بررسی علمی رابطه تنش های روانی و حاملگی

در این تحقیق به عوامل و میزان وارد شدن استرس به خانم های باردار پرداخته ایم، تحلیل کردیم چرایی منفی بودن عامل استرس را بر بارداری، در این مطلب علمی همراه ما باشید
سه‌شنبه، 7 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسی علمی رابطه تنش های روانی و حاملگی

استرس در بارداری

استرس احساسی روزمره و عادی است که انواع خوب و بد دارد؛ استرس مثبت به افراد انگیزه می‌بخشد و به‌عنوان یک محرک برای انجام وظایف روزانه و تلاش برای موفقیت محسوب می‌شود. همان‌طور که از نام آن پیداست، استرس منفی دقیقاً مخالف استرس مثبت اثر می‌کند و آثار مخرب دارد.

استرس منفی بدن را وارد «پاسخ جنگ یا گریز» می‌کند؛ دراین‌حالت تپش قلب افزایش پیدا می‌کند. در استرس‌های طولانی‌مدت سطح هورمون کورتیزول افزایش پیدا می‌کند. هورمون کورتیزول اثر فرسایشی بر بدن دارد و احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

تاثیر استرس بر جنین

گفتیم که استرس انواع مختلفی دارد. تجربه کردن استرس الزاماً بد و مخرب نیست. نگرانی از سلامت جنین و مراقبت‌های بعد از زایمان از فرزندتان نشان می‌دهند شما مادری دلسوز هستید و آماده‌اید زندگی ایده‌آلی برای خود و فرزندتان بسازید. این نوع استرس به جنین منتقل نمی‌شود و نیازی نیست از بابت آن نگران باشید.

استرس منفی در بارداری انواعی از استرس است که مزمن باشد و نتوانید آن را کنترل کنید. استرس طولانی‌مدت پاسخ جنگ‌وگریز را ایجاد می‌کند که می‌تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد.

آیا استرس در بارداری باعث سقط جنین میشود؟

مقاله‌ای که در سال 2017 در مجله‌ی معتبر Nature منتشر شد نشان داد زنان بارداری که تجربة استرس شدید یا مزمن داشته‌اند بیشتر از دیگران در معرض سقط جنین هستند. آمار سقط در این زنان تقریباً دو برابر مادرانی بود که بارداری بدون استرس داشتند.

باوجود این یافته‌ها باید در نظر داشته باشید که تجربة استرس در بارداری الزاماً به سقط جنین منتهی نمی‌شود؛ بلکه علامتی است که به شما می‌گوید برای پیشگیری از پیامدهای ناگوار باید احساسات خود را بهتر مدیریت کنید.

اجازه ندهید ترس از سقط به یک استرس جدید برای شما تبدیل شود. احتمال سقط به‌طورکلی کم است و بسیاری از علل سقط جنین قابل‌پیشگیری هستند.
 

عوامل جدی استرس‌زا که می‌توانند زنان باردار را تحت تأثیر قرار دهند اغلب شامل موارد زیر هستند:

تغییرات شدید شخصی و خانوادگی؛ مانند از دست دادن یکی از نزدیکان، طلاق، جدایی و از دست دادن شغل

گرفتاری‌های طولانی‌مدت؛ مانند مشکلات مالی، بیماری، افسردگی و مشکلات زناشویی

بلایای طبیعی؛ نظیر سیل و زلزله

برخورد مداوم با مشکلات اجتماعی مانند جنسیت‌زدگی و نژادپرستی

استرس عمیق و شدید نسبت به مسائل بارداری و زایمان
 

بررسی علمی رابطه تنش‌های روانی و حاملگی
 

استرس چگونه میتواند بر بارداری شما تاثیر بگذارد؟

استرس در دوران بارداری یک شرایط روحی و روانی رایج است، زیرا بارداری باعث تغییرات بسیاری در بدن مادر می‌شود. اگر این استرس بدون درمان و برای طولانی مدت باقی بماند می‌تواند باعث مشکلاتی مانند فشار خون بالا و بیماری قلبی شود.

