15 نکته درباره ويتامين ث

1- اسيد اسکوربيک يا ويتامين C يکي از محبوب‌ترين و مشهورترين داروهايي است که افراد سالم و بيمار هر دو به يک اندازه از مصرف آن لذت مي‌برند. 2- ويتامين C در گروه ويتامين‌ها قرار دارد و به شکل قرص‌هاي 100 و 250 ميلي‌گرمي و قرص جوشان 1000 ميلي‌گرمي، پودر 500 ميلي‌گرمي و آمپول 500 ميلي‌گرمي در
سه‌شنبه، 21 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
15 نکته درباره ويتامين ث

15 نکته درباره ويتامين ث
15 نکته درباره ويتامين ث


 





 
1- اسيد اسکوربيک يا ويتامين C يکي از محبوب‌ترين و مشهورترين داروهايي است که افراد سالم و بيمار هر دو به يک اندازه از مصرف آن لذت مي‌برند.
2- ويتامين C در گروه ويتامين‌ها قرار دارد و به شکل قرص‌هاي 100 و 250 ميلي‌گرمي و قرص جوشان 1000 ميلي‌گرمي، پودر 500 ميلي‌گرمي و آمپول 500 ميلي‌گرمي در داروخانه‌هاي کشور موجود است. اما قرص جوشان آن به ويژه در فصول سرد سال طرفدار بيشتري پيدا مي‌کند.
3- ويتامين C، ويتامين محلول در آب است که از اجزاي ضروري براي ساخت و نگهداري کلاژن و بافت محيطي بين سلولي است. مصرف اين دارو سبب تقويت دستگاه ايمني و افزايش سرعت بهبود زخم مي‌شود، همچنين از تشکيل نيتروزآمين‌ها و نيتروز اوره‌هاي سرطان‌زا جلوگيري مي‌کند.
4- ميزان مصرف اين دارو بر اساس نوع بيماري تعيين مي‌شود. به‌طور مثال، در درمان بيماري اسکوروي روزانه 100 ميلي گرم تا 2 گرم از راه خوراکي يا تزريقي مصرف مي‌شود يا در سوختگي‌هاي شديد روزانه 200 تا 500 ميلي‌گرم به وسيله پزشکان توصيه مي‌شود.
5- اسيداسکوربيک نيز مانند داروهاي ديگر عوارضي از خود نشان مي‌دهد که اغلب دستگاه عصبي، پوست، گوارش و ادراري را درگير مي‌کند. شايع‌ترين اين علايم شامل سرگيجه، درد در محل تزريق، اسهال، سوزش سردل، افزايش دفع ادرار يا تخريب دندان‌ها با مصرف طولاني مدت قرص‌هاي جويدني است.
6- افراد دچار کمبود آنزيم G6PD بايد از مصرف زياد اين دارو بپرهيزند زيرا احتمال بروز کم‌خوني در اين افراد با مصرف اسيداسکوربيک محتمل است.
7- ويتامين C تزريقي در معرض نور به تدريج تيره مي‌شود اما تغيير رنگ جزيي تاثيري در اثر درماني آن ندارد.
8- ويتامين C تزريقي را مي‌توان به صورت رقيق شده يا رقيق نشده استفاده کرد.
9- از محلول خوراکي ويتامين C مي‌توان همراه غذا استفاده کرد.
10- قرص‌هاي جوشان اين ويتامين را بايد در يک ليوان‌ آب حل و بلافاصله مصرف کرد.
11- ويتامين C را در ظروف غيرفلزي مقاوم در برابر هوا، دور از حرارت و نور خورشيد در دماي 15 تا 30 درجه سانتي‌گراد نگهداري کنيد.
12- مصرف زياد اين دارو در دوران بارداري توصيه نمي‌شود. همچنين سيگاري‌ها و افرادي که قرص ضدبارداري مصرف مي‌کنند، نياز به مصرف ويتامين بيشتري به صورت مکمل دارند.
13- درباره اين ويتامين، مهم‌ترين توصيه‌اي که‌ به خانواده‌ها گفته مي‌شود، اين است که براي تامين ويتامين C لازم به منابع غذايي طبيعي توجه بيشتري نشان دهند تا دارو.
14- ويتامين C مي‌تواند سبب افزايش توان جذب آهن شود.
15- موارد مصرف ويتامين C در پيشگيري و درمان بيماري اسکوروي، کمک به درمان سوختگي‌هاي شديد، بهبود شکستگي يا زخم بيماري‌هاي مزمن است.
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.