سوختگي؛ از پيشگيري تا درمان

براي همه ما پيش آمده است که بالاخره قسمتي از پوست بدنمان به نحوي بسوزد، برخي با آب‌جوش، بعضي با روغن داغ، برخي با برخورد با بخاري و ساير وسايل گرم‌کننده که در فصل سرد سال از آنها زياد استفاده مي‌کنيم. پوست يکي از سدهاي دفاعي بدن بر عليه عوامل خارجي است وقتي اين سد دفاعي در اثر سوختگي از بين مي‌رود، عوامل بيماري‌زا
يکشنبه، 26 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سوختگي؛ از پيشگيري تا درمان

سوختگي؛ از پيشگيري تا درمان
سوختگي؛ از پيشگيري تا درمان


 





 
سوختگي ششمين علت مرگ‌ومير در کشور است و با آغاز فصل زمستان روي کارآمدن انواع بخاري‌ها و وسايل گرم‌کننده اين آمار افزايش مي‌يابد.

سوختن داريم تا سوختن
 

براي همه ما پيش آمده است که بالاخره قسمتي از پوست بدنمان به نحوي بسوزد، برخي با آب‌جوش، بعضي با روغن داغ، برخي با برخورد با بخاري و ساير وسايل گرم‌کننده که در فصل سرد سال از آنها زياد استفاده مي‌کنيم. پوست يکي از سدهاي دفاعي بدن بر عليه عوامل خارجي است وقتي اين سد دفاعي در اثر سوختگي از بين مي‌رود، عوامل بيماري‌زا به راحتي مي‌توانند وارد بدن شوند و بدن از سوي ديگر آب خود را از دست خواهد داد. پوست بدن هنگامي مي‌سوزد که جسم داغي که دماي آن بالاتر از 43 درجه سانتي‌گراد است به پوست برخورد کند.

درجات سوختگي
 

به‌طور معمول سوختگي در اثر 4 علت اصلي ايجاد مي‌شود: سوختگي در اثر حرارت، سوختگي در اثر برخورد مواد شيميايي با پوست يا مخاط، سوختگي در اثر برق‌گرفتگي به طور مثال استفاده از آبگرمکن برقي در محيط حمام و سوختگي که در اثر تابش اشعه خورشيد و اشعه راديواکتيو به بدن ايجاد مي‌شود. شدت همه سوختگي‌ها يکسان نيست اگر فقط پوستتان قرمز شود و حساس باشد و دردي را احساس نکنيد و تاولي هم نزند، سوختگي شما، درجه اول است و در عرض يک هفته بدون بر جاي گذاشتن جاي زخم از بين مي‌رود. در سوختگي درجه دوم پوست تاول مي‌زند و تورم و ترشح مايع و درد شديد ديده مي‌شود که بهبودي اين زخم سه هفته‌ طول مي‌کشد. سوختگي درجه سوم از همه بدتر است چون کار به زير پوست و عضلات و استخوان‌ها مي‌رسد.

سوختگي؛ از پيشگيري تا درمان

سوختگي با آب جوش
 

بازار اين نوع سوختگي در فصل سرد سال داغ است. اگر آب‌جوش و مايعات داغ روي پوست ريخت شما بايد اين کارها را يکي‌يکي براي فرد مصدوم انجام دهيد:
1) لباسي که در محل سوختگي است و اشيايي مثل النگو و انگشتر را درآوريد.
2) محل سوختگي را زير شير آب سرد بگيريد و درجه حرارت را به وسيله سرد کردن کم کنيد.
3) از کرم، پماد و لوسيون براي پوشاندن محل سوختگي استفاده نکنيد.
4) براي پانسمان تاول‌هاي پاره شده يک باند استريل روي تاول بگذاريد، سپس آن را با پنبه و چسب بپوشانيد. بهتر است تاول‌ها را نکنيد چون عفونت مي‌کنند.
کودکان و سالمندان مراقب باشند: کودکان و سالمندان بيش از هر گروه سني ديگري از سوختگي آسيب مي‌بينند. آمارها نشان مي‌دهد که در سنين زير 5 سال و بالاي 55 سال، احتمال وقوع شوک و از دست رفتن سريع مايعات بدن به دنبال سوختگي بيشتر است. در افراد مسن اغلب سوختگي‌هاي بيش از 20 درصد بدن کشنده است. سوختگي در ناحيه دست، پا، صورت، دستگاه تناسلي و مجاري تنفسي بسيار خطرناک است و به سرعت بايد به مراکز درماني مراجعه شود.

سوختگي پايان کار نيست
 

سوختگي پايان کار نيست و به‌طور معمول براي درمان آن نياز به پيوند پوست وجود دارد اما محققان هر روز روش‌هاي جديدي را براي درمان سوختگي پوست کشف مي‌کنند. در تازه‌ترين اين روش‌ها مي‌توان سوختگي را با استفاده از سلول‌هاي پوستي جنين درمان کرد. به گزارش بي.بي.سي، محققان دانشگاه لوزان هشت کودک را با سلول‌هاي رشد يافته از سلول‌هاي جنين درمان کردند. زخم‌ها پس از دو هفته بهتر شدند و اين بدان معنا است که ديگر نيازي به پيوند پوست براي درمان زخم نبود. اما انجمن جراحان پلاستيک انگلستان مي‌گويد شايد اين زخم‌ها به‌طور خودبه‌خود بهبود پيدا کرده‌اند. پزشکان سوئيس بافت پوست را از سلول‌هاي گرفته شده از يک جنين سقط شده ايجاد کردند. محققان مي‌گويند تنها از يک دهنده جنيني مي‌توان ميليون‌ها نمونه پوست ايجاد کرد. از اين روش براي درمان سوختگي‌هاي درجه يک و دو و سه استفاده شده است. اين پوست جنيني مي‌تواند در زمان کوتاهي پوستي با کيفيت بالا براي بيماران دچار سوختگي فراهم کند. از مزاياي اين درمان، سادگي کاربرد آن است.
منبع: http://www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.