بارداری خانم‌هاي سيگاري ممنوع

وجود تمام اخطارهايي که پزشکان درباره خطرهاي ناشي از استعمال دخانيات به مردم مي‌دهند، متاسفانه هر روز بر تعداد زناني که سيگاري مي‌شوند، افزوده مي‌شود. بسياري از پزشکان معتقدند شايد اين افراد براي سلامت خود ارزش چنداني قايل نيستند اما آيا اين زنان به آساني مي‌توانند از سلامت جنين يا نوزاد خود نيز بگذرند؟
شنبه، 25 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بارداری خانم‌هاي سيگاري ممنوع

بارداری خانم‌هاي سيگاري  ممنوع
بارداری خانم‌هاي سيگاري ممنوع


 





 
وجود تمام اخطارهايي که پزشکان درباره خطرهاي ناشي از استعمال دخانيات به مردم مي‌دهند، متاسفانه هر روز بر تعداد زناني که سيگاري مي‌شوند، افزوده مي‌شود. بسياري از پزشکان معتقدند شايد اين افراد براي سلامت خود ارزش چنداني قايل نيستند اما آيا اين زنان به آساني مي‌توانند از سلامت جنين يا نوزاد خود نيز بگذرند؟
مطالعات متعدد نشان داده‌اند مصرف سيگار در خانم‌هاي باردار يا شيرده با عوارض بسيار نامطلوبي روي بدن جنين يا نوزاد همراه است و جالب اينکه بسياري از اين عوارض سال‌ها طول مي‌کشد تا خود را در بدن اين فرزند بي‌گناه نشان دهد.
يک مطالعه جديد
يک مطالعه جديد از مرکز تحقيقات مونل نشان مي‌دهد که نيکوتين در شير مادران شيرده وارد مي‌شود و از اين طريق عوارضي همچون اختلال خواب و به هم ريختن چرخه طبيعي خواب و بيداري را در بدن شيرخوار ايجاد مي‌کند. اين اختلالات علاوه بر آثار نامطلوب جسمي و رواني روي بدن شيرخوار، آسايش و آرامش مادر را نيز به هم مي‌ريزد. دکتر جولي مانلا، از روان‌پزشکان مرکز تحقيقاتي مونل در اين باره گفت: «شيرخواران مادراني که پيش از شيردهي سيگار مي‌کشند، در مجموع مدت زمان کمتري را در خواب سپري مي‌کنند و زودتر از معمول بيدار مي‌شوند». وي ادامه داد: «ما بسيار خوشحاليم که به علت آموزش‌هاي گسترده بارداري که طي دوران بارداري به زنان داده‌ايم و به علت افزايش سطح آگاهي‌ها، بسياري از خانم‌ها طي دوران بارداري سيگار کشيدن را قطع مي‌کنند اما متاسفانه هنوز موفق نشده‌ايم که آنها را متوجه خطرات سيگار کشيدن در دوران شيردهي کنيم. آنها احساس مي‌کنند که پس از اتمام بارداري ديگر استعمال دخانيات براي کودک آنها خطري در بر نخواهد داشت و بنابراين ميزان و نرخ مصرف سيگار پس از اتمام بارداري دوباره بالارفته و در اصل سيگار کشيدن عود مي‌کند.»
