8 نکته طلایی برای مهارت استرس در رانندگی

بر اساس تحقیق هایی که شرکت نیسان در اروپا انجام داده است،یک دوم خانم ها هنگام رانندگی در سطح شهر،اضطراب دارند
شنبه، 13 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
8 نکته طلایی برای مهارت استرس در رانندگی

چگونه بر ترس از رانندگی خود غلبه کنیم؟

اجازه ندهید که ترس از وسایل نقلیه (رانندگی) امسال هم شما را متوقف نگه دارد.

دلایل بسیاری وجود دارد برای اینکه فردی از رانندگی امتناع کند. آنها ممکن است عذر پزشکی داشته باشند که باعث شود رانندگی برایشان ناامن باشد. یا ممکن است در یک منطقه ای زندگی می‌کنند که در آنجا رانندگی غیر ضروری و نامناسب است. و یا ممکن است نگرانی‌های زیست محیطی داشته باشند که راه رفتن، ترانزیت و یا دوچرخه را ترجیح می‌دهند.

فوبیای رانندگی و یا ترس از وسایل نقلیه آنقدر هم غیرمعمول نیست، حتی اگر به نظر می‌رسد همه افرادی که می‌شناسید رانندگی می‌کنند. این امر به ویژه پس از یک تجربه تصادف اتومبیل تا حدی طبیعی است: یک مطالعه نشان می دهد که ۲۵-۳۳ درصد از افرادی که در یک حادثه تصادف بوده‌اند و به بیمارستان منتقل شدند، ترس از رانندگی پس از آن را تجربه کرده‌اند.

ترس از رانندگی برای بعضی از افراد ممکن است به این معنی تلقی شود که شما از رانندگی نفرت دارید ولی اگر مجبور باشید، به آن تن می‌دهید. یا ممکن است به این معنی باشد که تنها تحت بعضی شرایط رانندگی خواهید کرد.

به عنوان مثال، ممکن است با رانندگی در اطراف شهر راحت باشید اما نه در بزرگراه. یا با رانندگی در آب و هوای خوب راحت‌تر باشید، اما از رانندگی در باران یا برف، مضطرب باشید.

اما اگر از رانندگی تنها به علت ترس از آن اجتناب می‌کنید، این قضیه می‌تواند بسیار محدودکننده باشد. خبر خوب این است که چه این ترس از یک حادثه رانندگی بوده باشد و یا همیشه با شما بوده است، راه‌هایی برای مقابله با آن وجود دارد. در اینجا چند نکته جزئی و یا حتی جدی برای غلبه بر ترس از رانندگی وجود دارد.

اگر شما هم جزو آن دسته از خانم هایی هستید که پشت فرمان دچار استرس می شوند،به خاطر سلامت خود و دیگران باید درمان شوید.

اولین توصیه هم این است که این توصیه ها را بخوانید

آرامش و تمرکز، 2فاکتور اصلی و اساسی هنگام رانندگی هستند تا شخص راننده بتواند در لحظه،تصمیم های درست بگیرد و واکنش های صحیح داشته باشد . بدون شک در اتومبیل،استرس سریع تر از هر مکان دیگری بالا می رود ،به طوری که می توان گفت به راننده هجوم می آورد و تاثیرات منفی برجای می گذارد

بر اساس تحقیق هایی که شرکت نیسان در اروپا انجام داده است،یک دوم خانم ها هنگام رانندگی در سطح شهر،اضطراب دارند.(حالا شما فرض بفرمایید در کشور ما به چه صورت است!کا ش شرکت های سازنده ایرانی هم،چنین تحقیق هایی را انجام می دادند!)

این اضطراب دلایل متعدد و متفاوتی دارد که می توان به چند مورد آن اشاره کرد:راهنبدان های طولانی،بچه یا بچه های شلوغی ککه در صندلی پشت نشسته اند،بی مبالاتی رانندگان به اصطلاح زرنگ و رعایت نکردن حق تقدوم و فاصله مجاز و دیگر موارد قانونی از جانب آنها،پیدا نشدن جای پارک و ...

