد.

قدم 4
 

بعضي از مردم صرفاً فايلها را در فولدر Public خود به اشتراک مي گذارند. چرا؟ به خاطر حفظ امنيت. اگر يک هکر به فايلهاي اشتراکي شما دسترسي پيدا کند، مطمئناً ترجيح مي دهيد که او را از برنامه ها، فولدر ويندوز و ساير نواحي حساس خود دور نگهداريد و فولدر Public براي اين منظور از امنيت بسيار بالاتري برخوردار است. با اينحال اگر بايد فولدرهاي ديگري را در سيستم خود به اشتراک بگذاريد، انجام اينکار بسيار آسان خواهد بود. به اولين PC ويستاي خود برگشته، Windows Explorer را اجرا نموده و سپس فولدري که مي خواهيد به اشتراک گذاشته شود را پيدا کنيد بر روي نام فولدر کليک راست نموده، گزينه Proprties را انتخاب کرده، به برگه Sharing رفته و سپس بر روي Share کليک نمائيد. بر روي فلش رو به پائين کليک کرده، گزينه Guest را انتخاب نموده، بر روي گزينه Add کليک کرده و سپس بر روي Share کليک نمائيد. وقتي ويندوز ويستا اعلام کرد که فولدر مورد نظر به اشتراک گذاشته شده است. به PC ويستاي دوم خود رفته و مطمئن شويد که اکنون مي توانيد اين فولدر را در کنار فولدر Public مشاهده کنيد.

قدم 5
 

تا اينجا متوجه شديد که چگونه مي توانيد يک فولدر را با هر فرد ديگري بر روي شبکه خود به اشتراک بگذاريد، اما اگر بخواهيد تنها بعضي از افراد بر روي شبکه تان به اين فولدرها دسترسي داشته باشند، چطور؟ انجام اينکار نيز نسبتاً آسان است. ابتدا به پانل کنترل ويندوز رفته، بخش System and Maintenance را انتخاب کرده و سپس بر روي User Accounts and Family Safety کليک نمائيد (اگر از نماي کلاسيک پانل کنترل ويستا استفاده مي کنيد، بر روي اپلت User Accounts دو بار کليک کنيد). بر روي گزينه Add or Remove User Accounts و سپس Create a New Account کليک نموده و يک حساب کاربري جديد را براي فردي که مايل هستيد فايلهاي خود را با او به اشتراک بگذاريد، ايجاد کنيد (با نام کاربري که او بر روي PC خود از آن استفاده مي نمايد). همين فرآيند را براي فردي که نمي خواهيد به بعضي از فايلها دسترسي داشته باشد، تکرار کنيد. حالا بر روي فولدر مورد نظر خود کليک راست کرده، گزينه Properties را انتخاب نموده، به برگه Sharing رفته و سپس بر روي Share کليک نمائيد. از فهرست ارائه شده، نام کاربري فردي که مي خواهيد به فولدر مربوطه دسترسي داشته باشد را انتخاب کرده و سپس بر روي Add کليک نمائيد. اگر مي خواهيد فرد مورد نظر تنها قادر به خواندن فايلها باشد، سطح مجوز (Permission Level) را بصورت Reader تنظيم کنيد. گزينه Co-Owner به کاربر مورد نظر امکان مي دهد تا فايلهائي را که به فولدر مربوطه اضافه کرده و يا فايلهاي داخل آن را تغيير دهد. بر روي کليد Share کليک نمائيد. حالا فولدر مذکور تنها براي افراد مورد نظر شما قابل مشاهده خواهد بود.