در دوران بارداری، استرس می‌تواند شانس تولد نوزاد نارس (متولد قبل از هفته ۳۷ بارداری) یا نوزاد کم وزن (با وزن کمتر از ۵ پوند، ۸ اونس) را افزایش دهد. نوزادانی که خیلی زود یا خیلی کوچک به دنیا می‌آیند بیشتر در معرض خطر مشکلات سلامتی هستند.
 

دلایل استرس در دوران بارداری

دلایل استرس برای هر زنی در این دوران متفاوت است، اما در اینجا به برخی از دلایل رایج استرس در دوران بارداری اشاره می‌کنیم:

ممکن است با ناراحتی‌های دوران بارداری مانند حالت تهوع صبحگاهی، یبوست، خستگی یا کمردرد دست و پنجه نرم کنید.

هورمون‌های زنان در این دوران در حال تغییر هستند، این تغییرات می‌تواند باعث تغییر خلق و خوی شما شود. نوسانات خلقی می‌تواند کنترل استرس را سخت‌تر کند.

شما ممکن است نگران باشید که در طول زایمان چه اتفاقی می‌افتد یا چگونه از کودک خود مراقبت کنید.

اگر کار می‌کنید، ممکن است مجبور شوید وظایف شغلی را مدیریت کنید.

ممکن است نگران این باشید که چگونه رفتار شما می‌تواند به روی کودک شما تأثیر بگذارد.
 

زنانی هستند که به سادگی باردار می‌شوند؛ اگرچه زندگی سالمی ندارند. در مقابل، زنانی هستند که توصیه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند اما پس از سال‌ها خبری از بچه‌دارشدن‌شان نیست.

بیشتر اطرافیان در این مواقع می‌گویند: «‌آرامش خودتان را حفظ کنید و نگران نباشید؛ بارداری بالاخره رخ خواهد داد.» اگرچه این توصیه شاید ناخوشایند باشد اما حقیقتی علمی در آن وجود دارد.


نمونه و شواهد متعدد بر تاثیر استرس در بارداری

شواهد جدید نشان می‌دهد که استرس بر باروری اثر می‌گذارد. یک بررسی اخیر نشان داد که زنان با میزان بالای آلفا- آمیلاز، آنزیمی که با استرس ارتباط دارد، سخت‌تر باردار می‌شوند.
 
نمونه‌های بزاق گرفته‌ شده از 274 زن در طول 6 چرخه قاعدگی (یا تا زمانی که باردار شده بودند) نشان داد افرادی که بالاترین میزان این آنزیم را در اولین دوره قاعدگی داشتند نسبت به زنانی که کمترین میزان این آنزیم را داشتند، با احتمال 12 درصد کمتر باردار شده بودند.

نکته جالب‌تر این بود که زنانی که در این بررسی شرکت داشتند، ‌سابقه قبلی ناباروری نداشتند. همه این زنان یا در حال طراحی برای باردار شدن بودند یا از 3 ماه قبل برای باردار شدن تلاش می‌کردند.

پژوهشگران هنوز نفهمیده‌اند استرس دقیقا چه نقشی در باروری ایفا می‌کند، ‌زیرا زنان تحت شرایط استرس شدید نیز می‌توانند باردار شوند.


آلیس دومار، رییس مرکز سلامت روان/بدن در بوستون در این باره می‌گوید:‌

« به گمان من برخی زنان از لحاظ اثر استرس بر تولید مثل حساسیت بیشتری دارند. اگر شما تحت استرس قرار گیرید و نتوانید به سرعت باردار شوید، ‌خود این مساله باعث استرس بیشتر شما می‌شود.» به گفته او، در یک بررسی در تایوان، در40 درصد زنانی که برای درمان ناباروری مراجعه کرده بودند، ‌تشخیص افسردگی و اضطراب داده شده بود.

خود درمان ناباروری ممکن است استرس‌زا باشد، ‌به اضافه اینکه عدم یقین بیشتری را در زن از لحاظ بارداری ایجاد کند. اگر استرس بتواند بر احتمال لقاح اثر بگذارد، ‌کنترل آن ممکن است این احتمال را افزایش دهد.

پژوهشگران سعی کرده‌اند این مساله را ثابت کنند. در تحقیقی که در بخش زن و زایمان دانشکده پزشکی دانشگاه اموری در آمریکا انجام شد، زنانی که برای بیش از 6 ماه تخمک‌گذاری نکرده بودند، ‌موردبررسی قرار گرفتند و مشخص شد که میزان بالایی از هورمون کورتیزول، یک هورمون استرس، در خون آنها وجود دارد.