همه ما می دانیم تمام این موارد وجود دارند و تغییر و اصلاح آنهافمدت ها طول خواهد کشید ؛بنابراین ما به شما توصیه می کنیم با تغییراتی جزئی و ساده در خورد،از حمله استرس و نگرانی جلوگیری کنید.

برای این که بتوانید در آرامش و تمرکز برانید و عادات و واکنش های بهتر و ارام تری کسب کنید،این تمرینات کوچک و عملی را انجام دهید . پشیمان نخواهید شد؛مطمئنا تاثیر گذار خواهند بود
وقتی یک فرد استرسی و جوشی همراهتان است،استرس خود !را مدیریت کنید


حفظ آرامش در هنگام رانندگی

برای رانندگی خود آماده باشید
در کاهش اضطراب، شاید این مفید باشد که همه چیز را برای سفرتان آماده کنید. کشف کنید که چه موارد یا گام‌هایی می‌توانید بردارید که باعث شود احساس بهتری داشته باشید، سپس برنامه‌ریزی کنید. به عنوان مثال، می‌توانید موارد زیر را انجام دهید.

باک بنزین را پر کنید.

فشار باد لاستیک را بررسی کنید.

یک جعبه کمک‌های اولیه در صندوق عقب داشته باشید.

شماره تلفن افراد برای تماس در مواقع ضروری را داشته باشید.

قبل از شروع سفر، مسیر‌ها را چاپ یا در گوشی خود آماده داشته باشید.

رانندگی ایمن را تمرین کنید. رفتارهای پرخطر، مانند سرعت غیرمجاز یا نگاه کردن به صفحه گوشی در حین رانندگی، می‌توانند سطح اضطراب شما را افزایش دهند؛ پس سعی کنید آن‌ها را انجام ندهید. این رفتارها همچنین خطر تصادف را افزایش می‌دهند.

احساس نکنید که نیاز دارید بیش از آنچه که احساس راحتی می‌کنید، رانندگی تهاجمی داشته باشید. به عنوان مثال، بسیاری از مردم با سرعت بیشتری از چراغ‌های زرد می‌گذرند، اما شاید شما بخواهید با احتیاط بیشتری رانندگی کنید تا زمانی که احساس اضطراب کمتر و اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشید.

هنگام رانندگی با گوشی صحبت نکنید و هرگز همزمان با رانندگی، پیامک ارسال نکنید. گوشی شما می‌تواند تا رسیدنتان صبر کند.

نگران این نباشید که افراد دیگر در جاده چه کاری انجام می‌دهند، حتی اگر آن‌ها در حال بوق زدن یا افزایش سرعت در اطرافتان هستند. فقط روی جاده جلوی خود تمرکز کنید و با خیال راحت رانندگی کنید.


ترس خود را مرتب‌سازی کنید

رولینگ می‌گوید: سلسله مراتب ترس‌های خود را از رانندگی (از کمترین حالت ترس به بیشترین) ترسیم کنید. پس از آن می‌توانید از کمترین به بیشترین ترس غلبه کنید. اگر با بدترین ترس شروع کنید، ممکن است به ندرت پایان یابد،

اما با شروع یکی از ضعیف‌ترین ترس‌ها در لیست می‌توانید به یک پیروزی کوچک در اوایل روند دست یابید و همین قضیه به شما انگیزه حرکت می‌دهد. او می‌گوید: «قدم به قدم این سلسله مراتب را ترجیحا به کمک یک درمانگر و یا مربی رانندگی طی کنید. آنها می‌توانند بر ترس از رانندگی شما و تجدید احساس راحتی و آزادی غلبه کنند.»


برای غلبه بر ترس از رانندگی راه‌هایی برای آرام شدن پیدا کنید:

رولینگ می‌گوید روش‌های آرامش‌بخش مانند مدیتیشن و یا تنفس عمیق ممکن است در طول روند مفید باشد. قبل از شروع به رانندگی یک دقیقه را برای انجام چند تمرین تنفسی اختصاص دهید. در زمان رانندگی به زمان حال توجه کنید و روی رفتار و اقدامات خود به عنوان یک راننده تمرکز کنید.