قدم 6
 

حالا شما تعدادي از فولدرهاي خود را به اشتراک گذاشته ايد، اما آيا مي خواهيد آنها را در همين وضعيت رها کنيد؟ هر فولدر به اشتراک گذاشته شده مي تواند يک ريسک امنيتي بالقوه باشد. در اين وضعيت اگر يک فرد غريبه مثلاً به شبکه بي سيم شما دسترسي پيدا کند، خواهد توانست تمام فايلهاي به اشتراک گذاشته شده شما را مشاهده نمايد. براي توقف اشتراک گذاري يک فولدر، بر روي آن کليک راست نموده، گزينه Properties را انتخاب کرده، به برگه Sharing رفته، بر روي Share کليک نموده و نهايتاً گزينه Stop Sharing را انتخاب کنيد. بعنوان يک روش جايگزين مي توانيد به Network and Sharing Center رفته و براي مشاهده تمام فولدرهائي که بر روي سيستم شما به اشتراک گذاشته شده اند گزينه Show me all the shared network folders on this compuer را انتخاب کنيد. سپس بر روي هر يک از فولدرهائي که مي خواهيد خصوصي نگهداشته شوند کليک راست نموده، گزينه Share را انتخاب کرده و سپس بر روي Stop Sharing کليک نمائيد تا از فهرست مذکور حذف گردد.

قدم 7
 

اگر يک چاپگر را به PC اول خود متصل کرده باشيد، مي توانيد آن را نيز در ميان کامپيوترهاي حاضر بر روي شبکه به اشتراک بگذاريد. بر روي گوي Start کليک نموده، عبارت Printers را در فيلد جستجو تايپ کرده و سپس کليد Enter را فشار دهيد. بر روي آيکن مربوط به چاپگر مورد نظر کليک راست نموده، گزينه Sharing را انتخاب کرده، بر روي Change Sharing Option کليک نموده و ويژگي اشتراک گذاري را فعال کنيد. به يک کامپيوتر ويستاي ديگر رفته و Sharing and Discovery را فعال نمائيد (البته در صورتيکه قبلاً اينکار را انجام نداده ايد). حال در همان پنجره Network an Sharing Center بر روي View computers and devices کليک نموده و سپس دو بار بر روي چاپگر مربوطه کليک کنيد. در صورتيکه از شما خواسته شد، بر روي گزينه Install Driver کليک کنيد تا درايورهاي چاپگر بر روي سيستم ثانويه نصب شده کار تکميل گردد. مي توانيد صحت عملکرد خود را با انجام يک چاپ آزمايشي، بررسي نمائيد. اگر چاپگر مورد نظر را در فهرست مشاهده نمي کنيد، بر روي Find Printer کليک کرده و سپس دوبار بر روي آيکن کامپيوتري که چاپگر به آن متصل شده است، کليک نمائيد.

قدم 8
 

يکبار ديگر Network an Sharing Center را باز کنيد. در قدم 2 ما Sharing and Discovery را با تنظيمات مشخصي پيکربندي کرديم، اما شما مي توانيد اين تنظيمات را تغيير دهيد. براي مثال اگر گزينه Password Protected Sharing را فعال نمائيد، سايرين تنها در صورتي مي توانند به شبکه شما دسترسي پيدا کنند که يک حساب کاربري و کلمه عبور را برايشان ايجاد کرده باشيد. براي غيرفعال کردن اشتراک گذاري عمومي فولدرها (گزينه Share کليک راست)، بر روي فلش کنار File Sharing کليک نموده و آن را خاموش کنيد. اگر بر روي فلش مقابل Public Folder Sharing کليک کنيد، سه گزينه در اختيارتان قرار خواهد گرفت. شما مي توانيد به ساير کاربران اجازه دهيد که فايلها را صرفاً بخوانند، يا اينکه آنها را باز کرده تغيير داده و يا ايجاد کنند و بعنوان گزينه سوم مي توانيد تصميم بگيريد که اشتراک گذاري فولدر Public را به کلي غيرفعال نمائيد. نحوه پيکربندي اين گزينه کاملاً به خودتان بستگي خواهد داشت، اما به دلايل امنيتي بهتر است که محدوده اشتراک گذاري را در حداقل ممکن نگهداريد. تا زمانيکه واقعاً به هر يک از اين ويژگيها نياز نداريد، آنها را غيرفعال نگهداريد.