دکتر مانلا معتقد است نيکوتين داروي محرک مغزي است و آثار بلندمدت رفتاري و آموزشي بر مغز کودکان بر جاي مي‌گذارد. به همين دليل به خانواده‌ها و به‌ويژه مادران توصيه مي‌کند به هر شکل ممکن تلاش کنند کودکان به ميزان کمتري با اين ماده خطرناک مواجه شوند. اين مساله باعث مي‌شود چرخه خواب و بيداري کودک به هم بريزد و از اين طريق آرامش خانواده نيز بيشتر حفظ شود.
در مطالعه پژوهشگران دانشگاه مونل مادران در دو مرحله مورد بررسي قرار گرفتند. در مرحله اول مادران براي يک روز به طور کامل از استعمال سيگار منع شدند تا سطح نيکوتين در خون آنها به‌طور قابل‌توجهي افت کند. سپس به شيرخوار، شير مي‌دادند و او را مي‌خواباندند. در روز دوم به مادران اجازه داده مي‌شد تا مانند حالات معمول سيگار بکشند و در فواصل، کودک خود را نيز از سينه تغذيه کنند. سپس پژوهشگران ميزان ساعات خواب و نيز الگوي خواب و بيداري کودک را ميان اين دو روز مقايسه کردند. در اين مقايسه مشخص شد طول مدت زمان خواب کودک در روزهايي که مادر شيرده سيگار مي‌کشد، حدود 37 درصد کاهش پيدا مي‌کند به طوري که هر روزه خواب کودک از 84 دقيقه به 53 دقيقه مي‌رسد. در ضمن در ميان دوره‌هاي خواب هم کودکان به شدت بي‌تاب و بي‌قرار مي‌شدند و تمام اين مسايل به‌طور مستقيم آرامش روحي مادر را از بين مي‌برد و موجب عصبي‌شدن و ناراحتي وي مي‌شود. جالب‌تر اينکه در روزهايي که مادران سيگار مي‌کشيدند، کودکان حتي در حين خواب نيز بي‌قراري و سر و صداي زيادي را از خود نشان مي‌دادند و خواب آرام و مطلوبي را سپري نمي‌کردند.
دکتر مانلا مي‌گويد: «حتي اگر نگران وضعيت رواني شيرخوار خود نيستيد حداقل به دليل آرامش و آسايش خودتان هم که شده در دوران شيردهي سيگار نکشيد. در ضمن اگر کودکتان را دوست داريد و مي‌خواهيد خواب آرامي داشته باشد و از نظر روحي و رواني و نيز توانايي‌هاي يادگيري در آينده با مشکل روبه‌رو نشود، از سيگار کشيدن خودداري کنيد. مصرف‌نکردن سيگار همان‌قدر که در دوران بارداري با اهميت است، در دوران شيردهي نيز مهم تلقي مي‌شود و به عبارت ساده‌تر بايد بگويم مادرشدن و وظيفه مادري با استعمال دخانيات در تناقض است. اگر براي سلامت کودک و فرزند خود و نيز حفظ آرامش کلي خانواده نگران هستيد، اولين قدم شما را بايد ترک سيگار تشکيل دهد و از اين راه نه تنها به خودتان بلکه به تمام اعضاي خانواده کمک کرده‌ايد.»