خودتان را در موقعیت‌های راحت و آرام قرار دهید:

«مدرسه تعلیم رانندگی با لبخند» شرایطی راحت در رانندگی را برایتان ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، شما لازم نیست که حتما در لاین سرعت بزرگراه رانندگی کنید، و اشکالی ندارد برنامه‌ریزی کنید که مسیری طولانی‌تر را به جای آزادراه انتخاب کنید. شما همچنین می‌توانید سفرهای کوتاه را انتخاب کنید و بدین ترتیب راه خود را به مسیرهای طولانی‌تر ارتقا دهید. پیشرفت هرچقدر هم که آهسته باشد، پیشرفت است.


استفاده از عبارات مثبت برای غلبه بر ترس از رانندگی:

ممکن است این کار کمی به شما احساس احمقانه‌ای بدهد. اما تکرار یک جمله تشویق‌آمیز و مثبت یا یادآوری کاری که شما در حال انجامش می‌باشید می‌تواند کمک کننده باشد. رولینگ در این خصوص می‌گوید: «هنگامی که آنها خود را به چالش می‌کشند، ممکن است استفاده از عبارات تشویق‌آمیز مفید باشد. مثلاً، من در مقابله با ترسم بسیار شجاع هستم».
 

بدانید که اضطراب چگونه احساسی است

مدرسه «با لبخند رانندگی کنید» این پیشنهاد را می‌دهد که با علائم اضطرابی که تجربه می‌کنید، آشنا باشید. بدین ترتیب شما می‌توانید در حین رانندگی اتومبیل خود را به کنار جاده و در یک نقطه امن بکشید تا فرصتی برای آرام شدن پیدا کنید و مجبور به رانندگی در آن زمان نباشید. اگر در حین رانندگی تجربه حمله عصبی و ترس داشته‌اید و یا نگرانی در مورد این قضیه را دارید، علائم ترس را یاد بگیرید تا قبل از اینکه به طور کامل این حالت به شما دست دهد و خود و دیگران را به خطر اندازید، از مسیر رانندگی خارج شوید.
 


آیا می دانستید 32درصد خانم های فرانسوی هنگام رانندگی،وقتی همسر یا نامزدشان در کنارشان نشسته است استرس می گیرند؟

همچنین 20درصد از آنهایی که پدر یا مادرشان همراه شان هستند،35درصد از خانم هایی که بچه در اتومبیل خود دارند و 3درصد از آنانی که دوستانشان همراهشان هستند،دچار اضطراب می شوند (به یقین این آمارها در کشور ما بالاتر است!) همیشه برای یک راننده،حضور همراهی که دندان هایش را روی هم می کشد،آویزان در و پنجره می شود یا بی وقفه فرمان می دهد و تعبیر و تفسیر می کند،غیر قابل تحمل است.

حتی اگر آن راننده استرسی هم نباشد،در چنین شرایطی استرس می گیرد . به همین دلیل،قرار دادن شرط و شروطی برای همراه،به منظور جلوگیری از این قبیل ناراحتی ها ضروری است.

او را متقاعد کنید راننده شما هستید،پس سعی نکند جای شما تصمیم بگیرد و به شما اجازه دهد طبق عقل و درایت خود برانید. اگر این روش مؤثر واقع نشد،یک تمرین ذهنی انجام دهید؛تصور کنید بین شما و همراه تان،یک شیشه وجود دارد
 

از استرس خود در ترافیک بکاهید

طبق مطالعه شرکت نیسان روی خانم های اروپایی،48درصد از آنها از گیر افتادن در راه بندان هراس دارند. همچنین یک دوم آنان،وقتی حتی در سطح شهر هم رانندگی می کنند،مضطرب هستند. شکی در استرس زا بودن ترافیک وجود ندارد،چون همه از این که دیر برسند،می ترسند.