قدم 9
 

حال اجازه بدهيد نگاهي به ويندوز XP بيندازيم، افرادي که از اين سيستم عامل استفاده نمي کنند مي توانند ادامه اين مقاله را از قدم 13 دنبال کنند. اگر مي خواهيد اشتراک گذاري را بر روي هر يک از سيستمهاي ويندوز XP فعال نمائيد. متوجه خواهيد شد که اين فرآيند با آنچه که تا کنون تشريح کرده ايم اندکي تفاوت دارد. اگر تا کنون يک شبکه را بر روي کامپيوتر XP خود راه اندازي نکرده ايد، آسانترين راه براي شروع کار اين است که از ويزارد Network Setup استفاده نمائيد. براي اين منظور، پانل کنترل ويندوز را باز کرده، به بخش Network and Internet Connections رفته و بر روي Network Setup Wizard کليک نمائيد. دوبار بر روي Next کليک کرده، گزينه استفاده از يک اتصال اينترنت موجود (در صورتيکه يافته شود) را انتخاب نموده و سپس مجدداً بر روي Next کليک کنيد. نام و توضيحات مربوط به کامپيوتر خود را وارد کرده و بر روي Next کليک نمائيد. در مرحله بعد، نام گروه کاري خود را وارد نموده و باز هم بر روي Next کليک کنيد. گزينه اشتراک گذاري فايل را فعال کرده، دوبار بر روي Next کليک نموده و سپس گزينه Just finish wizard را انتخاب کنيد.

قدم 10
 

ويندوز XP يک فولدر Shared Document را در اختيار شما قرار مي دهد که کار اشتراک گذاري فايلها را ساده تر مي نمايد. براي به اشتراک گذاشتن تصاوير، اسناد، موسيقي ها و يا ويديوهاي خود مي توانيد اين فولدر را در پنجره My Computer يا Windows Explorer باز کرده و فايلهاي مربوطه را به آن کپي کنيد. حالا به سيستم ديگري بر روي شبکه برويد. اگر اين سيستم يک کامپيوتر مبتني بر ويندوز ويستا است، به Network and Sharing Center رفته و بر روي View Computers and Devices کليک کنيد. اگر اين سيستم يک کامپيوتر مبتني بر ويندوز XP است، از پانل کنترل ويندوز به بخش Network and Internet Connections رفته و بر روي My Network Places کليک نمائيد. شما بايد بتوانيد فولدر Shared Docunents سيستم اول را مشاهده و مرور کنيد. اگر قادر به مشاهده يا مرور فولدر مذکور نيستيد، تنظيمات فايروال خود را بررسي نموده و مطمئن شويد که امکان دسترسي به PC هاي شبکه سازي شده را فراهم مي کند. در عين حال، Windows Explorer را بر روي سيستم XP اجرا کرده، گزينه Folder Optioins را از منوي Tools انتخاب کرده، به برگه View رفته و مطمئن شويد که گزينه Use Simple File Sharing فعال است.

قدم 11
 

ويندوز XP در عين حال به شما اجازه مي دهد تا فولدرهاي خاصي را به اشتراک بگذاريد. گرچه همانطور که قبلاً نيز اشاره کرديم، بايد در اين مورد کاملاً دقت داشته و محتاط باشيد. هرگز کل يک درايو (مثلاً C:/) و يا فولدري که حاوي فايلهاي برنامه است را به اشتراک نگذاريد زيرا اينکار مي تواند فوق العاده پرخطر باشد. اگر يک نفوذگر بتواند به سيستم شما دسترسي پيدا کند، در اين شرايط خواهد توانست خسارت جدي را ايجاد نمايد. به اولين کامپيوتر XP خود برگشته، بر روي فولدري که مي خواهيد به اشتراک گذاشته شود کليک راست نموده، گزينه Properties را انتخاب کرده و بر روي برگه Sharing کليک نمائيد. گزينه Share this folder on the network را فعال کرده، نامي را براي فولدر خود انتخاب کنيد تا افراد ديگر آن را تشخيص دهند و نهايتاً بر روي OK کليک نمائيد. حالا مجدداً به يک سيستم ديگر رفته رفته و منابع به اشتراک گذاشته شده بر روي کامپيوتر اول را همانند قبل بررسي نمائيد. اين بار شما بايد فولدري که در اين مرحله به اشتراک گذاشتيد را در کنار فولدر Shared Documents مشاهده کرده و قادر به مرور آن باشيد.

