بارداري بعد از روش‌هاي ضدبارداري

امروزه خيلي‌ها بعد از ازدواج‌شان از انواع روش‌هاي ضد بارداري استفاده مي‌کنند تا بچه‌دار شدن را به تعويق بيندازند. بعضي‌ها از قرص‌هاي ضدبارداري و بعضي‌ها هم از روش‌هاي متنوع ديگر بهره مي‌برند اما بالاخره زماني مي‌رسد که هر زوجي مي‌خواهد بچه‌دار شود و در اين زمان است که تازه نگراني‌ها شروع مي‌شود و همه مي‌خواهند بدانند پس از چه
پنجشنبه، 30 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بارداري بعد از روش‌هاي ضدبارداري

بارداري بعد از روش‌هاي ضدبارداري
بارداري بعد از روش‌هاي ضدبارداري


 

نويسنده:شايسته جعفريان




 
زمان لازم براي باردار شدن پس از قطع روش‌هاي پيشگيري
امروزه خيلي‌ها بعد از ازدواج‌شان از انواع روش‌هاي ضد بارداري استفاده مي‌کنند تا بچه‌دار شدن را به تعويق بيندازند. بعضي‌ها از قرص‌هاي ضدبارداري و بعضي‌ها هم از روش‌هاي متنوع ديگر بهره مي‌برند اما بالاخره زماني مي‌رسد که هر زوجي مي‌خواهد بچه‌دار شود و در اين زمان است که تازه نگراني‌ها شروع مي‌شود و همه مي‌خواهند بدانند پس از چه مدتي از قطع روش پيشگيري از بارداري، مي‌توانند باردار شوند.
براي پيشگيري از بارداري، زوجين از روش‌هاي گوناگوني استفاده مي‌کنند و طيف وسيع اين روش‌ها به شرايط هر فرد بستگي دارد: اصلا فرزند دارند يا ندارند؟ چند فرزند دارند؟ آيا مي‌خواهند بعد از زمان معيني بچه‌دار شوند؟
بر اساس وضعيت هر زوج و روش‌هايي که به کار مي‌بندند، پس از قطع روش‌هاي گوناگون بارداري، مدت زمان و شرايط خاصي براي باردار شدن حکمفرما خواهد بود.

اگر از روش طبيعي استفاده مي‌کنيد
 

براي باردار شدن بعد از استفاده از هر يك از روش‌هاي طبيعي و سنتي جلوگيري از بارداري (مانند امتناع دوره‌اي از فعاليت زناشويي با استفاده از تقويم دوره ماهانه يا درجه حرارت بدن) تنها كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه ديگر آن روش را به کار نگيريد تا بدن شما آماده بارداري شود و بلافاصله بتوانيد باردار شويد؛ حتي برخي از مواد اسپرم كش (مانند كف و ژل واژينال) كه همراه با برخي از اين لوازم استفاده مي‌شوند، در صورت بارداري هيچ تاثير نامطلوبي بر جنين نخواهند داشت.

اگر قرص‌ضدبارداري مي‌خوريد
 

اگر قرص ضدبارداري مي‌خورده‌ايد و تصميم گرفته‌ايد باردار شويد، مي‌توانيد تا انتهاي سيكل صبر نكنيد و بسته قرص‌تان را كامل نخوريد. معمولا چند روز پس از قطع مصرف، دوره ماهانه‌تان شروع مي‌شود. در بسياري از خانم‌ها تخمك‌گذاري و باروري بلافاصله پس از قطع دارو باز مي‌گردد. در واقع تخمك‌گذاري زماني اتفاق مي‌افتد كه دوره ماهيانه شما به وضعيت منظم گذشته بازگردد.
با اين حال، اغلب پزشكان پيشنهاد مي‌كنند پس از قطع مصرف قرص‌ها يا چسب‌هاي ضد بارداري، ابتدا صبر كنيد و حتي از يك روش غير هورموني (مانند طبيعي يا كاندوم) استفاده كنيد تا دو يا سه عادت ماهانه طبيعي پيدا كنيد و سپس باردار شويد. اگر بلافاصله پس از قطع اين فرآورده‌هاي ضدبارداري باردار شويد، تعيين زمان لقاح و نيز زمان زايمان دشوار خواهد بود.
اين قرص‌ها حاوي مقدار كمي‌ پروژسترون صناعي هستند كه به‌سرعت از بدن دفع مي‌شوند و اثر ضد بارداري آنها بيش از 24 ساعت پس از مصرف آخرين قرص باقي نخواهد ماند. به همين دليل است كه استفاده‌كنندگان بايد در دوران جلوگيري در مورد زمان مصرف آن نيز دقت كنند.

اگر از نورپلانت استفاده مي‌کنيد
 

اگر از نورپلانت استفاده مي‌كنيد، بايد پس از برداشتن آن حداقل دو يا سه دوره ماهانه طبيعي داشته باشيد و سپس باردار شويد.
ممكن است پس از برداشت نورپلانت چند ماه طول بكشد تا دوره ماهانه شما به حالت طبيعي برگردد اما اين احتمال، كمتر از روش‌هاي تزريقي ضد بارداري است. اگر بلافاصله پس از برداشت نورپلانت باردار شويد، تعيين زماني كه باردار شده‌ايد و زمان زايمان دشوار خواهد شد.

اگر دپو پروورا تزريق ‌کرده‌ايد
 

اين آمپول، نوعي هورمون پروژسترون است كه جهت جلوگيري از بارداري هر سه ماه يک‌بار تزريق مي‌شود. مصرف آن را بايد 3 تا 6 ماه پيش از تلاش براي بارداري قطع كرد زيرا حداقل 13 هفته طول مي‌كشد تا تخمك‌گذاري اتفاق بيفتد. در بعضي موارد نيز تاخير در باروري يك سال يا بيشتر به طول مي‌انجامد اما به طور متوسط 10 ماه بعد از آخرين تزريق فرد تخمك‌گذاري مي‌كند. بهتر است تا زماني كه حداقل دو يا سه دوره ماهانه طبيعي داشته باشيد، صبر كنيد. اگر بعد از يك سال هنوز پريود رخ نداد با پزشك خود تماس بگيريد.

اگر آي.‌يو.‌دي داريد
 

اگر از آي.يو.دي استفاده مي‌كنيد، بايد آن را پيش از اقدام به بارداري برداريد. اين كار را مي‌توانيد در هر زمان از سيكل دوره ماهانه انجام دهيد. با اين حال متخصصين معتقدند بهترين زمان براي خارج كردن آي.يو.دي هنگام عادت ماهانه است و در سيكل بعد وضعيت دوره ماهانه و تخمك‌گذاري شما مانند قبل خواهد بود. اگر هرگونه علامتي دال بر وجود عفونت ناشي از آي.يو.دي داريد، پيش از تلاش براي بارداري حتما به مداواي آن بپردازيد.
منبع: http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.