چه کساني گوشتشان شيرين است؟پشه ها پاسخ مي دهند!

در مجلسي نشسته ايد و متوجه مي شويد که تنها شما هستيد که در حال دور کردن پشه ها از خود هستيد و ساير افراد خيلي راحت و آرام نشسته اند و هيچ پشه اي دورشان نمي چرخد. آيا اين مطلب درست است که پشه ها فقط سراغ يک سري از افراد مي روند!؟ بله درست است. پشه ها براي مکيدن خون افراد، الويت هايي دارند. متخصصان به اين نتيجه رسيده اند که پشه ها از هر 10 نفر جذب يک نفر مي شوند. جالب است بدانيد که تنها پشه هاي ماده هستند
سه‌شنبه، 9 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چه کساني گوشتشان شيرين است؟پشه ها پاسخ مي دهند!

چه کساني گوشتشان شيرين است؟پشه ها پاسخ مي دهند!
چه کساني گوشتشان شيرين است؟پشه ها پاسخ مي دهند!


 






 
در مجلسي نشسته ايد و متوجه مي شويد که تنها شما هستيد که در حال دور کردن پشه ها از خود هستيد و ساير افراد خيلي راحت و آرام نشسته اند و هيچ پشه اي دورشان نمي چرخد. آيا اين مطلب درست است که پشه ها فقط سراغ يک سري از افراد مي روند!؟ بله درست است. پشه ها براي مکيدن خون افراد، الويت هايي دارند. متخصصان به اين نتيجه رسيده اند که پشه ها از هر 10 نفر جذب يک نفر مي شوند. جالب است بدانيد که تنها پشه هاي ماده هستند که نيش مي زنند و پشه هاي نر اصلا نيش نمي زنند. پشه هاي ماده به خون انسان براي عمل تخم گذاري نيازمند هستند و به نظر مي آيد خون هرکسب به مذاق آنها خوش نمي آيد!

پشه ها بيشتر سراغ چه افرادي مي روند؟
 

با وجودي که محققان در اين زمينه به نتيجه اي قطعي و صددرصد نرسيده اند، اما تحقيقات و آزمايشات اخير نشان ميدهد که چه عواملي باعث مي شود پشه ها به سمت برخي از افراد جذب شوند دانشمندان به اين نتيجه رسيده اند که عوامل ژنتيکي حدود 85 درصد در اين امر تاثيرگذار است. همچنين افرادي که روي سطح پوستشان ميزان زيادي کلسترول و استروئيد جمع مي شود، پشه هاي بيشتري جذب مي کنند، اما اين بدين معنا نيست که پشه ها خون افرادي که ميزان بالايي کلسترول دارند را بيشتر دوست داشته باشند. ممکن است فرد کلسترول بالايي داشته باشد، اما اين ميزان به زير پوست فرد نفوذ نکند و در نتيجه پشه اي جذب او نشود. يکي از حشره شناسان و محققان بنام بر اين باوراست که وجود ميزان قابل توجهي از اسيدهاي مشخص مانند اسيد اوريک در بدن افراد نيز باعث جذب پشه مي شود. اين ترکيبات مي تواند حس بويايي پشه ها را تحريک کرده و فرد را قرباني نيش پشه کند. شايد باورکردني نباشد اما فرآيند جذب پشه خيلي قبل تر از نشستن پشه روي سطح پوست صورت مي گيرد. پشه ها از فاصله 50 متري طعمه خود را تشخيص داده و مورد هدف قرار ميدهند اين مساله اصلا براي افرادي که ميزان زيادي دي اکسيد کربن از خود ساطع مي کنند خبر خوشايندي نيست. چرا که دي اکسيد کربن براي پشه ها جذاب است. علت اين هم که بزرگسالان بيشتر از کودکان و بچه ها قرباني پشه زدگي مي شوند، همين امر است. بزرگسالان ميزان بيشتري دي اکسيد کربن از خود ساطع مي کنند خانم هاي باردار نيز به دليل داشتن درجه حرارت بالا و بازدم بيش از حد دي اکسيد کربن بيشتر از ساير افراد در معرض خطر جذب پشه قرار دارند.

پشه ها کجا کمين مي کنند؟
 

حتي اگر شرايط شيميايي بدن شما براي پشه ها جذاب نباشد و پشه ها را جذب نکند، جايي که قرارگرفته ايد ممکن است براي آنها وسوسه انگيز باشد بسياري از پشه ها نقاط مرطوب و شهرهاي ساحلي را دوست دارند؛ به همين خاطر است که اکثر مناطق ساحلي پشه هاي زيادي دارد. پشه ها بطور کلي موجودات آب دوستي هستند. حتي آب راکد و ساکن نيز در جذب پشه ها موثر است و مناطق گرم و مرطوب، بهترين محل تجمع پشه هاست. تحقيقات نشان داده در برخي از ماههاي سال پشه ها به مناطق سردسير هجوم مي آورند که البته مدت زيادي درآنجا نمي مانند و مجددا باز مي گردند.

پشه ها ناقل چه بيماري هستند؟
 

به نظر ميرسد پشه ها مي توانند بيماري هايي چون تب مالاريا و تب زرد را منتقل کنند. پشه ها همچنين مي توانند انواع ويروس ها را منتقل کنند و ايجاد بيماري در حقيقت ناشي از خون فردي است که پشه او را ميزند.

پشه ها باعث انتقال ايدز مي شوند؟
 

ويروس HIV که در انسانها باعث توليد ايدز مي شود در پشه ها فعال نيست. اگر پشه اي خون حاوي ويروس HIV را بمکد، ويروس به عنوان غذا محسوب مي شود و با ساير ترکيبات خون هضم مي شود. تحقيقاتي که در اين زمينه صورت گرفته نشان ميدهد که پشه ها تحت هيچ شرايطي بيماري ايدز را منتقل نمي کنند.

براي جلوگيري از پشه زدگي چه اقداماتي را مي توان انجام داد؟
 

- از قرارگرفتن در مناطقي که مورد علاقه پشه هاست خودداري کنيد. پشه ها اغلب، مناطق گرم و مرطوب را مي پسندند.
- توري درها و پنجره ها را هر از گاهي چک کنيد.
- تا حد امکان لباسهايي با رنگ روشن بپوشيد و از پوشيدن رنگ قرمز خودداري کنيد.
- عرق کردن و بالارفتن دماي بدن، باعث جذب پشه ها مي شود به همين خاطر سعي کنيد در هواي گرم زود به زود دوش بگيريد.
- حتي المقدور از زدن عطر و ادوکلن هايي با بوي تند و گرم خودداري کنيد.
- برخي از صابون هاي معطر نيز باعث جذب پشه مي شود.
- افرادي که مجبورند در مناطق ساحلي رفت و آمد کنند، مي توانند از کرم هاي ضد گزيدگي و دورکننده پشه استفاده کنند.
منبع:زندگي ايده آل,شماره 43



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.