قدم 12
 

آيا سيستم XP شما داراي يک چاپگر است؟ شما مي توانيد آن را به اشتراک بگذاريد. براي اين منظور در پانل کنترل ويندوز به بخش Printers and Other Hardware رفته و بر روي View Installed Printers کليک نمائيد. بر روي چاپگر خود کليک راست کرده گزينه Properties را انتخاب نموده و سپس به برگه Sharing برويد. گزينه Share this printer را انتخاب کرده، يک نام را براي چاپگر مربوطه وارد نموده و سپس بر روي OK کليک کنيد. به سراغ يک سيستم ديگر بر روي شبکه خود رفته و از آن براي مرور PC اول استفاده نمائيد. بر روي فولدر Printers دوبار کليک کرده، چاپگر به اشتراک گذاشته شده را انتخاب نموده و در صورت لزوم درايورهاي مربوطه را نصب کنيد. حالا شما بايد بتوانيد با استفاده از چاپگر شبکه سازي شده بر روي سيستم اول خود، سندي را از سيستم دوم چاپ کنيد.

قدم 13
 

تا اينجا ما تنها يک شيوه را براي دسترسي به منابع اشتراکي بر روي شبکه شما توضيح داديم. اما براي اينکار ميان برهاي ديگري نيز وجود دارند. مثلاً براي مشاهده اقلامي که بر روي يک شبکه قابل دسترسي هستند، به منوي Start رفته (در XP سپس گزينه Run را انتخاب کنيد و براي ويستا در فيلد جستجو)، ابتدا // و سپس نام شبکه اي کامپيوتر مورد نظرخود (مثل //1 Station) را وارد کرده و سپس کليد Enter را فشار دهيد. اگر//1 Station داراي فولدري است که شما دائماً به آن مراجعه مي کنيد، مي توانيد اين فولدر را براي دسترسي آسانتر بصورت يک درايو شبکه بر روي سيستم خود Map نمائيد. براي اين منظور، Windows Explorer را اجرا کرده، گزينه Map network drive را از منوي Tools انتخاب نموده، يک حرف درايو (مثلاًZ:) را براي فولدر مورد نظر انتخاب کرده و مسير آن را وارد کنيد (مانند //Reports/Station1). حالا يک درايو Z: جديد در پنجره مرورگر ويندوز شما ظاهر خواهد شد که انتخاب آن شما را به فولدر اشتراکي سيستم Station1 هدايت خواهد کرد.

قدم 14
 

آيا با اين مراحل مشکلي داريد؟ اجازه بدهيد چند راه کار را در اختيارتان بگذاريم. مطمئن شويد که تمام PC هاي شما از نامهاي متفاوتي استفاده مي کنند. اتصال اينترنت را قطع کرده، هر گونه فايروالي که بر روي کامپيوترهايتان وجود دارد را غيرفعال نموده و مجدداً اين فرآيند را امتحان کنيد. اگر تنظيمات شبکه را تغيير داده ايد، تمام سيستمهاي خود را مجدداً راه اندازي نمائيد. Windows Help را بررسي کنيد. از ويزاردهاي ويندوز براي راه اندازي شبکه خود استفاده نمائيد. در ويندوز XP گزينه Run را از منوي Start انتخاب کرده، فرمان netsetup را وارد نموده و کليد Enter را فشار دهيد. در ويندوز ويستا، Network and Sharing Center را باز کرده و بر روي Setup a connection or network کليک نمائيد.
منبع: بزرگراه رايانه، شماره 123



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.