در شرایط استرس‌زا، ‌کورتیزول، مانند آدرنالین، شدت سوخت‌وساز را افزایش می‌دهد و فشارخون را در حد بالایی نگه می‌‌دارد، باعث اضافه وزن می‌شود و به مشکلات بهداشتی دیگری نیز می‌انجامد.

ده توصیه‌ کاربردی

این توصیه‌های عملی می‌تواند به شما کمک کند ‌هنگامی که می‌خواهید باردار شوید، ‌از استرس خود بکاهید:


1. شوهرتان را وارد فهرست کنید:
پژوهش‌ها نشان می‌دهند که زنان با استرس ناشی از ناباروری به نحوی متفاوت با مردان مواجه می‌شوند. برای مثال زنان با احتمال بیشتری به دنبال حمایت اجتماعی می‌روند اما مردان به حل مساله گرایش دارند.

این گرایش‌های متفاوت ممکن است به اختلاف بینجامد. به‌گفته روان‌شناسان، اشتغال ذهنی مداوم با بچه‌دار شدن ممکن است حتی رضایت جنسی را هم تحت‌تاثیر قرار دهد. روان‌شناسان توصیه می‌کنند زوج‌ها مانند روزهای اول آشنایی‌شان عمل کنند. در طول هفته زمانی برای تفریح مثلا رفتن به سینما بگذارند. همچنین یک حد زمانی مثلا حدود 20 دقیقه برای بحث‌‌ در مورد بارداری تعیین کنند.

2. دوباره علت مشکلتان را بررسی کنید:
فکر کردن به اینکه «همه به جز من به سادگی باردار می‌شوند» تنها ناراحتی ما را باعث می‌شود. باید با این طرز تفکر منفی با بیان جملات مثبت غلبه کنید. به‌عنوان نمونه «اگر باردار ‌شدن اینقدر ساده بود، این همه کلینیک باروری وجود نداشت.» تفکرات بدبینانه‌تان را شناسایی کنید و تمرین کنید تا پاسخی را به شرایط‌تان بدهید که واقع‌گرایانه‌تر باشد.

3. سعی کنید یادداشت روزانه بنویسید:
روزانه احساسات‌تان را به کاغذ منتقل کنید. این راهی برای رهایی از نگرانی‌هایی است که از در میان گذاشتن مستقیم آنها با دیگری پرهیز دارید. بعد ممکن است تصمیم بگیرید که یادداشت‌ها را دور بریزید یا به کسی نشان دهید تا آنها را بخواند.

4. فعال بمانید:
ادامه دادن فعالیت‌هایی که باعث لذت شما می‌شود، ‌اهمیت زیادی دارد، در غیر این صورت ممکن است باردارشدن به تنها کانون توجه‌تان بدل شود. به میهمانی دوستان و نزدیکان‌تان بروید،‌ عکس‌های دسته‌جمعی بگیرید و خلاصه خودتان را غرق کارهایی که دوست دارید، کنید. انجام دادن کارهای لذت‌بخش میزان سروتونین، ماده شیمیایی بالابرنده خلق در مغز، را می‌افزاید. این کار پاداش اضافی هم برای شما به دنبال دارد.

5. برای حفظ آرامش تلاش کنید:
یک راه ساده برای آرام شدن این است که زمانی مثلا یک یا 2 بار در روز را به فرو بردن بدنتان به حالت عمیق آرامش عضلانی اختصاص دهید. برای 5 دقیقه یا بیشتر چشم‌هایتان را ببندید و خودتان را در جایی دوردست تصور کنید.

به اصطلاح یک سفر ذهنی کوچک انجام دهید. به خودتان اجازه دهید که همه حس‌های‌ محیط اطراف‌تان را تجربه کنید. بدن شما طوری پاسخ خواهد داد که گویی واقعا در آنجا هستید. منافع این «واکنش آرامش‌بخشی» شامل سرعت پایین‌تر ضربان قلب و فشار خون پایین‌تر خواهد بود.

