چگونه فايل هاي خود را بين کامپيوترهاي شبکه خانگي به اشتراک بگذاريم؟

يک يا دو سال از وقت خود را براي بارگذاري و يا خريد موسيقي مورد علاقه تان، تهيه عکسهاي ديجيتال و يا ضبط فيلمهاي خانوادگي صرف نموده ايد و خيلي زود يک کتابخانه تاثيرگذار از رسانه هاي اختصاصي خود را ايجاد کرده ايد. اما اگر اين کتابخانه تنها برروي يکPC محصور شده باشد، خيلي زود با مشکل مواجه خواهيد شد.
شنبه، 6 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه فايل هاي خود را بين کامپيوترهاي شبکه خانگي به اشتراک بگذاريم؟

 چگونه فايل هاي خود را بين کامپيوترهاي شبکه خانگي به اشتراک بگذاريم؟
چگونه فايل هاي خود را بين کامپيوترهاي شبکه خانگي به اشتراک بگذاريم؟


 





 
يک يا دو سال از وقت خود را براي بارگذاري و يا خريد موسيقي مورد علاقه تان، تهيه عکسهاي ديجيتال و يا ضبط فيلمهاي خانوادگي صرف نموده ايد و خيلي زود يک کتابخانه تاثيرگذار از رسانه هاي اختصاصي خود را ايجاد کرده ايد. اما اگر اين کتابخانه تنها برروي يکPC محصور شده باشد، خيلي زود با مشکل مواجه خواهيد شد.
آيا واقعاً مي خواهيد فرزندانتان شما را براي بلند شدن از پشت کامپيوترتان به ستوه بياورند تنها به اين دليل که مي خواهند کارتون مورد علاقه خود را تماشا کنند؟ چرا نبايد بتوانيد آخرين عکسهاي ديجيتال خود را از لپ تاپتان و آنهم در حياط منزل مرور کنيد؟ خوشبختانه يک راه حل ساده براي تمام اين موارد وجود دارد: به اشتراک گذاشتن کتابخانه رسانه اي شما بر روي شبکه خانگي تان. شما مي توانيد اين ويژگي را تنها در مدت چند دقيقه راه اندازي نمائيد، آنهم بدون آنکه هيچ دانشي از شبکه سازي داشته باشيد. پس از اتمام کار نيز مي توانيد در هر نقطه ديگري از شبکه به پخش موسيقي، مشاهده عکسها و يا تماشاي فيلمهائي بپردازيد که همگي بر روي PC اصلي شماه ذخيره شده اند.

قدم 1
 

آسانترين راه براي به اشتراک گذاشتن کتابخانه رسانه اي شما، بهره گيري از Windows Media Player 11 است اما اگر يک کامپيوتر مبتني بر ويندوز XP در اختيار داشته باشيد، احتمالاً هنوز از نسخه هاي قديمي تر آن استفاده مي کنيد. براي اينکه بفهميد در حال استفاده از کدام نسخه Windows Media Player هستيد، اين برنامه را اجرا کرده، به بخش Help آن رفته و بر روي About کليک نمائيد. اگر نسخه نرم افزار شما هر چيزي پائين تر از x.11 است، مي توانيد آخرين نسخه آن را از سايت مايکروسافت بارگذاري کنيد. پس از آنکه نرم افزار خود را کاملاً بروزرساني کرديد، مطمئن شويد کتابخانه Windows Media Player حاوي تمام رسانه هائي است که مي خواهيد به اشتراک بگذاريد. براي مثال اگر بر روي برگه Library کليک نموده و سپس Music را انتخاب کنيد، بايد تمام فايلهاي موسيقي اصلي بر روي PC خود را مشاهده نمائيد. در غير اينصورت، مطمئن شويد که موسيقي هاي شما تحت فولدر Music يا My Music ذخيره سازي شده است. شما همچنين مي توانيد کليد F3 را فشار دهيد تا جعبه محاوره اي Add to Library ظاهر شود که به شما امکان مي دهد فولدرهاي حاوي موسيقي هاي خود را انتخاب نمائيد.

قدم 2
 

فعال کردن گزينه اشتراک گذاري کتابخانه رسانه (Library Sharing) معمولاً تنها چند لحظه طول مي کشد. ابتدا به منوي Tools رفته، گزينه Options را انتخاب کرده، به برگه Library رفته و نهايتاً بر روي Configure Sharing کليک نمائيد. اگر اين PC حاوي رسانه هائي است که مي خواهيد برروي شبکه به اشتراک گذاشته شوند، گزينه Share my media را فعال کنيد. اگر مي خواهيد رسانه هاي موجود بر روي ساير کامپيوترهاي موجود بر روي شبکه خود را مرور کنيد، گزينه Find media that others are sharing را فعال نمائيد. پس از اتمام کار بر روي OK کليک کنيد. با اينحال، ممکن است انجام اينکار براي کاربران ويندوز ويستا تا اين اندازه ساده نباشد. زيرا گاهي اوقات هر دو گزينه Shared settings "خاکستري" شده اند و به همين دليل شما نمي توانيد آنها را فعال کنيد. معمولاً يک پيام هشدار به شما اطلاع مي دهد که اشتراک گذاري غيرفعال شده است زيرا شما بر روي يک شبکه عمومي قرار داريد، اما نگران نباشيد زيرا اين مشکل به سرعت قابل رفع خواهد بود.