بارداری خانم‌هاي سيگاري  ممنوع

سيگار عليه شيردهي
دکتر مانلا ادامه داد: «من سال‌هاست روي اين مسايل تحقيق مي‌کنم. در يکي از مطالعات قديمي‌مان متوجه شديم افراد مزه‌هايي را که در دوران شيرخوارگي از طريق شير مادر چشيده‌اند، در نوجواني و بزرگسالي بيشتر دوست دارند. نيکوتين هم به ميزان قابل توجه به درون شير مادر وارد مي‌شود و حتي ممکن است مزه آن را تغيير دهد. به همين دليل اين خطر وجود دارد که فرزندان مادران سيگاري در آينده بيش از افراد ديگر تمايل به سيگاري‌شدن داشته باشند. پس اگر مي‌خواهيد فرزندانتان در آينده با مشکل استعمال دخانيات روبه‌رو نشوند سعي کنيد طعم سيگار را در دورن شيرخوارگي نچشند». وي به پزشکان نيز توصيه کرد زنان را بيشتر با خطرات مصرف سيگار در دوران شيردهي آشنا کنند و اجازه ندهند پس از اتمام بارداري دوباره سيگاري شوند.
يک مطالعه ديگر در کشور آمريکا هم خطرهاي سيگارکشيدن در دوران بارداري را گوشزد کرده است. در اين مطالعه مشخص شده است از هر 10 زن سيگاري باردار، يکي به افسردگي شديد مبتلا مي‌شود و اين خطر به مراتب بيشتر از خطر افسردگي در زنان غيرسيگاري است. دکتر جان بالوک از دانشگاه تگزاس گفت: «ما هميشه مي‌گوييم به خاطر فرزندتان که شده، سيگار را کنار بگذاريد اما اين بار بايد بگوييم به خاطر خودتان هم که شده سيگار نکشيد.» وي ادامه داد: «به‌طور طبيعي برخي از خانم‌ها در دوران بارداري به افسردگي دچار مي‌شوند اما سيگارکشيدن اين خطر را چند برابر افزايش مي‌دهد و در صورت ابتلا به افسردگي، شدت آن را نيز چند برابر مي‌کند. اين افسردگي شديد، خود باعث مي‌شود که فرد بيشتر سيگار بکشد و اوضاع بدتر شود.»
دکتر رنه گودوين، يکي ديگر از همکاران اين طرح درباره ويژگي‌هاي اين تحقيق گفت: «ما در اين مطالعه 1500 زن باردار را مورد بررسي و پايش قرار داديم. در اين مطالعه مشخص شد حدود 22 درصد از زنان در دوره‌هايي از طول بارداري‌شان سيگار مي‌کشند و 12 درصد از آنها هم به طور کلي وابسته به سيگار هستند و در تمام بارداري‌، سيگارکشيدن را به طور منظم ادامه مي‌دهند.» وي تاکيد کرد که به وضوح تمام اين خانم‌ها از عوارض جدي و نامطلوب سيگار روي سلامت جنين و نيز بدن خودشان بااطلاع هستند اما با تعجب اعلام مي‌کنند که واقعا نمي‌داند چرا با اين وجود آنها به سيگارکشيدن‌شان ادامه مي‌دهند.
دکتر گودوين مي‌گويد: «تا حدود 30 درصد از زنان باردار سيگاري به يکي از انواع اختلالات رواني مبتلا بوده يا مي‌شوند که اين رقم به مراتب بيش از ميزان اين اختلالات در زنان باردار غيرسيگاري است. در واقع شيوع بيماري‌هاي رواني در دوران بارداري در صورت سيگاري بودن زن، سه برابر مي‌شود و اين زنان تنها راه نجات خود را مصرف بيشتر سيگار مي‌دانند. اين مساله باعث وخامت اوضاع مي‌شود و عوارض بسيارنامطلوبي را نيز روي جنين ايجاد مي‌کند، به طوري که اين جنين به طور معمول کمتر از ميزان طبيعي رشد مي‌کند، وزنش کمتر است، حرکات و فعاليت‌هاي جسماني‌اش ناکامل و اندک بوده و از نظر ضريب هوشي و توانايي‌هاي ذهني نيز نسبت به همتايان خود به طور قابل توجهي ضعيف‌تر است.» اين پژوهشگران تاکيد مي‌کنند بايد تلاش‌هاي بيشتري درباره مقابله با استعمال دخانيات در دوران بارداري و شيردهي صورت گيرد چرا که عوارض سيگارکشيدن در دوران بارداري تنها گريبانگير خود فرد سيگاري نمي‌شود بلکه تمام اعضاي خانواده را درگير مي‌کند و مي‌تواند سرنوشت خانواده را دچار تغيير و تحولات نامطلوب کند.
يک پژوهش ديگر در کشور ژاپن هم از مضرات سيگارکشيدن در دوران بارداري خبر مي‌دهد. اين مطالعه که روي 19386 زن باردار ژاپني در توکيو طي سال‌هاي 2002 تا 2006 صورت گرفته، نشان مي‌دهد استعمال سيگار در دوران بارداري باعث بروز اختلالات خواب در مادر مي‌شود. زنان باردار سيگاري شب‌ها چند بار از خواب بيدار مي‌شوند، روزها خواب‌آلود هستند و از خواب خود احساس رضايت نمي‌کنند. دکتر تاکاشي اوهيدا، از اساتيد دانشگاه توکيو درباره تحقيق خود گفت: «حتي اگر همسر زن باردار سيگاري باشد هم ممکن است اين عوارض براي او ايجاد شود و وقوع اختلالات خواب ناشي از سيگار لزوما نياز به سيگاري بودن خود زن باردار ندارد. به همين دليل ما توصيه مي‌‌کنيم که نه تنها زنان باردار بلکه شوهران آنها هم طي دوران بارداري سيگار کشيدن را کنار بگذارند تا اين دوره پراسترس را راحت‌تر طي کنند.» وي ادامه داد: «زنان باردار سيگاري بيش از زنان غيرسيگاري در طول خواب خروپف مي‌کنند که اين نشانه‌اي از آثار نامطلوب سيگار روي بدن آنهاست.»
منبع:http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.