اگر نوع خاصی از این تکنیک را ترجیح می‌دهید، محدودیتی در گزینه‌ها وجود ندارد. مراقبه، یوگا و آرامش‌بخشی پیشرونده عضلانی تنها چند مورد از این تکنیک‌ها هستند.


6. ورزش کنید:

پیاده‌روی، شناکردن، یوگا یا سایر ورزش‌های متعادل ممکن است از استرس شما کم کند. و مزایای اضافی هم دارد. زنان دارای اضافه وزنی که از طریق فعالیت جسمی وزنشان را کم می‌کنند، ‌به باروری خودشان هم کمک می‌کنند.

برای مثال چربی بیش از حد بدن باعث تولید استروژن اضافی در بدن می‌شود که تخمک‌گذاری را مختل می‌کند. ورزش‌هایی که انرژی زیادی مصرف می‌کنند‌، مانند دویدن یا جاگینگ (دویدن آرام) موادی به نام آندورفین‌ها (افیون‌های درون‌زا) را در بدن تولید می‌کنند که باعث احساس خوشی و راحتی در فرد می‌شود.

البته باید توجه داشته باشید که ورزش بیش از حد در زنانی که از قبل تحت استرس هستند، می‌تواند اوضاع را بدتر کند، چرا که ورزش زیاد باعث آزاد شدن کورتیزول می‌شود.

7. از مشاوره‌های فردی و گروه‌های حمایتی استفاده کنید:
زنی که در تلاش برای باردار شدن است، نیاز به کسی دارد که با او همدلی کند. مشاوره ممکن است راهی برای تخلیه سردرگمی، ناراحتی و ناامیدی شما باشد. همین پیوستن به گروه‌های حمایتی و صحبت کردن با زنانی که مشکلات مشابهی دارند‌، نیز می‌تواند به شما کمک کند.

8 . هنگام مواجهه با استرس از راهکارهای غلط دوری کنید
ممکن است هنگامی‌که تحت استرس هستید بخواهید با استفاده از روش‌هایی مانند انزواطلبی، خوابیدن، تغییر روال غذا خوردن یا استعمال سیگار و الکل آن را کنترل کنید. این راهکارها شاید در همان لحظه باعث بهبود حال شما شوند، ولی در درازمدت قطعاً مخرب‌اند.

از روبه‌رو شدن با استرس و دلیل آن نترسید. پاک کردن صورت‌مسئله جواب مناسبی نیست؛ پس با ریشه‌یابی مشکل و برطرف کردن آن استرس خود را کاهش دهید.

9 . معجزه‌ی موسیقی را فراموش نکنید!
تاکنون پژوهش‌های بسیاری بر موسیقی و اثرات مثبت آن انجام شده‌اند. مطالعات نشان داده‌اند که حتی سی دقیقه گوش دادن به موسیقی در طول روز می‌تواند کورتیزول بدن را تا حد چشمگیری کاهش دهد.

پزشکان به زنان باردار توصیه می‌کنند اثر موسیقی را نادیده نگیرند و با گوش دادن روزانه به موسیقی حال روحی خود را بهبود دهند. آهنگ‌های آرامش‌بخش استرس بارداری را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

10 . خواب و استراحت کافی داشته باشید
خستگی مزمن یکی از شایع‌ترین شکایت‌های زنان در دوره بارداری است. مغز انسان ریتم شبانه‌روزی خاصی دارد که با رعایت آن می‌توانید بازده ساعات استراحت خود را افزایش دهید و در طول روز کمتر احساس کسلی و خستگی داشته باشید.

ساعت مشخصی برای به خواب رفتن و بیدار شدن در نظر بگیرید و سعی کنید به آن متعهد بمانید. بهتر است حتی اگر احساس خستگی می‌کنید بیشتر از ۸ یا ۹ ساعت در شبانه‌روز نخوابید.

خواب اضافی اثر معکوس داشته و احساس خستگی و کسالت شمارا تشدید می‌کند. احساس خستگی مداوم بدن را ضعیف کرده و در برابر استرس آسیب‌پذیر می‌کند؛ پس با خواب کافی می‌توانید استرس خود را کاهش دهید.

نویسنده: بخشی از این مقاله توسط دکتر زهرا عباس‌پور تمیجانی نوشته شده است

منبع: هیئت تحریریه پرتال فرهنگی راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.