این مدت زمانی که بی حاصل در ترافیک تلف می شود،موجب می شود فرد،احساس بیهودگی و خسران کند. برای چاره این نوع استرس،تصور کنید در یک حباب،به دو ر از آشفتگی و در هم بر همی محیط اطراف هستید. سپس از این وقت آزاد،برای تمرین Doin(تکنینک ارامش ژاپنی)یا یوگای چشمی بهره ببرید
 

تمرین Doin

دست ها روی بینی قرار داده و روی پوست خود،به طرفین صورت بکشید.وقتی به موها رسیدید،انگشت ها را از هم باز کرده و مانند «شانه »به داخل موها ببرید ،تا دست ها در پشت گردن به یکدیگر برسند. آن وقتی پشت گردن خود را برای چند دقیقه ماساژ دهید

شست هایتان را جلوی گوش ها بگذارید وانگشتان سبابه را روی چشم ها قرار دهید. سپس با انگشتان سبابه روی ابروهای خود بکشید و به گونه ای که انگار دارید صاف شان می کنید؛از مرکز به سمت شقیقه ها بکشید

با شست ها و انگشتان سبابه،دور تا دور لاله گوش را به سمت داخل جمع کنید. وقتی به برجستگی پایین گوش رسیدید،به آرامی آن را به سمت پایین بکشید
 

تمرین یوگای چشمی

با چشمان باز و غیر متمرکز روی نقطه ای خاص ،بدون آن که سرخود را تکان دهید،به آرامی 5بار،علامت بی نهایت ()را با چشمان خود بکشید یا اسم خود را بنویسید
ایا چشم ها یتان خسته اند؟برای یک دقیقه کف دست خود را به حالت صدف روی چشم هاقرار دهید . انگشت ها را به هم بچسبانید تا نور از لابه لای آنها رد نشود. تاریکی و گرما به چشم ها استراحت و ارامش می بخشند
 

مزاحم ها را نادیده بگیرید !

حواستان به خودتان باشد،به آرامی و با شکم نفس بکشید . این نوع تنفس،مانع خشم می شود و شخصیت انسانی خود را حفظ کنید. گوش دادن به موسیقی هم،می تواند سودمند باشد؛صدای موسیقی،مانع از نظر دادن و ارسال موج منفی مردم می شود . ترانه یا موسیقی را انتخاب کنید که موجب آرامش شما می شود
 

هنگام پارک کردن اتومبیل ،اعتماد به نفس داشته باشید

بر اساس مطالعات شرکت نیسان،57درصد خانم ها،برای پیدا کردن جای پارک ،آشفته و مضرب اند . همچنین 40درصد از آنها،از این که نتوانند دریک جای تنگ،سریع ودرست پارک کنند می ترسند.

خانم های راننده،اغلب از این که خیلی سریع موفق به پارک دوبل نشوند و راننده های پشت سری را معطل کنند واهمه دارند. البته این ترس منطقی است،چون بسیاری از مردم بی حوصله و عجول هستند (به خصوص هنگام رانندگی )و با بی انصافی،بوق ممتد می زنند.

و تا حد تمسخر یا فحاشی پیش می روند؛این دیگر مربوط می شود به توهین و زیر سؤال بردن شخصیت یک انسان ،نه ایراد گرفتن از رانندگی اوا! خب ،طبیعی است در این شرایط،فر د مضطرب ،عصبی و جریحه دار شود. اما چون درشأن شما نیست پاسخ چنین افرادی را بدهید،سعی کنید به گونه ای دیگر عمل کنید:اعتماد به نفس داشته باشید.


در این صورت،مطمئنا خوب پارک می کنید

از خودتان بپرسید:«آیا من توانسته ام گواهینامه بگیرم؟»اگر الان شما مجاز به رانندگی هستید،دقیقا به همین خاطر است؛بنابراین حتما بلدید و می توانید اتومبیل را پارک کنید،حتی پارک دوبل !داشتن اعتماد به نفس،شانس موفقیت در درست پارک کردن را بالا می برد . قبل از حرکت،اتومبیل خود را در جای دلخواه تان تصور کنید. حالا فقط باید راه بیفتید و به سمت !مقصد حرکت کنید

مترجم : بخشی از این متن توسط خانم ناهید مؤمن خانی ترجمه شده است


منبع: بخش تحقیق و تحلیل محتوا پرتال فرهنگی راسخون



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.