چگونه فايل هاي خود را بين کامپيوترهاي شبکه خانگي به اشتراک بگذاريم؟

قدم 3
 

ويندوز ويستا، دو نوع شبکه را درک مي کند. شبکه هاي خصوصي (Private) محيطهاي امني نظير شبکه خانگي شما هستند. اشتراک گذاري فايل در اين محيط کاملاً فعال است. شبکه هاي عمومي (Public) مکانهاي بالقوه خطرناک تري نظير يک hotspot بي سيم در يک هتل هستند. شما نمي دانيد که ممکن است چه افراد ديگري در حال استفاده از همان شبکه باشند و به همين دليل ويندوز ويستا با غيرفعال نمودن ويژگي اشتراک گذاري از شما محافظت مي نمايد. اگر ويندوز ويستا بطور نادرست تنظيم شده و چيدمان خانگي شما بصورت يک شبکه عمومي پيکربندي شده باشد، نمي توانيد کتابخانه رسانه اي خود را به اشتراک بگذاريد. براي برطرف نمودن مشکل، در پنجره، Network and Sharing Center بر روي فلش مقابل Media Sharing کليک کنيد تا اين بخش باز شود و سپس بر روي کليد Change کليک نمائيد. در جعبه محاوره اي Media Sharing بر روي کليد Networking کليک کنيد. حال بر روي لينک Customize شبکه خود کليک کرده و Location Type را بصورت Private تنظيم نمائيد. حالا بايد بتوانيد گزينه هاي Sharing settings را فعال کنيد.

قدم 4
 

Media Player حالا تمام PC ها و ابزارهاي متصل به شبکه تان را نشان داده و به شما امکان مي دهد تا نحوه اشتراک گذاري فايلها را سفارشي سازي نمائيد. اگر PC فرزندان خود را مي بينيد و نمي خواهيد که آنها مثلاً به موسيقي هاي شما دسترسي داشته باشند، بر روي آيکن مربوط به سيستم آنها کليک کرده، گزينه Customize را انتخاب نموده، گزينه "use default settings" را غيرفعال کرده و مطمئن شويد که گزينه Music فعال نشده است. کار تمام شد، اين PC اکنون براي به اشتراک گذاشتن رسانه ها پيکربندي شده است. شما بايد اين مراحل را براي هر يک از PC هاي شبکه خود (هر کدام که مي خواهيد از آنها براي اشتراک گذاري و يا دسترسي به رسانه هاي اشتراکي استفاده کنيد) تکرار نمائيد. اما حالا با فرآيند کلي کار آشنا شده ايد و انجام آن بر روي هر سيستم مدت زيادي از وقت شما را نخواهد گرفت.

قدم 5
 

Windows Media Player را بر روي سيستمي غير از PC اصلي خود اجرا کنيد. شما بايد کتابخانه کامل pc اصلي خود را در درختواره سمت چپ مشاهده نمائيد. اين کتابخانه بايد نامي شبيه به "Steve on Station1" داشته باشد که در آن، Steve نام کاربري است که در حال حاضر بر روي سيستم مورد نظر Log-on نموده و Station1 نيز نام شبکه اي PC مذکور مي باشد. حالا شما مي توانيد کتابخانه رسانه اي را بر حسب هنرمندان، آلبوم، موسيقي و يا ساير موارد مرور نموده و موسيقي هائي را از هر PC متصل به شبکه خود پخش نمائيد. اگر نمي توانيد کتابخانه اشتراکي را مشاهده کنيد، مطمئن شويد که مراحل قبل را به دقت دنبال کرده ايد. بررسي نمائيد که PC اصلي شما براي به اشتراک گذاشتن کتابخانه رسانه خود تنظيم شده است و ساير سيستمها نيز به اين کتابخانه مراجعه مي کنند. اگر همه چيز بطور صحيح انجام شده، احتمالاً فايروال شما اين ارتباط را مسدود کرده است.

چگونه فايل هاي خود را بين کامپيوترهاي شبکه خانگي به اشتراک بگذاريم؟

قدم 6
 

اشتراک گذاري رسانه با استفاده از Windows Midia Player بخوبي براي ما کار مي کند، اما اگر شما با آن مشکلي داريد و يا از يک iPod استفاده مي نمائيد، پخش کننده رسانه اپل يعني iTunes يک جايگزين رايگان براي آن را در اختيارتان قرار مي دهد. آخرين نسخه iTunes را از سايت اپل بارگذاري و بر روي تمام PC هائي که مي خواهيد رسانه هائي را به اشتراک گذاشته يا به رسانه هاي اشتراکي دسترسي داشته باشند، نصب کنيد. iTunes را بر روي هر يک از کامپيوترها اجرا کرده، گزينه Preferences را از منوي Edit انتخاب نموده و به برگه Sharing برويد. گزينه Share my library را بر روي سيستمهائي که مي خواهيد رسانه هائي را بر روي آنها به اشتراک بگذاريد، فعال کنيد. گزينه Look for shared libraries را بر روي سيستمهائي که مي خواهيد به اين رسانه ها دسترسي داشته باشند فعال نمائيد. حالا iTunes را بر روي يک سيستم دور از کتابخانه موسيقي خود اجرا کرده و بررسي نمائيد که آيا بخش Shared را در درختواره کتابخانه آن مشاهده مي کنيد يا خير. اگر چنين بخشي وجود دارد، يک کتابخانه رسانه را در زير آن انتخاب کرده و طبق معمول به مرور، پخش و يا تماشاي فايلها بپردازيد.
منبع:بزرگراه رايانه، شماره 123



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.